Spara sina semesterdagar eller kompledighet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Ja om man inte klarar av att ha ett 40-timmarsjobb och ex ha hyresfastigheter som kräver 10 timmar i veckan så kanske man behöver gå ned till 80% på ordinarie jobbet för att hinna med sin sidosyssla.

Ser inte problemet som du försöker måla upp.

Är också nyfiken på vem som jobbar 100 % och sen renoverar massor med hyresfastigheter på "fritiden"

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Ja om man inte klarar av att ha ett 40-timmarsjobb och ex ha hyresfastigheter som kräver 10 timmar i veckan så kanske man behöver gå ned till 80% på ordinarie jobbet för att hinna med sin sidosyssla.

Ser inte problemet som du försöker måla upp.

Och varför krångla till det?
Man gör 8h övertid och vill kunna ta ut 8h ledighet en annan dag. Inte en enda krona är inblandad i det.
Man har ett visst antal dagar semester, man väljer att spara ett par dagar för att senare kunna ta ut dem.
Det är väldigt enkelt, men i praktiken får man tänka till då de kan omvandla ens sparade tid till pengar.

Att gå ner i tjänstetid är en mycket komplex fråga, alla arbetsgivare tillåter inte det, man får sämre akassa osv. Det är att krångla till det väldigt mycket istället för att planera hur man sparar ens ledighet.

Jag misstänker att många i tråden har småbarn och har otroligt stora mängder ledigheter att ta ut som andra inte kan ta ut.
Ska man till tandläkaren så går ett antal timmar, dessa timmar måste man redan innan har tjänat in. Det finns hur många småsaker som helst som man måste göra och det går att hantera det om man bara tänker på att skaffa en buffert med ledighetstider.

Skrivet av Lagerlöf:

Är också nyfiken på vem som jobbar 100 % och sen renoverar massor med hyresfastigheter på "fritiden"

Väldigt många. Alla hus kostar inte som i Stockholm 10 miljoner styck utan kanske ner emot 500 000kr. Att anlita snickare för hus värda 500 000kr är lite att kasta pengar i sjön.
Folk har sysslor utanför arbetet, olika personer olika mycket. För att kunna hantera dessa sysslor så väljer man inte att ta ut all övertid man gör i rena pengar. Utan man väljer spara dem i kompbanken som jag nämnde. T.ex. man jobbar en lördag extra hos arbetsgivaren och väljer enbart att någon gång senare kunna ta ut en ledighetsdag.
Inte en enda krona extra får någon för detta, det är en ren enkel byteshandel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och varför krångla till det.
Man gör 8h övertid och vill kunna ta ut 8h ledighet en annan dag. Inte en enda krona är inblandad i det.
Man har ett visst antal dagar semester, man väljer att spara ett par dagar för att senare kunna ta ut dem.
Det är väldigt enkelt, men i praktiken får man tänka till då de kan omvandla ens sparade tid till pengar.

Att gå ner i tjänstetid är en mycket komplex fråga, alla arbetsgivare tillåter inte det, man får sämre akassa osv. Det är att krångla till det väldigt mycket istället för att planera hur man sparar ens ledighet.

Jag misstänker att många i tråden har småbarn och har otroligt störa mängder ledigheter att ta ut som andra inte kan ta ut.
Ska man till tandläkaren så går ett antal timmar, dessa timmar måste man redan innan har tjänat in. Det finns hur många småsaker som helst som man måste göra och det går att hantera det om man bara tänker på att skaffa en buffert med ledighetstider.

Och varför kan du inte ta dessa 8h som ledigt någon annan dag? Blir du nekad av arbetsgivaren?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Och varför kan du inte ta dessa 8h som ledigt någon annan dag? Blir du nekad av arbetsgivaren?

Man frågar arbetsgivaren om man får ta ledigt, ofta godkänner dem. Inga som helst konstigheter.
Det är bara det att vissa arbetsgivare efter 50, 100h vägrar att låta en spara mer tid i denna kompbank.
50h är lite över en vecka, det räcker knappt till en längre utlandsresa.

Och min fråga med tråden är just hur man ska hantera detta. Ska man spara på sina semesterdagar eller kompledighet. Alla vill inte att ens på olika sparade ledigheter kan omvandlas till pengar. Inget fel med pengar, men det är också roligt att kunna vara ledig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man frågar arbetsgivaren om man får ta ledigt, ofta godkänner dem. Inga som helst konstigheter.
Det är bara det att vissa arbetsgivare efter 50, 100h vägrar att låta en spara mer tid i denna kompbank.
50h är lite över en vecka, det räcker knappt till en längre utlandsresa.

Jag ser inte problemet om jag ska vara ärlig.

Vi har ett komptids-spann på -40 till +40h vi får ligga i. Allting över 40h vaskas, så det är väldigt dumt att jobba för mycket om man redan ligger på max.

Lösningen är ju bara att sluta jobba för mycket utan att ta ledigt?

Reglerna finns ju av en anledning, för att personer inte ska jobba för mycket till exempel.

Du kan mixa komptid och semesterdagar för en längre ledighetsperiod. Känns inte rimligt att kunna spara hur mycket som helst.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och min fråga med tråden är just hur man ska hantera detta. Ska man spara på sina semesterdagar eller kompledighet. Alla vill inte att ens på olika sparade ledigheter kan omvandlas till pengar. Inget fel med pengar, men det är också roligt att kunna vara ledig.

Ja det beror väl på vad du har mest av när du ska vara ledig, och vad du har sparat och varför. Har du redan max komptid lär du ju ta ut denna först och främst ifall du ska jobba "över" mer.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Låter som ett skolboksexempel på motorvägen till utbrändhet att försöka hinna med både ett heltidsjobb och dessutom fungera som hyresvärd och hantverkare för flera krävande fastigheter.

Att behöva jobba helg emellanåt endast för att frigöra tid att ta ut vid andra tillfällen verkar som ett långsiktigt hälsomässigt destruktivt pussel.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Låter som ett skolboksexempel på motorvägen till utbrändhet att försöka hinna med både ett heltidsjobb och dessutom fungera som hyresvärd och hantverkare för flera krävande fastigheter.

Att behöva jobba helg emellanåt endast för att frigöra tid att ta ut vid andra tillfällen verkar som ett långsiktigt hälsomässigt destruktivt pussel.

Livet är komplicerat. Alla väljer inte att ha en massa extraarbeten att göra utöver sitt arbete. Det kan vara föräldrar, andra släktingar och annat som behöver hjälp med det ena och andra. Jag vet även personer som kommer från andra länder som måste skänka många tusenlappar varje månad till deras föräldrar och nära släktingar som bor kvar.

Men tråden handlar om hur man bör spara sin ledighet utan att arbetsgivaren tar ifrån den. Det finns flera som har haft kanske 2 veckor semester som de vet att de kan ta ut för precis vad som helst, de drömmer att en dag kunna göra en utlandsresa, sedan kommer arbetsgivaren och bara tar bort dem, ersätter med pengar. Detta för att regelverket säger att du sparade in denna för 5år sedan och du inte får ha kvar dem mer.
Och man står där helt pank med ledighet förutom den ordinarie som man får varenda år, där den ordinarietiden går åt till sysslor som man måste göra och man kan glömma denna utlandsresa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns flera som har haft kanske 2 veckor semester som de vet att de kan ta ut för precis vad som helst, de drömmer att en dag kunna göra en utlandsresa, sedan kommer arbetsgivaren och bara tar bort dem, ersätter med pengar. Detta för att regelverket säger att du sparade in denna för 5år sedan och du inte får ha kvar dem mer.

Jag förstår inte heller problemet. Om du har fem års sparade semesterdagar kan det väl knappast vara för att du har för få semesterdagar? Och om du får ut en veckas extra lön i ersättning för dina sparade semesterdagar och sedan behöver ta en veckas obetald ledighet blir det väl precis samma sak som om det hade hetat semesterdagar, för du har ju redan fått betalt för de dagarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Livet är komplicerat. Alla väljer inte att ha en massa extraarbeten att göra utöver sitt arbete. Det kan vara föräldrar, andra släktingar och annat som behöver hjälp med det ena och andra. Jag vet även personer som kommer från andra länder som måste skänka många tusenlappar varje månad till deras föräldrar och nära släktingar som bor kvar.

Men tråden handlar om hur man bör spara sin ledighet utan att arbetsgivaren tar ifrån den. Det finns flera som har haft kanske 2 veckor semester som de vet att de kan ta ut för precis vad som helst, de drömmer att en dag kunna göra en utlandsresa, sedan kommer arbetsgivaren och bara tar bort dem, ersätter med pengar. Detta för att regelverket säger att du sparade in denna för 5år sedan och du inte får ha kvar dem mer.
Och man står där helt pank med ledighet förutom den ordinarie som man får varenda år, där den ordinarietiden går åt till sysslor som man måste göra och man kan glömma denna utlandsresa.

Förstår det är komplicerat och allt kanske inte framkommit i tråden.

Varför måste du ha dessa fastigheter, de tar ju kål på dig. Är de två veckorna i utlandet (eller drömmen om dem) verkligen värt det när övriga 50 veckor på året mest låter som stresspåslag till max? Är det inte bättre sälja av fastigheterna och placera pengarna i annat än något som hela tiden pressar dig?

Jag får intrycket att du inte har problem ekonomiskt med att lönen inte räcker till, eftersom du hellre vill ha ledigheten istället för tvångsutbetalningar av innebränd tid du inte hunnit ta ut.

De fem veckor semester man får årligen är väldigt generöst tilltagen i vårt land jämfört med större delen av övriga världen. De ska ju täcka behoven av återhämtning. Problemen blir ju när man ska klämma in större sidoverksamheter i den tiden också. Då är det klart det blir tajt.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av Telperion:

Jag förstår inte heller problemet. Om du har fem års sparade semesterdagar kan det väl knappast vara för att du har för få semesterdagar? Och om du får ut en veckas extra lön i ersättning för dina sparade semesterdagar och sedan behöver ta en veckas obetald ledighet blir det väl precis samma sak som om det hade hetat semesterdagar, för du har ju redan fått betalt för de dagarna?

Jag vet ej om du missförstod eller skrev fel första meningen.
Man kanske har 5 semester dagar sparade, som man tjänade in för 5år sedan. Hur man kunde spara in dessa 5 dagar då är hårt slit. När 6:e året kommer så vops försvinner dessa och man får ut pengar. Och man står där helt pank förutom årets ordinarie semesterdagar.

Självklart kan man krångla till med att ta ut tjänsteledighet utan lön och sedan sätta sätta sig in i vad tusan detta innebär? Påverkar det akassa you name it. Majoriteten av sveriges befolkning löser nog detta behov genom att ta ut VAB när deras tvättmaskin eller liknande har gått sönder och de behöver en extra ledighetsdag. Förutom att det ej är lagligt, så är det inget alla kan göra då de ej har småbarn.

Skrivet av MadMantiz:

Förstår det är komplicerat och allt kanske inte framkommit i tråden.

Varför måste du ha dessa fastigheter, de tar ju kål på dig.

Jag tänkte ej tråden skulle handla om mig utan helt generellt hur man ska göra.
Fastighet är ett exempel som jag tog upp som många har, i mina hemtrakter är det inte alls ovanligt med kanske 3 hus som man hyr ut och har vilket jobb som helst. Man sköter om dessa husen vid sidan av, inga konstigheter alls.
I mitt fall har jag lite mer än bara detta. Men det är skit samma.

Det jag vill är att behålla min insparade ledighet. Som när jag gör 8h extra, så vill jag kunna ta ut 8h ledighet istället. En ren och skär byteshandel utan några pengar iblandade. Detsamma med semestern. Jag väljer att spara 2 dagar detta år, då vill jag inte de ska omvandlas till pengar om jag ej tar ut dem inom en ändå ganska kort tid. (5år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vet ej om du missförstod eller skrev fel första meningen.
Man kanske har 5 semester dagar sparade, som man tjänade in för 5år sedan. Hur man kunde spara in dessa 5 dagar då är hårt slit. När 6:e året kommer så vops försvinner dessa och man får ut pengar. Och man står där helt pank förutom årets ordinarie semesterdagar.

Jag skrev precis vad jag menade. Du får ju ut semesterdagar varje år, förutsatt att din arbetsgivare inte bryter mot alla tillämpliga lagar och avtal, så om det är så att du bara har fem semesterdagar sparade från 2018 kan du spara fem semesterdagar från i år och använda de sparade från 2018 istället. Problemet löst, såvitt jag kan se.

Permalänk
Skrivet av Telperion:

Jag skrev precis vad jag menade. Du får ju ut semesterdagar varje år, förutsatt att din arbetsgivare inte bryter mot alla tillämpliga lagar och avtal, så om det är så att du bara har fem semesterdagar sparade från 2018 kan du spara fem semesterdagar från i år och använda de sparade från 2018 istället. Problemet löst, såvitt jag kan se.

Nej, man plockar i omvänd ordning som jag har förstått.
Så om man har 5st semesterdagar kvar från år 5 . Så enda sättet att använda dessa är att göra slut på precis alla semesterdagar som man har innan. Dvs göra slut på alla årets, förra årets osv.

*edit*
Det kan även vara min arbetsgivare som gjorde fel eller att man kan styra bättre uttag själv. Jag själv tidrapporterar endast semester och förväntar mig på ekonomin att de då använder min semesterbank på bästa möjliga sätt för mig.
Inte att jag själv ska styra och säga att jag vill ta ut semesterdagar från ett visst år, som jag ej tror man kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej, man plockar i omvänd ordning som jag har förstått.
Så om man har 5st semesterdagar kvar från år 5 . Så enda sättet att använda dessa är att göra slut på precis alla semesterdagar som man har innan. Dvs göra slut på alla årets, förra årets osv.

*edit*
Det kan även vara min arbetsgivare som gjorde fel eller att man kan styra bättre uttag själv. Jag själv tidrapporterar endast semester och förväntar mig på ekonomin att de då använder min semesterbank på bästa möjliga sätt för mig.
Inte att jag själv ska styra och säga att jag vill ta ut semesterdagar från ett visst år, som jag ej tror man kan göra.

Nej.
Du måste använda årets semester - 5 dagar (som du kan spara i år) och sedan kan du plocka från År 5 först annars måste man ta ut 50+ dagar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej.
Du måste använda årets semester - 5 dagar (som du kan spara i år) och sedan kan du plocka från År 5 först annars måste man ta ut 50+ dagar

Ok. Ska man be dessa på ekonomin göra detta?
I vårt tidrapporteringssystem Visma, så ser jag inget val ur vilket år man vill plocka dagar från?

Kanske beror en stor del av min frustation på att de inte har plockat semesterdagar och tagit de gamla först.
Tvärt om från min har de tömt de närmaste årens sparade semester först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ok. Ska man be dessa på ekonomin göra detta?
I vårt tidrapporteringssystem Visma, så ser jag inget val ur vilket år man vill plocka dagar från?

Kanske beror en stor del av min frustation på att de inte har plockat semesterdagar och tagit de gamla först.
Tvärt om från min har de tömt de närmaste årens sparade semester först.

Jo man får påtala idiotin, semester uttag sker annars automatiskt från närmaste

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid använda komptid i första hand, det känns liksom bättre att "spara" semestern till sommaren och jul/nyår. Det känns även som insparad semestertid är mer "skyddad" än komp. Jag vill dock alltid ha lite komptid för att kunna parera ev. saker som uppstår, där man behöver ta en dag ledig även om det är lite oplanerat, då är det enklare att flexa ut en kompdag än att ansöka om semester.

Förra året hade jag mycket komptid inför sommaren, då tog jag 7 dagar komp, 4 veckor semester, 3 dagar komp. Då fick jag en extra lång semester, även om jag kunde spara semesterdagar.

Jag kan för övrigt rekommendera att ta några kompdagar innan och efter semester, så man börjar och avslutar semestern med en kortvecka, riktigt skönt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Avstängd

Jag tror att huvudförvirringen är att person X samtidigt ska både:

1. Spara massa semesterdagar och jobba in komptid
2. Ta ut komptid och semester innan den försvinner för det finns så mycket annat att göra utanför jobbet

Det faller ju på sig egen orimlighet att behöva jobba in komptid så man kan ta ut komptid sen? Du jobbar ju lika många timmar ändå.
Och om det finns så mycket att göra utanför jobbet, hur kan det finnas så många semesterdagar sparade från flera år tillbaka?

Det bästa är ju att kolla avtalen med arbetsgivaren, och fråga hur det fungerar med sparade semesterdagar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Det faller ju på sig egen orimlighet att behöva jobba in komptid så man kan ta ut komptid sen? Du jobbar ju lika många timmar ändå.

Det är väl typ så alla använder komptid. Man kan jobba extra för att dels ens uppgift kräver detta, då är det lättare att få extra betalt utöver komp. Men sedan kan det vara att man bara har tid över.
Denna tidskompsaldo som man har kan man senare använda till vad som helst, som att man behöver gå till tandläkaren och man måste gå på tandläkaren på vanlig arbetstid.
Att kunna ta ledigt från jobbet och kunnat göra det ena och andra har nog de flesta, många på jobbet kör stenhårt på VAB.

Skrivet av Lagerlöf:

Och om det finns så mycket att göra utanför jobbet, hur kan det finnas så många semesterdagar sparade från flera år tillbaka?

En filosofisk fråga kring vad som måste göras. Tak regnar in i ett hus, det är akut måste åtgärdas i år. Huset borde målas om, det går göra nästa, eller nästa år igen. Egentligen är arbeten som man borde göra i princip obegränsade, ens tid eller pengar för att göra det är inte obegränsad.
I vilken fall man gör sig inte luspank på vare sig pengar eller sparad ledighetstid även om man egentligen borde använda alla på att göra vissa saker.
Man behöver inte ha så otroligt mycket semesterledighet sparat. Det räcker endast 1 enda dag år 5 och den ryker om man ej tar bort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Att folk sparar så många semesterdagar att de förlorar dem har jag aldrig förstått. Ibland får man känslan att folk tycker det är fult att vara ledig eller flexa litegrann. Bättre att visa maskinen vilken fin kugge man är, eller nåt?

Man förlorar väl aldrig dom egentligen, även om de betalas ut.

Du får ju pengar för semesterdagarna, precis som att ta en ledig dag. Får du ut pengarna så kan du lika gärna ta en obetald semesterdag när det väl behövs, är ju precis samma sak men att betalningen sker i ”förväg”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Man förlorar väl aldrig dom egentligen, även om de betalas ut.

Du får ju pengar för semesterdagarna, precis som att ta en ledig dag. Får du ut pengarna så kan du lika gärna ta en obetald semesterdag när det väl behövs, är ju precis samma sak men att betalningen sker i ”förväg”.

Man förlorar ju en hel del i skatt om de betalas ut, det tycker jag är det värsta

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är väl typ så alla använder komptid. Man kan jobba extra för att dels ens uppgift kräver detta, då är det lättare att få extra betalt utöver komp. Men sedan kan det vara att man bara har tid över.
Denna tidskompsaldo som man har kan man senare använda till vad som helst, som att man behöver gå till tandläkaren och man måste gå på tandläkaren på vanlig arbetstid.
Att kunna ta ledigt från jobbet och kunnat göra det ena och andra har nog de flesta, många på jobbet kör stenhårt på VAB.

Först pratar du om komptid på 50-100h, sen nämner du tandläkarbesök.

Ett tandläkarbesök och liknande behöver du väl inte ha komptid i "banken" för att lyckas klämma in? Är man borta ett par timmar kan man ju jobba in det en annan dag i veckan/månaden bara

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En filosofisk fråga kring vad som måste göras. Tak regnar in i ett hus, det är akut måste åtgärdas i år. Huset borde målas om, det går göra nästa, eller nästa år igen. Egentligen är arbeten som man borde göra i princip obegränsade, ens tid eller pengar för att göra det är inte obegränsad.
I vilken fall man gör sig inte luspank på vare sig pengar eller sparad ledighetstid även om man egentligen borde använda alla på att göra vissa saker.
Man behöver inte ha så otroligt mycket semesterledighet sparat. Det räcker endast 1 enda dag år 5 och den ryker om man ej tar bort den.

Det låter ju absolut som en person som har ett vanligt heltidsjobb och sen något slags deltidsjobb på sidan om? Att vara ansvarig för massa fastigheter är väl också något som brukar vara ett heltidsjobb normalt, men du menar alltså att folk har det som hobby där du bort för hus är så billigt att köpa och hyra ut?

De jag känner som bor i hus lever ju med principen "Det finns alltid något att fixa", vilket jag köper. Men om man tar på sig att göra det för flera fastigheter får man väl skylla sig själv om inte tiden går ihop?

Då får man gå ner i ordinarie arbetstid så jag antar att det tjänas pengar på dessa andra fastigheter också.

Och semesterdagen "ryker" väl inte, du får ut den i lön istället.

Låter som allt det här kan lösas med bättre planering bara

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Man förlorar ju en hel del i skatt om de betalas ut, det tycker jag är det värsta

Nej, det gör man inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag jobbar ju inte statligt som vissa i tråden så inga 37 ledigdagar och ledigt klämdagar.

Vi får ha obegränsat med komp (Finns även en annan typ man kan ha, men låt oss kalla allt komp., men varje år rensas saldot på allt överstigande 24 timmar bort i Oktober och man får ut det i pengar.

25 dagar, 20 är garanterade att få ut under semesterperioderna och efter det är det rätt känst och lite flyt med hur de föräldralediga gör.

Permalänk
Medlem

Som jag förstod det när jag jobbade så rök ens komptimmar om företaget skulle gå i konkurs eller något, däremot ens semesterdag skulle bli ersatta om det skulle hända. Så därför tog jag alltid ut komp i första hand.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, det gör man inte.

Om man tar ut sparade semesterdagar i pengar beskattas de väl som engångsbelopp?

Exempel: https://www.lonestatistik.se/fraga.asp/svar/hur-mycket-skatt-...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lumberjack:

Om man tar ut sparade semesterdagar i pengar beskattas de väl som engångsbelopp?

Exempel: https://www.lonestatistik.se/fraga.asp/svar/hur-mycket-skatt-...

Jo men du får tillbaka på återbäringen om du skattat för mycket totalt sett för din årslön.

De skattas bara högre på lönespecen, inte totalt sett.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Om man tar ut sparade semesterdagar i pengar beskattas de väl som engångsbelopp?

Exempel: https://www.lonestatistik.se/fraga.asp/svar/hur-mycket-skatt-...

Skrivet av Lagerlöf:

Jo men du får tillbaka på återbäringen om du skattat för mycket totalt sett för din årslön.

De skattas bara högre på lönespecen, inte totalt sett.

Precis, och det är inga jätteskillnader vi pratar om i vad som dras heller.
Åtminstone inte för de flesta, det finns flera modeller för hur engångsskatt beräknas, med de "sämre" och du ligger precis vid en brytpunkt eller har väldigt ojämn inkomst så kanske det kan bli 20% som får rättas till vid deklaration.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag förstår och håller med TS fullständigt i detta, har liknande själv också.

Vill inte ha semester/ledighet utbetalt och istället spara tills det behövs.
Varför man sparar är ju för att ha senare, om det uppkommer något behov av att vara ledig vid senare tillfälle.
Inte minst för något man kanske måste göra el för att kunna få mer återhämtning när det behövs extra.
Hade man haft betydligt fler semesterdagar el ATF hade behovet att spara varit mindre, men med totalt runt 30 dagar på ett år räcker det inte till för både återhämtning och att göra saker man behöver göra.
Vad man behöver göra kan vara olika, det kan t ex vara att vara någonstans under dagtid som inte är öppet på helgen el där man behöver åka längre bort.
Sen finns det ju säkert en del som inte har behov av sådant alls; antingen för att de har gott om dagar, bor på ett sätt/ställe som inte kräver något någonsin eller har någon annan som gör allt åt dem.
Har bl a en kompis som många gånger knappt ens behöver arbeta trots att han är anställd på heltid, han har under långa perioder inte behövt vara ledig då han inte behövt arbeta alls under arbetsdagarna (inte ens vara på plats).

Men någon riktigt bra lösning/svar för TS huvudfråga finns nog tyvärr inte, varken semester el komp går att spara hur länge som helst och det varierar på olika ställen. Men semestern oftast mer begränsad i den meningen.
Sen är ju skillnaden också att semester endast kan tas ut som heldag medan komp kan tas för kortare tid.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bobiri:

Man förlorar väl aldrig dom egentligen, även om de betalas ut.

Du får ju pengar för semesterdagarna, precis som att ta en ledig dag. Får du ut pengarna så kan du lika gärna ta en obetald semesterdag när det väl behövs, är ju precis samma sak men att betalningen sker i ”förväg”.

Fast... du förlorar dina semesterdagar? dvs dina lediga dagar, där du inte arbetar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Fast... du förlorar dina semesterdagar? dvs dina lediga dagar, där du inte arbetar?

Du förlorar aldrig något. Du får betalt och kan ta en obetald semesterdag framöver som täcks upp av utbetalningen i tidigare skede.

Ser ej problemet.