Får inte över 100 Mbit i ethernetkabeln trots att den är hel

Permalänk

Får inte över 100 Mbit i ethernetkabeln trots att den är hel

Jag har en cat 5e kabel som jag dragit från nedanvåningen till ovanvåningen vid en tidigare renovering. Nu upptäckte jag att kabeln inte levererar mer än 90 Mbit när jag kör mot bredbandskollen. Med andra kablar kommer jag över 200 Mbit utan problem. Jag trodde att felet var att någon av ledarna inte kopplats ordentligt i kontakten så jag gjorde nya kontakter med samma resultat. Till slut kopplade jag loss och kontinuitetsmätte alla ledarna. Till min stora förvåning är det signal på alla ledarna.

Det enda jag kan tänka mig kan ha hänt är att kabeln någonstans är böjd, men jag kan inte riktigt köpa den förklaringen heller.

Någon som har en teori om varför en kabel (20 meter max) där det är signal i alla ledarna inte levererar 1000 Mbit?

(har givetvis kontrollerat att ledarna låg rätt i kontakten också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_T_B:

Med andra kablar kommer jag över 200 Mbit utan problem.

är dessa andra kablar inkopplade mellan samma enheter och portar i båda ändarna när du testar?

Permalänk

Kabeln skadad nånstans på vägen.

Nätverkskabel är ganska känslig och behövs inte mycket för att det ska slå ut ett kabelpar i den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Får du gigabit dator till dator internt? Står det gigabit link speed i windows?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Hedersmedlem

Får du länk på 100 eller 1000, blir ju frågan då? Utrustningen du ansluter borde kunna berätta det någonstans.
En dassigt klämd kontakt kan ge allt ifrån ingen länk till några få procent packetloss och ganska skumma fel beroende på protokoll. Det låter även som att du tillverkat egen patch för en situation där det hade varit lämpligare att sätta upp solid installationskabel och uttag. Gör så eller testa med en färdig patch istället tycker jag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du gjort samma fel båda gångerna och att ett par inte är rätt kontakterat?

Vilket schema/koppling går du efter?

Permalänk
Medlem

Antingen är:
-Kabeln skadad
-En kontakt dåligt crimpad
-Du har tvinnat upp kabelparen i ändarna.

Permalänk
Medlem

Kolla kontakteringen.
Köp en testare om du inte kan låna en. Eller gör om kontakteringen.
Kom ihåg, olika kablar har olika kontakter! Installationskabel ska med fördel användas med permanent monterade uttag. Patchkabel ska använda RJ45-pluggar. Att "omvända" är inte bra, det skapar dålig kontakt och riskerar att sluta funka närhelst. Kablarna är designade på olika vis. Installationskabel är 1 solid ledare per tråd (8st), medans patchkabel har flera trådar i varje ledare (sk. flerkardelig). Solida kablar ger bättre transmission (teoretiskt) men är styvare än patchkabel.

Risken är att du har 100mbps länk men stor paketförlust då det är felkopplat i sladden. Färgerna på kablar måste respekteras.
Vanligast är T-568B (googla det), men även A finns. Viktiga är att det är samma i båda ändarna.

Jag gissar på att det är fel i färgerna, dvs fel trådar bär signalen och då blir det paketförlust. Att du inte länkar på 1gbps är ju ytterligare tecken på detta, för då krävs det att alla 8 kablar är korrekt kontakterade. Med 4 får man 100mbps, men variationer av detta om man blandat färgerna.

Permalänk

FIck helt enkelt dra en ny kabel. Tack ändå för alla tips!