Koppla in externa hårddiskar som interna?

Permalänk
Medlem

Koppla in externa hårddiskar som interna?

Ska koppla in ca 50 TB externa hårddiskar som interna

Har kolllat på NAS men där verkar hårddiskar oftast ingå?

Vad ska man kolla på koppla in externa?

Permalänk
Medlem

Lite svårt att hjälpa till då du inte skriver om det är en temporär lösning eller en permanent.
NASar köps ofta utan hårddiskar och en del av dem har möjlighet att ansluta externa diskar via USB eller eSATA.

Vad menar du med externa diskar som interna? För vem, internt på en dator eller internt på en NAS?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Externa diskar brukar i regel vara vanliga SATA-diskar, så det brukar fungerar fint att koppla in.

Notera dock att diskarna i regel är av budgetmodell

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Externa diskar brukar i regel vara vanliga SATA-diskar, så det brukar fungerar fint att koppla in.

Notera dock att diskarna i regel är av budgetmodell

Vissa har dock inte standardkort på disken. Jag har för mig att åtminstone WD:s externa (mekaniska) 2,5" är så och har USB direkt på disken istället för en SATA-disk kopplad till ett bryggkort.

borttappat ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Lite svårt att hjälpa till då du inte skriver om det är en temporär lösning eller en permanent.
NASar köps ofta utan hårddiskar och en del av dem har möjlighet att ansluta externa diskar via USB eller eSATA.

Vad menar du med externa diskar som interna? För vem, internt på en dator eller internt på en NAS?

Det ska bli en permanent lösning

I stället för att ha lösa hårddiskar aktivera dom som vanligt enskilda separata hårddiskar

Permalänk
Medlem

Hur många diskar rör det sig om, och tänker du en eller två Nas (för redundancy)?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är satadiskar (sata i usblåda) är det bara att koppla in dem till moderkortet och behöver du fler portar får du skaffa ett satakontrollrrkort och du kanske även behöver förgreningar för alen.
Är det usb diskar så låt bli att försöka.

Men varför koppla dem internt, det är säkrare att ha diskarna bortkopplade från datorn och utan inkopplad ström, dessutom drar de ingen energi eller alstrar ljud och du slipper också vänta på en massa diskar som ska göra spinup när du råkar göra nått som aktiverar nån av dem för det påverkar oftast alla diskar om du kör windows.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är satadiskar (sata i usblåda) är det bara att koppla in dem till moderkortet och behöver du fler portar får du skaffa ett satakontrollrrkort och du kanske även behöver förgreningar för alen.
Är det usb diskar så låt bli att försöka.

Men varför koppla dem internt, det är säkrare att ha diskarna bortkopplade från datorn och utan inkopplad ström, dessutom drar de ingen energi eller alstrar ljud och du slipper också vänta på en massa diskar som ska göra spinup när du råkar göra nått som aktiverar nån av dem för det påverkar oftast alla diskar om du kör windows.

Ska koppla in diskarna och ska användas till en arcade maskin, så man vill det ska vara så "enkelt" som möjligt när man ska starta upp det

Permalänk
Medlem

Inte helt tydligt med flera saker här.

Hur många diskar är det?
Är de exakt likadana el är det blandat?
Är tanken bara att koppla i diskarna för att få extra lagring el även någon form av redundans, dvs något ökad driftsäkerhet?
Är du säker på att just de diskar du har verkligen går att ta isär och att de har SATA-kontakter?
Behöver du ha alla anslutna samtidigt?
Vad har du för dator/chassi idag och hur mycket plats+kontakter finns det i den?

Permalänk
Medlem

Håller med övriga att det är väldigt oklart vad du egentligen tänkt. Ta det gärna helt från början och förklara vad problemet är och vad du vill åstadkomma och varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Håller med övriga att det är väldigt oklart vad du egentligen tänkt. Ta det gärna helt från början och förklara vad problemet är och vad du vill åstadkomma och varför.

Vad är det som är oklart? Jag har x antal externa diskar som inte är USB diskar som jag inte vill koppla in genom en dockningsdosa för varje separat disk, utan allt på samma gång

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ozeroun:

Ska koppla in diskarna och ska användas till en arcade maskin, så man vill det ska vara så "enkelt" som möjligt när man ska starta upp det

50 TB arcade maskin....?

Flera har redan frågat om det och jag gör det också.
Back to the drawing board, måla hela bilden av vad du faktiskt vill göra.

Edit:

Skrivet av Ozeroun:

Vad är det som är oklart? Jag har x antal externa diskar som inte är USB diskar som jag inte vill koppla in genom en dockningsdosa för varje separat disk, utan allt på samma gång

Okay fine.

Ta ut diskarna ur sina plastlådor och koppla dem i sataporten på moderkortet. Inte svårare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Vad är det som är oklart? Jag har x antal externa diskar som inte är USB diskar som jag inte vill koppla in genom en dockningsdosa för varje separat disk, utan allt på samma gång

Vad är det för diskar då? Gränssnitt och exakt modell.

Skrivet av Ozeroun:

Ska koppla in ca 50 TB externa hårddiskar som interna

Externa diskar som inte är USB. Du får nog klargöra vad det är för något, som sagt.

Skrivet av Ozeroun:

Ska koppla in diskarna och ska användas till en arcade maskin, så man vill det ska vara så "enkelt" som möjligt när man ska starta upp det

Vad är en "arcade maskin" och vad ska du använda dina 50 TB diskar till i den? Exakt modell på maskinen och moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

50 TB arcade maskin....?

Flera har redan frågat om det och jag gör det också.
Back to the drawing board, måla hela bilden av vad du faktiskt vill göra.

Edit:

Okay fine.

Ta ut diskarna ur sina plastlådor och koppla dem i sataporten på moderkortet. Inte svårare än så.

Nej diskarna har inga "plastlådor"

Permalänk
Medlem

Något liknande som denna skulle säkert klara mina behov

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3539450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Något liknande som denna skulle säkert klara mina behov

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3539450

Alltså exakt 100% tvärt emot vad du frågar efter i trådstarten?

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Nej diskarna har inga "plastlådor"

Men då är det väl vanliga satadiskar bara att de är lösa/"oikopplade" och inte några externa diskar ?
Eller har de ovanligare interface typ sas, ide eller scsi ?
Vad är egentligen problemet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Tossefar:

Alltså exakt 100% tvärt emot vad du frågar efter i trådstarten?

Ja, han skall koppla in sina externa diskar som inte har skal eller usb anslutning i sin externa nas som då blir en intern disk i en intern? nas i en arkadmaskin.

"Vad är det som är oklart?!"

Well, at least people tried...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Nej diskarna har inga "plastlådor"

Så det är bara lösa diskar då? Isåfall är det ju bara att koppla in dem i datorn.
Högst oklart vad det egentligen är du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja, han skall koppla in sina externa diskar som inte har skal eller usb anslutning i sin externa nas som då blir en intern disk i en intern? nas i en arkadmaskin.

"Vad är det som är oklart?!"

Well, at least people tried...

Trodde de flesta visste vad en arkad maskin är för något

https://youtu.be/VmoqkNpNzGI

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ozeroun:

Trodde de flesta visste vad en arkad maskin är för något

https://youtu.be/VmoqkNpNzGI

Det vet nog alla i tråden!
Det är mest troligt därför ingen av oss förstår din frågeställning... Men kör på, var negativ, svara inte på de frågor folk ställer när folket försöker hjälpa dig och lycka till! Du verkar ju ha tillräcklig koll för att ignorera precis all hjälp du erbjudits redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det vet nog alla i tråden!
Det är mest troligt därför ingen av oss förstår din frågeställning... Men kör på, var negativ, svara inte på de frågor folk ställer när folket försöker hjälpa dig och lycka till! Du verkar ju ha tillräcklig koll för att ignorera precis all hjälp du erbjudits redan.

Det var alla andra som var negativa

Jag ville ha en lösning, alla föreslog en annan lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Det var alla andra som var negativa

Jag ville ha en lösning, alla föreslog en annan lösning

Folk föreslog olika lösningar baserat på den information du hade gett oss.
Tydligen passade ingen av de lösningarna eftersom du inte har lyckats förklara vad det egentligen är du har eller vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Folk föreslog olika lösningar baserat på den information du hade gett oss.
Tydligen passade ingen av de lösningarna eftersom du inte har lyckats förklara vad det egentligen är du har eller vill göra.

Skrev externa hårddiskar och nas

Har fortfarande inte fått förslag på ett enda nas som skulle passa för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Skrev externa hårddiskar och nas

Har fortfarande inte fått förslag på ett enda nas som skulle passa för mig

Men du skrev att du hade stora mängder externa diskar. En NAS använder interna diskar.

Beroende på modell så kan man plocka ur externa diskar från sitt chassi så att dom istället stoppas in i en dator eller NAS som interna diskar.

Du får frågor så att folk inte rekommenderar fel sak för ändamålet men du har inte svarat på någon.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Skrev externa hårddiskar och nas

Har fortfarande inte fått förslag på ett enda nas som skulle passa för mig

Du har inte svarat på vad du har för diskar, SATA, SAS, U.2, eller hur många du har, eller vilken konfiguration du vill ha.
Enkla svaret; köp en nas/dator som rymmer det antalet diskar du har, och som har rätt anslutningar till de diskar du har, och som kör en mjukvara/OS som passar ditt behov.
Mer svar kan vi inte ge med den info du gett

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Var ett par år sedan man kollade på en öppen extern hårddisk, vad kallas uttagen på baksidan? Vilket uttag gäller?

https://i.imgur.com/g23IK2Y.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Var ett par år sedan man kollade på en öppen extern hårddisk, vad kallas uttagen på baksidan? Vilket uttag gäller?

https://i.imgur.com/g23IK2Y.jpg

Det där är en intern hårddisk med SATA-anslutning. En extern hårddisk sitter oftast i något slags kabinett och ansluts med USB eller eSATA.

Här är ett exempel på en extern hårddisk: Extern disk

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av PreacherMan:

Det där är en intern hårddisk med SATA-anslutning. En extern hårddisk sitter oftast i något slags kabinett och ansluts med USB eller eSATA.

Här är ett exempel på en extern hårddisk: Extern disk

Fick den hemskickad utan "låda" trodde ändå det var "extern"

Vet inte om min 9 åriga dator och moderkort klarar av uttagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Fick den hemskickad utan "låda" trodde ändå det var "extern"

Vet inte om min 9 åriga dator och moderkort klarar av uttagen

Det är ju därför vi har frågat om vad du har för saker, typ komponenter i datorn och bilder på hårddisken.
Den bild du länkade visar en SATA-disk, och den bör du absolut ha utag för på din dator, det har varit standard långt mer än 9 år

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P