Snabbkoll: Använder du en trådlös mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Trådlösa möss har både för- och nackdelar. Mindre kabeltrassel men behov av laddade batterier är två exempel. Vad använder du?

Läs hela artikeln här

Kört Trådlöst sen 2013 då med en G700s, min trotjänare fram till 2021 då jag köpte en G pro superlight vilket min handled uppskattade mycket, då det blev en viktminskning med 100g heh. Även najs att slippa ladda varje dag. Latens/respons är klart bättre än G700s. Har en MX-master 3 till laptopen och en intressant grej där var att jag uppgraderade wifikortet och whips blev det en enorm skillnad i respons när jag kör bluetooth då det nya wifi chippet supportar bluetooth 5.2 istället för typ 4.

Permalänk
Medlem

Sladden har aldrig varit något jag tänkt på. Provade trådlöst för en massa år sen, det är säkert mycket bättre nu. Men då var batteritiden kortare än en längre spelsession så den blev ju i praktiken trådat ändå. surt å betala extra för det. kan ju köpa sånna fräna grejer som inte kräver batteri men då måste man väl dra ström till musmattan ändå.
Nåväl det är väl bra att det finns alternativ för dom som vill ha det.

Permalänk
Medlem

Haft trådlösa möss i 9-10 år och skulle aldrig kunna gå tillbaka till trådat igen. Använder numera en ProX Superlight som jag är väldigt nöjd med
Laddning är inget jag ser som ett stort bekymmer. Har en "laddplatta" eller vad man kan kalla det. Bara att sätta dit musen så laddas den

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Var väldigt tveksam gentemot trådlösa tillbehör tills jag skaffade min G703, sedan dess har även headsetet blivit trådlöst.
Jätteskönt att inte ha någon sladd som tar emot och hugger i, samt att kunna fortsätta delta i samtalet även om man måste gå iväg och dona med något en stund.

Efter att jag släckt allt RGB-bling bling behöver jag inte ladda mer än någon gång i veckan.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Flutters:

Haft trådlösa möss i 9-10 år och skulle aldrig kunna gå tillbaka till trådat igen. Använder numera en ProX Superlight som jag är väldigt nöjd med
Laddning är inget jag ser som ett stort bekymmer. Har en "laddplatta" eller vad man kan kalla det. Bara att sätta dit musen så laddas den
<Uppladdad bildlänk>

Vad är det för "laddplatta" du har?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nej. Kör fortfarande med gaming mus. Kanske finns motsvarande bra trådlösa möss nuförtiden men kostar antagligen skjortan. Sen att inte behöva tänka på att ladda den är nice, har redan nog med prylar som behöver laddas som tex mobilen. Känns skönt med lite motstånd från sladden också så inte musen flyger iväg hejvilt.

Permalänk
Medlem

Logitech G915 TKL och Logitech G903 hero lightspeed. Riktigt bra skit. Kör tangentbordet med laddkabeln/USB ikopplad och så fort musen behöver laddning så flyttar jag bara över. Ja det blir ju då en sladd men behöver inte mecka med skiten då det är Micro USB och inte USB-C. :/ Musen håller laddning ca 2-3 månader.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad är det för "laddplatta" du har?

Denna är det
https://www.amazon.com/Soarking-Charging-Superlight-Lightspee...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Kör med en trådad Razer Viper Mini som alltid sitter inkopplad i skärmens USB-hubb. Annars är det ett par Logitech MX Anywhere (1 & 2S) som gäller.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Bara trådlöst nu Fram till i påskas har jag kört G603, supersmidigt med både dongel och BT. Kör dongeln till den stationära där latens är viktigare och slår över till BT för att snabbt ansluta mot bärbara datorn där det inte spelar någon direkt roll. Gav bort den till en familjemedlem och testar just nu en annan, men saknar att ha dubbla trådlösa val.

Vad gäller batteri upplevde jag att åtminstone G603 höll sig väldigt länge. Bytte max 1-2 gånger per år med ett vanligt alkaliskt AA-batteri.

På jobbet är det MX Master 3 som gäller, har nog laddat den kanske tre gånger på två år.

Permalänk
Medlem

Kört trådlöst i många år blev riktigt bra med G900 och G903.
Kör just nu med en logitech g903 och skaffade logitechs powerplay direkt den kom ut.
Galet smidigt med att aldrig behöva byta batteri eller plugga in kabeln för att ladda musen.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

Kör primärt med G Pro X Superlight.
Trådade möss känns så förlegade nu när det finns så pass bra trådlösa. Många trådlösa har till och med lägre latens än trådade.

Att behöva ladda den varannan vecka är ju inget problem heller, då förvandlas ju den bara till en trådad mus i en kvart.
Den enda nackdelen är ju priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Jag länkade en trådlös Taurus mus från Inet till min polare. Musen kostade 200:- har jag för mig. Jag flippade ur helt när jag frågade om han hade köpt musen var på han svarade att han hade beställt den trådade varianten för några kronor mindre istället.

När jag tänker efter så blir jag fortfarande lite irriterad på varför han köpte den trådade musen. Orsaken är troligen att man inte förstår hur skönt trådlöst är förrän man har testat det.

Jag har förövrigt en Logitech G Pro Wireless och jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig gå tillbaka till trådat.

Han gjorde nog rätt där om han spelar mycket. Har båda och kör med den trådlösa och den behöver laddas ibland två-tre gånger i veckan. Då använder jag inte musen så extremt mycket. Riktigt lätt och bra sladd till dessa möss också.

Förövrigt så tycker jag mössen är riktigt bra för priset jag fick de för! Men när de börjar bli dåliga eller en riktigt bra pris dyker upp på G Pro X Superlight så blir det ett köp där.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Trådlöst tangentbord/touchpad-kombo i soffan.
ROG Spatha till desktopen som går att köra både med eller utan sladd beroende på vad man känner för i stunden.
Tyckte Spathan var lite väl dyr när jag köpte den, men något år senare känns den fortfarande jäkligt pigg så jag är mycket nöjd med den och den var värd sitt pris när man betänker hur mycket man har fått ut av den.

Permalänk

GPX Superlight.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Har en trådlös Logitech MX Master 3S. Klarar mig inte utan det "oändliga" scroll-hjulet, annars hade det nog blivit en Logitech Superlight.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Sedan min steelseries rival 310 la av förra våren så har jag endast kört med trådlöst en Logitech g pro wireless och jäklar vas stor skillnad det gör trodde aldrig det kunde vara så stor skillnad på en trådad och trådlös mus. Bara att slippa sladden gör stor skillnad när man kör FPS spel.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Har använt trådlöst egentligen så länge det funnits, bästa efter skivat bröd

Märkligt sammanträffande för just idag tog jag fram mitt gamla trådlösa set (microsoft multimedia keyboard 1.1), börjar att rensa ut.
Jo det funkar men räckvidden 1-2 meter så inte mkt . Kommer ihåg att räckvidden var begränsat, men för någon som vill ha
tidsenligt till sin retro.......
Nån som vill hämta i Malmö PM:a

Permalänk
Medlem

Letade länge efter den perfekta musen för lättare/casual gaming.
Testade flera av de dyra varianterna som finns på marknaden men landade till slut i en begagnad Logitech M720 som jag batteri-modda för att minska tyngden samt byte till ljudlösa switchar. Är helnöjd även fast det hade varit gött med högre polling rate(<125Hz).

Möss med tysta klick är inte lätt att hitta!

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Först trådlösa musen blev Viper Ultimate men greppen slits ju rätt fort på den så nu fick det bli en ny. Kör just nu en Pulsar X2 som känns bra, även om priset är för högt. Testade även Viper V2 Pro men den kändes otroligt billig, lättheten i kombination med PBT feeling känns inte värdigt för en så dyr mus. Trevlig prestanda dock även om passformen inte känns bra längre.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Som många andra i tråden redan nämnt: Logitech PRO X Superlight.

Kör trådlöst, med andra ord. Latensen är en ickefråga och jag laddar den på riktigt typ en gång varannan månad trots ganska många timmars användande per dag. Verkligen en vansinnigt bra mus.

Totalt förlegat tankesätt att tro att trådlöst är sämre på något sätt eller vis. Om det hjälper någon att bli övertygad så är jag global elite / faceit level 10 i csgo sedan 2015. Funkar det för mig (och faktiska proffs) så borde det funka för er med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

"Latensen" är i paritet med med trådade möss sen flera år tillbaka.

Ja precis. Nu är jag ingen e-sportare, men spelar mycket, inklusive en hel del fps. Har en Logitech G305 lightspeed som är inköpt 2018. Jag har aldrig märkt någon skillnad över huvud taget mot den trådade gaming-musen jag hade innan när det kommer till latency. Men så_jäkla_skönt utan sladd. Batterier byter jag så sällan att jag inte minns när jag bytte senast och då snittar musen kanske på 6h användning per dag.

(många klick blir det när man ska 6-länka i Path of Exile, och ingen tillstymmelse till problem med brytarna än i alla fall efter 5 års användning)

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Hemma kör jag en Logitech G305 till min speldator. Byter batteri så sällan att jag alltid blir förvånad när det är dags. Tar väl ungefär 15 sekunder att trycka i ett nytt uppladdningsbart batteri. På kontoret så har jag en MX Master 3. De gångerna den har blinkat rött så trycker jag i USB-kabeln när jag går på lunch, sen är den redo att användas i ett par månader till.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Jag kör med både och. Logitech G602 som standard men spelar med gamla trotjänaren Logitech G502. Inte minst för att batteriena skulle ta slut fortare annars.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Logtech G Pro Wireless , min första trådlösa och kommer aldrig köra med sladd igen. Bästa musen jag använt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Byter batteri i min G305 nån gång varannan månad kanske (Ikea Ladda) i förebyggande syfte. Aldrig varit med om att det tagit slut. Kommer aldrig köpa en trådad mus till min egen dator igen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det är ingen riktig mus om den inte har svans.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Har kört med G703 sedan 2018-11-20 tillsammans med powerplay mattan, har inte behövt ladda musen en enda gång sedans dess (inte manuellt iaf). spelat rätt snabba FPS spel utan problem med latens och så skönt att slippa störa sig på sladden på musen,

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-8700K 4,2GHz (kyls med Noctua NH-D15) MOBO: ASUS ROG MAXIMUS X HERO - ATX / Z370
GPU: EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 Gaming, SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB, SSD Samsung 850 PRO 256GB LAGRING: 2 x WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III
PSU: EVGA SuperNOVA G3 650W Gold Rated CHASSI: Fractal Design Define C RAM: 2 x Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz = totalt 32GB

Permalänk
Medlem

Kör med en Pulsar Xlite V2, trådlös. Prestandan på trådlösa gaming möss är lika bra som trådbundna idag. Kopplingen mellan mus och dongel är så pålitlig att man kommer inte märka skillnad. Den ger stabila 1000hz och den har inte tappat kontakten det minsta, inte en enda gång, på över ett år av användning.

Och visst har muskablar blivit bra mycket bättre över åren, numera är de ofta superlätta och paracord:ade - men när man väl blivit van vid att den inte finns alls, är det svårt att gå tillbaka till att dra runt en kabel på musmattan.

Vad gäller batteritid och uppladdning så är det verkligen inte ett problem. Den här musen håller ungefär 6-7 dagar med tung användning. Laddning från 0-100% tar en knapp timme, och då det inte är en Apple produkt, så går det givetvis att använda samtidigt. Hade antagligen kunnat klämma ut mer batteritid också om jag stängde av musen manuellt när jag inte använde den, men det känns onödigt.

Enda giltiga argumentet som jag ser det idag emot trådlösa möss är prislappen, det är lite väl högt påslag just nu bara för att det är trådlöst.

Permalänk
Medlem

logitech pro X super light trådlös. Underbar mus. Highly recommended.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6