Intel: "Meteor Lake släpps i slutet av 2023"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Meteor Lake släpps i slutet av 2023"

Under den senaste kvartalsrapporten bekräftar Intels VD Pat Gelsinger att Core 14000 letar sig ut i slutet av året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför dyker nyhetsartiklar upp under "nytt i forumet" och först någon minut senare i nyhetsflödet på startsidan här på Sweclockers?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mitt intryck är motsatsen till "Meh", det ska bli väldans intressant att se Intels tiles in action. Har sett fram emot det ett tag, just som gjorde DG2.

AMD kommer att ha 7000-serien fortsatt tills 2024 tror jag.

Big-little var en sak, det här blir nåt annat, förhoppningsvis med något märkvärt positivt re prestanda/el

För att citera Anandtech-artikel här
https://www.anandtech.com/show/18836/intel-meteor-lake-intel-...

Citat:

The basis of what we expect will be sold as Intel’s 14th generation of Core processors, Meteor Lake is a critical part for Intel that represents several firsts for the company. It’ll be the first client CPU using chiplets, but also the first heterogenous chiplet CPU from the company, using different chiplets for I/O, CPU cores, graphics, and more. And on the manufacturing side of matters, it’s going to be the lead product for Intel’s next-generation EUV-based Intel 4 process node, as well as Intel’s biggest use of Foveros 3D die stacking technology yet – and the first attempt to do so for a relatively cheap, mass-market processor.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klatten:

Varför dyker nyhetsartiklar upp under "nytt i forumet" och först någon minut senare i nyhetsflödet på startsidan här på Sweclockers?

Forumet är nog realtid eller näst intill, medan förstasidan genereras då och då (kanske en gång per minut eller liknande) för att spara på resurserna, eftersom innehållet är relativt statiskt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kan nog sitta kvar på min i7-8700 ett tag till då. Vad sugen på ett i5-13600, men mb kostar mer än vad jag känner att jag vill lägga just nu.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Ganska tråkigt att enbart få 6 prestandakärnor.

Permalänk

Behov av både ny laptop och desktop snart. Men jag avvaktar på nästa hela tiden.
Största problemet för mig är att jag inte vet vad nästa är och först senare kan jag avgöra om mitt val var bra.

När det gäller laptops vill jag ha en som är otroligt tyst vid väldigt lätt last som netflex, word, lite surf. Dv.s. en energisnål cpu vid små laster. Egentligen samma sak med desktop, bara att jag där man lägga många tusen på en kylning. Jag tycker det är konstigt att de flesta fortfarande accepterar att deras dator väsnas när de arbetar och vissa förstår inte ens varför det skulle vara ett problem?

Prestandamässigt börjar cpu med ram bli så bra så om man behöver mer så jobbar man ofta fel. Man ska inte köra laster lokalt, lokalt kör man bara lite grundläggande saker och sedan snabba tester. 16 core cpu, 192GB ram och kanske 20TB nvme ssd bör räcka för nästan alla med detta tänkt idag.

Permalänk
Medlem

Kommer det fortfarande vara LGA1700?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kommer det fortfarande vara LGA1700?

Nej Intel ska använda en ny socket LGA 1851 enligt rykten och stämmer bra vad Intel brukar göra 2 generationer CPU sedan en ny socket.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nej Intel ska använda en ny socket LGA 1851 enligt rykten och stämmer bra vad Intel brukar göra 2 generation CPU sedan en ny socket.

Kommer man kunna använda samma LGA1700 kylarfäste till 1851?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Kommer man kunna använda samma LGA1700 kylarfäste till 1851?

Förmodligen kommer LGA 1700 kylare passa till LGA 1851 men kan inte garanterar något då Intel inte har släppt någon officiell information

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Datavetare

Finns tyvärr orsaker varför man fortfarande behöver köpa x86_64 CPUer. Tycker själv att toppmodellerna från båda "lagen" rätt mycket blivit "Benchmark dragsters", så tror 14000 serien kan bli riktigt bra. Ser i5-13600K som den bästa "all-roundern" från Intel just nu, är den valet faller på för en "jobbdator som måste köra Windows" i nuläget (riktigt bra prestanda per kärna och bra "all-core" prestanda från 8 E-cores i de fall som faktiskt skalar med kärnor, typ kompilering).

Ryktet säger ~50 % bättre perf/W hos Meteor Lake vs Raptor Lake. Låter bra, det behövs! (fortfarande heltalsfaktorer efter Apple silicon och denna går upp mot M3, men x86_64 behövs fortfarande i vissa lägen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kul

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Förmodligen kommer LGA 1700 kylare passa till LGA 1851 men kan inte garanterar något då Intel inte har släppt någon officiell information

Då ska man alltså maila Asus igen och böna o be om nya kylarfästen efter att ha gjort det för LGA1700. :/

Permalänk
Medlem

Det låter verkligen inte lovande med en 13000-refresh i övre leden, vad ska vi få då 7GHz med 385W eller något?

Permalänk
Medlem

Med nu rapporterade lönsamhetssiffror så lär väl version "Death Lake" vara nära förestående;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Forumet är nog realtid eller näst intill, medan förstasidan genereras då och då (kanske en gång per minut eller liknande) för att spara på resurserna, eftersom innehållet är relativt statiskt.

Låter som en rimlig slutsats tycker jag. För egen del ska jag försöka hitta på något att göra istället för att basha F5 här på sidan. Gå ner till puben kanske.

Permalänk
Avstängd

"Intels nästa stora kliv på konsument sidan är Core 14000 "Meteor Lake" som blir först att tillverkas på Intel 4,"

Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Behov av både ny laptop och desktop snart. Men jag avvaktar på nästa hela tiden.
Största problemet för mig är att jag inte vet vad nästa är och först senare kan jag avgöra om mitt val var bra.

När det gäller laptops vill jag ha en som är otroligt tyst vid väldigt lätt last som netflex, word, lite surf. Dv.s. en energisnål cpu vid små laster. Egentligen samma sak med desktop, bara att jag där man lägga många tusen på en kylning. Jag tycker det är konstigt att de flesta fortfarande accepterar att deras dator väsnas när de arbetar och vissa förstår inte ens varför det skulle vara ett problem?

Prestandamässigt börjar cpu med ram bli så bra så om man behöver mer så jobbar man ofta fel. Man ska inte köra laster lokalt, lokalt kör man bara lite grundläggande saker och sedan snabba tester. 16 core cpu, 192GB ram och kanske 20TB nvme ssd bör räcka för nästan alla med detta tänkt idag.

Så en dator med dubbelt så många cores, 10x mer utrymme och 15x mer ram än normaldatorn borde räcka för nästan alla?

Permalänk
Medlem

Låter inte jättelovande med Meteor Lake eller 13 refresh.

Blir att vänta på Arrow Lake. Planer på att uppgradera till ny I7/I9. Men min gamla trontjänare får leva med 1.5 år till då.

Har nyligen skaffar framtidssäkert 1200w corsair nätagg för pcie 5, så effekt skiter jag i, vill bara se betydlig prestandaökning.

Permalänk
Medlem

Känns ju helt rätt att man uppgradera till en 13900k efter man läst det här. Hade dock egentligen tänkt vänta till Arrow lake.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Så en dator med dubbelt så många cores, 10x mer utrymme och 15x mer ram än normaldatorn borde räcka för nästan alla?

Min poäng var vad man enkelt idag kunde skaffa, det enda handlar om pengar.
Och att vad som går att skaffa idag inte är något större hinder att det är för lite för typ någon, den som har behov av ännu mer jobbar troligen fel då man inte ska göra så mycket lokalt på ens klient.

Sedan visst lite snabbare IPC, mindre strömtörstig cpu etc är aldrig fel. Nya instruktioner för Ai m.m.

För inte länge sedan var man otroligt begränsad i vad för klientdator man kunde köpa, folk hade megaproblem att köra ändå rätt små serverlaster hemma för labb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det låter verkligen inte lovande med en 13000-refresh i övre leden, vad ska vi få då 7GHz med 385W eller något?

Tanken är väl att göra en nodkrympning? Bara genom bättre energieffektivitet bör det gå att få högre boost över fler kärnor, samtidigt som effekten kan hållas lägre. Värme är ju den begränsande faktorn just nu, dels för att det är extremt svårt att kyla och dels för att de klockar lägre vid hög värme.

13000-refresh är en bra idé när det finns mer potential att realisera.

Permalänk
Medlem

Min 9700k i mitt andra datorsystem dator får vara kvar tills Arrow Lake och Zen 5 släpps. Meteor Lake kändes inte särskilt imponerande.

Glömde nämna Zen 5
Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Zen5 eller 15000 serien nästa år till följd av RTX 5000 som min nästa uppgradering.

Nästa år blir det mycket med 5+

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Zen5 eller 15000 serien nästa år till följd av RTX 5000 som min nästa uppgradering.

Nästa år blir det mycket med 5+

Det ska bli spännande att se vem som vinner prestandakronan av Zen 5 eller Arrow Lake.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Intel skrev att topp modellerna sålde dåligt. Då finns det mindre anledning att driva CPUer som är ännu mer effekthungriga. Vi kommer se fler 35w CPUer med bra prestanda. Titta på AMD där X3D med lägre effekt ändå anses som snabbaste spel CPUn. Min bedömning är att effekt siffrorna på topp CPU/GPU kommer att minska framöver.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Intel skrev att topp modellerna sålde dåligt.

13900IK har sålt bra vad jag har sett.

Amazon

Newegg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1440p165:

13900IK har sålt bra vad jag har sett.

Amazon

Newegg

Intressant att den säljer så sjukt dåligt på Mindfactory jämfört med det där.
https://ourdigitech.com/hardware/amd-ryzen-7800x3d-becomes-th...

50 st på en vecka jämfört med 7800X3D på 1860 och 5800X3D på 1070. Delvis är det väl för att 7800X3D var ny där, men även i allmänhet verkar AMD extremt populära på Mindfactory mot andra butiker.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200