Skapa ett uppkopplad drömhem
Okej, har köpt ett radhus. Ett radhus jag får nu på måndag men eftersom det ska renoveras så kommer jag ha lite tid att tänka ut hur jag vill ha allt.
Min tanken och ”dröm” är att ha ett så automatiserad (läs coolt) hus där allt är uppkopplat.
Så vad har jag för förutsättningar?
- Har Köpt ett Doorman Flex Lås
- Har Köpt Arlo Pro 4 övervakningskameror (För hundens skull)
- Har köpt följande högtalare att koppla upp i Harman/Kardon Citation serien. 2 x 100, 2 x 300, Bar 1100, Surround högtalare.
- Äger sedan tidigare två Electrolux luftrenare som är uppkopplade idag
- Ska köpa en robotdammsugare (har tidigare ägt en Roborock S7 men tänker nog byta till Irobot Combo J7+)
- Ska köpa rullgardiner från Ikea till både sovrum och vardagsrum (vardagsrummet har extremt mycket ljusinsläpp)
- Ska kanske köpa lampor som går att styra
- Hitta någon form av uppkoppling för att kolla elen men har ingen aning hur det fungerar? (Har fjärrvärme)
- Är tele2 indraget i huset men behövs ny router? Radhuset är två plan med 109 kvadratmeter, mesh-system?
Min fråga är ju nu då vilket ekosystem jag ska köra allt i? (Och ja, jag vet det finns två läger här och jag har använt mig av båda tidigare men inte i den här ”mängden” med uppkopplade grejer).
Mitt mål är ju att ha någon form av padda i något rum där man kan styra allt. Eller ska jag ha flera paddor på väggen i varje rum? (Jävla kostnad i så fall ju..)
Jag ni fattar ju vad jag är ute efter. Är inte helt bakom flötet när det gäller teknik och uppkoppling men skulle ändå vilja ha lite råd istället för att googla fram allt själv.
Så, vad säger ni? Vad ska jag satsa på och hur?
Och på förhand, tack för svaren