Krönika: En föredetta RGB-fantasts bekännelser

Permalänk
Medlem

Ingen RGB i datorn längre men har 2 Philips hue som lyser upp i valfri färg bakom skärmen. Tycker det blir mycket skönare för ögonen nu när man har en 1000nits HDR skärm.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Min inställning till datorlådan är, för att citera Gandalf, out of sight, out of mind. Den får gärna vara tyst också. Utan fysiska media så blir interaktionen med lådan ändå så infrekvent (reset-knappen någon gång) att den inte behöver vara speciellt lättillgänglig.

Vad det gäller belysning har jag en dimbar LED-spotlight placerad högt ovan och något framför tangentbordet som belyser bordskivan utan att spegla sig i vare sig skärm eller arbetspapper på bordet, eller ge irriterande skuggor från hand när man skriver. Det vanliga mantrat i ljusdesign gäller för bra ergonomi, att man ska se det som lyses upp men inte det som lyser.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kul krönika. Nu fanns inte RGB när ja va tonåring men jag tror inte ja hade skaffat det.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Håller helt med, RGB är fult som stryk. Träpaneler, och kanske en LED list i vitt eller varmvitt som allmän belysning däremot...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har min dator på golvet. Glaset står emot en skrivbordshurts. Orka se skiten den ska bara fungera och vara tyst.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Det jag ogillar mest med RGB är programvaran. Borde vara lag på att alla moderkort med RGB skulle ha någon form av standardinställningar i bios så man kunde ställa en färg, ljusstyrka, spara och glömma. De som vill ha mer avancerade effekter kan då fortfarande använda program om de vill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Det jag ogillar mest med RGB är programvaran. Borde vara lag på att alla moderkort med RGB skulle ha någon form av standardinställningar i bios så man kunde ställa en färg, ljusstyrka, spara och glömma. De som vill ha mer avancerade effekter kan då fortfarande använda program om de vill.

Ja! Avskyr de förbannade bloatwareprogrammen, som är tungdrivna och fungerar uselt. Asus "armoury crate" är nog värst av alla på den punkten.

Och där kan jag meddela att ASRock har detta som du efterfrågar. Oklart exakt vilka modeller men jag köpte mig ett Z690 mitx kort och blev helt paff när jag fann grundläggande rgb-inställningar i bios! Underbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ja! Avskyr de förbannade bloatwareprogrammen, som är tungdrivna och fungerar uselt. Asus "armoury crate" är nog värst av alla på den punkten.

Och där kan jag meddela att ASRock har detta som du efterfrågar. Oklart exakt vilka modeller men jag köpte mig ett Z690 mitx kort och blev helt paff när jag fann grundläggande rgb-inställningar i bios! Underbart!

Se där, det finns hopp!

Ja, Asus program är totalt värdelöst och infekterar Windows med en mängd processer. Jag brukar alltid slå av Armoury Crates auto-installation i bios och sen bara ladda hem drivrutinerna som vanligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var nog redan gammal när RGB började. Har aldrig gillat det. Mina datorer är tysta svala och diskreta, bygger aldrig med glassida. Kanske trist gammal gubbe men så är det. Det ska fungera men stå så det inte stör och inte låta. Börjar jag höra datorn vet jag att det är dags att dammsuga så då stängs den av och städas. Annars är den på (och hörs eller syns inte, som sagt).

Permalänk

Trodde inte jag skulle bry mig om RGB alls vid mitt senaste bygge men valde några fläktar med RGB i som jag tänkt att stänga av om det störde. Bara för att ha möjligheten om lusten skulle falla på. Nu tycker jag det är riktigt mys att ha det väldigt nertonat, dovt ljus i en färg. Bidrar med ett diskret ljus som matchar med tex nuvarande bakgrund vilket blev en stämningshöjare för mig. Det avslöjar även att maskinen är igång då den i övrigt är väldigt tyst vid drift vilket var ett krav :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag är väldigt nöjd med min nya datorhörna. Väggarna är mörkgröna, möblerna svarta, bordsskivan valnöt. Sedan är all RGB som finns en mörk gul ton. Även NanoLeaf på väggen.
Det ger en väldigt varm och mysig känsla utan att se ”barnsligt ut” och är snällt mot ögonen.

Däremot är jag jävligt trött på alla skitprogram som behövs för att ställa in RGB. Asus Armory Crate och Corsair iCUE är dom värsta.
Nästan så jag vill köpa Fractal North och skita i all form av RGB. Enklare liv helt klart.

Att säga RGB belysning är barnsligt och till för kidsen tycker jag är ganska så lågintelligent.
Det går att göra det bra och smakfullt.
Behöver inte alltid vara hela regnbågens färger med massa olika effekter.
Däremot är det OK att inte gilla belysningen alls. Går oftast att stänga av.

Precis. Det är ju valfritt, jag kör med full RGB i datorn, tangentbord, mus. Blir man trött på det går det enkelt att stänga av. Vilket händer om man t.ex. ska sova med datorn på.

Däremot rekommenderar jag att man kastar ut all jobbig programvara att styra alla dess olika systemen och lägger in SignalRGB som kan styra allt. Finns liknande andra program, också.

Permalänk
Medlem

När jag var ung nog att vara intresserad av RGB i datorn fanns det inte, nu undviker jag det helst (svårt med mekaniska tangentbord).

Men å andra sidan så håller jag på att bygga in RGB i min figurspelsterräng så helt immun mot dess charm är man inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x