Permalänk

Skapa ett uppkopplad drömhem

Okej, har köpt ett radhus. Ett radhus jag får nu på måndag men eftersom det ska renoveras så kommer jag ha lite tid att tänka ut hur jag vill ha allt.
Min tanken och ”dröm” är att ha ett så automatiserad (läs coolt) hus där allt är uppkopplat.

Så vad har jag för förutsättningar?
- Har Köpt ett Doorman Flex Lås
- Har Köpt Arlo Pro 4 övervakningskameror (För hundens skull)
- Har köpt följande högtalare att koppla upp i Harman/Kardon Citation serien. 2 x 100, 2 x 300, Bar 1100, Surround högtalare.
- Äger sedan tidigare två Electrolux luftrenare som är uppkopplade idag
- Ska köpa en robotdammsugare (har tidigare ägt en Roborock S7 men tänker nog byta till Irobot Combo J7+)
- Ska köpa rullgardiner från Ikea till både sovrum och vardagsrum (vardagsrummet har extremt mycket ljusinsläpp)
- Ska kanske köpa lampor som går att styra
- Hitta någon form av uppkoppling för att kolla elen men har ingen aning hur det fungerar? (Har fjärrvärme)
- Är tele2 indraget i huset men behövs ny router? Radhuset är två plan med 109 kvadratmeter, mesh-system?

Min fråga är ju nu då vilket ekosystem jag ska köra allt i? (Och ja, jag vet det finns två läger här och jag har använt mig av båda tidigare men inte i den här ”mängden” med uppkopplade grejer).

Mitt mål är ju att ha någon form av padda i något rum där man kan styra allt. Eller ska jag ha flera paddor på väggen i varje rum? (Jävla kostnad i så fall ju..)

Jag ni fattar ju vad jag är ute efter. Är inte helt bakom flötet när det gäller teknik och uppkoppling men skulle ändå vilja ha lite råd istället för att googla fram allt själv.

Så, vad säger ni? Vad ska jag satsa på och hur?

Och på förhand, tack för svaren

Permalänk
Rekordmedlem

Om det ska börja renoveras så är det absolut första du ska se till är att det dras tomma elrör så du kan bygga ett bra lan i huset, det kan också vara vettigt att avsätta en garderob eller liknade utrymme som du drar rören till och se till att det även finns el och kanske möjlighet till ventilation i utrymet.
Lan först och sedan kan du börja fundera på vad du vill kunna koppla in i lanet och som vanligt så undvik trådlöst så långt det bara går så att det som verkligen tvingas använda trådlöst får bästa möjliga förutsättningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om det ska börja renoveras så är det absolut första du ska se till är att det dras tomma elrör så du kan bygga ett bra lan i huset, det kan också vara vettigt att avsätta en garderob eller liknade utrymme som du drar rören till och se till att det även finns el och kanske möjlighet till ventilation i utrymet.
Lan först och sedan kan du börja fundera på vad du vill kunna koppla in i lanet och som vanligt så undvik trådlöst så långt det bara går så att det som verkligen tvingas använda trådlöst får bästa möjliga förutsättningar.

Ah fattar. Det är nog dock nog uteslutet för finns inte mkt lediga garderobsutrymmen pga tjejen såklart ska ha så j*ävla mkt kläder med sig

Permalänk
Medlem

Kör Home Assistant, du kommer antagligen ändå hamna där förr eller senare, lika bra att börja direkt. Kul är det också!

Håller med föregående talare om att dra lan-kablar till alla ställen du kan tänka dig behöva det (inklusive övervakningskameror utomhus). Planera för någonstans centralt att ha en server och bygg infrastrukturen för det.

Här är ett exempel på hur min dashboard för vardagsrummet ser ut, kör på en Samsung A8 tablet. Skall dock lägga till att behovet av detta var mindre än jag trodde. Det är bättre att lägga tid på att automatisera (och putsa på dem) tills manuell styrning bara behövs i undantagsfall.

Gjorde lite fulcensur.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också Home Assistant.
Går att köra på nästan allt och kan också integreras med det mesta.
Jag har prylar som pratar 433, ZigBee, Z-Wave och Wifi kopplade via olika hubbar allt går in i Home Assitant.

På landet där det är lite trångt tog jag döutrymmet på 10 cm mellan kylskåp och sidovägg och gjorde det öppningsbart.
Så nu har jag ett utrymme på 180x60x10 cm där jag knött in alla hubbar och nätverks prylar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det enda du egentligen behöver tänka på är att allt trådlöst suger och att du följaktligen behöver ha kablar till allting. Trådlöst är bra för saker som man flyttar på, t ex mobiltelefoner och laptops, men suger för allt annat. ZigBee-lampor tappar t ex kopplingen lite då och då och behöver släckas-och-tändas eller paras om för att funka igen. Så använd inte såna som "huvudbelysning". Däremot kan de fungera ok som komplement för att göra det "mysigare" etc.

Och vidare ska alla lysknappar fungera även utan att du har någon server, hub, eller internetuppkoppling igång.

Tyvärr är vi nog 10 år ifrån att man kan bygga ett "uppkopplat drömhem" med off-the-shelf-komponenter. Och risken är såklart att vi istället går mer och mer åt "molnet"-hållet och därmed aldrig kommer fram.

Så kort och gott, håller med @mrqaffe om att dra rör överallt är det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

ZigBee-lampor tappar t ex kopplingen lite då och då och behöver släckas-och-tändas eller paras om för att funka igen. Så använd inte såna som "huvudbelysning". Däremot kan de fungera ok som komplement för att göra det "mysigare" etc.

Nja, det går att bygga riktigt stabila nätverk med Zigbee.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Nja, det går att bygga riktigt stabila nätverk med Zigbee.

håller med izze, har 8 lampor som endast är "wifi". Dessa ansluter inte till någon hubb alls, inte optimalt men vill poängtera att jag aldrig har behövt para om någon av dessa.. då bor jag ändå på 100 kvadrat med en router som inte har bra täckning.

Hade jag däremot köpt nytt idag, så hade jag sattit typ shelly brytare bakom alla knappar till en början för att slippa bry sig om att brytaren kanske stängs av misstag etc... Har bytt två brytare mot "smarta", fungerar bättre, här är det dock en som jag behöver bryta strömmen för helt då den ibland hänger sig (typiska tuya brytare med touch, rekommenderar ej)

Permalänk
Medlem

Jag kör också Home Assistant

Har därtill:

• Plejd för fasta lampor (snackar Bluetooth med Home Assistant, utan extra brygga)

• Zigbee (Philips Hue och IKEA) för pluggar och strö-lampor (använder Conbee II USB adapter)

• WiFi om inget bättre alternativ finns (garageporten, robotdammsugare, etc.)

Jag älskar att det är Open Source och att det mesta är Python under huven. Så det går att hacka mycket själv, om man vill!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕