Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om man kör mycket är det ingen diskussion kring att elbil är billigare då priset på "drivmedel" är väsentligt lägre.

Din körsträcka är dock rejält icke-typisk, normalbilen rullar endast 1100 mil (privatägd) strax över 1200 mil (ägd av juridisk person, d.v.s. företagsbilar).

Vår nästa bil kommer bli en elbil, allt pekar på en ID.4 (en av få modeller vi hittat som fungerar bra med hundbur, fick tips på Tesla Y vilket fungerar för chihuahua men inte för "normalstor brukshund"). Men det p.g.a. att frugan kan ta ut en sådan bil som del av jobbet, annars går det inte alls att räkna hem bilen då vi kör allt för lite. Har tre bilar, en går <1000 mil per år ("the fun car", avställd på vintern) och de andra två mellan 1000-1500 mil per år.

Vid förra bilbytet var jag helt inne på elbil, men gjorde en kalkyl (köper alltid bilar kontant numera, de är dyra nog utan lån...) och kom fram till att det gick att räkna hem en elbil förutsatt körsträcka om minst ca 2500 mil per år.

Var tidigare rätt avigt inställd till plugin-hybrid, men givet priset på dessa kopplat till längden på genomsnittlig körsträcka samt vad statistiken faktiskt visar kring tillförlitlighet (frågetecken p.g.a. dubbla drivlinor) känns det som diskussionen varit allt för mycket mellan ICE vs BEV då PHEV i nuläget rimligen är den bästa kompromissen för rätt många.

Det självklart en risk med bilar som har rullat en del, men man behöver inte alls ha din upplevelse. Har en Subaru Legacy från 2006 (enda ägare) som gått ungefär lika långt som din Tesla. Rosten kommer döda den bilen om ett par år, men just av den anledningen (värdet vid försäljning är typ 0, så noll värdeminskning framåt) + bilens exceptionellt låga driftskostnad gör det värt att behålla bilen. Skillnaden i försäkringskostnad mellan denna och en Tesla (från år 3 när man måste gå upp till helförsäkring) ger ~1000 "gratismil" per år + bilen "bara går", gör inte längre någon service utöver olje- och filter-byten.

Har tidigare haft en Volvo 740 som jag fick gratis (första bilen efter studier, ont om pengar då...). Den hade gått många år som taxi (>65000 mil på mätaren, originalmotor och växellåda). Enda "dyra" lagningen var när vi fick bilen, behövde köpa ny katalysator (var då typ 6000 kr med montering) samt nya bromsok fram (hålen till fästena hade blivit ovala...). Efter det gick den problemfritt i 4 år och ca 6000 mil till. Gav sedan tillbaka den till föregående ägare som körde ungefär lika många år/mil till innan bilen blev skrot (rosten tog den).

Farsan åker runt i en Audi 100 från 1991. En stor orsak att det fungerar är att den modellen har exceptionellt bra rostskydd.

Som jag skrev tidigare... "Faktum kvarstår dock att vi alla har olika förutsättningar och hur vi använder våra bilar, så därför är en individuell kalkyl, den enda vägen att gå."
Orisons som jag diskuterade med kör tydligen 4000mil/år och där borde det vara en "no brainer" med en elbil.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DaBone:

Som jag skrev tidigare... "Faktum kvarstår dock att vi alla har olika förutsättningar och hur vi använder våra bilar, så därför är en individuell kalkyl, den enda vägen att gå."
Orisons som jag diskuterade med kör tydligen 4000mil/år och där borde det vara en "no brainer" med en elbil.

Absolut, kör man 4000 mil/år är det en "no brainer".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om man kör mycket är det ingen diskussion kring att elbil är billigare då priset på "drivmedel" är väsentligt lägre.

Din körsträcka är dock rejält icke-typisk, normalbilen rullar endast 1100 mil (privatägd) strax över 1200 mil (ägd av juridisk person, d.v.s. företagsbilar).

Vår nästa bil kommer bli en elbil, allt pekar på en ID.4 (en av få modeller vi hittat som fungerar bra med hundbur, fick tips på Tesla Y vilket fungerar för chihuahua men inte för "normalstor brukshund"). Men det p.g.a. att frugan kan ta ut en sådan bil som del av jobbet, annars går det inte alls att räkna hem bilen då vi kör allt för lite. Har tre bilar, en går <1000 mil per år ("the fun car", avställd på vintern) och de andra två mellan 1000-1500 mil per år.

Vid förra bilbytet var jag helt inne på elbil, men gjorde en kalkyl (köper alltid bilar kontant numera, de är dyra nog utan lån...) och kom fram till att det gick att räkna hem en elbil förutsatt körsträcka om minst ca 2500 mil per år.

Var tidigare rätt avigt inställd till plugin-hybrid, men givet priset på dessa kopplat till längden på genomsnittlig körsträcka samt vad statistiken faktiskt visar kring tillförlitlighet (frågetecken p.g.a. dubbla drivlinor) känns det som diskussionen varit allt för mycket mellan ICE vs BEV då PHEV i nuläget rimligen är den bästa kompromissen för rätt många.

Det självklart en risk med bilar som har rullat en del, men man behöver inte alls ha din upplevelse. Har en Subaru Legacy från 2006 (enda ägare) som gått ungefär lika långt som din Tesla. Rosten kommer döda den bilen om ett par år, men just av den anledningen (värdet vid försäljning är typ 0, så noll värdeminskning framåt) + bilens exceptionellt låga driftskostnad gör det värt att behålla bilen. Skillnaden i försäkringskostnad mellan denna och en Tesla (från år 3 när man måste gå upp till helförsäkring) ger ~1000 "gratismil" per år + bilen "bara går", gör inte längre någon service utöver olje- och filter-byten.

Har tidigare haft en Volvo 740 som jag fick gratis (första bilen efter studier, ont om pengar då...). Den hade gått många år som taxi (>65000 mil på mätaren, originalmotor och växellåda). Enda "dyra" lagningen var när vi fick bilen, behövde köpa ny katalysator (var då typ 6000 kr med montering) samt nya bromsok fram (hålen till fästena hade blivit ovala...). Efter det gick den problemfritt i 4 år och ca 6000 mil till. Gav sedan tillbaka den till föregående ägare som körde ungefär lika många år/mil till innan bilen blev skrot (rosten tog den).

Farsan åker runt i en Audi 100 från 1991. En stor orsak att det fungerar är att den modellen har exceptionellt bra rostskydd.

För att elbilar ska bli intressant för gemene man måste priset ned och räckvidden upp. Den dyraste bil jag köpt kostade 15k. Den billigaste utöver gratis bilarna jag fått kostade 2K och höll helt utan service i 4 år. tänkte att den var så billig att det spelar ändå ingen roll, när den dör så dör den.
Idag sitter jag på en 740 gle som är sommar och fin bil, den har bara gått 15k mil. En saab 900 turbo som projekt bil och en liten peugeot 107 som bara rullar och rullar. Bytt rostigt avgasrör och bromsbelägg. Sen bara filter och olja för 350kr varje år. Kör även under 1000 mil varje år vilket gör en elbil väldigt svår motiverad i mitt fall. Speciellt om den kostar närmare 500k. Blir många liter bensin för det priset.
Den lilla bilen kommer in på under tusenlappen varje månad, fått ned priset lite till på den än min kalkyl i början av denna tråd.

Har kollat på lite elbilskalkyler privat, tex en tesla som PGA räckvidden är mest intressant men den skulle kosta mig nästan lika mycket i månaden som inköpet av den lilla bilen (15k). Kör privat då eftersom mitt jobb inte ger mig rätt till tjänstebil.
Tesla är även intressant ur ett service perspektiv då jag aldrig varit på en verkstad utan gör allt jobb med mina bilar själv. Min bror var bilmekaniker och brukar säga: kan de lura en kund kommer de göra det. När han bytte jobb så lämnade han sin bil till en verkstad PGA dåligt väder och ingenstans att vara för första gången i sitt liv. Direkt höll han på att bli lurad, tills han berättade vad felet var som de hade fel på så det hade kostat ännu mer för dom inte hittat rätt fel. Skulle kostat MINST 10k för någon som inte kan något men han löste det i snön hemma för 200 kr istället.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Fast även förbränningsbilar sliter ju på sina däck, så ska man göra en rättvis jämförelse så får man ju lägga ihop partikelutsläppen från fossilbilens motor och fossilbilens däck och jämföra med de från elbilens däck, inte bara titta på elbilens partiklar från däcken och fossilbilens partiklar från avgasröret.

Håller med till 100 %. Men vikten är en dominerande faktor för denna komponent. Elbilar väger mer + då de ofta har mer effekt än normal-ICE-bilen utrustas de med bredare däck som även det ökar mängden (i vikt räknat) utsläpp.

Ovanpå just detta utsläpp har ICE sedan utsläpp av partiklar från avgaser. Men den "missade" delen, tidigare har det varit tunnelseende på just utsläpp från avgasröret, är att utsläpp av mikropartiklar från däck är ~2 tiopotenser högre jämfört med utsläpp från en modern ICE. Så tillskottet från avgaser är ur just denna aspekt (finns ju andra dåliga miljöaspekter med ICE) är rätt mycket ett avrundingsfel.

Detta lyfter än mer vilken total idioti trenden med SUV har varit. Detta har drivit på viktökningen hos fordonsflottan, oavsett drivlina. Sure om man faktiskt har praktisk nytta av egenskaperna med SUV, men de flesta har ju skaffat en sådan för "är ju det som är inne".

Positiva är att när man nu mer börjat titta på denna komponent har man också identifierat flertalet vanliga komponenter i däck som kan bytas ut mot miljömässigt bättre saker!

Ett annat sätt att avhjälpa detta, lite mer problematisk p.g.a. kostnaden, är att man primärt kör med en elbil med relativt kort räckvidd (batteriet är en dominerande viktkomponent i elbil). Statistik från Eurostat visar att den genomsnittliga körsträckan är ju väl inom vad redan batteriet i de flesta PHEV fixar. Nackdelen med PHEV är att även om man kör på batter släpar man fortfarande runt på 200-300 kg ICE-drivlina, en elbil som täcker 2-3 gånger den sträckan vore bra (men faller på kostnaden då det inte fullt täcker behovet de flesta har på sin bil).

Klicka för mer information
Visa mer

Har svängt kring PHEV (där har man trots allt en lösning på infrekventa långresor), i nuläget är det en nog ändå en rätt bra kompromiss och tycker det är för mycket ICE vs BEV. Var som sagt skeptisk till dubbla drivlinor, men nu när det gått ett tag visar statistik att det inte är ett problem (men fortfarande rätt mycket är statistik från bilar som är <10 år). Haft en PHEV och var väldigt nöjd med den (bil från jobbet så var 3års kontrakt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marvil69:

Det är ganska fascinerande att läsa inläggen det finns ett par tydliga läger
- kommer inte köpa elbil närmaste framtid(Själv är jag här, inte av ekonomiska anledningar utan av princip)
- Skall ha elbil till varje pris.
Några saker som vi glömmer bort och inte är så insatta i är råvaror till Elbilar börjar bli dyrare för varje år och utbyggnad av laddstationer samt elproduktion kommer att föra till restriktioner för laddning av elbilar framförallt i storstäder. Kommer inte spela någon roll att du har laddstolpe hemma med solceller på landet, den är kopplad till elnätet oavsett. Den som tror något annat kan börja tro på Jultomten också.
Priset för tilverkning av batterier och drivlina gick på ungefär 4000 dollar per bil för några år sen förra året passerade den 8000 dollar i snitt, den kommer att öka med efterfrågan.
Sen glömmer man kalkylen att det finns ca 1 miljard bilar i världen och det finns inte ens råvaror för att byta ut bilparken vi har i europa eller USA hur skall vi då göra det i resten av världen?
Om du tänker på att köpa elbil köp det nu, njut av det medans du har råd och kan ha en elbil. Risken att elbilar blir en klassfråga till slut och sen vill man rädda planeten till vilket pris som helst för att tvinga folk till kollektivtrafik samt förbjuda bensin/diesel bilar helt.

Här är min princip till att inte köpa elbil. https://www.goodreads.com/book/show/60784614-cobalt-red

Resonerar du på samma sätt när det gäller produkter av stål och batterier rent allmänt?

Den genomsnittliga brytningen av cobolt per år uppgår till ca 110 tusen ton och då fördelas hälften av den mängden cobolt till stålindustrin och den andra hälften till batteritillverkningen totalt sett dvs till tillverkningen av alla batterier och inte till fordonsbatterier specifikt.

Permalänk
Medlem

En sak som ofta glöms av i diskussionen elbil vs bränslebilar är den emotionella faktorn . En bensinbil har ju sitt distinkta ljud och temperament som gör just den bilen unik för sin ägare . Genom att lyssna på bilens tomgång och motorljud så vet ägaren ofta hur bilen " mår ". Dessutom om man har ägt sin bensinbil i många år så " känner " man bilens temperament och vet bäst hur man drar ut på varje växelläge .

Allt detta är ju förlorat på en elbil som inte har någon växellåda ( i den bemärkelsen ) och inte har något motorljud . Visst har några elbilar bättre prestanda visavis ICE bil , men inte alls samma personlighet . Man kan diskutera kronor och ören i all evighet , men bilägande är inte alltid relaterat till sunt förnuft , utan ibland landar det i känslor ... och tvärr anser jag personligen att elbilar inte kan bli samma personlighet som en bil med förbrukningsmotor .

Visa signatur

PC Specialist Valeon | AMD Ryzen 9 5900HX 3.3 Ghz | 64 GB DDR4 3200Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 2TB Corsair MP400 NVMe , 1 TB | nVidia GeForce RTX 3070 8 GB GDDR6 | 17.3" WQHD IPS 165Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tycker det är rätt tradigt när folk jämför inköp av begagnade ICE-bilar, med nya elbilar. Som att jämföra äpplen med päron...
Tror inte en ny elbil är 3x dyrare än en ny ICE-bil i den kategori du tittar på. Jämför istället med en begagnad elbil, med den begagnade bilen du köpte.

Gjorde en "slarvig" kalkyl emot en ny bil. Notera dock räntan. Tesla kör kampanjer mm. Jag köpte min på 1.99% nu 29/3 så fick även 500 mil gratis.

Sen tycker jag även de som inte har åkt långt i elbil är oftast de som säger att det är krångligt eller inte går. Tycker min förra Tesla m3 LR 2021 laddade för fort. barnen han inte få i sig maten innan bilen var klar typ.

Vill även lägga till att på en Tesla är det bara knappa i navigatorn så fixar den laddstopp och allt. Enklare än bensin bara sätta i sladden så säger den när du ska åka vidare.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexxy:

En sak som ofta glöms av i diskussionen elbil vs bränslebilar är den emotionella faktorn . En bensinbil har ju sitt distinkta ljud och temperament som gör just den bilen unik för sin ägare . Genom att lyssna på bilens tomgång och motorljud så vet ägaren ofta hur bilen " mår ". Dessutom om man har ägt sin bensinbil i många år så " känner " man bilens temperament och vet bäst hur man drar ut på varje växelläge .

Allt detta är ju förlorat på en elbil som inte har någon växellåda ( i den bemärkelsen ) och inte har något motorljud . Visst har några elbilar bättre prestanda visavis ICE bil , men inte alls samma personlighet . Man kan diskutera kronor och ören i all evighet , men bilägande är inte alltid relaterat till sunt förnuft , utan ibland landar det i känslor ... och tvärr anser jag personligen att elbilar inte kan bli samma personlighet som en bil med förbrukningsmotor .

Sant.. Det som oftast lyfts fram är miljöaspekten och ekonomin. Känslor kommer lite i skymundan och kan vara viktig för en del.
Själv tycker jag att det är lite samma sak som när smarttelefonerna kom och det fanns folk som krampaktigt höll kvar vid sina gamla Nokia/Eriksson-telefoner med knappar. Det går ju inte att vara utan knappar på en telefon, det går ju inte..........!
Finns alltid folk som låser sig fast vid vad de är vana vid och de känslorna kan vara starka.

Gillar själv ljudet av en V8 och snabba muskel/sportbilar av olika slag, men för den skull älskar jag min Tesla Model S. Roligaste och skönaste bil jag haft. Den har som sagt snart gått 30000 mil och jag längtar fortfarande efter nästa tur.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sant.. Det som oftast lyfts fram är miljöaspekten och ekonomin. Känslor kommer lite i skymundan och kan vara viktig för en del.
Själv tycker jag att det är lite samma sak som när smarttelefonerna kom och det fanns folk som krampaktigt höll kvar vid sina gamla Nokia/Eriksson-telefoner med knappar. Det går ju inte att vara utan knappar på en telefon, det går ju inte..........!
Finns alltid folk som låser sig fast vid vad de är vana vid och de känslorna kan vara starka.

Gillar själv ljudet av en V8 och snabba muskel/sportbilar av olika slag, men för den skull älskar jag min Tesla Model S. Roligaste och skönaste bil jag haft. Den har som sagt snart gått 30000 mil och jag längtar fortfarande efter nästa tur.

Visst är Tesla Model S imponerande vad gäller vad den levererar , men hur kul är den då man kommer in i en tunnel och vill busa litet ? Ljudlös som den är .. kör man en V8 eller kompressormatad V6 , växla ned till 2:ans växel .. dra ut på växeln och lyssna på skönsången som motorn ger i tunneln Visst är elbilar eller hybridbilar framtiden , men det är en framtid i tystnad , en framtid utan personlighet , en framtid där en bil är en metod att ta sig till A-->B men inte en framtid där bilen är en del av " familjen " .

Kika bara på Dodge Challenger Demon eller Hellcat , helt oseriösa bilar egentligen , kostar lika mycket att köpa som en Tesla Model S , men som bjuder på avsevärt mer känslor . De kommer alltid att kosta mer att äga än Teslan , men det är inte poängen med dem

Visa signatur

PC Specialist Valeon | AMD Ryzen 9 5900HX 3.3 Ghz | 64 GB DDR4 3200Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 2TB Corsair MP400 NVMe , 1 TB | nVidia GeForce RTX 3070 8 GB GDDR6 | 17.3" WQHD IPS 165Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Absolut, kör man 4000 mil/år är det en "no brainer".

Håller inte med, med en elbil som kan dra ca 2 ton får du betala en hel del mer oavsett om den är ny eller begagnad. Mig veterligen är det typ model X eller någon av de nyanserade pickuperna. Det är bilar kring miljonen, jämfört med en tex wv tiguan disel för hälften eller mindre. Det går inte att köra in på under 4000mil per år, om du inte tänkt äga bilen väldigt länge.
Så för mig lönar det sig inte med elbil på ett tag, om man inte har behov av att dra tungt är det nog ett annat läge....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexxy:

En sak som ofta glöms av i diskussionen elbil vs bränslebilar är den emotionella faktorn . En bensinbil har ju sitt distinkta ljud och temperament som gör just den bilen unik för sin ägare . Genom att lyssna på bilens tomgång och motorljud så vet ägaren ofta hur bilen " mår ". Dessutom om man har ägt sin bensinbil i många år så " känner " man bilens temperament och vet bäst hur man drar ut på varje växelläge .

Allt detta är ju förlorat på en elbil som inte har någon växellåda ( i den bemärkelsen ) och inte har något motorljud . Visst har några elbilar bättre prestanda visavis ICE bil , men inte alls samma personlighet . Man kan diskutera kronor och ören i all evighet , men bilägande är inte alltid relaterat till sunt förnuft , utan ibland landar det i känslor ... och tvärr anser jag personligen att elbilar inte kan bli samma personlighet som en bil med förbrukningsmotor .

För många är det dock ingen prestandabil med bra motorljud i som är alternativet när de köper elbilen utan valet är en vanlig diesel eller elbil (där elbilen ofta har mer prestanda än dieseln). De flesta bilar har inte så upphetsande ljud eller kraft så känslan uteblir för mig.

Tycker också att om jag jämför elbil mot säg BMW M3 eller Audi RS5 som alternativet hade varit för mig om jag inte kört elbil så är det fel biltyp för att jag skall uppskatta motorljudet, det är mest irriterande att höra drönandet på motorvägen eller väcka kvarteret när man kör från porten. Pratar vi däremot en Porsche 911 eller liknande för att köra på småvägar med? Ja där kan inte elbilen tävla alls i känsla enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexxy:

En sak som ofta glöms av i diskussionen elbil vs bränslebilar är den emotionella faktorn . En bensinbil har ju sitt distinkta ljud och temperament som gör just den bilen unik för sin ägare . Genom att lyssna på bilens tomgång och motorljud så vet ägaren ofta hur bilen " mår ". Dessutom om man har ägt sin bensinbil i många år så " känner " man bilens temperament och vet bäst hur man drar ut på varje växelläge .

Allt detta är ju förlorat på en elbil som inte har någon växellåda ( i den bemärkelsen ) och inte har något motorljud . Visst har några elbilar bättre prestanda visavis ICE bil , men inte alls samma personlighet . Man kan diskutera kronor och ören i all evighet , men bilägande är inte alltid relaterat till sunt förnuft , utan ibland landar det i känslor ... och tvärr anser jag personligen att elbilar inte kan bli samma personlighet som en bil med förbrukningsmotor .

Jag tänker att man kan gilla båda, dom har ju båda sina positiva respektive negativa egenskaper.
Själv så kör jag bara fossilt, både MC och bil...iofs jag har en el-scooter också, och en elgräsklippare och en el-trimmer...:-D
Och tycker alla har sina för och nackdelar.

Längtar tills jag får råd att köpa mig en vettig elbil och jag erbjuds möjlighet att ladda klokt (bor i en BRF utanför storstaden med gamla stofiler som vägrar tänka nytt).
Det kan ser fram emot mest när många tillverkare lämnat fossildesignen på bilarna och designar bilar som endast är tänkta för el.
Ta t.ex. Mini, nästa version kommer sannolikt bara erbjudas i el-version och kommer då vara designad för el-drift.
Men det behöver ju inte utesluta att jag ler lite extra när en tvåtakts moped glider förbi och luktar oljeblandad bensin.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DaBone:

Sant.. Det som oftast lyfts fram är miljöaspekten och ekonomin. Känslor kommer lite i skymundan och kan vara viktig för en del.
Själv tycker jag att det är lite samma sak som när smarttelefonerna kom och det fanns folk som krampaktigt höll kvar vid sina gamla Nokia/Eriksson-telefoner med knappar. Det går ju inte att vara utan knappar på en telefon, det går ju inte..........!
Finns alltid folk som låser sig fast vid vad de är vana vid och de känslorna kan vara starka.

Gillar själv ljudet av en V8 och snabba muskel/sportbilar av olika slag, men för den skull älskar jag min Tesla Model S. Roligaste och skönaste bil jag haft. Den har som sagt snart gått 30000 mil och jag längtar fortfarande efter nästa tur.

Som ägare av en "muskelbil" med V8 är jag än mer övertygad att mycket av ljudet är en generationsfråga. De som inte växt upp i närvaro av V8:orna från 60/70-talet lär inte alls ha samma känslomässiga band. Har en modern variant, men med avgassystem som gör att den mer låter som en "old-school" V8 från 60-70 talet (man får inte riktigt samma gurglande ljud p.g.a. att tändordningen inte är densamma längre).

För mig är det ljudet, inte prestandan (för hur ska man utnyttja den på något vettig sätt på svensk väg???), som är den stora poängen med en sådan bil. Finns heller inget "vettigt" rent ekonomiskt att köra bilen, den snittar runt 1,5l milen om man kör i sport-läget... Handlar bara om "känsla".

För mig är BEV/PHEV ett givet val för framtida "ta mig från punkt A till punkt B på ett bekvämt sätt", d.v.s. "åka bil". Trodde jag skulle älska vridet och accelerationen hos prestanda-elbilar, men utan ljudet blev det för mig rätt poänglöst. Vilket i.o.f.s. jag bara ser som positivt, är väsentligt billigare att försäkra en bil med "vettig" mängd hästkrafter!

Du kör i en Tesla Model S, en bil som har ett grundpris på över miljonen ny. Det ska vara en riktigt bra bil för de pengarna, men hur "rolig" är den bilen jämfört med andra modeller du kan få för samma pengar?

Givet V8-diskussionen, samma pengar kan ge dig ikoniska bilar som Mustang Shelby GT500 och Dodge Challenger Hellcat SRT. Tror som sagt det är en åldersgrej, men för egen del känns det överhuvudtaget inte som en relevant jämförelse om målet är att "köra bil" (Shelby på kurviga vägar med i min mening bästa ljudet någonsin från en V8, Hellcat för brutal acceleration med helt magiskt V8-muller flankerat av modellens signatur-kompressor-whine). Men är inte någon vidare ekonomi i att pendla/långköra i Shelby/Hellcat...

Skrivet av Orisons:

Håller inte med, med en elbil som kan dra ca 2 ton får du betala en hel del mer oavsett om den är ny eller begagnad. Mig veterligen är det typ model X eller någon av de nyanserade pickuperna. Det är bilar kring miljonen, jämfört med en tex wv tiguan disel för hälften eller mindre. Det går inte att köra in på under 4000mil per år, om du inte tänkt äga bilen väldigt länge.
Så för mig lönar det sig inte med elbil på ett tag, om man inte har behov av att dra tungt är det nog ett annat läge....

Finns självklart speciella fall där endast körsträckan inte räcker som enda måttstock.

Just dragbil är lite speciellt, köpte själv Subaru:n en gång i tiden som dragbil för hästsläp. Förutom fyrhjulsdriften är vikten på den bilen väldigt nära optimalt för att maximera dragvikt på vanligt B-körkort. Så finns även andra aspekter utanför priset som spelar roll för specifika användarfall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Håller inte med, med en elbil som kan dra ca 2 ton får du betala en hel del mer oavsett om den är ny eller begagnad. Mig veterligen är det typ model X eller någon av de nyanserade pickuperna. Det är bilar kring miljonen, jämfört med en tex wv tiguan disel för hälften eller mindre. Det går inte att köra in på under 4000mil per år, om du inte tänkt äga bilen väldigt länge.
Så för mig lönar det sig inte med elbil på ett tag, om man inte har behov av att dra tungt är det nog ett annat läge....

Självklart får du betala mer i inköp för en elbil, oavsett vilken modell du jämför rättvist med. Men det är inte poängen, utan poängen är vad bilen sedan totalt kommer kosta dig per månad eller år. Bilen är dyrare i inköp, men billigare i underhåll och drift, skatt etc. etc.
Så i slutändan är elbilen ändå ofta billigare, än en ICE-bil som är jämförbar, om man som du åker en bit varje år.
Gissar dock på att du fortfarande inte gjort någon seriös kalkyl på kostnader och jämfört.

Skulle du t.ex. köpt en Tesla Model X, så finns det begagnade exemplar som köptes med fri SuperCharging, vilket innebär att du kan ladda gratis på Teslas laddstationer i hela Europa.
Har själv det, men utnyttjar det oftast bara på semestertrippar. En resa till norra norrland eller Norge på 400 mil ToR kostar mig ca: 12kr i elkostnad. Samma om jag skulle åka ner till södra Italien eller Spanien.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hexxy:

En sak som ofta glöms av i diskussionen elbil vs bränslebilar är den emotionella faktorn . En bensinbil har ju sitt distinkta ljud och temperament som gör just den bilen unik för sin ägare . Genom att lyssna på bilens tomgång och motorljud så vet ägaren ofta hur bilen " mår ". Dessutom om man har ägt sin bensinbil i många år så " känner " man bilens temperament och vet bäst hur man drar ut på varje växelläge .

Allt detta är ju förlorat på en elbil som inte har någon växellåda ( i den bemärkelsen ) och inte har något motorljud . Visst har några elbilar bättre prestanda visavis ICE bil , men inte alls samma personlighet . Man kan diskutera kronor och ören i all evighet , men bilägande är inte alltid relaterat till sunt förnuft , utan ibland landar det i känslor ... och tvärr anser jag personligen att elbilar inte kan bli samma personlighet som en bil med förbrukningsmotor .

Skrivet av Yoshman:

Som ägare av en "muskelbil" med V8 är jag än mer övertygad att mycket av ljudet är en generationsfråga. De som inte växt upp i närvaro av V8:orna från 60/70-talet lär inte alls ha samma känslomässiga band. Har en modern variant, men med avgassystem som gör att den mer låter som en "old-school" V8 från 60-70 talet (man får inte riktigt samma gurglande ljud p.g.a. att tändordningen inte är densamma längre).

För mig är det ljudet, inte prestandan (för hur ska man utnyttja den på något vettig sätt på svensk väg???), som är den stora poängen med en sådan bil. Finns heller inget "vettigt" rent ekonomiskt att köra bilen, den snittar runt 1,5l milen om man kör i sport-läget... Handlar bara om "känsla".

För mig är BEV/PHEV ett givet val för framtida "ta mig från punkt A till punkt B på ett bekvämt sätt", d.v.s. "åka bil". Trodde jag skulle älska vridet och accelerationen hos prestanda-elbilar, men utan ljudet blev det för mig rätt poänglöst. Vilket i.o.f.s. jag bara ser som positivt, är väsentligt billigare att försäkra en bil med "vettig" mängd hästkrafter!

Då vill jag ändå säga att jag faktiskt tycker om ljudet min Model 3 LR ger ifrån sig när jag trycker plattan i mattan. Påminner om ett jetplan på startbanan, tycker jag.

Det där du skrev, @Hexxy, om att det ibland landar i känslor, är så sant som det var sagt! Jag har inga som helst illusioner om att jag någonsin ska kunna räkna hem Teslan jämfört med en begagnad Volvo eller dylikt – men jag köpte en bil jag ville ha, och efter snart två år ser jag fortfarande fram emot varje resa. Jag letar anledningar att åka iväg istället för anledningar att stanna hemma osv.

Det där med "personlighet" stämmer säkert, men har inte haft någon ICE-bil, så kan inte riktigt relatera till varför det skulle vara viktigt, så att säga.

Med ovanstående sagt skulle jag ändå gärna vilja provköra några tuffa bilar med förbränningsmotor, såsom Shelby GT500, Ferrari 458 etc – dels för att ännu bättre förstå vad den där känslan™ handlar om och dels för att det verkar kul!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexxy:

Visst är Tesla Model S imponerande vad gäller vad den levererar , men hur kul är den då man kommer in i en tunnel och vill busa litet ? Ljudlös som den är .. kör man en V8 eller kompressormatad V6 , växla ned till 2:ans växel .. dra ut på växeln och lyssna på skönsången som motorn ger i tunneln Visst är elbilar eller hybridbilar framtiden , men det är en framtid i tystnad , en framtid utan personlighet , en framtid där en bil är en metod att ta sig till A-->B men inte en framtid där bilen är en del av " familjen " .

Kika bara på Dodge Challenger Demon eller Hellcat , helt oseriösa bilar egentligen , kostar lika mycket att köpa som en Tesla Model S , men som bjuder på avsevärt mer känslor . De kommer alltid att kosta mer att äga än Teslan , men det är inte poängen med dem

Det är den sannerligen, men den kan vara rolig på andra sätt. Sedan gissar jag på att folk inte använder sin Dodge Challenger Demon eller Hellcat som bruksbil, utan något man tar fram och nöjesåker i lite då och då...
Teslan är en bruksbil, med oerhörd prestanda. Tesla Model S är en 5 sitsig familje-sedan och när man har bruksbilen, så kan man också ha någon annan rolig bil vid sidan om.
Ena utesluter inte det andra.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det är den sannerligen, men den kan vara rolig på andra sätt. Sedan gissar jag på att folk inte använder sin Dodge Challenger Demon eller Hellcat som bruksbil, utan något man tar fram och nöjesåker i lite då och då...
Teslan är en bruksbil, med oerhörd prestanda. Tesla Model S är en 5 sitsig familje-sedan och när man har bruksbilen, så kan man också ha någon annan rolig bil vid sidan om.
Ena utesluter inte det andra.

Man kan mycket väl sitta 5 i en Dodge Challenger eller Dodge Charger Hellcat Bagaget rymmer div golfklubbor och annat , faktum är att i hemlandet USA så är både chargern och challenger i mångt och mycket en bruksbil . Kanske inte direkt i SRT uniform med 6.2L 8:an med kompressorn pålagd , men de är framtagna som bruksbilar . I Sverige är det bensinpriset som egentligen sätter stopp för dessa som bruksbil , inte bilens hållbarhet i sig .

Men lika för lika , samma inköpspris och samma årsmodell så är Dodge SRT Charger/Challenger en större personlighet som bil än Teslan . Idag är det ingen som egentligen vrider på huvudet då en Tesla passerar förbi i trafiken ,oavsett om det är en Model S Plaid eller ej , men garanterat så kikar folk då en Dodge SRT Charger/Challenger med Hemi 8:an rullar förbi .

Detta är egentligen inte unikt för just Dodge , utan gäller även för motsvarande BMW M5 , Mercedes E63 AMG osv och även Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio med 510 Hk V6:an . Alla dessa motorer och dess ljudprofil bidrar till bilens personlighet .

Nu har jag ju tagit upp dyra prestandabilar , men detta är lika sant för billigare bilar som exempelvis Mini Cooper JCW , Honda Civic Type R osv . Motsvarande prisklass elbil är troligen billigare att äga i ren milkostnad , men är det verkligen en roligare bil att äga ?

Visa signatur

PC Specialist Valeon | AMD Ryzen 9 5900HX 3.3 Ghz | 64 GB DDR4 3200Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 2TB Corsair MP400 NVMe , 1 TB | nVidia GeForce RTX 3070 8 GB GDDR6 | 17.3" WQHD IPS 165Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexxy:

Man kan mycket väl sitta 5 i en Dodge Challenger eller Dodge Charger Hellcat Bagaget rymmer div golfklubbor och annat , faktum är att i hemlandet USA så är både chargern och challenger i mångt och mycket en bruksbil . Kanske inte direkt i SRT uniform med 6.2L 8:an med kompressorn pålagd , men de är framtagna som bruksbilar . I Sverige är det bensinpriset som egentligen sätter stopp för dessa som bruksbil , inte bilens hållbarhet i sig .

Men lika för lika , samma inköpspris och samma årsmodell så är Dodge SRT Charger/Challenger en större personlighet som bil än Teslan . Idag är det ingen som egentligen vrider på huvudet då en Tesla passerar förbi i trafiken ,oavsett om det är en Model S Plaid eller ej , men garanterat så kikar folk då en Dodge SRT Charger/Challenger med Hemi 8:an rullar förbi .

Detta är egentligen inte unikt för just Dodge , utan gäller även för motsvarande BMW M5 , Mercedes E63 AMG osv och även Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio med 510 Hk V6:an . Alla dessa motorer och dess ljudprofil bidrar till bilens personlighet .

Nu har jag ju tagit upp dyra prestandabilar , men detta är lika sant för billigare bilar som exempelvis Mini Cooper JCW , Honda Civic Type R osv . Motsvarande prisklass elbil är troligen billigare att äga i ren milkostnad , men är det verkligen en roligare bil att äga ?

Om det är en större personlighet eller inte, beror på vad ägaren eller betraktaren tycker och tänker. Kan utan att överdriva säga att folk fortfarande vänder på huvudet efter min Tesla ganska ofta. Ibland får man till och med en tummen upp, andra gånger ser man skrattet och att de tycker det är lustigt att den inte låter något. Speciellt när man smyger inne i centrala delarna på gångfarts vägar.

Jag brukar också vända på huvudet ibland, när jag hör en högljudd V8. Men det för med mesta bara för att man undrar vad som lever om, hade gjort samma sak om det var en åkgräsklippare.
Skojar lite, men för att uppskatta en stor motor och dess ljud, så måste jag köra bilen, känna vibrationerna och kraften.
Rent generellt kan jag inte vänta till den dagen våra "Volvo-raggare" goes electric. Så man kan få sova om nätterna..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alling:

Då vill jag ändå säga att jag faktiskt tycker om ljudet min Model 3 LR ger ifrån sig när jag trycker plattan i mattan. Påminner om ett jetplan på startbanan, tycker jag.

Det där du skrev, @Hexxy, om att det ibland landar i känslor, är så sant som det var sagt! Jag har inga som helst illusioner om att jag någonsin ska kunna räkna hem Teslan jämfört med en begagnad Volvo eller dylikt – men jag köpte en bil jag ville ha, och efter snart två år ser jag fortfarande fram emot varje resa. Jag letar anledningar att åka iväg istället för anledningar att stanna hemma osv.

Det där med "personlighet" stämmer säkert, men har inte haft någon ICE-bil, så kan inte riktigt relatera till varför det skulle vara viktigt, så att säga.

Med ovanstående sagt skulle jag ändå gärna vilja provköra några tuffa bilar med förbränningsmotor, såsom Shelby GT500, Ferrari 458 etc – dels för att ännu bättre förstå vad den där känslan™ handlar om och dels för att det verkar kul!

Som jag skrev, tror det till rätt stor del är en åldersgrej. Är rätt många som kommenterat soundet på bilen, en majoriteten har varit äldre än mig och gissar att de tänker tillbaka på tiden när de var unga... Grabben (som är 18 år) tjatar hela tiden att vi ska ändra så det blir mer "aggressivt/race sound", men vill själv ha ett djupt muller (har Magnaflow competition).

Nu har jag bara racing-kört go-cart med eldrift, så kan inte göra en direkt 1:1 jämförelse. Men vid racing-körning av ICE (testat motorcykel, bil och go-cart) är ljudet en viktig del av informationen i samspelet mellan förare och maskin. Så även den delen bidrar gissningsvis till att om man har den bakgrunden så blir ljudet en kritisk del av upplevelsen.

Uppenbarligen går det att race:a med elfordon, kikat lite på formel-e samt rally-cross med elbil. Även det var rätt trist p.g.a. avsaknad av ljud (men coolt att det finns bilar med >1000 HP!), pitchen från en ICE motor ger åskådare en implicit information om växel/hastighet etc.

Håller med om att högpresterande elbilar påminner lite om jetplan vid acceleration. Det ljudet är inget som jag finner speciellt spännande, men är självklart en personlig sak.

Accelerationen i sig är kul ett par gånger, men går inte att komma ifrån att man rätt mycket är ett ashole i trafiken när man använder den ordentligt på en snabb bil... Har fortfarande inte tröttnat på V8 ljudet vid acceleration, upshift och downshifts. Har en rätt bra drag i ljudanläggningen, använder den i praktiken aldrig då "sången" från motorn är mycket bättre

Skrivet av DaBone:

Det är den sannerligen, men den kan vara rolig på andra sätt. Sedan gissar jag på att folk inte använder sin Dodge Challenger Demon eller Hellcat som bruksbil, utan något man tar fram och nöjesåker i lite då och då...
Teslan är en bruksbil, med oerhörd prestanda. Tesla Model S är en 5 sitsig familje-sedan och när man har bruksbilen, så kan man också ha någon annan rolig bil vid sidan om.
Ena utesluter inte det andra.

Som @Hexxy är Dodge Challenger en rätt stor bil, Dodge Charger är rejält rymlig. Gissar att få använder kompressormatade versioner av Dodge, Mustang och Camaro som bruksbilar. Dessa drar typ 2l milen blandad körning och är inte supernödvändigt med 700-800 HP i vardagen...

Mustang och Camaro är lite mindre men kan ta 4 personer, fungerar att sita bak så länge man är under 1,9m...

Samma bilar men utan kompressorn fungerar definitivt som bruksbil (fortfarande 400-500 hp beroende på model, så rör fortfarande lite på sig + de kostar typ 1/3 av sina mer extrema syskon).

Köpte till vinterdäck till min (förutsätter att det kommer bli helt opraktiskt att köra ICE inom 20 år, så lika bra att använda bilen), men även om det i någon mån fungerande var det kanske att ta det ett steg längre än lämpligt givet typ av bil, bredd på däck, motorkraft... Ställer av bilen på vinter. När bilen är påställd är det för mig en bruksbil och känner ett par till som har liknande bil-typer som "sommarbruksbil".

Har man bilen som ren entusiastbil lär man inte köra mer än låga 100-tals mil som mest. Farsan har en Mustang från 71 som gått typ 4500 mil, majoriteten av dessa gick den på slutet av 80-talet när vi hade den som "sommarbruksbil".

Men, är inte direkt något ekonomiskt alternativ... Handlar bara om känsla/intresse!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Okej låt os göra en kalkyl.

Kravspecifikation:
Dragkrok som tar min 1900KG
Automat
Max 4000 Mil /2 år gamla

Okej låt oss se vad vi kan hitta för elbilar som uppfyller kraven och det lägsta priset för dem. Billigast på blocket idag, finns de inte på blocket är det nypris som gäller.

BMW IX 2500 KG 1.200.000 Kr
MODEL X 2250 KG 750.000 Kr
BMW I7 2000 KG 1.750.000 Kr
NIO EL 7 2000 KG 1.100.000 Kr
POLSTAR 3 2000 KG 1.020.000Kr

Så vad kan vi hitta för alternativ i ICE laget då?

Volvo V60 D4 2000KG 319.000KR
VW Passat Alltrack 2000KG 327.500KR
VW Tiguan 2500KG 360.000KR

Det finns många fler i samma prisklass men låt oss jämföra skillnaden mellan de billigast alternativen.

Volvo V60 D4 VS Model X ger en skillnad i inköp på 431.000KR
Kan elbilen ta igen det? Volvo anger en förbrukning på 0.36 liter/mil det ger en bränslekostnad på 7.8 Kr/mil.

Tesla anger 2.08 kWh/mil. Snittpris på el i norrbotten är 63.3 Öre/KWh. Det ger en milkostnad på
1.3Kr/mil. (vid hemmaladdning)
Skillnaden är då 6.5 Kr milen. Om man kör 3000 mil per år ger det att elbilen är 20.000Kr billigare på drivmedel per år.

Om vi då äger våra bilar i 3år blir det 60.000Kr i lägre drivmedelskostnader, då återstår 371.000Kr i fördel för ICE valet.
Dock finns det ju andra kostnader som är lägre på elbilar som skatt och parkering och service, om vi är extremt generösa och drar av 100.000Kr till för sådana kostnader så är det fortfarande 271.000Kr som återstår.
Detta skulle eventuellt kunna kompenseras av ett högre andrahands värde, men å andra sidan har jag inte tagit med någon kostnad för lån i denna kalkyl utan räknat som om man hade pengarna på banken.
Ett högre lån ger ju större kreditkostnad.
Jag hävdar fortfarande att om kostnaden är det viktigaste, dragkrok ett absolut krav och man är beredd att köpa lätt begagnade bilar finns det ingen elbil som kan konkurrera med ICE bilar idag.
Elbilen blir ju bättre ju mer man kör, men man ska upp i väldigt höga mil för att det ska löna sig.

Okej kom igen och påpeka alla fel jag har gjort i mina antaganden!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Okej låt os göra en kalkyl.

Kravspecifikation:
Dragkrok som tar min 1900KG
Automat
Max 4000 Mil /2 år gamla

Okej låt oss se vad vi kan hitta för elbilar som uppfyller kraven och det lägsta priset för dem. Billigast på blocket idag, finns de inte på blocket är det nypris som gäller.

BMW IX 2500 KG 1.200.000 Kr
MODEL X 2250 KG 750.000 Kr
BMW I7 2000 KG 1.750.000 Kr
NIO EL 7 2000 KG 1.100.000 Kr
POLSTAR 3 2000 KG 1.020.000Kr

Så vad kan vi hitta för alternativ i ICE laget då?

Volvo V60 D4 2000KG 319.000KR
VW Passat Alltrack 2000KG 327.500KR
VW Tiguan 2500KG 360.000KR

Det finns många fler i samma prisklass men låt oss jämföra skillnaden mellan de billigast alternativen.

Volvo V60 D4 VS Model X ger en skillnad i inköp på 431.000KR
Kan elbilen ta igen det? Volvo anger en förbrukning på 0.36 liter/mil det ger en bränslekostnad på 7.8 Kr/mil.

Tesla anger 2.08 kWh/mil. Snittpris på el i norrbotten är 63.3 Öre/KWh. Det ger en milkostnad på
1.3Kr/mil. (vid hemmaladdning)
Skillnaden är då 6.5 Kr milen. Om man kör 3000 mil per år ger det att elbilen är 20.000Kr billigare på drivmedel per år.

Om vi då äger våra bilar i 3år blir det 60.000Kr i lägre drivmedelskostnader, då återstår 371.000Kr i fördel för ICE valet.
Dock finns det ju andra kostnader som är lägre på elbilar som skatt och parkering och service, om vi är extremt generösa och drar av 100.000Kr till för sådana kostnader så är det fortfarande 271.000Kr som återstår.
Detta skulle eventuellt kunna kompenseras av ett högre andrahands värde, men å andra sidan har jag inte tagit med någon kostnad för lån i denna kalkyl utan räknat som om man hade pengarna på banken.
Ett högre lån ger ju större kreditkostnad.
Jag hävdar fortfarande att om kostnaden är det viktigaste, dragkrok ett absolut krav och man är beredd att köpa lätt begagnade bilar finns det ingen elbil som kan konkurrera med ICE bilar idag.
Elbilen blir ju bättre ju mer man kör, men man ska upp i väldigt höga mil för att det ska löna sig.

Okej kom igen och påpeka alla fel jag har gjort i mina antaganden!!

Ska se vad jag kan göra, men en sak som jag ser direkt är att förbrukningen på Volvos D4 absolut inte kan stämma. Skulle säga utan att överdriva att den ligger mellan 0,65-0,8L/mil, beroende på hastighet. Har själv haft en D4 och enda gången jag lyckades få ner den under 0,5, var på en relativt flack 70-väg utan att knappt röra gaspedalen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ska se vad jag kan göra, men en sak som jag ser direkt är att förbrukningen på Volvos D4 absolut inte kan stämma. Skulle säga utan att överdriva att den ligger mellan 0,65-0,8L/mil, beroende på hastighet. Har själv haft en D4 och enda gången jag lyckades få ner den under 0,5, var på en relativt flack 70-väg utan att knappt röra gaspedalen.

Jag hade en hyrd V60 D4 (FWD) av den nya generationen för några år sedan och den drog något i stil med 0,55 då. Det är inte ens samma motor som i, antar jag, din gamla XC70 (som inte direkt är utformad för låg förbrukning i övrigt heller).

Permalänk
Avstängd

Det är lite roligt hur ens erfarenheter påverkar en. Jag gillade verkligen bilar när jag växte upp, och är väl fortfarande rätt intresserad förstås, men då kunde jag identifiera en hel del bilar på motorljudet och så. Men gamla bilar har aldrigintresserat mig egentligen, mer än designmässigt. Det finns en del riktigt snygga gamla bilar förstås, men upplevelsen när man kör dem är sällan imponerande. Amerikanska muskelbilar känns väldigt instabila enligt min erfarenhet exempelvis, även om de kan vara rätt imponerande i sin acceleration eller så, som hjulen sitter för nära varandra i förhållande till bilens storlek och till den svajiga fjädringen. Europeiska (eller japanska) äldre bilar har inte just det problemet men istället andra, som extrem stötighet, väldigt trög styrning eller liknande.

V8 och dess blubbrande ljud är för mig mer förknippat med båtar dock, stora fläskiga båtar ägda av douchebags som inte sällan hade problem med att hantera dem. Men typ en raspig sexa med ett sportavgassystem låter ju rätt nice, eller en mer högvarvig åtta förstås. Eller egentligen låter de väl inte så kul, det är ju ett mekaniskt oljud egentligen, men det säger ju något som prestandan och det har jag förknippat med något roligt.

Sen jobbade jag med Volvos V8-bilar en del när det begav sig, och de var ju trevliga både i ljud och prestanda, men för mig var det mer prestandan som lockade än ljudet. Sedan dess känns det dock som om miljökrav eller liknande har gjort gasrespons och sånt rätt mycket sämre än det var tidigare. Min förra BMW exempelvis krävde ju Sport+-läget för att det inte skulle ta väldigt lång tid innan den reagerade när man trampade gasen i botten eller så.

Men absolut ger det en speciell känsla när man brassar på i en tunnel med en V8 cab eller liknande. Dock är det ju väldigt störigt för alla andra, så det är inte så lockande för mig. Som mina pensionärs-grannar som kör HD och väcker hela gatan varje gång de kör iväg eller kommer hem (vilket som tur är inte är så ofta, de verkar mest spendera sin tid med att dricka kaffe eller öl och titta på sina motorcyklar). Det är liksom inte så att jag tänker "Åh vilka coola MC-knuttar som kommer åkande..." utan mer "Väx upp för i helvete, ni är för gamla för att vara så barnsliga...".

Elbilar är mer kliniska förstås, men de är också snabbare och mer effektiva, och förstås mycket tystare. För mig är det mer lockande. Samtidigt, om jag hade pengarna och tiden att ha en "entusiastbil" också så hade det nog blivit en sportigare, äldre och snyggare bensinbil. Men för vardagen väger praktikaliteten, prestandan och problemfriheten hos en modern elbil över lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag hade en hyrd V60 D4 (FWD) av den nya generationen för några år sedan och den drog något i stil med 0,55 då. Det är inte ens samma motor som i, antar jag, din gamla XC70 (som inte direkt är utformad för låg förbrukning i övrigt heller).

Det gäller alltså för en AWD och inte FWD.
Gissar att han vill ha fyrhjulsdrift till tunga släp... och då drar den mer.
0,36L/mil kan inte stämma oavsätt på långa vägar..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Orisons:

Tesla anger 2.08 kWh/mil. Snittpris på el i norrbotten är 63.3 Öre/KWh. Det ger en milkostnad på
1.3Kr/mil. (vid hemmaladdning)
Skillnaden är då 6.5 Kr milen. Om man kör 3000 mil per år ger det att elbilen är 20.000Kr billigare på drivmedel per år.

63,3 öre/kWh lär vara själva elkostnaden. Till det tillkommer energiskatt (som vi naturligtvis ökar varje år...), den är 2023 49 öre/kWh. Sedan har man nätavgiften, för egen del är det Vattenfall och där får man betala 30,5 öre/kWh.

Så kostnaden per förbrukad kWh vid hemmaladdning borde bli ca 63,3+49,0+30,5 = 142,8 öre/kWh i elområde 1.

Sen är bilens uppmätta kWh/10km fullt korrekt, den mäter hur batteriets kapacitet minskar i förhållandet till körd sträcka. D.v.s. den inkluderar alla förluster och liknande.

Men att ladda bilen är inte utan förluster. Att ladda upp batteriet med säg 20 kWh betyder inte att det står 20 kWh mer på elmätare, det kommer vara en större siffra.

Då jag nyligen kikat på Tesla Y har jag deras siffror färskt. För den modellen anger Tesla att man kan få upp till 87 % effektivitet om man laddar med bilens AC-system. Det är en siffra de uppmätt i en miljökontrollerat lab som hela tiden håller batteriet vid optimal temperatur (20-25°C). (Med DC-snabbladdare är det full möjligt att uppnå >95 % effektivitet!).

Laddar man bilen på vintern alt. i stekande sol minskar effektiviteten då en del av ladd-effekten går till att värma/kyla batteriet så det håller optimal temperatur (det sliter betydligt mindre på batteriet att ladda vid "rätt" temperatur).

Ovan är ännu en anledning att investera i en 11 kW laddare hemma. Är det -20°C eller kallare fungerar värmepump i praktiken inte alls, laddar man i en sådan miljö med enfas 10 A (2200W) kommer effektiviteten droppa under 50 % men genom att i stället köra 11 kW ökar den till strax under 80 %!!!

Men anta att det alltid är perfekt väder för laddning alt. bilen står i varmgarage: pris per 10 km borde vara ca 3,40 kr. Fortfarande superbilligt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har idag en plugin-hybrid men har länge varit sugen på en elbil. Det som frustrerar mig och hindrar ett köp i dagsläget är den höga inköpskostnaden tillsammans med otroligt hög försäkring.

Hade försäkringen varit lägre så hade man kunnat motivera inköpspriset, men med dem två tillsammans så blir det svårt att motivera hoppet. I dagsläget kör vi ändå majoriteten av tiden på el då vi har en räckvidd på 5 mil innan bensinmotorn går igång.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MrTowle:

Har idag en plugin-hybrid men har länge varit sugen på en elbil. Det som frustrerar mig och hindrar ett köp i dagsläget är den höga inköpskostnaden tillsammans med otroligt hög försäkring.

Hade försäkringen varit lägre så hade man kunnat motivera inköpspriset, men med dem två tillsammans så blir det svårt att motivera hoppet. I dagsläget kör vi ändå majoriteten av tiden på el då vi har en räckvidd på 5 mil innan bensinmotorn går igång.

Försäkringen är inte hög för alla elbilar, bara de som har massvis med hästkrafter. Det högre inköpspriset har relativt liten påverkan på försäkringspremien. Finns ju rätt många elbilar med 200 HP och därunder, de har helt "normala" premier.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexxy:

Visst är Tesla Model S imponerande vad gäller vad den levererar , men hur kul är den då man kommer in i en tunnel och vill busa litet ? Ljudlös som den är .. kör man en V8 eller kompressormatad V6 , växla ned till 2:ans växel .. dra ut på växeln och lyssna på skönsången som motorn ger i tunneln Visst är elbilar eller hybridbilar framtiden , men det är en framtid i tystnad , en framtid utan personlighet , en framtid där en bil är en metod att ta sig till A-->B men inte en framtid där bilen är en del av " familjen " .

Kika bara på Dodge Challenger Demon eller Hellcat , helt oseriösa bilar egentligen , kostar lika mycket att köpa som en Tesla Model S , men som bjuder på avsevärt mer känslor . De kommer alltid att kosta mer att äga än Teslan , men det är inte poängen med dem

Förstår din poäng. Jag gillar också när det låter och luktar lite, men det har jag mc till.

Jämförelsen haltar för mig då den typen av bil är något som är väldigt långt ifrån vad en medelsvensson kan motivera som vardagsbil till skillnad från en teslan, oavsett hur högt sentimentalvärde den än har.

Permalänk
Medlem

Bytte precis min 2021 i3s (leasing) mot en 2009 Porsche Cayenne som jag köpte för 58k. Snacka om kontraster 😅. (Härligt att äga sin bil igen)
Man kan resonera i all evighet vad som är mest ekonomiskt, passar ens livssituation osv. Helt klart är att elbilen är här för att stanna, skulle dock personligen inte spendera de summorna som krävs för att privat köpa en nyare elbil i dagsläget, utvecklingen går extremt snabbt för tillfället och risken att dagens premiumbilar känns väldigt gamla inom några år och således tappar väldigt i andrahandsvärde (gäller såklart nyare ICE bilar också) Tycker det är fantastiskt att man kan köpa gamla lyxbilar för småpengar idag så länge man kan svälja bränsleförbrukningen, mitt tips till mig själv är att rulla vidare med min gamla bil tills att marknaden/tekniken planat ut något.

Min fru har dock en 2023 BMW iX3 som tjänstebil, en no brainer att välja elbil där pga. Förmånsvärdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Försäkringen är inte hög för alla elbilar, bara de som har massvis med hästkrafter. Det högre inköpspriset har relativt liten påverkan på försäkringspremien. Finns ju rätt många elbilar med 200 HP och därunder, de har helt "normala" premier.

Tyvärr så är de elbilar med lägre försäkringspremier också de med otroligt låg räckvidd (vet du någon med låg premie och OK räckvidd så länka gärna!).

Tanken är att ha elbilen som vår primära bil, därav hade jag helst velat ha lite över 40 mil räckvidd. Model 3 SR+ eller Model Y SR är riktigt lockande... har kört en tidigare och den checkar alla boxar för mig. Dock är försäkringen lite väl tuff.