Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tycker det är rätt tradigt när folk jämför inköp av begagnade ICE-bilar, med nya elbilar. Som att jämföra äpplen med päron...
Tror inte en ny elbil är 3x dyrare än en ny ICE-bil i den kategori du tittar på. Jämför istället med en begagnad elbil, med den begagnade bilen du köpte.

Och vad hjälper det om den inte får dra det som behövs och/eller kommer typ tre meter (ja, överdrift) innan det är batteritorsk på grund av den kraftigt ökade förbrukningen som följer av att dra tungt/stort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Och vad hjälper det om den inte får dra det som behövs och/eller kommer typ tre meter (ja, överdrift) innan det är batteritorsk på grund av den kraftigt ökade förbrukningen som följer av att dra tungt/stort?

Ganska mycket, då det inte är till någon nytta att jämföra äpplen med päron eller att dra till överdrifter för att försöka påvisa sin övertygelse.......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ganska mycket, då det inte är till någon nytta att jämföra äpplen med päron eller att dra till överdrifter för att försöka påvisa sin övertygelse.......

Ok, så rådet är alltså att köpa en teoretisk bil som inte finns till ett pris den inte erbjuds för. Eller så får släpet stå och rosta fast tills bilen faktiskt finns. Det verkar inte vara en så praktiskt orienterad lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är extremt intressant att antal nya elbilar bokstavligen dubbleras varje år. Men är det någon som funderar på hur dessa ska laddas? Så fort denna ökning når ut i landsbygden så kommer det bli en väldans fart på politiker när substationer börjar gå sönder runt om i Sverige ^^

Nu är väl jag ingen elexpert men det borde ju redan vara dimensionerat för elen? Jag menar elnätsägare vet ju redan vad varje hus har för huvudsäkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ok, så rådet är alltså att köpa en teoretisk bil som inte finns till ett pris den inte erbjuds för. Eller så får släpet stå och rosta fast tills bilen faktiskt finns. Det verkar inte vara en så praktiskt orienterad lösning.

Vet inte vad du menar med teoretisk bil, men t.ex. sett flertalet Tesla Model X som drar svinstora husvagnar. Den har en dragvikt på 2250kg, vilket överstiger 2000kg som angavs som krav. Begagnade ligger från 500000kr, inte 900000kr....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Nu är väl jag ingen elexpert men det borde ju redan vara dimensionerat för elen? Jag menar elnätsägare vet ju redan vad varje hus har för huvudsäkring?

Inte ens i närheten. hittade ett ex jobb som är något år gammalt där han gjorde simulering på det och ute på landbyggden så uppstår problem vid 30% elbilar.

ta då ett en håla med säg 10 tomter så är det tre av dom som skaffar elbil och riskerar då att även göra det jobbigt för resterande 7.

Sen självklart varierar det nog men ganska säker på att merparten av substationerna ut på landbyggden är inte gjorde för den enorma ökning som elbilar medför.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Väntar på el dragbilarna, kollade på marknaden nu när det blev dags att byta nuvarande bil. Det är ju galet dyrt att köpa en elbil som får dra något, det fick bli en ett år gammal passat disel istället. Får dra 2ton för ca 300k, motsvarande dragvikt på elbil hade ju kostat minst 3x mer. Aldrig att jag tjänat in den skillnaden... kommer byta till elbil så snart det inte är dyrare än ICE....

Tesla Model S går ju att eftermontera dragkrok på nu som man får dra 1,85 ton med om jag förstått det rätt så bara att köpa en inom budget 😉

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tesla Model S går ju att eftermontera dragkrok på nu som man får dra 1,85 ton med om jag förstått det rätt...

Det stämmer. Funderar på att göra det på min Model S, för att kunna dra båttrailer.
Skulle nog föredra en X, för att dra t.ex. en husvagn längre sträckor.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Inte ens i närheten. hittade ett ex jobb som är något år gammalt där han gjorde simulering på det och ute på landbyggden så uppstår problem vid 30% elbilar.

ta då ett en håla med säg 10 tomter så är det tre av dom som skaffar elbil och riskerar då att även göra det jobbigt för resterande 7.

Sen självklart varierar det nog men ganska säker på att merparten av substationerna ut på landbyggden är inte gjorde för den enorma ökning som elbilar medför.

Fast det kan inte stämma (om man inte gör en väldigt vinklad beräkning). Elbilar laddas på natten, annan elförbrukning sker mestadels på dagtid, så det blir inte mer belastat av att folk köper elbilar så länge de har någon känsla för simultan förbrukning. Däremot belastas nätet över fler timmar.

Klarar man sig med säg femton mils ny räckvidd varje natt, vilket är långt över hur långt en genomsnittlig bil går i alla län i Sverige, och vi räknar med en rätt hög förbrukning för elbilen på 2kWh per mil, så behöver batteriet fyllas på med 30kWh. Har man en laddare som ger 3 kW så tar det alltså tio timmar, och har man en 7kW-laddare så räcker det med knappt fem timmar. Tittar man på andra elförbrukare i ett normalt hus så drar exempelvis varmvattenberedaren kanske 4kW när den värmer vatten, en spis kan dra rätt mycket mer än så, likaså en torktumlare. Dessa saker drar dock inte så mycket el konstant vilket en elbilsladdare förstås gör, men samtidigt fallerar inte elnätet om du kör torktumlaren samtidigt som du eller din din granne förbrukar en massa varmvatten och du eller den andra grannen bakar pizza liksom. Nattetid så lär det inte vara så mycket pizzabak, bastubad eller liknande vilket är varför förbrukningen går ner då.

Sen finns förstås lastbalanserare som kan stänga av laddningen om något annat sätter igång och förbrukar en massa. Normalt klarar ju en elanslutning åtminstone 16 kW, så att ladda en elbil med 3, 5 eller till och med 11 kW när andra elförbrukare är mestadels av är liksom inget större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tesla Model S går ju att eftermontera dragkrok på nu som man får dra 1,85 ton med om jag förstått det rätt så bara att köpa en inom budget 😉

Skrivet av DaBone:

Det stämmer. Funderar på att göra det på min Model S, för att kunna dra båttrailer.
Skulle nog föredra en X, för att dra t.ex. en husvagn längre sträckor.

Nej! Just nu stämmer inte det, så ifall någon läser detta och går i tankar att köpa exempelvis MisterDotComs dragkrok - don't do it. Bilprovningen godkänner just nu inte dessa då balken inte räknas som typgodkänd. I Tyskland (där kroken tillverkas) har man valt att göra ett undantag. Jag skulle avvakta tills Bilprovningen satt ned foten och bestämt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Nej! Just nu stämmer inte det, så ifall någon läser detta och går i tankar att köpa exempelvis MisterDotComs dragkrok - don't do it. Bilprovningen godkänner just nu inte dessa då balken inte räknas som typgodkänd. I Tyskland (där kroken tillverkas) har man valt att göra ett undantag. Jag skulle avvakta tills Bilprovningen satt ned foten och bestämt sig.

Ok, såg för ett par dagar sedan ett företag som annonserade att de monterade dragkrokar på Model S och fick de godkända.
Lite dyrt, men det kunde det ju varit värt... kanske ingick "mut-pengar" i priset.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte ens i närheten. hittade ett ex jobb som är något år gammalt där han gjorde simulering på det och ute på landbyggden så uppstår problem vid 30% elbilar.

ta då ett en håla med säg 10 tomter så är det tre av dom som skaffar elbil och riskerar då att även göra det jobbigt för resterande 7.

Sen självklart varierar det nog men ganska säker på att merparten av substationerna ut på landbyggden är inte gjorde för den enorma ökning som elbilar medför.

Hur tänker man då? Jag bor i villa har 20A säkring sedan 30 år. Nu har jag två elbilar och har fortfarande 20A säkring, precis dom de flesta som jag känner med två elbilar.
Skulle även kunna köra med 16A säkring.

Det är ingen enorm ökning av effekt, däremot kanske det plockas ut mera effekt totalt, men bilar laddar ofta mitt i natten då övrig effekt är låg.

Så jag tror tvärtemot dig att det finns inga problem överhuvudtaget på de flesta ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte ens i närheten. hittade ett ex jobb som är något år gammalt där han gjorde simulering på det och ute på landbyggden så uppstår problem vid 30% elbilar.

ta då ett en håla med säg 10 tomter så är det tre av dom som skaffar elbil och riskerar då att även göra det jobbigt för resterande 7.

Sen självklart varierar det nog men ganska säker på att merparten av substationerna ut på landbyggden är inte gjorde för den enorma ökning som elbilar medför.

Vad jobbigt att man fortfarande behöver laga mat över öppen eld på landsbygden eftersom man inte har ett elnät som klarar effekten av en spis, trodde faktiskt vi hade kommit längre i Sverige. En elbil kan nämligen laddas på bra mycket mindre än vad en spis drar och laddas dessutom på natten då annan förbrukning i hushållet är lägre, så klarar elnätet inte att ladda elbil så klarar det inte heller en modern spis.

Permalänk
Medlem

Varför är vissa fossilfolk som ännu inte ägt en elbil så besatta av tanken att man måste ladda sin elbil hela tiden?
Det är som att varje natt så ska den laddas från 0-100%, det är ju knappast så man håller på med sin bensinbil. Drar till macken så fort man åkt 3 mil och häller i en liter bensin.

Kan förstå om du åker 50 mil om dagen, men det är ytterst få som har det körmönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

*elektrisk dragkrok
*regnsensor som funkar bra
*Automatisk helljus automatik som funkar
*automatiska torkare som funkar
*bättre adaptiv farthållare (jämnare i gas/inbrömsning), du kan ha längre avstånd
*matrix lyktor som faktiskt funkar
*360 kamera med allt det innebär = kunna individuellt trycka på sidorna, bak eller fram
*rattvärme som är jämnt varm
*funktion att testa alla lyktor när man kopplat släp (tryck sen gå ut ur bilen så kör den igenom samtliga lampor)
*Inga spök-inbrömsningar
*lane keep assist i läget med farthållare
*kurvljus
*halvljuset ''svänger'' när du svägner bilen. hjärnsläpp nu vad det heter
*automatisk nödbroms om du backar när något är i / kommer komma in i risk
*dödavinklel-varnare på sidospeglarna
*defrost på torkarbladen (kom 2022 men inte 2021 på min)
*att ha en bil som inte patchar bort funktioner som kom när du köpte bilen (de tog bort mina kamerors funktion för att satsa på ''tesla vision''
*i volvon kan jag ha adaptiv farthållare på och välja ifall automatiska torkarna ska vara på eller köra manuellt. Det kunde jag inte på teslan efter patch
*kunna prata med verkstadspersonal direkt istället för att bli kopplad till någon dansk/norsk telefonist som har 0 koll
*få verkstadstid inom 1-2 veckor istället för 1-2 månader sedan 2-4 månader för reservdelar (var utan AC i 4 månader)
*om jag har auto pilot på i volvon kan jag blinka och svänga samtidigt som volvon enkelt kopplar ur autopiloten för att när jag bytt fil automatiskt sättas på igen. På teslan, utan uppgraderat paket, behöver du manuellt stänga av och dra igång autopiloten igen. Ett himla massa upp och ner på växelspaken
*Apple/android carplay

Behöver gå ut till bilen för att kunna se resten men det är några funktioner volvo vs tesla

Är också förvånad över hur usel kvalité Tesla verkar hålla. Gemene verkstadsnubbe på Youtube verkar inte jätteimponerad heller. Starbuckskänsla över hela företaget. Skräpkaffe som säljer via marketing och branding.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tycker det är rätt tradigt när folk jämför inköp av begagnade ICE-bilar, med nya elbilar. Som att jämföra äpplen med päron...
Tror inte en ny elbil är 3x dyrare än en ny ICE-bil i den kategori du tittar på. Jämför istället med en begagnad elbil, med den begagnade bilen du köpte.

Jag är beredd att köpa en begagnad el bil, finns inte så många dragare som klarar runt 2ton att välja på bara. Som dessutom inte är mycket dyrare ..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tesla Model S går ju att eftermontera dragkrok på nu som man får dra 1,85 ton med om jag förstått det rätt så bara att köpa en inom budget 😉

Intressant, det visste jag inte. Det är ju värt att kolla upp.
Edit: enligt Transportstyrelsens hemsida är det max 1650kg som gäller på model S. Lite i lägsta laget för mig om det stämmer...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Varför är vissa fossilfolk som ännu inte ägt en elbil så besatta av tanken att man måste ladda sin elbil hela tiden?
Det är som att varje natt så ska den laddas från 0-100%, det är ju knappast så man håller på med sin bensinbil. Drar till macken så fort man åkt 3 mil och häller i en liter bensin.

Kan förstå om du åker 50 mil om dagen, men det är ytterst få som har det körmönstret.

Handlar nog mest om okunskap. Man har läst gamla myter, lyssnat på bakåtsträvare i fikarummet etc...
Bor på landsbygden och har 16A till villan. Kan få 20A, men har inte behov av det.
Laddat elbil sen 2015 utan problem på 10A.
Landsbygden är inget problem för elbilar, snarare i städer där det inte finns parkering till alla bilägare som bor i lägenhet. Och har du parkering är det inte säkert du kan få laddbox monterad.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jag är beredd att köpa en begagnad el bil, finns inte så många dragare som klarar runt 2ton att välja på bara. Som dessutom inte är mycket dyrare ..

Det kommer komma bilar som kan dra mer, men om du kan sträcka dig till mellan 1700-1800kg, så finns det några stycken. Över 2000kg, så är det nog bara Model X vad jag vet. Möjligtvis någon pickup också.

Att de är dyrare är en sanning med modifikation. Det beror på hur du kommer använda bilen.
Är du en person som bara åker till affären en gång i veckan eller en som kör många mil, kanske varje dag?
Jag gav 240000kr för min Volvo XC70 jag hade tidigare och 500000kr för min Tesla. Teslan är för min del tusenlappar billigare per månad, än Volvon. Detta beror på att jag använder bilen..
Rent krasst lägger jag förhållandevis mer pengar på själva bilen och mindre på bränsle som förorenar vår miljö och hälsa och om man ser till totalkostnaden alltså mycket mindre pengar per månad. En omfördelning till vart pengarna går alltså.
Utan att göra en kalkyl på ditt körmönster, så kan du inte veta om elbilen blir dyrare eller inte.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SuperDuperKillen:

De där järnbatterierna har väl mindre risk för brand om jag förstått det rätt?

LFP (Lithium-iron-phosphate) batterier är bättre ur brandsynpunkt och de är också billigare att tillverka. Deras största nackdel är sämre energidensitet per kg batteri.

En miljöaspekt aspekt man till stor del "missat" kring EV är utsläpp av mikropartiklar, på många sätt är elbilar mer giftiga för människor då utsläppt från däckslitage har ett stark beroende på fordonets vikt. Då elbilar generellt sätt är tyngre än ICE så "släpper de ut" mer den vägen och forskning visar att mängden mikropartiklar från däckslitage är tiopotenser högre än den vid har från avgasröret på moderna ICE. Så ur den aspekten är det därför sämre att använda en batteriteknik som ökar vikten än mer...

Relaterat till just batteridelen: det som kan riktigt revolutionera EV-marknaden är natrium-jon-batterier då de innehåller material som dels finns i väldigt stora kvantiteter och de har inte en elektrolyt som är löjligt toxisk för människor. Trista är den geopolitiska komponenten, är främst kina som satsat på den tekniken, vill vi vara helt i händerna på dem?

Som vanligt har det mesta fördelar och nackdelar, man får välja vilket gift som är minst otrevligt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag har kört elbil i snart tre år men min nästa bil blir en bensinbil. Mest på grund av köerna vid snabbladdarna. Jag bor i en lägenhet ca 300m från laddare som tillhör Mers nätverk och priset har nästan dubblerats för AC laddning. Ytterligare en faktor är att det inte finns några gratis snabbladdare längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det kommer komma bilar som kan dra mer, men om du kan sträcka dig till mellan 1700-1800kg, så finns det några stycken. Över 2000kg, så är det nog bara Model X vad jag vet. Möjligtvis någon pickup också.

Att de är dyrare är en sanning med modifikation. Det beror på hur du kommer använda bilen.
Är du en person som bara åker till affären en gång i veckan eller en som kör många mil, kanske varje dag?
Jag gav 240000kr för min Volvo XC70 jag hade tidigare och 500000kr för min Tesla. Teslan är för min del tusenlappar billigare per månad, än Volvon. Detta beror på att jag använder bilen..
Rent krasst lägger jag förhållandevis mer pengar på själva bilen och mindre på bränsle som förorenar vår miljö och hälsa och om man ser till totalkostnaden alltså mycket mindre pengar per månad. En omfördelning till vart pengarna går alltså.
Utan att göra en kalkyl på ditt körmönster, så kan du inte veta om elbilen blir dyrare eller inte.

Intressant, hur menar du att en bil blir billigare för att du använder den, den borde ju bli dyrare?
Jag kör mindre än 4000mil per år, till och från jobbet plus någon längre tur med husvagn per vinter/sommar.

Då jag räknar milkostnad på det, vi kan ta ditt exempel ovan. 240k ice bil och 500k el får jag inte det till att elen är billigare...men kör man fler mil ser det ju bättre ut, eller om man tror på ett jättehögt andrahands värde på elbilen.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Intressant, hur menar du att en bil blir billigare för att du använder den, den borde ju bli dyrare?
Jag kör mindre än 4000mil per år, till och från jobbet plus någon längre tur med husvagn per vinter/sommar.

Då jag räknar milkostnad på det, vi kan ta ditt exempel ovan. 240k ice bil och 500k el får jag inte det till att elen är billigare...men kör man fler mil ser det ju bättre ut, eller om man tror på ett jättehögt andrahands värde på elbilen.

Den blir billigare i jämförelse med Volvon jag hade.. Trodde du kunde förstå det, men många vill missförstå bara för att...

Jag ligger mellan 5000-7000 mil/år normalt. Räknade min kalkyl på 5000 mil för 3 år sedan och det var liksom inga konstigheter, utan att jag skulle få mycket billigare bilkostnader, om jag bytte till elbil. Installerade en laddstolpe hemma, för 15000kr efter bidrag och den tjänade jag in på 3 månader.
Det jag tagit i beaktande vid uträkningen är alla kostnader, som hör till bilen. Inköp/avbetalning, bränsle/el, skatt, försäkring, service etc. etc..
Så länge man bara räknar på inköp, så kommer elbilen vara ett dyrare alternativ bra länge till. Men så kan man inte räkna, om man vill få sitt bilägande billigare. Det handlar om att man kastar om vart pengarna går i bil-kontot. Vissa poster blir större och andra mindre...

Min fru har en diesel-SUV som jag fick ta några dagar nyligen, då hon ville ha elbilen på en längre resa. På tre dagar hade jag tankat diesel, för lika mycket som jag laddar el för på en hel månad.

När jag gjorde min kalkyl, räknade jag själv på det. Senare har det kommit verktyg på nätet för att snabbare och enklare kunna räkna ut om det är lönsamt eller inte. Teslakalkylen är väl en av de kändaste... dock aldrig provat den själv.

Faktum kvarstår dock att vi alla har olika förutsättningar och hur vi använder våra bilar, så därför är en individuell kalkyl, den enda vägen att gå. Att en elbil är bäst för person A, säger inte att det är bäst för person B. Men utan en kalkyl vet du inte och går du bara efter inköpspris, kommer du aldrig få veta.

Min Tesla har snart gått 30000 mil och rullar på som om inget hänt, utan att ha servats. Bytt bromsbelägg fram själv vid 27000 mil och nyligen fixat dörrhandtag, som inte ville öppna. Volvon jag hade kändes som om den ville packa ihop vid 16000mil, blev bara sämre och sämre, även fast den fick dyra service:ar 1-2 ggr per år.
Den som köpte den sedan, hade den hos Volvo-verkstaden flera gånger under några månader efter köp...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Den blir billigare i jämförelse med Volvon jag hade.. Trodde du kunde förstå det, men många vill missförstå bara för att...

Jag ligger mellan 5000-7000 mil/år normalt. Räknade min kalkyl på 5000 mil för 3 år sedan och det var liksom inga konstigheter, utan att jag skulle få mycket billigare bilkostnader, om jag bytte till elbil. Installerade en laddstolpe hemma, för 15000kr efter bidrag och den tjänade jag in på 3 månader.
Det jag tagit i beaktande vid uträkningen är alla kostnader, som hör till bilen. Inköp/avbetalning, bränsle/el, skatt, försäkring, service etc. etc..
Så länge man bara räknar på inköp, så kommer elbilen vara ett dyrare alternativ bra länge till. Men så kan man inte räkna, om man vill få sitt bilägande billigare. Det handlar om att man kastar om vart pengarna går i bil-kontot. Vissa poster blir större och andra mindre...

Min fru har en diesel-SUV som jag fick ta några dagar nyligen, då hon ville ha elbilen på en längre resa. På tre dagar hade jag tankat diesel, för lika mycket som jag laddar el för på en hel månad.

När jag gjorde min kalkyl, räknade jag själv på det. Senare har det kommit verktyg på nätet för att snabbare och enklare kunna räkna ut om det är lönsamt eller inte. Teslakalkylen är väl en av de kändaste... dock aldrig provat den själv.

Faktum kvarstår dock att vi alla har olika förutsättningar och hur vi använder våra bilar, så därför är en individuell kalkyl, den enda vägen att gå. Att en elbil är bäst för person A, säger inte att det är bäst för person B. Men utan en kalkyl vet du inte och går du bara efter inköpspris, kommer du aldrig få veta.

Min Tesla har snart gått 30000 mil och rullar på som om inget hänt, utan att ha servats. Bytt bromsbelägg fram själv vid 27000 mil och nyligen fixat dörrhandtag, som inte ville öppna. Volvon jag hade kändes som om den ville packa ihop vid 16000mil, blev bara sämre och sämre, även fast den fick dyra service:ar 1-2 ggr per år.
Den som köpte den sedan, hade den hos Volvo-verkstaden flera gånger under några månader efter köp...

Bra skrivet!
Hade själv kunnat tänka mig en elbil. Men jag som kör ca 1300mil/året. Så blir det ett dyrt inköp.
Kör idag en Focus ST som drar 0,9l/milen. Hade jag haft dina körsträckor hade jag enkelt valt elbil.
Bilen är snart avbetald, så man slipper den kostanden. Nästa bil blir ju helst en Elbil, alternativt en hybrid.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Bra skrivet!
Hade själv kunnat tänka mig en elbil. Men jag som kör ca 1300mil/året. Så blir det ett dyrt inköp.
Kör idag en Focus ST som drar 0,9l/milen. Hade jag haft dina körsträckor hade jag enkelt valt elbil.
Bilen är snart avbetald, så man slipper den kostanden. Nästa bil blir ju helst en Elbil, alternativt en hybrid.

Tack! Då bör du inte prova någon, för habegäret kan bli stort.
En avbetald bil är alltid skönt. Frugans bil blev avbetald för ett par månader sedan...

Om jag går till mig själv kommer jag aldrig gå tilbaka till någon bränsledriven bil igen. Det finns inte ens på kartan...
Blir helt förstörd av att köra eller åka med i frugans bil..
Elbilen är överlägsen, bara man kan komma över tröskeln att behöva ladda på långresor.

Själv tycker jag laddstoppen på långresor är sköna och har gjort att jag som tidigare stressnisse, har funnit mitt lugn.
Så mycket tid förlorar man inte heller. Laddar oftast runt 15-20 minuter, innan jag åker vidare.
Knappt man hinner gå in och pissa och komma ut till bilen igen. Så min strategi är att ladda kortare och oftare, istället för längre och färre gånger. Dessa små pauser, gör att du blir mer alert bakom ratten också.
Till vardags laddar jag nog 80-90% hemma under natten, så det är bara att köra iväg med en uppladdad bil varje morgon och sedan koppla in igen, när man kommer hem. Rätt bekvämt... om du frågar mig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tack! Då bör du inte prova någon, för habegäret kan bli stort.
En avbetald bil är alltid skönt. Frugans bil blev avbetald för ett par månader sedan...

Om jag går till mig själv kommer jag aldrig gå tilbaka till någon bränsledriven bil igen. Det finns inte ens på kartan...
Blir helt förstörd av att köra eller åka med i frugans bil..
Elbilen är överlägsen, bara man kan komma över tröskeln att behöva ladda på långresor.

Själv tycker jag laddstoppen på långresor är sköna och har gjort att jag som tidigare stressnisse, har funnit mitt lugn.
Så mycket tid förlorar man inte heller. Laddar oftast runt 15-20 minuter, innan jag åker vidare.
Knappt man hinner gå in och pissa och komma ut till bilen igen. Så min strategi är att ladda kortare och oftare, istället för längre och färre gånger. Dessa små pauser, gör att du blir mer alert bakom ratten också.
Till vardags laddar jag nog 80-90% hemma under natten, så det är bara att köra iväg med en uppladdad bil varje morgon och sedan koppla in igen, när man kommer hem. Rätt bekvämt... om du frågar mig.

Jag har testat 2 bilar redan. Svärföräldrarna äger ju 2st.
En Skoda Enyaq i80? har jag för mig den heter och en annan Mercedes som de haft länge.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Att Lidl skulle sluta erbjuda gratis laddning var kanske uppenbart när taxichaufförerna började utnyttja laddarna. Jag hade hoppats att Lidl skulle införa något system där man fick några kWh för varje 100 kr man spenderade i butiken. Men det hade kanske varit för tekniskt komplicerat. Att människor som köper nya elbilar väljer att ladda vid gamla ABB laddare med en max effekt på 50kW förvånar mig. Jag hade en förhoppning om att köerna vid dessa inte skulle öka eftersom nya elbilsägare skulle välja nätverk som Ionity.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

LFP (Lithium-iron-phosphate) batterier är bättre ur brandsynpunkt och de är också billigare att tillverka. Deras största nackdel är sämre energidensitet per kg batteri.

Vad jag har läst så behöver det inte innebära att bilen blir tyngre då man sparar en del vikt på att inte behöva kapsla in batteriet så mycket för krock- och brandsäkerhet. Det kräver förstås att man designar i alla fall batteriutrymmet för dessa batterier och inte bara byter vanliga mot dessa.

Citat:

En miljöaspekt aspekt man till stor del "missat" kring EV är utsläpp av mikropartiklar, på många sätt är elbilar mer giftiga för människor då utsläppt från däckslitage har ett stark beroende på fordonets vikt. Då elbilar generellt sätt är tyngre än ICE så "släpper de ut" mer den vägen och forskning visar att mängden mikropartiklar från däckslitage är tiopotenser högre än den vid har från avgasröret på moderna ICE. Så ur den aspekten är det därför sämre att använda en batteriteknik som ökar vikten än mer...

Fast även förbränningsbilar sliter ju på sina däck, så ska man göra en rättvis jämförelse så får man ju lägga ihop partikelutsläppen från fossilbilens motor och fossilbilens däck och jämföra med de från elbilens däck, inte bara titta på elbilens partiklar från däcken och fossilbilens partiklar från avgasröret.

Citat:

Relaterat till just batteridelen: det som kan riktigt revolutionera EV-marknaden är natrium-jon-batterier då de innehåller material som dels finns i väldigt stora kvantiteter och de har inte en elektrolyt som är löjligt toxisk för människor. Trista är den geopolitiska komponenten, är främst kina som satsat på den tekniken, vill vi vara helt i händerna på dem?

Som vanligt har det mesta fördelar och nackdelar, man får välja vilket gift som är minst otrevligt

Jo, vill man göra en omelett så måste man knäcka några ägg. Men man måste också ställa det i relation till varifrån vi får våra fossila bränslen och vad det innebär ur ett geopolitiskt perspektiv. Jag säger inte att araberna i mellanöstern är bättre eller värre än Kina exempelvis men som det ser ut idag finansierar vårt transportbehov diktaturer på andra platser i världen hur vi än gör. Norsk olja är en droppe i havet relativt arabvärldens och svensk etanol och liknande är förstås ytterligare en storleksordning mindre. En skillnad är dock att en elbil inte är beroende av detta under hela dess levnadstid utan bara vid konstruktionen, medan en fossilbil förstås behöver bränsle "för evigt".

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DaBone:

Den blir billigare i jämförelse med Volvon jag hade.. Trodde du kunde förstå det, men många vill missförstå bara för att...

Jag ligger mellan 5000-7000 mil/år normalt. Räknade min kalkyl på 5000 mil för 3 år sedan och det var liksom inga konstigheter, utan att jag skulle få mycket billigare bilkostnader, om jag bytte till elbil. Installerade en laddstolpe hemma, för 15000kr efter bidrag och den tjänade jag in på 3 månader.
Det jag tagit i beaktande vid uträkningen är alla kostnader, som hör till bilen. Inköp/avbetalning, bränsle/el, skatt, försäkring, service etc. etc..
Så länge man bara räknar på inköp, så kommer elbilen vara ett dyrare alternativ bra länge till. Men så kan man inte räkna, om man vill få sitt bilägande billigare. Det handlar om att man kastar om vart pengarna går i bil-kontot. Vissa poster blir större och andra mindre...

Min fru har en diesel-SUV som jag fick ta några dagar nyligen, då hon ville ha elbilen på en längre resa. På tre dagar hade jag tankat diesel, för lika mycket som jag laddar el för på en hel månad.

När jag gjorde min kalkyl, räknade jag själv på det. Senare har det kommit verktyg på nätet för att snabbare och enklare kunna räkna ut om det är lönsamt eller inte. Teslakalkylen är väl en av de kändaste... dock aldrig provat den själv.

Faktum kvarstår dock att vi alla har olika förutsättningar och hur vi använder våra bilar, så därför är en individuell kalkyl, den enda vägen att gå. Att en elbil är bäst för person A, säger inte att det är bäst för person B. Men utan en kalkyl vet du inte och går du bara efter inköpspris, kommer du aldrig få veta.

Min Tesla har snart gått 30000 mil och rullar på som om inget hänt, utan att ha servats. Bytt bromsbelägg fram själv vid 27000 mil och nyligen fixat dörrhandtag, som inte ville öppna. Volvon jag hade kändes som om den ville packa ihop vid 16000mil, blev bara sämre och sämre, även fast den fick dyra service:ar 1-2 ggr per år.
Den som köpte den sedan, hade den hos Volvo-verkstaden flera gånger under några månader efter köp...

Om man kör mycket är det ingen diskussion kring att elbil är billigare då priset på "drivmedel" är väsentligt lägre.

Din körsträcka är dock rejält icke-typisk, normalbilen rullar endast 1100 mil (privatägd) strax över 1200 mil (ägd av juridisk person, d.v.s. företagsbilar).

Vår nästa bil kommer bli en elbil, allt pekar på en ID.4 (en av få modeller vi hittat som fungerar bra med hundbur, fick tips på Tesla Y vilket fungerar för chihuahua men inte för "normalstor brukshund"). Men det p.g.a. att frugan kan ta ut en sådan bil som del av jobbet, annars går det inte alls att räkna hem bilen då vi kör allt för lite. Har tre bilar, en går <1000 mil per år ("the fun car", avställd på vintern) och de andra två mellan 1000-1500 mil per år.

Vid förra bilbytet var jag helt inne på elbil, men gjorde en kalkyl (köper alltid bilar kontant numera, de är dyra nog utan lån...) och kom fram till att det gick att räkna hem en elbil förutsatt körsträcka om minst ca 2500 mil per år.

Var tidigare rätt avigt inställd till plugin-hybrid, men givet priset på dessa kopplat till längden på genomsnittlig körsträcka samt vad statistiken faktiskt visar kring tillförlitlighet (frågetecken p.g.a. dubbla drivlinor) känns det som diskussionen varit allt för mycket mellan ICE vs BEV då PHEV i nuläget rimligen är den bästa kompromissen för rätt många.

Det självklart en risk med bilar som har rullat en del, men man behöver inte alls ha din upplevelse. Har en Subaru Legacy från 2006 (enda ägare) som gått ungefär lika långt som din Tesla. Rosten kommer döda den bilen om ett par år, men just av den anledningen (värdet vid försäljning är typ 0, så noll värdeminskning framåt) + bilens exceptionellt låga driftskostnad gör det värt att behålla bilen. Skillnaden i försäkringskostnad mellan denna och en Tesla (från år 3 när man måste gå upp till helförsäkring) ger ~1000 "gratismil" per år + bilen "bara går", gör inte längre någon service utöver olje- och filter-byten.

Har tidigare haft en Volvo 740 som jag fick gratis (första bilen efter studier, ont om pengar då...). Den hade gått många år som taxi (>65000 mil på mätaren, originalmotor och växellåda). Enda "dyra" lagningen var när vi fick bilen, behövde köpa ny katalysator (var då typ 6000 kr med montering) samt nya bromsok fram (hålen till fästena hade blivit ovala...). Efter det gick den problemfritt i 4 år och ca 6000 mil till. Gav sedan tillbaka den till föregående ägare som körde ungefär lika många år/mil till innan bilen blev skrot (rosten tog den).

Farsan åker runt i en Audi 100 från 1991. En stor orsak att det fungerar är att den modellen har exceptionellt bra rostskydd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast även förbränningsbilar sliter ju på sina däck, så ska man göra en rättvis jämförelse så får man ju lägga ihop partikelutsläppen från fossilbilens motor och fossilbilens däck och jämföra med de från elbilens däck, inte bara titta på elbilens partiklar från däcken och fossilbilens partiklar från avgasröret.

Bilars vikt är ändå intressant, ju högre vikt ju mer däckslitage och mer gummipartiklar. Detta är direkt skadligt för naturen och oss själva.
Nu är det ju inte bara elbilar som är tunga utan SUV-trenden med eller utan eldrift har ju gjort att bilar ökat i vikt, men med elbilar så gör det även att mindre bilar blir tyngre.
Kostnad för däck är ofta något som konsumenter inte väger in, inte heller miljöaspekten.

Jag tror att utvecklingen på däck behöver gå ännu snabbare om det ska matcha dagens bilar, det funkar inte att vissa el hybrider eller rena elbilar modeller slukar däck dubbelt så fort som de fossila motsvarigheterna.
Detta har ju även en påverkan på väg, därför bör man även beskatta vikt, oavsett motor, hårdare.

Ny batteriteknik kommer sannolikt lösa en del av detta men forskning på nya miljövänliga däck samt underhåll av vägar måste också till.

Ett bra exempel på en bil där man ser tydligt hur mkt det gör om man skohornar ner en elmotor är Opel Corsa E.
Där pratar vi nästan ett halvt ton extra i vikt.