Koppla in externa hårddiskar som interna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det är ju därför vi har frågat om vad du har för saker, typ komponenter i datorn och bilder på hårddisken.
Den bild du länkade visar en SATA-disk, och den bör du absolut ha utag för på din dator, det har varit standard långt mer än 9 år

Diskarna kom först idag, då jag kunde se

Men då vet jag det är en SATA-disk

Moderkortet är ASUS Z97-A ATX tror det kanske finns 3-4 uttag för det

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Fick den hemskickad utan "låda" trodde ändå det var "extern"

Vet inte om min 9 åriga dator och moderkort klarar av uttagen

Om datorn inte är mer än 9år är det lugnt.

Sata har typ varit standard i närmre 20 år för hårddiskar i hemmautrustning...

Snarare förvånad om du har något annat än sata... Möjligen m.2 pcie då också men den är inte aktuell hur som helst för dessa diskar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det där moderkortet förutom vanliga Sata kan ha Sata Express, men kanske (troligen?) kan man i den porten köra 2 vanliga SATA-diskar = 6st totalt, eller något sådant. Annars går det ju att köpa pcie-kort med extra portar, de är inte så dyra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om datorn inte är mer än 9år är det lugnt.

Sata har typ varit standard i närmre 20 år för hårddiskar i hemmautrustning...

Snarare förvånad om du har något annat än sata... Möjligen m.2 pcie då också men den är inte aktuell hur som helst för dessa diskar.

Jag har hållit på sen IDE tiden, var en IDE disk jag hade på datorn innan den jag har nu, så skiljer väl kanske 15 år däremellan

Så därför kanske NAS är bättre alternativ om man är oerfaren och inte ska pilla för mycket med datorn koppla in

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Diskarna kom först idag, då jag kunde se

Men då vet jag det är en SATA-disk

Moderkortet är ASUS Z97-A ATX tror det kanske finns 3-4 uttag för det

Manualerna finns online om du tappat bort dem som följde med https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...
Kortet har 4 vanliga sataportar.
Har du köpt en massa begagnade smådiskar, hur många diskar, model och vilken storlek har de och vad behöver du 50 TByte till i det här sammanhanget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som sagt ditt moderkort ovan har 4 sata platser varav wn gissar jag är upptagen med disken för ditt operativsystem.

Men du bör iaf kunna ansluta 3 diskar till innan du behöver kolla på expansionskort för fler sata anslutningar om du behöver kunna ansluta fler samtidigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

50 TB för arkadspel låter långsökt. Har du verkligen dimensionerat lagringen rätt?

Det kanske är för sent att ändra men jag frågar främst därför att SATA SSD:er skulle resultera i en lagring som vara snabbare, mer strömsnål, helt tyst och dessutom ta minde fysisk plats, om du inte verkligen behöver 50 TB så klart.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av warp64:

50 TB för arkadspel låter långsökt. Har du verkligen dimensionerat lagringen rätt?

Det kanske är för sent att ändra men jag frågar främst därför att SATA SSD:er skulle resultera i en lagring som vara snabbare, mer strömsnål, helt tyst och dessutom ta minde fysisk plats, om du inte verkligen behöver 50 TB så klart.

Ja 50 TByte är mycket men det får man med 3 hdder om man väljer nån modern 20TByte modell i stället för att ha 50 eller fler smådiskar, livet blir mycket enklare på det viset om man verkligen ska ha så mycket lagring, det räcker väl till med än alla arkadromar som har gjorts med god marginal för backuper.

Det går också att köpa en serverssd om man har råd med overkill.
Det tillkommer i vart fall ingen frakt
https://www.dustinhome.se/product/5011272380/--solid-state-dr...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja 50 TByte är mycket men det får man med 3 hdder om man väljer nån modern 20TByte modell i stället för att ha 50 eller fler smådiskar, livet blir mycket enklare på det viset om man verkligen ska ha så mycket lagring, det räcker väl till med än alla arkadromar som har gjorts med god marginal för backuper.

Att köpa en hårddisk på enstaka TB är "overkill" för en arkadmaskin, så att ha 50 TB låter bara konstigt. Vad är det som egentligen tar så mycket plats måntro? För inte är det roms i alla fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu har du säkert koll på det, men den disken är bara del i Dustins felmärkta servergrejer (den är alltså 960GB)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

en NAS kommer inte fungera något bra. Du ska ha 1 intern SATA-disk. Inget mer, inget mindre.

För en arkadmaskin räcker det med en intern SATA disk på nån TB. Köp den billigaste du hittar.
1TB räcker för alla spel du rimligen kan emulera, säkert räcker hälften men det är svårt att hitta mindre diskar.

så några 50 TB behövs knappast såvida du inte börjat med Ps4 o 5 emulering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

en NAS kommer inte fungera något bra. Du ska ha 1 intern SATA-disk. Inget mer, inget mindre.

För en arkadmaskin räcker det med en intern SATA disk på nån TB. Köp den billigaste du hittar.
1TB räcker för alla spel du rimligen kan emulera, säkert räcker hälften men det är svårt att hitta mindre diskar.

så några 50 TB behövs knappast såvida du inte börjat med Ps4 o 5 emulering...

Verkar fungera för vissa? Det blir allt under PS4 XBOX X

https://youtu.be/FgGxeL35K78

Permalänk
Medlem

Tror det här verkar vara en lösning som skuller fungera, åtminstonde klarar den 16 TB

https://www.amazon.com/ORICO-Enclosure-Magnetic-Tool-Free-Exp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Verkar fungera för vissa? Det blir allt under PS4 XBOX X

https://youtu.be/FgGxeL35K78

Men det där ju PC spel på en PC och disken är bara monterad (kanske som iscsi)?
Men emulera ps4 och xbox går väl inte? Kan man ens emulera Ps3/360 spel? Deffinitivt inte med den hårdvaran du har iaf.

Nä, tror du ska tillbaka till ritbordet. men det är dina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Ska koppla in ca 50 TB externa hårddiskar som interna

Har kolllat på NAS men där verkar hårddiskar oftast ingå?

Vad ska man kolla på koppla in externa?

Skrivet av Ozeroun:

Tror det här verkar vara en lösning som skuller fungera, åtminstonde klarar den 16 TB

https://www.amazon.com/ORICO-Enclosure-Magnetic-Tool-Free-Exp...

Så med första posten menade du att har interna diskar du vill göra till externa diskar?

Försöker bara hänga med i den här tråden.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Så med första posten menade du att har interna diskar du vill göra till externa diskar?

Försöker bara hänga med i den här tråden.

Det är interna som ska kopplas in med USB som externa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Det är interna som ska kopplas in med USB som externa

Försöker också bara hänga med här.

Antar att det är sata anslutning på diskarna, så varför inte bara köra den vägen?
Delvis är det smidigare och få ut bästa möjligt prestanda.
Varför måste de kopplas in med USB?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Försöker också bara hänga med här.

Antar att det är sata anslutning på diskarna, så varför inte bara köra den vägen?
Delvis är det smidigare och få ut bästa möjligt prestanda.
Varför måste de kopplas in med USB?

För de som satte ihop datorn, har gjort det är trångt komma åt allt

Permalänk
Medlem

Skaffa en sådan här för att testa diskarna, fungerade som det ska

Men när man kollar på vissa HDD-case kabinetter står det oftast det är en begränsning på antal TB?

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/usb/...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Men när man kollar på vissa HDD-case kabinetter står det oftast det är en begränsning på antal TB?

Nu förstår jag nog ännu mindre för den där var för 2,5" enheter och de lagrar mindre än normala diskar, har du verkligen 50 Tbyte 2,5" satadiskar ? Eller trycker du dit den på en 3,5" disk och hoppas att det ska fungera stabilt utan nätdel ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Skrivet av mrqaffe:

Nu förstår jag nog ännu mindre för den där var för 2,5" enheter och de lagrar mindre än normala diskar, har du verkligen 50 Tbyte 2,5" satadiskar ? Eller trycker du dit den på en 3,5" disk och hoppas att det ska fungera stabilt utan nätdel ?

Med tanke på att en sådan adapter mig veterligen bara levererar 5V så borde inte en 3.5"-disk spinna upp öht. eftersom de kräver både 5V och 12V. Samtidigt har OP bifogat bild på en 3.5"-disk, så nej, det blir inte klarare direkt

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Med tanke på att en sådan adapter mig veterligen bara levererar 5V så borde inte en 3.5"-disk spinna upp öht. eftersom de kräver både 5V och 12V. Samtidigt har OP bifogat bild på en 3.5"-disk, så nej, det blir inte klarare direkt

Inte så himla lätt när man inte fått hjälp från forumet senaste senaste 2 veckorna heller då med enkla frågor

Men diskarna gick i gång

Jag har inte fått förslag på adaptor

Jag har inte fått förslag på hdd kabinett

Jag har inte fått förslag på nas

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Var tydligen fel länk, men du tyckte det var kul va? Kunde inte rekommendera annan adaptor va?

Det var den här jag beställde, var står det där då?

Nämen titta, det står 3,5! hårddisk... nämen oj!!

Citat:

Adapter för att ansluta en 2,5”- eller 3,5”-hårddisk med Sata-kontakt (6 Gb/s) till USB 5 Gb/s (USB 3.0). 2,5”-hårddiskar kan strömförsörjas direkt från USB-porten. 3,5”-hårddiskar strömförsörjs via den medföljande nätadaptern (230 V). Bakåtkompatibel med USB 2.0. Kompatibel med Windows Vista, 7, 8 och 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är 3 x 16 TB, varför skulle jag trycka dit den på 50 TB disk...

Men men jag ska inte störa er längre, ni verkar inte särskilt intresserade av hjälpa

Permalänk
Medlem

Folk har försökt hjälpa dig på alla sätt och vis men du förklarade jättedåligt redan från början vad du behövde hjälp med. Påminner lite om mina söner som förklarar saker så att DOM förstår men ingen annan.

Att du inte ens själv visste att du faktiskt hade interna diskar gör inte saken lättare för dom som ska hjälpa till.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Folk har försökt hjälpa dig på alla sätt och vis men du förklarade jättedåligt redan från början vad du behövde hjälp med. Påminner lite om mina söner som förklarar saker så att DOM förstår men ingen annan.

Att du inte ens själv visste att du faktiskt hade interna diskar gör inte saken lättare för dom som ska hjälpa till.

Knappast... nej jag förklarade inte jättedåligt från början, vad var det som var dåligt här?

Citat:

Vissa som bara verkade störa sig av jag skrev 50 TB och inget annat

Du verkar redan glömt bort jag la upp bild på disken sen...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Skrivet av Ozeroun:

Knappast... nej jag förklarade inte jättedåligt från början, vad var det som var dåligt här?

Vissa som bara verkade störa sig av jag skrev 50 TB och inget annat

Du verkar redan glömt bort jag la upp bild på disken sen...

Allt var otydligt.
Du behöver nog själv läsa trådstarten igen (överst) för det var ingen korrekt problembeskrivning och dessutom kom det fram att den trots brist på detaljer ändå var felaktig.
Och du har inte postat några bilder som visar vilka diskar det är utan en bild som väldigt otydligt visar vad som antagligen är ett satainterface.

Nu efter 2 veckor har det kommit fram att det handlar om 3 st 16 TByte diskar och efter allt lirkande och pusslande med de knappa uppgifter du gett så får man fram att det med stor sannolikhet är interna satadiskar (du har fortfarande inte talat om vad det är för diskar så det kan vara sasdiskar)

Det mesta du postat är om man tolkar det väldigt positivt mycket otydligt och odetaljerat, det är otroligt svårt att hjälpa nån som inte ger någon tydlig fakta och dessutom ger felaktiga uppgifter och inte heller svarar på de frågor folk ställer för att få förtydliganden.

Du borde ha börjat med att tala om vilken diskmodell det är och att du vill koppla dem till ett ASUS Z97-A moderkort och frågat om hur man gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Inte så himla lätt när man inte fått hjälp från forumet senaste senaste 2 veckorna heller då med enkla frågor

Men diskarna gick i gång

Jag har inte fått förslag på adaptor

Jag har inte fått förslag på hdd kabinett

Jag har inte fått förslag på nas

Skrivet av Ozeroun:

Var tydligen fel länk, men du tyckte det var kul va? Kunde inte rekommendera annan adaptor va?

Det var den här jag beställde, var står det där då?

Nämen titta, det står 3,5! hårddisk... nämen oj!!

Tycker du ska ta dig en funderare på om det kan vara hos dig problemet ligger och inte andra, i all välmening. Försök läsa trådarna ur en annan persons synvinkel så kanske det framgår varför båda trådarna blivit så problematiska.

Jag engagerade mig i din förra tråd och det var samma visa där. Istället för att förtydliga, svara på frågor eller ta till dig information som presenteras så väljer du att klaga på att du inte får hjälp och gå till attack mot användare som försöker hjälpa dig.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Amazon eller ebay, "Sata till USB" sen en usbhubb.
Notera dock att om du ska överföra alla samtidigt så lär det blir segt som sirap

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Tycker jag du ska ta dig en funderare på om det kan vara hos dig problemet ligger och inte andra, i all välmening. Försök läsa trådarna ur en annan persons synvinkel så kanske det framgår varför båda trådarna blivit så problematiska.

Jag engagerade mig i din förra tråd och det var samma visa där. Istället för att förtydliga, svara på frågor eller ta till dig information som presenteras så väljer du att klaga på att du inte får hjälp och gå till attack mot användare som försöker hjälpa dig.

Kanske är du som ska tänka på din attityd mot mig eller?

Var fan har jag klagat någonstans? Var fan går jag till attack någonstans?