Koppla in externa hårddiskar som interna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Amazon eller ebay, "Sata till USB" sen en usbhubb.
Notera dock att om du ska överföra alla samtidigt så lär det blir segt som sirap

Första förslaget på 2 veckor, tack

Jodå, jag har gjort den sökningen, får upp mängd olika alternativ, men de flesta verkar ha en begränsning upp till 8 TB

Men man får inte så mycket hjälp från de andra "experterna" men de kanske inte använder 16 TB diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Första förslaget på 2 veckor, tack

Jodå, jag har gjort den sökningen, får upp mängd olika alternativ, men de flesta verkar ha en begränsning upp till 8 TB

Men man får inte så mycket hjälp från de andra "experterna" men de kanske inte använder 16 TB diskar?

Baserat på din trådstart så var förslaget helt fel då det inte hade hjälpt med externa hårddiskar - som du påstod att du hade.

Om du hade varit tydlig med att du hade 3st INTERNA hårddiskar på 16TB styck som du önskar ansluta externt till en dator så hade du nog fått bättre hjälp.

Folk måste ju veta om det är 25st 2TB eller 3st 16TB. Dels för att det är problematiskt att ansluta 25st diskar internt, men 3st är inga problem. Men även för att det finns begränsningar i hur mycket kabinetter har stöd för mm.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Baserat på din trådstart så var förslaget helt fel då det inte hade hjälpt med externa hårddiskar - som du påstod att du hade.

Om du hade varit tydlig med att du hade 3st INTERNA hårddiskar på 16TB styck som du önskar ansluta externt till en dator så hade du nog fått bättre hjälp.

Folk måste ju veta om det är 25st 2TB eller 3st 16TB. Dels för att det är problematiskt att ansluta 25st diskar internt, men 3st är inga problem. Men även för att det finns begränsningar i hur mycket kabinetter har stöd för mm.

Du verkar bara läst rubriken, första inlägget

Varför tramsar du med 25st diskar, när jag inte skrev det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Du verkar bara läst rubriken, första inlägget

Varför tramsar du med 25st diskar, när jag inte skrev det?

Du verkar inte ha läst ditt egna första inlägg. I ditt inlägg står det att du har externa diskar som du vill ansluta internt.

Du har interna diskar som du vill ansluta externt.

Du har inte förrän nyligen nämnt att det är 3st diskar på 16TB styck. Tidigare har du bara skrivit 50TB.

Det är viktigt att veta hur stora fiskarna är om man ska kunna ge dig den hjälp du inte verkar vilja ha men tydligt behöver.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du verkar inte ha läst ditt egna första inlägg. I ditt inlägg står det att du har externa diskar som du vill ansluta internt.

Du har interna diskar som du vill ansluta externt.

Du har inte förrän nyligen nämnt att det är 3st diskar på 16TB styck. Tidigare har du bara skrivit 50TB.

Det är viktigt att veta hur stora fiskarna är om man ska kunna ge dig den hjälp du inte verkar vilja ha men tydligt behöver.

Du verkar inte läst hela första sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Du verkar inte läst hela första sidan

Tycker du att det framgår klart och tydligt av din trådstart vad du vill ha hjälp med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Tycker du att det framgår klart och tydligt av din trådstart vad du vill ha hjälp med?

Jag har inte fått hjälp på 2 veckor, så jag bryr mig inte om detta längre nu

Permalänk
Medlem

Tror det är en sådan här som du skall ha: https://www.amazon.se/gp/product/B07Y3WDHLD/ref=ppx_yo_dt_b_a...
För fyra diskar dock. Går ju att köra med tre med. Kör själv med 3st. 18tb och 1st. 22tb, så dina diskar funkar säkert.
Går att stänga av och på diskarna individuellt. Fläkten i den är högljudd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dustoff:

Tror det är en sådan här som du skall ha: https://www.amazon.se/gp/product/B07Y3WDHLD/ref=ppx_yo_dt_b_a...
För fyra diskar dock. Går ju att köra med tre med. Kör själv med 3st. 18tb och 1st. 22tb, så dina diskar funkar säkert.
Går att stänga av och på diskarna individuellt. Fläkten i den är högljudd.

Mycket bra tips! Tänk om den ursprungliga frågan varit något i stil med "Jag har 3 stycken såna här diskar: (bild på disken, eller en länk till den). Jag vill koppla in dem till en dator, men vill inte sätta dem inne i datorn. Hur ska jag göra?"

Då hade det tagit 2 minuter istället för 2 veckor att få svar

Permalänk
Medlem

Om du har den, vad säger den att det är för chipset om du kör den i linux och kör 'lsusb'

det ger rader liknande

... Bus 001 Device 002: ID 8087:8008 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub ...

så fort det luktar jmicron-chipset så skall man backa och titta efter något annat... då jmicron är ökänt buggiga och håller på med USB-bushängningar och annat så fort man försöker använda det lite mer seriöst.

tyvärr framgår det sällan vilka chipset de använder internt i dessa burkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om du har den, vad säger den att det är för chipset om du kör den i linux och kör 'lsusb'

det ger rader liknande

... Bus 001 Device 002: ID 8087:8008 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub ...

så fort det luktar jmicron-chipset så skall man backa och titta efter något annat... då jmicron är ökänt buggiga och håller på med USB-bushängningar och annat så fort man försöker använda det lite mer seriöst.

tyvärr framgår det sällan vilka chipset de använder internt i dessa burkar...

I windows enhetshanterare står det : SCSI\DiskASMT____ASM235CM. Ett ASMedia-chip.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst tack vara oklar trådstart/svar samt en tråkig attityd*

Citat:

§3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...