Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Snösläde kände jag till, däremot snöräv är ganska ovanligt.

Jag trodde det var en snöraka, sån som man använder för att få ner snö från taket, men tänkte det var bäst att slå upp ordet och upptäckte då att det förmodligen inte var den vanligaste betydelsen.

Alltså en sån här

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Jag har för mig att det började med att någon känd panelhöna höll telefonen som hon skulle bita i en macka och vips så blev det "inne".

Kommer nog från "reality shows" och youtube där är det ju vanligt att köra på speaker så publiken också hör.

Permalänk
Medlem

Yarr, vi flyttade till hus för 2 år sen, då var fibern beställd, dosan satt redan på väggen och ungefär hälften av grannarna hade fått sin fibet(vet inte varför inte vi fick i första rundan). Fick förra våren slang nedgrävd nedgrävd och påkopplad och senare på sommaren skulle dom blåsa fibern. Dom lyckades hos alla grannar förutom hos oss, stopp ute i gatan. Dom skulle komma tillbaka(rätt snart) och gräva upp kopplingspunkten och fixa det.

Nu har jag fått höra att dom minsann inte glömt bort oss och under Q3 planerar dom komma och göra klart vår fiber......

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

BananaFace: Hör med nån av grannarna om dom kan dela med sig. Det gjorde jag med min första internetanslutning. Sedan vart gatan uppgrävd för fjärrvärme och man fick fiber till bra pris. Då hade alla fiber. I begynnelsen hade jag internet via wifi med en rejäl antenn. Det fungerade tills när wifi vart vanligt. Då fungerade det inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Ok, brukar inte gnälla över förändringar men vad i h-e har hänt med Spotify?! Windowsversionen alltså.
Ser ju förjävligt ut. Man kan heller inte backa med tumknappen på musen längre. :/
Alla mina spellistor/mappar har kastats om också.

https://media2.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExNDJhOGEwNzE2MDVlYzcxZWQ2ZGQ5YjQxYmNkYzNmNmRkMWQwM2YxMyZlcD12MV9pbnRlcm5hbF9naWZzX2dpZklkJmN0PWc/1hMhlrWWfXU77iYnBB/giphy.gif

Jag fick den nya Spotify för ungefär en månad sedan och precis som du säger så ändrades spellistorna till det sämre... men det jag tyckte var absolut sämst var att albumomslaget nere i vänstra hörnet bara var hälften så stor som tidigare?
Det enda jag gillade med nya var att man kunde pinna spellistor som man vill alltid ska vara överst i listan.

Hur som helst så för några dagar sedan så fick jag tillbaka gamla Spotify igen?? Hur ska dom ha det egentligen😆 Och då hade spenderat en massa tid på att sortera upp spellistorna i den nya redan.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Snusfri

Köra fast med en 3-tons skåpbil i regn och rusk en lördagskväll när man vill hem och sova för man skall upp och jobba kl 04:30 imorgon..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Typiskt Microsoft

Nu har MS bestämt sig för att ta bort Split view i Skype.
Inte för att jag använder det för att chatta med mer än 1 person (nästa dagligen) så är det ändå jävla irriterande.

Googlade fram hur man gör för att få tillbaka Split view (installera föregående version och förhindra uppdatering) så nu kommer jag kunna köra kvar denna och hålla särskild uppsikt på om det kommer någon hemsk sårbarhet istället som gör att jag antingen får bita i sura äpplet eller hitta alternativ.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

(Officiellt är ju detta ett avgnäll): Garanterat ej först på denna. Men, det var ju det där med (butiks-)plastpåseskatten. Äntligen kan man, efter årsskiftet, köpa de bästa soppåsarna till ett hyfsat rimligt pris igen. För inte slänger ni dem i naturen, eller? Erkänn gärna om så.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oggan:

(Officiellt är ju detta ett avgnäll): Garanterat ej först på denna. Men, det var ju det där med (butiks-)plastpåseskatten. Äntligen kan man, efter årsskiftet, köpa de bästa soppåsarna till ett hyfsat rimligt pris igen. För inte slänger ni dem i naturen, eller? Erkänn gärna om så.

Jag tyckte inte skatten var så bra när den kom, speciellt motiveringen med plast i haven för det är inte den plasten som hamnar i haven, men också för att jag gillade att ha dem som soppåsar eller för plastförpackningar. Men sen kom ju effekten, vi började ta med oss påsar till affären och konsumtionen av plastpåsar minskade kraftigt. De flesta av oss vande sig vid att köpa påsar på rulle för avfall, oftast gjorda av återvunnen plast, utan några större problem. Så jag tycker det är synd att skatten tas bort, men jag och säkert många med mig kommer inte att gå tillbaka till att köpa 3-4-5 kassar av tjock plast varje gång vi handlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tyckte inte skatten var så bra när den kom, speciellt motiveringen med plast i haven för det är inte den plasten som hamnar i haven, men också för att jag gillade att ha dem som soppåsar eller för plastförpackningar. Men sen kom ju effekten, vi började ta med oss påsar till affären och konsumtionen av plastpåsar minskade kraftigt. De flesta av oss vande sig vid att köpa påsar på rulle för avfall, oftast gjorda av återvunnen plast, utan några större problem. Så jag tycker det är synd att skatten tas bort, men jag och säkert många med mig kommer inte att gå tillbaka till att köpa 3-4-5 kassar av tjock plast varje gång vi handlar.

Nu är jag ju garanterat gubbe (77 år gammal) så det kanske är orsaken men jag skaffade en shoppingvagn så jag köper inga plastpåsar. Alla varor packas i shoppingvagnen och om det inte räcker -- det brukar det göra -- så har jag en ryggsäck på mig som kan ta resten av varorna. Nu åker jag inte till affären med bil utan promenerar dit, det är bara en km. Kan vara krångligt med shoppingvagn i bil. Men jag har faktiskt inte ens bil längre. Frukt och grönt packar jag i egna nylonpåsar som kan användas om och om igen och tvättas i tvättmaskin om de blir för grisiga, vilket hittills inte hänt. Så jag kommer definitivt inte gå tillbaka till att köpa plastpåsar varje gång jag handlar.

Permalänk
Medlem

Får sms i fredags om att leverans av paket är bokat till tisdag 2 maj. Länk till att kunna ändra datum. Måste vara hemma för signatur. Eventuellt iväg på annat. Jagar personen i fråga.

Får tag på personen i går lördag. Jepp, tisdag. Viktigt.

Klickar på länken för att ändra datum. Går inte. Finns inget att klicka på.

Nu vete f-n hur det kommer gå till. Kommer inte vara hemma i morgon och det är ganska stort paket.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

(Officiellt är ju detta ett avgnäll): Garanterat ej först på denna. Men, det var ju det där med (butiks-)plastpåseskatten. Äntligen kan man, efter årsskiftet, köpa de bästa soppåsarna till ett hyfsat rimligt pris igen. För inte slänger ni dem i naturen, eller? Erkänn gärna om så.

https://sverigesradio.se/artikel/miljoforskaren-effekterna-av...

Citat:

"Många kommer inte ändra ett beteende bara för att det blir billigare", säger Helen Williams.

Det är självklart att folk kommer göra det, plastpåsar är en priselastisk vara.

Istället får vi antagligen en skatt på plastförpackningar, så inte kommer det bli billigare

Permalänk

Jag vaknade mitt i natten ur den värsta mardröm jag har haft i hela mitt liv.

I min mardröm satt jag och jobbade med datorn, sedan funderade jag på. Hade jag inte tvätt i den gemensamma tvättstugan? Jo det hade jag och jag rusade ner till stugan och såg att min tid hade gått ut och jag inte längre kom in. Jag stod där utanför tvättstugan förtvivla och tänkte hur tusan ska jag nu komma åt min tvätt? Och jag vaknade ur mardrömmen.

Sedan idag hade jag tvättid och gissa vad som hände? Jo exakt samma som i drömmen ovanför, men jag hade tur med att den som hade tvättid efter mig var inne i tvättrummet.

Jag ska kontakta aftonbladet och få en helsidoartikel om min mardröm, gärna att de skapar en insamling så folk kan skänka pengar till mig som tröst.

Skämt åsido. Jag förstår varför vissa vill ha lås på tvättrummet. Men de hade kunnat gjort processen enklare för oss som börjar bli lite gamla och senila.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Nu är jag ju garanterat gubbe (77 år gammal) så det kanske är orsaken men jag skaffade en shoppingvagn så jag köper inga plastpåsar. Alla varor packas i shoppingvagnen och om det inte räcker -- det brukar det göra -- så har jag en ryggsäck på mig som kan ta resten av varorna. Nu åker jag inte till affären med bil utan promenerar dit, det är bara en km. Kan vara krångligt med shoppingvagn i bil. Men jag har faktiskt inte ens bil längre. Frukt och grönt packar jag i egna nylonpåsar som kan användas om och om igen och tvättas i tvättmaskin om de blir för grisiga, vilket hittills inte hänt. Så jag kommer definitivt inte gå tillbaka till att köpa plastpåsar varje gång jag handlar.

Nej precis. Den ökade kostnaden var mer sparken i röven jag behövde för att sluta köpa en massa kassar i onödan, jag har inget behov av att gå tillbaka dit även om det nu bara sparar en tia istället för två vid en storhandling liksom.

Jag handlar ofta med bil dock, men jag har ju två-tre kassar i bilen så jag inte behöver köpa några i onödan. Annars går jag ofta men de närmaste butikerna är inte de bästa direkt, en Ica Nära som väl är ok, men rätt mycket dyrare än om jag tar bilen till en lite större affär. Så det blir mer mindre "nödhandlingar" där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vaknade mitt i natten ur den värsta mardröm jag har haft i hela mitt liv.

I min mardröm satt jag och jobbade med datorn, sedan funderade jag på. Hade jag inte tvätt i den gemensamma tvättstugan? Jo det hade jag och jag rusade ner till stugan och såg att min tid hade gått ut och jag inte längre kom in. Jag stod där utanför tvättstugan förtvivla och tänkte hur tusan ska jag nu komma åt min tvätt? Och jag vaknade ur mardrömmen.

Sedan idag hade jag tvättid och gissa vad som hände? Jo exakt samma som i drömmen ovanför, men jag hade tur med att den som hade tvättid efter mig var inne i tvättrummet.

Jag ska kontakta aftonbladet och få en helsidoartikel om min mardröm, gärna att de skapar en insamling så folk kan skänka pengar till mig som tröst.

Skämt åsido. Jag förstår varför vissa vill ha lås på tvättrummet. Men de hade kunnat gjort processen enklare för oss som börjar bli lite gamla och senila.

Om det är din värsta mardröm kan jag bara gratulera. Du får en tumme upp som uppmuntran men pengar tycker jag inte den var värd. Värre mardrömmr finns det, fast ändå lycka till med aftonbladet. Är det inte FaceBook alla penningsugna använder då de tycker synd om sig? Där går det nog att få till en insamling men mitt tips är att vässa storyn lite grand då. Eller mycket.

Permalänk
Medlem

Grejen med plastpåsar är ju att de generellt sett inte håller lika bra som papperspåsar. Men visst, de håller för chips. Jag har inte köpt en plastpåse sedan skatten infördes så den funkar väl på mig antar jag. Dock köpte jag inte många innan heller som sagt. Soppåsar köper jag på rulle. 4 rullar 50kr senast på Bauhaus, funkar ok för sopor. Ger ett påspris på under 50 öre.

Jag vill alltså ha kvar skatten, även om den är ett borgerligt påfund och även om den retar upp folk.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Grejen med plastpåsar är ju att de generellt sett inte håller lika bra som papperspåsar. Men visst, de håller för chips. Jag har inte köpt en plastpåse sedan skatten infördes så den funkar väl på mig antar jag. Dock köpte jag inte många innan heller som sagt. Soppåsar köper jag på rulle. 4 rullar 50kr senast på Bauhaus, funkar ok för sopor. Ger ett påspris på under 50 öre.

Jag vill alltså ha kvar skatten, även om den är ett borgerligt påfund och även om den retar upp folk.

De tål långt mer när de är blöta (t.ex. kondens från frysvaror), eller om de får en liten reva. Deras sätt att gå sönder är inte heller lika kaotiskt, jag har förstört långt mer mat av trasiga papperspåsar än plastpåsar. Men absolut är det inte uppenbart bättre med plast i alla lägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Grejen med plastpåsar är ju att de generellt sett inte håller lika bra som papperspåsar.

Stämmer ju verkligen inte. Har sällan eller aldrig varit med om att en plastpåse gått sönder när jag burit varorna men papperspåsar har gått sönder flertalet gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tyckte inte skatten var så bra när den kom, speciellt motiveringen med plast i haven för det är inte den plasten som hamnar i haven, men också för att jag gillade att ha dem som soppåsar eller för plastförpackningar. Men sen kom ju effekten, vi började ta med oss påsar till affären och konsumtionen av plastpåsar minskade kraftigt. De flesta av oss vande sig vid att köpa påsar på rulle för avfall, oftast gjorda av återvunnen plast, utan några större problem. Så jag tycker det är synd att skatten tas bort, men jag och säkert många med mig kommer inte att gå tillbaka till att köpa 3-4-5 kassar av tjock plast varje gång vi handlar.

Jag kör med såna där stora tjockare flergångs plastpåsar (från bl.a. ICA) sen 2-3 år tillbaka, dom har funkat perfekt så här långt och är fortfarande i bra skick. Köper dock avfallspåsar på rulle numera. Kommer inte att gå tillbaka till "vanliga" plastpåsar oavsett pris o.s.v.

Permalänk
Medlem

https://www.folkhalsomyndigheten.se/

Folkhälsomyndighetens "nya" hemsida är ett rent kånkelbär. Fruktansvärt oseriös design. Och desto fruktansvärdare att nyttja på dator.

Permalänk
Medlem

Jag blir galen på DHL-reklamen på Eurosport. Tomte som kör lastbil och nynnar på nån jävla låt aaarrgh kan inte fanstyget köra i diket med sin låtjävel

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/

Folkhälsomyndighetens "nya" hemsida är ett rent kånkelbär. Fruktansvärt oseriös design. Och desto fruktansvärdare att nyttja på dator.

De har sällat sig till klubben med oöverskådliga hemsidor som har fått sitt utseende för att någon designer tror att det är lättare att använda dem med sin mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

De har sällat sig till klubben med oöverskådliga hemsidor som har fått sitt utseende för att någon designer tror att det är lättare att använda dem med sin mobil.

Det är väl självklart att köra mobile first nuförtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De tål långt mer när de är blöta (t.ex. kondens från frysvaror), eller om de får en liten reva. Deras sätt att gå sönder är inte heller lika kaotiskt, jag har förstört långt mer mat av trasiga papperspåsar än plastpåsar. Men absolut är det inte uppenbart bättre med plast i alla lägen

Skrivet av Hyllbert:

Stämmer ju verkligen inte. Har sällan eller aldrig varit med om att en plastpåse gått sönder när jag burit varorna men papperspåsar har gått sönder flertalet gånger.

Hm, ja, jag kanske handlar mer mjölk- och juicepaket än folk flest, brukar stapla dem i botten av pappkassarna och sedan lägga andra saker över. Men oftast numera har jag ju sådana där flergångskassar, de tar både mer och håller mer. Plastpåsar har jag de senaste 10-15 åren främst använt mig av på macken (och då inte sedan skatten kom).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Snusfri

När man fått reda på att man typ skall jobba alla röda dagar i år..
Nästa pingsthelgen, sedan Midsommarhelgen efter det..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När man fått reda på att man typ skall jobba alla röda dagar i år..
Nästa pingshelgen, sedan Midsommarhelgen efter det..

Du kanske ska jobba på söndagen, men pingsthelgen är i detta hänseende som vilken helg som helst, sedan annandag pingst blev en vanlig vardag. Det var 2005 då man flyttade den röda dagen till nationaldagen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När man fått reda på att man typ skall jobba alla röda dagar i år..
Nästa pingshelgen, sedan Midsommarhelgen efter det..

Man ska vara jävligt kristen om man blir upprörd över att missa pingstfirandet 😀

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Nioreh83:

Man ska vara jävligt kristen om man blir upprörd över att missa pingstfirandet 😀

Känns bara som att man lyckas pricka in varje "storhelg" i år.
Vi jobbar en helg varje månad med 3 lediga helger mellan, infaller helgen som nu senast med 1'a Maj på en vardag så åker man på den med..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Dom har verkligen inte tänkt så långt när dom monterade denna hos morsans hus... Man sitter och njuter i solen, och så råkar någon spola lite varmvatten inomhus, då brakar den här jäveln igång och blåser luft som är -378 grader i tio minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Man ska vara jävligt kristen om man blir upprörd över att missa pingstfirandet 😀

Är inte "jävligt kristen" en motsägelse?