Snabbkoll: Använder du en trådlös mus?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du en trådlös mus?

Trådlösa möss har både för- och nackdelar. Mindre kabeltrassel men behov av laddade batterier är två exempel. Vad använder du?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hu nej, tycker latensen inte är så rolig, plus att det över en period på flera år ändå tar en del tid och tankeverksamhet att pyssla med förebyggande batteribyte.

Kör på Roccat Kone XP som är den överlägset bästa mus jag använd inom alla kategorier.
Hade varit trevligt om scrollen kunnat switcha mellan frirullning och stegning, och om den varit en liten aning större för mina brontohänder, men i övrigt är det den perfekta musen.

Sen är den en rätt schysst nattlampa också, som en liten urankuts där på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Hu nej, tycker latrnsen inte är så rolig, plus att det över en period på flera år ändå tar en del tid och tankeverksamhet att pyssla med förebyggande batteribyte.

Kör på Roccat Kone XP som är den överlägset bästa mus jag använd inom alla kategorier.
Hade varit trevligt om scrollen haft upplåsbar free roll och om den varit en liten aning större för mina brontohänder, men i övrigt är det den perfekta musen.

Sen är den en rätt schysst nattlampa också, som en liten urankuts där på skrivbordet.

Dagens trådlösa möss (för gaming, alltså) har samma låga latens som de med sladd.

Permalänk
Medlem

Har en kombo med trådlös mus och tangentbord till soffan när jag använder TVn som "datorskärm", sitter jag väl vid datorn fungerar dock min trådade kombo smärtfritt så ser ingen direkt anledning att köra trådlöst på skrivbordet.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk

Kör på både och, men mest för att jag har flera skrivbord med dockningsstationer och jag tar ofta det som är närmast
Skulle nog aldrig köpa ny med sladd. Då är det ju smidigare som många nu, trådlöst men ladda med sladd samtidigt som man kan använda den. Samma med min trackball. (Det är jag som köpt dom 3 trackballs som är Logitechs försäljning av trackballs i sverige senaste 5 åren tror jag)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Använder främst två stycken och båda är trådlösa. Känner mig inte särskilt pepp på att gå tillbaka till sladd.

Permalänk
Medlem

En kostnadsfråga, sladd stör mig inte nämnvärt, inte batteribyte heller iofs. Latens och ergonomi/personkemi är viktigast utan att en mus får kosta multum, över 500Kr blir priserna oseriösa.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kört G900 i några år. Men brorsan skaffa en snygg G pro x superlight och nu är min g900 en obekväm tegelsten.
Den klagar några timmar innan batteriet tar slut.....och då är det bara att koppla in kabeln och då är den som en trådad mus.
Slippa en dragande kabel är varför jag har en trådlös. Och att man kan ha den i soffan etc med

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat att köra trådlöst till en stationär dator så nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Dagens trådlösa möss (för gaming, alltså) har samma låga latens som de med sladd.

Jag är sådan gubbe att jag inte litar på det till fullo.
Skulle möjligen vara en Naga Pro jag kan tänka mig vad gäller knappuppsättning, men Razer är inte direkt känd för att hålla länge.

Permalänk
Avstängd

Ladda batterier, byta batterier etc. Det slipper man helst.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Snusfri

Självklart, MX Master 3 för 98% av det jag gör och en Logitech PRO X Superlight Rosa väldigt sällan (tyvärr för liten för mig).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Logitech G Pro X Superlight + PowerPlay-matta. Det är rätt svårslaget! Riktigt härligt att slippa all form av kablage, men storleken på musmattan lämnar lite att önska.

Permalänk
Viking
Skrivet av Ricerunner:

Jag är sådan gubbe att jag inte litar på det till fullo.
Skulle möjligen vara en Naga Pro jag kan tänka mig vad gäller knappuppsättning, men Razer är inte direkt känd för att hålla länge.

Tror inte E-sport-proffs hade kört med trådlöst om det fanns en skillnad.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Hu nej, tycker latensen inte är så rolig

Det finns trådlösa möss med under 2 ms i klicklatens. Räcker inte det?

https://www.rtings.com/mouse/reviews/corsair/dark-core-rgb-pr...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ladda batterier, byta batterier etc. Det slipper man helst.

Ja att ladda en gång i månaden är ju jättejobbigt... Tycker det är brutalt mycket jobbigare att konstant störa sig på en sladd.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Tror inte E-sport-proffs hade kört med trådlöst om det fanns en skillnad.

Ja E-sport-proffs har råd att byta ut kringutristningen vartannat eller var tredje år.
De trådlösa möss som finns som har åtminstone fyra tumknappar verkar vara av märken som inte håller till dödagar.
Vara bara Roccat jag hittade som hade ingen eller extremt låg frekvens av forumposter som klagade på knappar som gav upp efter något år.

Skrivet av nevada:

Ja att ladda en gång i månaden är ju jättejobbigt... Tycker det är brutalt mycket jobbigare att konstant störa sig på en sladd.

Vet inte om det var för att jag lärde mig hur rep och knopar betedde sig när jag gick sjöfartsgymnasium, men jag har inga problem att lägga kabeln så att den aldrig är i vägen över en jättematta.
Utan kabelbungie.

Däremot blir det inköp av trådlöst den dagen barnen flyttar ut eller hittar andra hobbys så man kan sitta vid teven och pyssla på htpc ibland.
Typ om 8 år eller så, när högupplösta jätteteveapparater eller hyggliga projektorer kostar nära ingenting.

Permalänk
Viking
Skrivet av Enviro:

Logitech G Pro X Superlight + PowerPlay-matta. Det är rätt svårslaget! Riktigt härligt att slippa all form av kablage, men storleken på musmattan lämnar lite att önska.

Det är nog inte värt att använda den mattan om den är för liten. Jag laddar bara min Superlight en gång varannan vecka i typ 10-15 min, om ens det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Till HTPCn har jag trådlös, det funkar inte annars. Till huvudriggen är det kabel som gäller dock, litar inte på att en trådlös fungerar lika bra och snabbt när jag spelar samt att det inte är så kul när batteriet börjar bli slut mitt i ett avgörande moment.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Framför TV är det trådlöst, annars inte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Det finns trådlösa möss med under 2 ms i klicklatens. Räcker inte det?

https://www.rtings.com/mouse/reviews/corsair/dark-core-rgb-pr...

Återigen, det är inte bara latensen.
Det ska vara av ett märke som nästan primärt är känt för att göra riktigt hållbara grejer.
Typ som Roccat.

Ska man vara sådan så tycker jag det är lite onödigt att bloata inomhusmiljön med ytterligare trådlösa vågor också.
Hörlurar tycker jag dock är okej att de är trådlösa.
Trådat där är dock mycket bättre om man vill ha så bra ljud som möjligt så billigt som möjligt, eller vill ha dunderupplevelsen med hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem

Kör MX Master 2 & 3

Permalänk
Medlem

Har en trådlös Logitech G502 Lightspeed och är väldigt nöjd, behöver inte laddas ofta och när det väl behövs så är det bara att sätta i den långa sladden och fortsätta spela.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Hade gärna haft en trådlös för då slipper jag en sladd på skrivbordet men jag är sjukt nöjd med min nuvarande mus och den fanns inte i trådlös variant.
Spelar inga spel där lite fördröjning skulle påverka om det fortfarande är ett "problem" - så länge batteritiden är bra och man kan använda musen när man laddar den så skulle det funka för min del.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är nog inte värt att använda den mattan om den är för liten. Jag laddar bara min Superlight en gång varannan vecka i typ 10-15 min, om ens det.

Samma här och jag spelar mycket.
Använder en Zowie ibland också men skulle gärna se att den var trådlös också och lite lättare

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ladda batterier, byta batterier etc. Det slipper man helst.

Fy fan, ja det är ju hemskt...

Permalänk
Medlem

Jag länkade en trådlös Taurus mus från Inet till min polare. Musen kostade 200:- har jag för mig. Jag flippade ur helt när jag frågade om han hade köpt musen var på han svarade att han hade beställt den trådade varianten för några kronor mindre istället.

När jag tänker efter så blir jag fortfarande lite irriterad på varför han köpte den trådade musen. Orsaken är troligen att man inte förstår hur skönt trådlöst är förrän man har testat det.

Jag har förövrigt en Logitech G Pro Wireless och jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig gå tillbaka till trådat.

Permalänk
Skrivet av Ricerunner:

Hu nej, tycker latensen inte är så rolig, plus att det över en period på flera år ändå tar en del tid och tankeverksamhet att pyssla med förebyggande batteribyte.

Kör på Roccat Kone XP som är den överlägset bästa mus jag använd inom alla kategorier.
Hade varit trevligt om scrollen kunnat switcha mellan frirullning och stegning, och om den varit en liten aning större för mina brontohänder, men i övrigt är det den perfekta musen.

Sen är den en rätt schysst nattlampa också, som en liten urankuts där på skrivbordet.

"Latensen" är i paritet med med trådade möss sen flera år tillbaka.

Permalänk
Rekordmedlem

Dagligdags är det mestadels trådlöst men jag använder också trådade för en del felsökning, äldre system och för saker som jag inte fysiskt hanterar dagligen typ RPI och några laptops som jag normalt använder via fjärrskrivbord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ha en trådlös mus, men nuvarande är så skön så får slita ut den först.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc