Googels säkerhetskod för tvåstegsverifiering.

Permalänk
Medlem

Googels säkerhetskod för tvåstegsverifiering.

Hur i hela värden är det tänkt?
Detta är från Google själva

Citat:

"Om du inte kan använda säkerhetsnyckeln kan du generera en säkerhetskod för tvåstegsverifiering:

Besök g.co/sc på den andra enheten där du är inloggad på ditt konto.
Ta fram säkerhetskoden genom att följa anvisningarna på skärmen."

Detta låter ju lätt och bra men fungerar koden. Svaret är ju givetvis NEJ?!

Koden är typ 001 123 har provat både 001 123 och 001123 får inget att fungera genererat 5st nu och ingen fungerar nån som vet vad jag gör för fel eller har Google gjort nått knas så det inte fungerar längre?

Permalänk
Medlem

Allt hänger på hur du sparade tvåstegskodsnutten och återställningskoderna som Google gav dig.

  • Skrev du av tvåstegskodsnutten eller kopierade du den?

  • Om ja på föregående fråga, kopierade du den utan några mellanrum före och efter strängen?

  • Laddade du hem QR-koden för och lägga till tvåstegsverifikationen?

  • Sparade du återställningskoderna?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Allt hänger på hur du sparade tvåstegskodsnutten och återställningskoderna som Google gav dig.

  • Skrev du av tvåstegskodsnutten eller kopierade du den?

  • Om ja på föregående fråga, kopierade du den utan några mellanrum före och efter strängen?

  • Laddade du hem QR-koden för och lägga till tvåstegsverifikationen?

  • Sparade du återställningskoderna?

1. jag har inge återställningskoder har säkerhetsnyckel.
2. jag har redan testat som jag skrev med och utan mellanslag samt kopiera koden från webbläsaren direkt från https://g.co/sc inget av dom fungerar.
3 Finns ingen QR-koden säkerhetsnyckel som gäller då fungerar inte några QR-koder och app genererade koder.
4. se 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Hur i hela värden är det tänkt?
Detta är från Google själva
Detta låter ju lätt och bra men fungerar koden. Svaret är ju givetvis NEJ?!

Koden är typ 001 123 har provat både 001 123 och 001123 får inget att fungera genererat 5st nu och ingen fungerar nån som vet vad jag gör för fel eller har Google gjort nått knas så det inte fungerar längre?

En verifieringskod kommer aldrig innehålla mellanslag.

Permalänk
Medlem

Ett problem som jag har sett flera gånger med Google 2FA på jobbet är att det är väldigt tidkänsligt. Har du sett till att din enhet är korrekt tids synkad? 1 till 2 minuter fel och brukar ge fel koder.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

1. jag har inge återställningskoder har säkerhetsnyckel.
2. jag har redan testat som jag skrev med och utan mellanslag samt kopiera koden från webbläsaren direkt från https://g.co/sc inget av dom fungerar.
3 Finns ingen QR-koden säkerhetsnyckel som gäller då fungerar inte några QR-koder och app genererade koder.
4. se 1.

Med mellanrum före och efter tvåstegsverifikationskoden menar jag såklart just det, före och efter ([ ]123456[ ]), och inte mitt i koden (123[ ]456).

Om du nu använder dig av en säkerhetsnyckel så ska du peta in den fysiska nyckeln, YubiKey eller vad du nu använder, innan du väljer att logga in på ditt konto. Det står på Googles hjälpsektion om en säkerhetsnyckel att om du inte har tillgång till säkerhetsnyckeln, så kan du logga in med en kod eller via ett inloggningsmeddelande som dyker upp i en mobil enhet (en smart telefon eller en surfplatta) där du är inloggad på samma Google-konto.

Om du däremot har tappat bort din säkerhetsnyckel och inte har tillgång till dina tvåstegsverifikationskoder eller någon annan inloggningslösning, måste du kontakta Google och fråga om att ta bort din tvåstegsverifikationskod och avlänka din säkerhetsnyckel från ditt konto.

Kontrollera även det som @Zorerk skrev i föregående inlägg.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

En verifieringskod kommer aldrig innehålla mellanslag.

Det är ju ganska märkligt att deras egen "kopiera koden" knapp på sidan jag länkar till tar med mellanslaget då, vore ju lite ologiskt om du ska kopiera koden för att sen plocka bort mellanslaget för att de ska fungera tycker jag i alla fall.

Skrivet av Zorerk:

Ett problem som jag har sett flera gånger med Google 2FA på jobbet är att det är väldigt tidkänsligt. Har du sett till att din enhet är korrekt tids synkad? 1 till 2 minuter fel och brukar ge fel koder.

Verkar vara på mindre en 1 sekund på datorn till surfplattan jag försöker med.. Dock så är det ju Googels egen server som genererar koden och den är giltig i 5 minuter, var den sen läser tiden från vet jag inte.

Skrivet av Airikr:

Med mellanrum före och efter tvåstegsverifikationskoden menar jag såklart just det, före och efter ([ ]123456[ ]), och inte mitt i koden (123[ ]456).

Om du nu använder dig av en säkerhetsnyckel så ska du peta in den fysiska nyckeln, YubiKey eller vad du nu använder, innan du väljer att logga in på ditt konto. Det står på Googles hjälpsektion om en säkerhetsnyckel att om du inte har tillgång till säkerhetsnyckeln, så kan du logga in med en kod eller via ett inloggningsmeddelande som dyker upp i en mobil enhet (en smart telefon eller en surfplatta) där du är inloggad på samma Google-konto.

Om du däremot har tappat bort din säkerhetsnyckel och inte har tillgång till dina tvåstegsverifikationskoder eller någon annan inloggningslösning, måste du kontakta Google och fråga om att ta bort din tvåstegsverifikationskod och avlänka din säkerhetsnyckel från ditt konto.

Kontrollera även det som @Zorerk skrev i föregående inlägg.

Varför skulle det vara mellanslag före efter.. ja ja ska testa alla tre kombinationer nu.

Problemet är att jag på surfplattan i googels eget app får upp att webbläsaren stödjer inte säkerhetsnyckel välj en annan verifiering vilket bara är slå in en kod från https://g.co/sc inget annat alternativ finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaputnik:

Varför skulle det vara mellanslag före efter..

Textmarkeringen kan ofta lägga till ett mellanslag för att den tänker sig att du ska klistra in det i en text. Högst irriterande när man kopierar saker som ska in i formulär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Textmarkeringen kan ofta lägga till ett mellanslag för att den tänker sig att du ska klistra in det i en text. Högst irriterande när man kopierar saker som ska in i formulär.

De har jag inte råkat ut för därom just att Googles egen knapp för kopiera tar med mellanslaget gjorde mig fundersam då deras google authenticator app fixar sakerna rätt av utan krångel, synd man inte kan använda den längre.

Har försökt idag också utan framgång. Varför länkar man till sin egen sida som inte fungerar? Måste ju vara något knas från deras sida. Finns det ens nått ställe att kontakta dom på?

Permalänk
Skrivet av Kaputnik:

De har jag inte råkat ut för därom just att Googles egen knapp för kopiera tar med mellanslaget gjorde mig fundersam då deras google authenticator app fixar sakerna rätt av utan krångel, synd man inte kan använda den längre.

Har försökt idag också utan framgång. Varför länkar man till sin egen sida som inte fungerar? Måste ju vara något knas från deras sida. Finns det ens nått ställe att kontakta dom på?

Google är motorisk omöjliga att kontakta tyvärr 👎

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Verkar vara på mindre en 1 sekund på datorn till surfplattan jag försöker med.. Dock så är det ju Googels egen server som genererar koden och den är giltig i 5 minuter, var den sen läser tiden från vet jag inte.

Tiden behöver vara synkad med den universala tiden. Även om det är sekunder mellan de två enheterna så kan det vara minuter/timmar mellan enheterna.
Koden genreras av enheten som visar koden som baserar det på en formel + vad klockan är på enheten. Men sen när du trycker in det på enheten du försöker logga in på så skickas det till Google eller det företag som du försöker logga in till. Om det inte matchar så kommer du alltid få fel kod.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Tiden behöver vara synkad med den universala tiden. Även om det är sekunder mellan de två enheterna så kan det vara minuter/timmar mellan enheterna.
Koden genreras av enheten som visar koden som baserar det på en formel + vad klockan är på enheten. Men sen när du trycker in det på enheten du försöker logga in på så skickas det till Google eller det företag som du försöker logga in till. Om det inte matchar så kommer du alltid få fel kod.

Jag vet ju inte vad den "universala tiden" är, mina enheter är synkade med samma ntp server allihopa nu mera men de hjälper inte heller (alltså samma år månad dag timme sekund).
Efter som att koden genereras av Googles webbsida, har jag ju ingen aning om var dom tar sin tid ifrån om det är min webbläsare eller deras server som ger tiden (kan detta gå att kolla någon stans? eller har inte webbläsare tillgång till tiden lokalt från datorn?). Koden står det klart och tydligt är giltig i 5 minuter men inget vad för tid som finns som genererar den.

Ja det blir alltid fel om tiden inte stämmer.. men nu är det ju Google egen webbsida som genererar koden och Googles egen server som ska ta emot svaret för att kunna logga in, vilket i min värd borde göra att dom har exakt samma tid ner på pikosekunder annars skulle väl deras data center få problem.

Permalänk
Medlem

@Kaputnik Kom till att tänka på denna tråd.
Kan detta hjälpa tro?

https://swedroid.se/google-authenticator-kan-till-sist-synkro...