High-end dator med 4090, 7800X3D [budget 40-45k]

Permalänk
Medlem

High-end dator med 4090, 7800X3D [budget 40-45k]

Tjena!

Dags för mig att äntligen köpa ny speldator. Min nuvarande är inköpt 2015, och består av bland annat Nvidia GTX 980 och Intel i7-4790K.

Spelar på 3440x1440 och 144hz skärm, så behövs ju ännu mer kraft än 4k 60hz om mina beräkningar stämmer.
Skärmen har dessutom G-Sync chip, så känner att jag vill ha Nvidia grafikkort pga det.

Bryr mig inte om fönster i chassi, RGB osv. Vill istället bara ha bäst prestanda per krona.
Behöver inte operativsystem.

Mina initiala tankar angående komponenter har gått så här:

  • GPU: Nvidia 4090, eftersom att skärmen har så högt tak.

  • CPU: 7800X3D

  • Moderkort: Minst 1st USB-C (har externt ljudkort, och tydligen får det mer ström för hörlurarna över USB-C jämfört med USB-A). WiFi bryr jag mig inte om, kör ethernet.

  • SSD: Vill ha minst 2TB M2 Nvme, då jag ska försöka köra utan HDD för första gången.

  • Chassi: Låg ljudnivå prioriteras. Fönster behövs ej.

  • RAM: Kanske köpa 64gb nu när det är så "billigt"?

  • Kylning: Vatten känns läskigt, kanske enklast att köra fläktar, särskilt om jag bygger själv. Hur många chassifläktar behövs osv?

Funderar på att köpa byggnation av datorn om det inte tillkommer allt för mycket i kostnad från att köpa allt från en enda återförsäljare (inet/webhallen) också.

Slängde ihop en random ansats att utgå ifrån, men det finns säkert en mängd förbättringar som kan göras!

Mvh

Permalänk
Medlem

lite dyrare men också bättre prestanda.

jag gick för ett snabbt 64gb ram kit. det kommer vara tillräckligt i välldigt lång tid. Även om 32gb skulle vara tillräkligt så är det bra att framtidsäkra sej.

bytta till ett störe chassi. Samt att north chassin finns aldrig i lagger.

bytte till et moderort som många säger är bra. Jag är inte så bra på moderkort så det är nog bäst om någon annan har något att säja om det. Men lite tråkigt att det inte finns pcie 5.0 på detta kortet dock så blir det nog inget problem.

En ny psu. Du valde en mycket bra men den kostar bara för mycket. Och be quiet är ett riktigt bra märke.

att vattenkylla en dator nu för tiden med en aio är inget svårt. Det är för att det är en stängd loop som man inte bheöver göra något när den är i. är också enklare än luft för att ändra runt och lägga in andra saker i datorn för det blir mer rum. Men om du inte vill gå med den så rekomenderar jag en ak620 eller en dark rock pro 4

bytte till t30 fläktar för det är dom bästa på marnknaden men be quiet fläktarna är tystare.

Om du bor i närheten av borås så kan jag bygga ihop datorn.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Inaktiv

Tycker ditt bygge ser bra ut men jag hade bytt ut kylaren till en av Noctuas värstingar men också chassifläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rararax:

Tjena!

Dags för mig att äntligen köpa ny speldator. Min nuvarande är inköpt 2015, och består av bland annat Nvidia GTX 980 och Intel i7-4790K.

Spelar på 3440x1440 och 144hz skärm, så behövs ju ännu mer kraft än 4k 60hz om mina beräkningar stämmer.
Skärmen har dessutom G-Sync chip, så känner att jag vill ha Nvidia grafikkort pga det.

Bryr mig inte om fönster i chassi, RGB osv. Vill istället bara ha bäst prestanda per krona.
Behöver inte operativsystem.

Mina initiala tankar angående komponenter har gått så här:

  • GPU: Nvidia 4090, eftersom att skärmen har så högt tak.

  • CPU: 7800X3D

  • Moderkort: Minst 1st USB-C (har externt ljudkort, och tydligen får det mer ström för hörlurarna över USB-C jämfört med USB-A). WiFi bryr jag mig inte om, kör ethernet.

  • SSD: Vill ha minst 2TB M2 Nvme, då jag ska försöka köra utan HDD för första gången.

  • Chassi: Låg ljudnivå prioriteras. Fönster behövs ej.

  • RAM: Kanske köpa 64gb nu när det är så "billigt"?

  • Kylning: Vatten känns läskigt, kanske enklast att köra fläktar, särskilt om jag bygger själv. Hur många chassifläktar behövs osv?

Funderar på att köpa byggnation av datorn om det inte tillkommer allt för mycket i kostnad från att köpa allt från en enda återförsäljare (inet/webhallen) också.

Slängde ihop en random ansats att utgå ifrån, men det finns säkert en mängd förbättringar som kan göras!
https://komponentkoll.se/bild/OsgtH.png

Mvh

Köpte ett väldigt likt bygge som jag sätter ihop imorgon (förhoppningsvis).
Samma PSU, mobo, cpu, minne (fast 2x32gb), gpu (fast palit OC), och t.o.m. samma fläktar för chassit.

Kommentarer på dina val:
Du vill nog ha en cpu-kylare i nivå med noctua nh-d15. Om inte den -- något som presterar dylikt. Typ Silent Assassin.
7800x3d är lättkyld men lite prestanda vill man ändå ha på grejerna.

Du kan välja ett billigare mobo. Du vet vad du verkar vilja ha i USB-portar etc. Bara välja ett am5 som har det och inte så mycket mer, så spar du pengar. Jag valde Steel legend för bluetooth (trådlös handkontroll i framtiden tänkte jag) och SPDIF-ljudutgång. Annars hade jag valt nåt billigare.

Fractal north går typ inte att få tag på så jag körde NZXT H7 Flow istället för jag ville inte vänta en månad.

Annars ett finemang komponentval redan. Jag la typ en månad på att undersöka för mina behov och landade på typ samma

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Några funderingar:

Kikade lite på AIO vattenkylare, men folk verkar säga att det inte kyler bättre än luft, utan endast ger mer plats i chassit. Så osäker om det är värt att pilla med. (Står också på komponentkoll att Arctic Liquid Freezer II inte stödjer AM5.)

För noctuas processorkylare så finns dessa för AM5:

D15 verkar alltså inte fungera, men däremot D12L. De båda kostar ungefär lika mycket, så känns som att prestandan borde vara snarlik i så fall?

Kanske värt att byta ut chassi-fläktarna också till Noctua då. Men hur vet jag hur många man ska ha? 1-3st?

@phanto Hur motiverade du den dyrare PSU:n?

Sen såg jag att moderkortet jag valt inte verkade finnas i lager någonstans. Googlade vilken tillverkade som var bäst, och folk verkar gnälla på precis alla när det gäller AM5-moderkort. Problem med boot times, RAM tuning, ethernet chip, osv. För alla märken. Så känns som en riktig jungel att hitta något bra där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rararax:

Tack för svar! Några funderingar:

Kikade lite på AIO vattenkylare, men folk verkar säga att det inte kyler bättre än luft, utan endast ger mer plats i chassit. Så osäker om det är värt att pilla med. (Står också på komponentkoll att Arctic Liquid Freezer II inte stödjer AM5.)

För noctuas processorkylare så finns dessa för AM5:
<Uppladdad bildlänk>
D15 verkar alltså inte fungera, men däremot D12L. De båda kostar ungefär lika mycket, så känns som att prestandan borde vara snarlik i så fall?

Kanske värt att byta ut chassi-fläktarna också till Noctua då. Men hur vet jag hur många man ska ha? 1-3st?

@phanto Hur motiverade du den dyrare PSU:n?

Sen såg jag att moderkortet jag valt inte verkade finnas i lager någonstans. Googlade vilken tillverkade som var bäst, och folk verkar gnälla på precis alla när det gäller AM5-moderkort. Problem med boot times, RAM tuning, ethernet chip, osv. För alla märken. Så känns som en riktig jungel att hitta något bra där...

AM5 (LGA 1718) is AMD’s current socket for its next-generation Ryzen 7000 (Zen 4) series processors. Please refer to our socket compatibility overview in the Noctua Compatibility Centre (NCC) to see which Noctua CPU cooler models support the AM5 socket out of the box or via mounting upgrade kits.

In short, all Noctua coolers and mounting kits that support AM4 are upwards compatible with socket AM5, except the NH-L9a-AM4 and the NM-AM4-L9aL9i.

https://faqs.noctua.at/support/solutions/articles/10100043675...-

Permalänk
Medlem
Skrivet av rararax:

Tack för svar! Några funderingar:

Kikade lite på AIO vattenkylare, men folk verkar säga att det inte kyler bättre än luft, utan endast ger mer plats i chassit. Så osäker om det är värt att pilla med. (Står också på komponentkoll att Arctic Liquid Freezer II inte stödjer AM5.)

För noctuas processorkylare så finns dessa för AM5:
<Uppladdad bildlänk>
D15 verkar alltså inte fungera, men däremot D12L. De båda kostar ungefär lika mycket, så känns som att prestandan borde vara snarlik i så fall?

Kanske värt att byta ut chassi-fläktarna också till Noctua då. Men hur vet jag hur många man ska ha? 1-3st?

@phanto Hur motiverade du den dyrare PSU:n?

Sen såg jag att moderkortet jag valt inte verkade finnas i lager någonstans. Googlade vilken tillverkade som var bäst, och folk verkar gnälla på precis alla när det gäller AM5-moderkort. Problem med boot times, RAM tuning, ethernet chip, osv. För alla märken. Så känns som en riktig jungel att hitta något bra där...

AM4 och AM5 har samma sockel för cpu, Arctic stödjer AM4

AMDs moderkort är tyvärr ett gissel och det blir nog inte perfekt tills AGESA blir ordnat ordentligt från amd (fortfarande små problem med framförallt ram)

Psu räcker med 850W, kan självklart köra 1000W om man inte vill att fläkten låter

Chassi-fläktar är en djungel. Är man mindre ljudkänslig är artic P12/p14 kungen av performance för sitt pris

Phanteks/toughfan gör bra mellanklass

Noctua gör dock dem bästa fläktarna. Deras redux serie är inte så dyr
https://www.inet.se/produkt/6308870/noctua-nf-s12b-redux-120m...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Oftast brukar 360 aio nästan alltid vara bättre än luft. men med 7800x3d så spelar det ingen roll. Den genererar ändå mer värme. Varför komponentkoll flagar både arctic och noctua d15 är för att dom inte garanterat kommer med rätt mounting bracket direkt. Men med både arctic och d15 så kan man kontakta kundservicen och be om en mounting bracket helt grattis. Så det är inget problem.

Hur många chassi fläktar du behöver beror ju på vilket du väljer samt om du kör vattenkylning eller inte. för fraktal design north är det 120mm x 3 eller 120mm x 1 och 140mm x 2. för meshify 2 är det 120mm x 6 eller 140mm x6. Men två går i botten vilket du kan skipa. Detta är bara extra alltså att du använder dom chassit kommer med och allt uttan aio.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Det jag beställde i veckan var inte allt för långt ifrån det du tänkt och det Daytone rekommenderade
Jag vill dock fortsätta köra mATX som formfaktor.

Jag gick för en NH-U12A som kylning istället för AIO.
Förhållandevis dyr men den ska prestera snarlikt som en NH-D15, och klara göra det ganska tyst.
Båda av dem ska dock fungera även för AM5 som övriga svarat i tråden, om det nu saknas korrekta fästen så ska Noctua skicka ut dessa gratis.

Då jag läst om en jäkla massa problem med minnen m.m. med AM5 så utgick jag från QVL och valde utifrån vad folk skrivit om 6000mhz som "sweetspot" samt med lägsta latencyn.
Det var nära att jag tog Kingston Fury Renegade m.2 (fast 1TB), men skilde bara en utelunch i pris så tog Samsung som jag varit nöjd med i tidigare datorer (samt den fanns även den på QVL)

Gick på MSI A850G (220kr cashback), den kan köras passiv upp till 40% TDP.
Finns även en 1000w variant som också omfattas av Cashback.

Valde dock att vänta med att köpa grafikkort (Sitter kvar på 1080TI 11gb) så vet att min rigg kommer flaskhalsa totalt tills dess ;D
Tänkte överleva och utvärdera till lanseringen av nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rararax:

@phanto Hur motiverade du den dyrare PSU:n?

ATX 3, 1000w, modulärt, "eco"/(tyst) mode, bra rykte, bra garanti.

Lägg därtill att 9 av 10 fel jag upplevt med datorer har berott på PSU:er (en gång var det en dålig ram-sticka ). Vill inte snåla på den punkten.

Permalänk
Medlem

Såklart att det inte blir bättre än seasonic. Men det är ju då vad du värderar mest. Spara 1k eller få en ynka bättre psu. Puré power 12 m är atx 3.0. Eco tror jag den också har men det är ändå be quiet så inget ljud problem. Samma garanti. Och jag skulle ha sakt att be quiet har bra rykte. Dock inte samma höga nivåer som seasonic.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Såklart att det inte blir bättre än seasonic. Men det är ju då vad du värderar mest. Spara 1k eller få en ynka bättre psu. Puré power 12 m är atx 3.0. Eco tror jag den också har men det är ändå be quiet så inget ljud problem. Samma garanti. Och jag skulle ha sakt att be quiet har bra rykte. Dock inte samma höga nivåer som seasonic.

Ja, pure power 12m är säkerligen en alldeles utmärkt PSU

Detta gäller alla komponentval: ibland vill man bara testa något nytt märkte inom nåt segment, precis som man ibland vill vara trofast ett märke. Det ligger ofta i motivationen till val X över Y etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Ja, pure power 12m är säkerligen en alldeles utmärkt PSU

Detta gäller alla komponentval: ibland vill man bara testa något nytt märkte inom nåt segment, precis som man ibland vill vara trofast ett märke. Det ligger ofta i motivationen till val X över Y etc

I ha absolut. Jag har aldrig fått ha en seasonic psu men det är ändå väldigt högt på märken man vill testa

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Den här luftkylaren är den bästa på marknaden, i klass med en Noctua D15 och priset är galet...
https://www.amazon.se/Thermalright-CPU-luftkylare-CPU-kylare-...

https://www.tomshardware.com/reviews/thermalright-peerless-as...

edit: synd fanns inte i lager

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Har kollat igenom all feedback och gjorde ett nytt försök:

Här bytte jag till ett chassi som faktiskt verkar finnas i lager. Det står att 2st 120 fläktar ingår, är det något man använder, eller är de för högljudda? La till 3st 140-fläktar här, men är igen osäker på exakt hur många som behövs?

Försökte hitta billigare moderkort, så valde ett från ASUS som verkade bra.
Nu är ju det här priset från Amazon Markerplace, vilket känns lite suspekt, men antar att man får prova köpa och se hur det går...

Valde RAM med lägre CL.

Behöll PSU eftersom den stänger av fläkten på under 40% belastning, vilket låter bra.

Bättre CPU-kylare från Noctua.

Också chassi-fläktar från Noctua, valde dem eftersom 140mm borde låta mindre än 120mm pga lägre varvtal.

Hur ser detta ut, finns det fler uppenbara förbättringar/min-maxing att göra?

Permalänk
Medlem

Mycket bra bygge. Har faktiskt h7 flow hemma och rekommenderar den stort. Jag tycker inte att fläktarna i h7 flow låter super mycket. Men du kan ju lägga till ett extra 3 pack 140mm och bytta ut en av dom. Jag har inte testat men det ser ut som man kan köra 6x 140mm på det chassit.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Mycket bra bygge. Har faktiskt h7 flow hemma och rekommenderar den stort. Jag tycker inte att fläktarna i h7 flow låter super mycket. Men du kan ju lägga till ett extra 3 pack 140mm och bytta ut en av dom. Jag har inte testat men det ser ut som man kan köra 6x 140mm på det chassit.

Fast hur många fläktar behövs egentligen?
För tänkte först köpa 3x140 och köra i fronten, vilken skillnad gör det att lägga till ännu fler? Blir ju en ganska stor kostnad om man köper 6st extra fläktar, särskilt när 2 redan ingår. Men är det värt det kanske det är något man ska köra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rararax:

Fast hur många fläktar behövs egentligen?
För tänkte först köpa 3x140 och köra i fronten, vilken skillnad gör det att lägga till ännu fler? Blir ju en ganska stor kostnad om man köper 6st extra fläktar, särskilt när 2 redan ingår. Men är det värt det kanske det är något man ska köra på?

Någon/några fläktar ska också blåsa ut luft. Brukar vara rekommenderat att man antingen har en fläkt mer/mindre som blåser ut för att skapa ett över eller undertryck av luft inne i chassit för att hålla damm borta tror jag. Någon kanske får rätta mig här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rararax:

Fast hur många fläktar behövs egentligen?
För tänkte först köpa 3x140 och köra i fronten, vilken skillnad gör det att lägga till ännu fler? Blir ju en ganska stor kostnad om man köper 6st extra fläktar, särskilt när 2 redan ingår. Men är det värt det kanske det är något man ska köra på?

Nej du behöver inte lägga till några fler. Att lägga till fläktar tycker jag är ett framtida projekt. En sak man kan vänta med lite. Och att köra två ut tre in kommer funka mycket bra.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Vet inte hur viktigt estetiken är för dig men om du ändå har gråa/svarta komponenter kan du väl lika gärna gå hela vägen?

https://www.inet.se/produkt/5320584/be-quiet-dark-rock-pro-4 samt https://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Någon/några fläktar ska också blåsa ut luft. Brukar vara rekommenderat att man antingen har en fläkt mer/mindre som blåser ut för att skapa ett över eller undertryck av luft inne i chassit för att hålla damm borta tror jag. Någon kanske får rätta mig här.

Skrivet av Daytone:

Nej du behöver inte lägga till några fler. Att lägga till fläktar tycker jag är ett framtida projekt. En sak man kan vänta med lite. Och att köra två ut tre in kommer funka mycket bra.

Låter bra. Kollade chassit och det verkar ha en av de två 120mm som ingår förmonterad på fronten, och en på baksidan.
Då tänker väl jag att jag lägger till 3st 140mm, och monterar 2 av dem på fronten av chassit - då har jag 3st inblås där. Sedan monterar jag den tredje på toppen antar jag, då har jag 2st utblås på olika sidor av datorn.

Skrivet av Mocka:

Vet inte hur viktigt estetiken är för dig men om du ändå har gråa/svarta komponenter kan du väl lika gärna gå hela vägen?

https://www.inet.se/produkt/5320584/be-quiet-dark-rock-pro-4 samt https://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500...

Kollade noggrannare på chassit jag valt, och det verkar ju mycket riktigt ha ett fönster. Då låter ditt förslag som en bra idé.
I så fall ser datorn ut så här nu:

Permalänk
Medlem

Bra val. Dark rock PRO 4 är också den tystaste kyllaren som typ finns.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

mitt enda tips glöm den jävla vattenkylaren och köp vilken som helst av dessa

Thermalright Peerless Assassin 120
Deepcool AK620
Arctic Freezer 50
Scythe fuma 2
Deepcool Assassin 3

översta är väl bästa kylaren överlag, hittar du den slår du till. I utgångspunkt är det en billig kylare borträknat den gamla goda sverige-skatten. Tyvärr är den knappt ens tillgänglig här ännu.

Dark rock pro 4 är också mer än nog.

Permalänk
Medlem

Hade han valt en vattenkylare. Samt att be quiet Dark rock PRO 4 är den tystaste kyllaren på marknaden. Vilket var en av punkterna TS bryde sej om.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Bra val. Dark rock PRO 4 är också den tystaste kyllaren som typ finns.

Har den själv och är extremt nöjd. Fläktarna hörs bara över 80% hastighet och då långt ifrån lika mycket som en fet 360 AIO.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har kollat så att minnena är med på Asus kompatibilitetslísta?
Jag har själv kört Asus-moderkort i flera generationer av datorer, men om jag ska uppgradera denna generation blir det något annat. Moderkort är så dyra att för mig blir det blir ett 650 (ev. någon -E varianten, annars en utan). Efter ha kollat på budgetmoderkort i hardwareunboxed test https://www.youtube.com/watch?v=DTFUa60ozKY ser Gigabyte ut att passa mig bäst pga bra minneskompatibilitet och boottider.
De allra billigaste Asuskorten som är med där verkar inte särskilt bra och många av dem på forumet som har minnesproblem kör just med Asus. Nu säljs väl fler Asusmoderkort än något annat så då är de fler som har problem också och de kan ju ha fixat många problem med biosuppdateringar, men trots det har jag lite grann tappat förtroendet för Asus åtminstone i det billigare segementet.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Kör Arctic P12 fläktar istället. 5pack för 300kr är svårslaget.

Fantastiskt bra kvalite för det priset. Och de är svarta också.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag antar att du har kollat så att minnena är med på Asus kompatibilitetslísta?
Jag har själv kört Asus-moderkort i flera generationer av datorer, men om jag ska uppgradera denna generation blir det något annat. Moderkort är så dyra att för mig blir det blir ett 650 (ev. någon -E varianten, annars en utan). Efter ha kollat på budgetmoderkort i hardwareunboxed test https://www.youtube.com/watch?v=DTFUa60ozKY ser Gigabyte ut att passa mig bäst pga bra minneskompatibilitet och boottider.
De allra billigaste Asuskorten som är med där verkar inte särskilt bra och många av dem på forumet som har minnesproblem kör just med Asus. Nu säljs väl fler Asusmoderkort än något annat så då är de fler som har problem också och de kan ju ha fixat många problem med biosuppdateringar, men trots det har jag lite grann tappat förtroendet för Asus åtminstone i det billigare segementet.

Hmm hade inte kollat det. Men om Gigabyte ska vara bättre så kollade jag på dem, och då finns ju "Gigabyte B650 Gaming X AX" som budget-variant. Då landade jag någonstans här:

Men det konstiga är att komponentkoll varnar för att minnena inte passar:

Fast kollar jag på Gigabyes QVL så verkar det ju fungera:

Så nu är det väldigt rörigt det här...

Skrivet av Bobiri:

Kör Arctic P12 fläktar istället. 5pack för 300kr är svårslaget.

Fantastiskt bra kvalite för det priset. Och de är svarta också.

Tyckte att de verkar trevligare med 140mm än 120mm, vilket de ovan verkar vara. Typ högre luftflöde per decibel.

Landat i att jag behöver nog inte mer än 32gb, och då tänker jag att jag kör på de jag redan valt pga lägre CL.

Permalänk
Medlem

tycker det ser prima ut.
om Gigabyes QVL säger att det funkar med det ram du valt så inget att fundera på imo.