Permalänk
Medlem

Jag har använt Tradera i många år som köpare och aldrig haft något problem. Om jag skulle köpa eller sälja dyrare saker som t ex elektronik hade jag ev gjort det via avhämtning.

Permalänk
Medlem

Tradera har blivit säkrare på senare år när de tightat till det något med konton osv, mindre risk för rena bedragare.

Visst kan det säkert vara någon gång det inte blir helt perfekt el varan är i något sämre skick/nivå än vad man förväntar sig, men över lag går det rätt bra för det mesta.

Varit aktiv på Tradera i många år, så visst har man råkat ut för både det ena och det andra några få gånger.

Köpt en hel del elektronik bl a, men då knappast någonsin något enskilt för över 10k.

Kollar man på omdömena också så ser man hur det verkar. Man får inte en massa positiva unika omdömen om man inte sköter sig.
Inga/väldigt få positiva omdömen och medlem kort tid kan vara något att passa sig för, men det händer även att någon som varit med längre krånglar el att det inte riktigt blir helt rätt.

Permalänk
Skrivet av D.:

Tradera har blivit säkrare på senare år när de tightat till det något med konton osv, mindre risk för rena bedragare.

Visst kan det säkert vara någon gång det inte blir helt perfekt el varan är i något sämre skick/nivå än vad man förväntar sig, men över lag går det rätt bra för det mesta.

Varit aktiv på Tradera i många år, så visst har man råkat ut för både det ena och det andra några få gånger.

Köpt en hel del elektronik bl a, men då knappast någonsin något enskilt för över 10k.

Kollar man på omdömena också så ser man hur det verkar. Man får inte en massa positiva unika omdömen om man inte sköter sig.
Inga/väldigt få positiva omdömen och medlem kort tid kan vara något att passa sig för, men det händer även att någon som varit med längre krånglar el att det inte riktigt blir helt rätt.

Ok, så att sälja en dator på Tradera för 4-5000 kr anser du inte skall vara några problem då?

Vad skall jag tänka på om jag tänker att prova en andra gång på Tradera?

Permalänk
Medlem

Det känns väldigt mycket som att du vill höra att Tradera är skit och att du ska akta dig, måste jag säga. Och du har säkert dina skäl till det - tidigare erfarenheter eller vad det kan vara - men om du känner dig osäker och inte tror att en budgivning smakar mer än det kostar, då tycker jag inte att du ska använda dig av Tradera. Det finns ju inga garantier för att det blir en smärtfri affär och det blir svårt att komma med annat än anekdotisk bevisföring, liksom. Jag har gjort över 60 affärer på Tradera och aldrig blivit bränd. Det är ingen garanti för att du inte får problem. Att sälja en hel dator via Tradera (och erbjuda frakt) tror jag öppnar för transportskador, handhavandefel och annan skit som ökar risken för strul som i slutändan landar i ditt knä som säljare. Det är låg risk att en jacka går sönder i frakten. Det är värre med en stationär dator.

Om du bor någorlunda centralt, då tycker jag att du lika gärna kan använda Blocket eller Facebook Marketplace och köra avhämtning. Då kan du bara neka köp av personer som inte kan stava sitt eget namn eller snackar om svågrar eller lillebrorsor som pluggar eller har sparat sin arma veckopeng och annat skitsnack och illa-förklädd chattprutning som man får stå ut med när man säljer begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Så hur lyckas bedragarna på Tradera idag? Hur kan de komma undan? Och vad menar du med att de som varit med länge krånglar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, så att sälja en dator på Tradera för 4-5000 kr anser du inte skall vara några problem då?

Vad skall jag tänka på om jag tänker att prova en andra gång på Tradera?

Nä då, köpt flertalet sådana utan problem.

Ska du sälja så är det nog bäst att börja med att sälja något mindre först, etablera dig där innan du börjar med större saker. El åtminstone köp saker.
Som jag sa där är det just sådana med få omdömen och som säljer elektronik/dyrare saker som man passar sig för.

Sen bör du också vara ärlig med ev fel, att sälja något mer eller mindre defekt som fullt fungerande är just det som ger sidorna/tjänsterna dåligt rykte.

Har du något i mindre bra skick/funktion du tänker dig att sälja så räkna med att få mindre, dvs ta förlusten snarare än att försöka blåsa någon.

Se även till att packa ordentligt och vara aktiv i kommunikationen om någon har någon fråga.

Om du inte får prylen såld kan det bero på att den är för högt prissatt el att rätt köpare inte råkat se prylen just då.
Får du inte sålt direkt så kan du prova igen sen vid annat tillfälle.

Skrivet av Dinkefing:

Så hur lyckas bedragarna på Tradera idag? Hur kan de komma undan? Och vad menar du med att de som varit med länge krånglar?

Vet inte riktigt hur de kan göra det nu, men omöjligt är det nog inte att de kan hitta något sätt..

Sen det med att någon varit med länge krånglar menar jag att om det t ex är något fel på varan el liknande så kan det variera hur det sköts.
El t ex att man frågar om samfrakt el något annat innan betalning och istället för att svar får man negativt omdöme efter någon dag eftersom man inte betalat direkt, man har ju väntat på svaret först.
Men det är ytterst sällan det är något sådant.

Permalänk
Skrivet av D.:

Nä då, köpt flertalet sådana utan problem.

Ska du sälja så är det nog bäst att börja med att sälja något mindre först, etablera dig där innan du börjar med större saker. El åtminstone köp saker.
Som jag sa där är det just sådana med få omdömen och som säljer elektronik/dyrare saker som man passar sig för.

Sen bör du också vara ärlig med ev fel, att sälja något mer eller mindre defekt som fullt fungerande är just det som ger sidorna/tjänsterna dåligt rykte.

Har du något i mindre bra skick/funktion du tänker dig att sälja så räkna med att få mindre, dvs ta förlusten snarare än att försöka blåsa någon.

Se även till att packa ordentligt och vara aktiv i kommunikationen om någon har någon fråga.

Om du inte får prylen såld kan det bero på att den är för högt prissatt el att rätt köpare inte råkat se prylen just då.
Får du inte sålt direkt så kan du prova igen sen vid annat tillfälle.

Vet inte riktigt hur de kan göra det nu, men omöjligt är det nog inte att de kan hitta något sätt..

Sen det med att någon varit med länge krånglar menar jag att om det t ex är något fel på varan el liknande så kan det variera hur det sköts.
El t ex att man frågar om samfrakt el något annat innan betalning och istället för att svar får man negativt omdöme efter någon dag eftersom man inte betalat direkt, man har ju väntat på svaret först.
Men det är ytterst sällan det är något sådant.

Ok, sist jag använde Tradera så var det för att skicka en dyr elektronikprodukt.
Hade paketerat det jättebra och även dokumenterat allt innan transport.
Efter att köparen mottagit varan, så hade den blivit skadad under transport och han ville avbryta köpet.
Köparen påstod att varan var skadad från början, och ville inte tro på att det var transportbolagets fel.
Så det blev ett väldigt misch masch med mig, köparen och transportbolaget.
Tog ca 1 månad innan allt var över, och iom detta så fick jag avsmak för Tradera.

Hör denna typ av händelser till vanligheterna eller till undantagen?

Köpare som drar sig ur efter att ha vunnit budgivningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, sist jag använde Tradera så var det för att skicka en dyr elektronikprodukt.
Hade paketerat det jättebra och även dokumenterat allt innan transport.
Efter att köparen mottagit varan, så hade den blivit skadad under transport och han ville avbryta köpet.
Köparen påstod att varan var skadad från början, och ville inte tro på att det var transportbolagets fel.
Så det blev ett väldigt misch masch med mig, köparen och transportbolaget.
Tog ca 1 månad innan allt var över, och iom detta så fick jag avsmak för Tradera.

Hör denna typ av händelser till vanligheterna eller till undantagen?

Köpare som drar sig ur efter att ha vunnit budgivningen?

Är nog mer undantag, men det kan mycket väl hända.
Fraktskador är inte helt enkla, svårt att bevisa för någon av parterna. Det man som säljare kan göra är att försöka packa ordentligt och hoppas det går bra.
Det finns även köpare som försöker bluffa genom att hävda att något är trasigt, som tveklöst inte var det innan.

Ser ibland i annonser att det nämns "upplagd igen p g a oseriös köpare", så att folk ångrar sig förekommer nog.
Men det kan ju ge negativt omdöme för köparen och därmed öka risken för avstängning vid upprepade fall.
Sen går det kanske att komma överens ändå, genom att köparen ersätter säljaren för den provision denne annars ska betala och säljaren lägger upp samma annons igen.

Omdömessystemet är nog en av faktorerna som gjort Tradera bättre än t ex Blocket, om någon inte sköter sig vid flera tillfällen så riskerar denne bli avstängd.
Och då det blivit svårare att skapa konton kan personen riskera att helt tappa möjligheten att sälja el köpa där.

Men en bra och ärlig dialog brukar kunna lösa saker, men som alltid kan det bli missförstånd el att något inte blir riktigt rätt i någon del.
Någon som envist står på sig även om det är uppenbart att denne har fel är ju den värsta sorten, såväl där som i allmänhet.

Har själv tydligen haft konto där sen år 2000, varit aktiv i olika grad sen dess. Minns inte alla detaljer hur det varit, men vet att jag råkat ut för diverse olika genom åren. Över lag har det varit positivt, men absolut inte varje gång.

Permalänk
Medlem

Hade inte vågat, bästa är köpa face to face... för mycket strul med tradera det man läser dom alltid oftast tar köparens sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Har sålt många varor på tradera och jag har alltid fått betalt direkt. Har aldrig behövt skicka varan innan jag fått pengarna.

Mvh

Men det handlar ju inte om det, finns så många oärliga människor idag tyvärr som köper något och kan inte riktigt handskas med vad dom nu köpt eller bara tvärt ångrar sig och skyller på att varan gått sönder, då blir det bara strul o skit oftast och tradera går efter köparens historia och säljaren kan riskera förlora varan och pengar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Men det handlar ju inte om det, finns så många oärliga människor idag tyvärr som köper något och kan inte riktigt handskas med vad dom nu köpt eller bara tvärt ångrar sig och skyller på att varan gått sönder, då blir det bara strul o skit oftast och tradera går efter köparens historia och säljaren kan riskera förlora varan och pengar..

Intressant att du säger det men det är inte min uppfattning och jag har iaf 250 köp/sälj på tradera, säger dock inte att min uppfattning är så det är generellt. Blocket däremot har varit mindre lyckat till och från.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Säljer man över 5000kr, alternativt nytt konto och ett par tusen, granskas numera annonsen och man får betalt först efter varan är framme.

Jag har köpt och sålt på tradera, c.a 100 gånger.

Det värsta som hänt som säljare (2 gånger) är personer som budar upp en auktion och vinner men inte betalar. Efter det ville en person ångra köp och lämna tillbaks varan, vilket jag accepterade mot att ge 300kr mindre tillbaks, men det hade jag ej behövt göra alls.

Som köpare måste du vara aningen mer aktsam, inte köpa dyrt/suspekt från nya konton och speciellt inte med swish då. Men Tradera har högst säkerhet från min erfarenhet (jämfört med blocket, ebay, sweclockers). Klart är mötas bäst, och om du kan testa först.
Men med många bra omdömen på en säljare och ej suspekt annons, har aldrig blivit lurad.

Man kan också betala lite extra för "köparskydd" för att garantera pengar tillbaks. Att de kräver Bankid hjälper också (samt utför granskningar).

Jämfört med Blockets frakttjänst, får du pengarna enklare om du säljer på Tradera, ofta inom en dag eller direkt med swish om det är mindre summor. Svårt för köpare att jävlas eller luras då, och 80-90% av användare är mestadels ärliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Ser ibland i annonser att det nämns "upplagd igen p g a oseriös köpare", så att folk ångrar sig förekommer nog.
Men det kan ju ge negativt omdöme för köparen och därmed öka risken för avstängning vid upprepade fall.
Sen går det kanske att komma överens ändå, genom att köparen ersätter säljaren för den provision denne annars ska betala och säljaren lägger upp samma annons igen.

I Tradera brukar det handla om att de "köpt" men inte betalat. Sucks, men man förlorar inget förutom om man har auktion och behöver vänta igen. Möjligen också sin rabattkod på annonsen om man haft. Som du säger kan man dock inte göra det ofta eftersom konto stängs av vid flertal negative omdömen inom en viss tid.

Gällande blocket, har omdömen nu också. Men skitigt att sälja där, dyrt att köpa ny pga "köpskydd", blocket hindrar seriösa annonser och låter bedragare lägga upp utan bankid och stänger inte ens av konton som uppenbart är oserösa scammers.

Som säljare fick jag också min första skadade vara med frakt, och har nu problem att lösa det. Köparen är trevlig, men Blocket hjälper inte alls, hänvisar bara till Shenker vad det än gäller.

Permalänk

På de senaste åren har jag råkat ut för fler oseriösa köpare än tidigare. Man ångrar sig osv. Antar att det är en ny generation som hittat till Tradera alt. att Tradera nåt ut till en bredare krets. Jag avstår så långt jag kan att sälja på både Tradera och Blocket numer.

Permalänk
Skrivet av D.:

Är nog mer undantag, men det kan mycket väl hända.
Fraktskador är inte helt enkla, svårt att bevisa för någon av parterna. Det man som säljare kan göra är att försöka packa ordentligt och hoppas det går bra.
Det finns även köpare som försöker bluffa genom att hävda att något är trasigt, som tveklöst inte var det innan.

Omdömessystemet är nog en av faktorerna som gjort Tradera bättre än t ex Blocket, om någon inte sköter sig vid flera tillfällen så riskerar denne bli avstängd.
Och då det blivit svårare att skapa konton kan personen riskera att helt tappa möjligheten att sälja el köpa där.

Men en bra och ärlig dialog brukar kunna lösa saker, men som alltid kan det bli missförstånd el att något inte blir riktigt rätt i någon del.
Någon som envist står på sig även om det är uppenbart att denne har fel är ju den värsta sorten, såväl där som i allmänhet.

Har själv tydligen haft konto där sen år 2000, varit aktiv i olika grad sen dess. Minns inte alla detaljer hur det varit, men vet att jag råkat ut för diverse olika genom åren. Över lag har det varit positivt, men absolut inte varje gång.

Tur att jag var såpass smart att jag tog bilder innan jag skickade paketet. Tog även bild på paketet precis när jag lämnade iväg det på inlämningsstället. Då hade jag bra bevis med både tid och datum för då var kollit helt.
Alltså när det kom fram till köparen, hade det gått sönder, så antingen var det köparen själv som hade haft sönder kollit, eller så var det fraktbolaget i detta fallet Schenker.
Köparen försökte först hävda att det var jag som försökte sälja en trasig vara, men gav upp nästan direkt då han såg mina bevis i form av timestamps och bildinfo på produkten samt inlämningen. Trist att han försökte bara.

Mitt konto var tydligen spärrat, och tydligen hade jag gjort det själv. Vill minnas att jag inte ville använda Tradera mer.
Enligt chatt med kundservice, kan de låsa upp mitt konto med då genom Bank-ID verifikation som en signal de skickar ut.

Eftersom det är jag som tar kontakt med Tradera, så behöver jag inte vara orolig för att Tradera vill ha mitt Bank-ID?

Permalänk
Medlem

Fast nu frågade ju TS om man vågar använda Tradera för försäljning. Att du som köpare tycker det är säkert säger tyvärr inte så mycket då Tradera oftast dömer till just köparens fördel.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Fast nu frågade ju TS om man vågar använda Tradera för försäljning. Att du som köpare tycker det är säkert säger tyvärr inte så mycket då Tradera oftast dömer till just köparens fördel.

Ja håller med. Som säljare verkar man alltid få rulla stenen i uppförsbacke tyvärr.

Är inte detta väl billigt?

Hur tänker säljaren här, eller vill han bara vilja bli av med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ja håller med. Som säljare verkar man alltid få rulla stenen i uppförsbacke tyvärr.

Är inte detta väl billigt?

Hur tänker säljaren här, eller vill han bara vilja bli av med den?

Ser ut som det är 6 dagar kvar på auktionen och högsta bud kan höjas innan det är slut.

Sen så skulle jag tippa på att säljaren vill bli av med den då dennes har lagt ut produkten för försäljning. Något annat vore väldigt olyckligt.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Ser ut som det är 6 dagar kvar på auktionen och högsta bud kan höjas innan det är slut.

Sen så skulle jag tippa på att säljaren vill bli av med den då dennes har lagt ut produkten för försäljning. Något annat vore väldigt olyckligt.

Men en Surface Pro 3 ligger ju på ca 2500 kr.

Menar du att det kommer ett bud på låt säga 2000 kr, fast buden ligger på runt 300 kr nu?

Har du lust att förklara hur säljare och köpare tänker på Tradera?

Eller om det finns någon "taktik"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Men en Surface Pro 3 ligger ju på ca 2500 kr.

Menar du att det kommer ett bud på låt säga 2000 kr, fast buden ligger på runt 300 kr nu?

Har du lust att förklara hur säljare och köpare tänker på Tradera?

Eller om det finns någon "taktik"?

Det är ju svårt att veta vad slutbudet blir. Men oftast bör det blir omkring marknadspriset om det inte blivit något fel, ex att man angett fel produktnamn eller tagit dåliga suddiga bilder.

Jag rekommenderar dig att läsa denna sida för svar på några av dina frågor

https://info.tradera.com/shoppa/

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Det är ju svårt att veta vad slutbudet blir. Men oftast bör det blir omkring marknadspriset om det inte blivit något fel, ex att man angett fel produktnamn eller tagit dåliga suddiga bilder.

Jag rekommenderar dig att läsa denna sida för svar på några av dina frågor

https://info.tradera.com/shoppa/

Just det, nu minns jag hur det fungerar, det tog ett tag.
När sluttiden är nära hänger folk på budknappen för att maxa in ett bud de sista sekunderna. Sedan gör den lilla fördröjningen som uppstår att det inte går att lägga fler bud.
Tradera i ett nötskal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Till er som har eller använder Tradera för försäljning; vågar man använda tjänsten?
Sist man använde Tradera, så blev det ett väldigt misch masch efter en försäljning.
Köparen påstod att vara var trasig efter han mottagit den, och ville avbryta affären.

Vad är riskerna med att sälja på Tradera?

Rekommenderar ni att använda tjänsten?

Viktigt att tänka på?

Har använt Tradera en hel del och har alltid fungerat bra. Skickar endast när folk betalat in och pengarna är på kontot.
Väldigt smidigt med frakten också. Har inte en enda gång fått ta tillbaka någonting. Var uppriktig med skick, ta detaljerade bilder på eventuella skador osv så borde det gå smärtfritt. Kan rekommendera att dokumentera lite innan du skickar iväg saker. Ta bilder på att sakerna fungerar innan dom packas ned. Fota även när grejerna är nedpackade osv.

Däremot åkte jag på en blåsning en gång när jag själv skulle köpa ett 3090-kort, men som tur var betalade jag aldrig in och lyckades få användaren avstängd.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Har använt Tradera en hel del och har alltid fungerat bra. Skickar endast när folk betalat in och pengarna är på kontot.
Väldigt smidigt med frakten också. Har inte en enda gång fått ta tillbaka någonting. Var uppriktig med skick, ta detaljerade bilder på eventuella skador osv så borde det gå smärtfritt. Kan rekommendera att dokumentera lite innan du skickar iväg saker. Ta bilder på att sakerna fungerar innan dom packas ned. Fota även när grejerna är nedpackade osv.

Däremot åkte jag på en blåsning en gång när jag själv skulle köpa ett 3090-kort, men som tur var betalade jag aldrig in och lyckades få användaren avstängd.

Bra tips.

Vart eller hur anger man att pengarna skall betalas innan man skickar varan?

En annan sak som är tråkig med Tradera är att folk kan lämna negativa omdömen utan anledning. Det går heller inte att kommentera det dåliga omdömet med fakta eller bevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Bra tips.

Vart eller hur anger man att pengarna skall betalas innan man skickar varan?

En annan sak som är tråkig med Tradera är att folk kan lämna negativa omdömen utan anledning. Det går heller inte att kommentera det dåliga omdömet med fakta eller bevis.

Jag brukar i regel bara invänta betalning. Kan skriva i texten att varan skickas Efter betalning är utförd.
I vissa fall om personen använt Klarna/Qliro och det tar ett par dagar för betalning nöjer jag mig oftast med att jag ser att betalningen är på ingång. Tror det är svårt att avbryta en transaktion.

Ja omdömen är lite svårare med. Har fått ett omdöme där någon gav en 4 så han sabbade min perfekta rating 😂. Men det är vad det är. Inget att hänga upp sig på för mycket.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Jag brukar i regel bara invänta betalning. Kan skriva i texten att varan skickas Efter betalning är utförd.
I vissa fall om personen använt Klarna/Qliro och det tar ett par dagar för betalning nöjer jag mig oftast med att jag ser att betalningen är på ingång. Tror det är svårt att avbryta en transaktion.

Ja omdömen är lite svårare med. Har fått ett omdöme där någon gav en 4 så han sabbade min perfekta rating 😂. Men det är vad det är. Inget att hänga upp sig på för mycket.

Ok, kan jag ändra min annons efter jag lagt in den?
Om jag får pengarna på kontot innan jag skickar varan, så borde väl risken för att bli blåst minimal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, kan jag ändra min annons efter jag lagt in den?
Om jag får pengarna på kontot innan jag skickar varan, så borde väl risken för att bli blåst minimal?

Så länge ingen lagt bud kan du ändra och avsluta annonsen hur bäst du vill, men när bud väl är lagt kan du bara göra ”tillägg” i annonsen. Det blir en liten bubbla i annonsen högst upp med den nya texten.

Precis. Har du fått pengarna är väl den enda jobbiga grejen att köparen kan hävda att det är fel på varan, men det är väl då upp till köparen att bevisa att varan var trasig innan han tagit emot den. Har du som säljare dokumenterat noggrant med bilder /video där varan fungerar blir det nog svårt för köparen att få rätten på sin sida.

En fördel med Tradera också är att man oftast slipper 10 000 frågor som inte leder till någon affär. Man kan räkna med frågor men det är betydligt mycket mindre än t.ex Blocket eller till och med Marknaden här inne.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Så länge ingen lagt bud kan du ändra och avsluta annonsen hur bäst du vill, men när bud väl är lagt kan du bara göra ”tillägg” i annonsen. Det blir en liten bubbla i annonsen högst upp med den nya texten.

Precis. Har du fått pengarna är väl den enda jobbiga grejen att köparen kan hävda att det är fel på varan, men det är väl då upp till köparen att bevisa att varan var trasig innan han tagit emot den. Har du som säljare dokumenterat noggrant med bilder /video där varan fungerar blir det nog svårt för köparen att få rätten på sin sida.

En fördel med Tradera också är att man oftast slipper 10 000 frågor som inte leder till någon affär. Man kan räkna med frågor men det är betydligt mycket mindre än t.ex Blocket eller till och med Marknaden här inne.

Ok då vet jag.

Kan du titta på min Tradera annons och ge dina synpunkter? Något som är tokigt eller som behöver ändras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok då vet jag.

Kan du titta på min Tradera annons och ge dina synpunkter? Något som är tokigt eller som behöver ändras?

Ser väl bra ut tycker jag! All nödvändig info verkar stå i annonsen tycker jag.
Det enda jag kan anmärka på är att du inte erbjuder frakt via Tradera, men det är väl inte hela världen. Osäker på om det går att lägga in i efterhand då jag själv aldrig gjort så, men det kanske det gör. Inget att anmärka på i övrigt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Ser väl bra ut tycker jag! All nödvändig info verkar stå i annonsen tycker jag.
Det enda jag kan anmärka på är att du inte erbjuder frakt via Tradera, men det är väl inte hela världen. Osäker på om det går att lägga in i efterhand då jag själv aldrig gjort så, men det kanske det gör. Inget att anmärka på i övrigt.

Ok, kan ändra det till att erbjuda frakt då.
Har ju skrivit att betalning skall ske innan varan skickas.

Kan det vara så att potentiella köpare väntar med att buda tills slutdatumet närmar sig?

Vad finns det för olika taktiker man skall hålla utkik efter både som säljare och köpare på Tradera?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade personligen inte bjudit på en annons där produkten är så skitig då det indikerar möjligt annat slarv, så du får nog lättare bud om du lägger ner 10 minuter på att göra rent den.

Du får inte ha egna villkor utanför Tradera-betalningen som säger att du ska skicka när köparen betalt till Tradera (gäller alla metoder utom Swish för privatsäljare, men även det är på väg att ändras om det inte redan är gjort), inte när du får pengarna på kontot.

5 års uppehåll och relativt dyr elektronik lär öka risken för att Tradera håller på pengarna innan kunden godkänt varan.

För din och kundens skull bör du erbjuda frakt genom Tradera, särskilt med Schenker som ger kraftiga rabatter och bra föräkring den vägen. Jag hade inte skickat en sådan dator via PN för 69kr då de inte tillåter tillräckligt stora mått på paket i den prisklassen för att packa, i min mening, säkert. Därför kör jag fortfarande Schenker som inte har de begräsningarna (och använder inte PN alls). Senast jag kollade får du bara ersättning för skadad vara per kilo med PN (går att köpa till mer, men kostar extra) medan Schenker ger upp till 5000 kr som standard.

De flesta smarta köpare bjuder sista sekunden eller använder robot som lägger bud ännu närmare avslut, så att ingen annan ska hinna bjuda över. Eftersom du startar med så högt utgångspris så blir det garanterat så, om du får den såld dvs.

Jag säljer numera inga dyrare datorer, telefoner, plattor eller annan sådan elektronik via Tradera längre då jag dels inte vill riskera att Tradera håller på pengarna, dels tycker det är för dyra avgifter. Senaste åren har jag sålt sådant via forum (såsom SweC eller Swedroid) eller FB Marketplace där vi möts öga mot öga.

Glöm inte heller att Tradera enligt nya direktiv rapporterar all försäljning över €2000 eller 30+ försäljningstillfällen till Skatteverket. Når du då över 50 000 per år totalt för personligt lösöre eller köper in varor enbart för att sälja och tjäna pengar (då gäller från första kronan), så blir det att börja skatta på vinsten. Andra kanaler som jag nämnt har ingen verifiering på att varan verkligen sålts och rapporterar än så länge inget (vad jag vet).

På Tradera sedan 2003.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro