Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

Dell U3417W fryser

Har ett irriterande problem. Detta händer en till två gånger per dag och jag kan inte lista ut vad det beror på. Jag har testat med PC, Mac, HDMI, Displayport. Skärmen fryser och visar random vertikala streck i olika färger. USB-ljudkortet jag har inkopplat i skärmens USB-hub fortsätter att spela musik eller ljus från teams-möte. Har även testat koppla hur allt från skärmens USB-hub, men händer ändå. En omstart av skärmen hjälper och allt är tillbaka till normalt. Känns som att det kan hända oftare och mer tätt inpå om det väl startat.

Permalänk
Medlem

Om du har garanti kvar så är det något du bör utnyttja så snart som möjligt. Eftersom du uteslutit dom viktigaste andra möjliga felkällorna så är det med största sannolikhet något i skärmen som inte mår bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Om du har garanti kvar så är det något du bör utnyttja så snart som möjligt. Eftersom du uteslutit dom viktigaste andra möjliga felkällorna så är det med största sannolikhet något i skärmen som inte mår bra.

Köpt billigt på Tradera :/

Permalänk
Bildexpert 📺

En sak man alltid bör kolla är ifall felet påverkar skärmens egna menyer. Ifall dessa också slås ut inträffar felet i skärmen. Om skärmmenyerna fungerar normalt är det källan som orsakar problemet.

Lodräta streck av den typen är annars talande för att det är problem med skärmen och mer exakt hur elektroniken/scalers reglerar panelen. Antingen lär man sig leva med problemet eller byter skärm. I en del fall löser det sig genom att öppna och rengöra kontakteringar mellan exempelvis panel och skärmens logikkort. Men det allra vanligaste är att man byter skärm när problemen inte går att leva med.

Reparation utanför garanti kostar ofta mer än vad en ny skärm kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En sak man alltid bör kolla är ifall felet påverkar skärmens egna menyer. Ifall dessa också slås ut inträffar felet i skärmen. Om skärmmenyerna fungerar normalt är det källan som orsakar problemet.

Lodräta streck av den typen är annars talande för att det är problem med skärmen och mer exakt hur elektroniken/scalers reglerar panelen. Antingen lär man sig leva med problemet eller byter skärm. I en del fall löser det sig genom att öppna och rengöra kontakteringar mellan exempelvis panel och skärmens logikkort. Men det allra vanligaste är att man byter skärm när problemen inte går att leva med.

Reparation utanför garanti kostar ofta mer än vad en ny skärm kostar.

Tackar, ska testa. Om det börjar spåra ur får jag testa att öppna den. Än så länge funkar det som en helt ok påminnelse att sträcka på benen.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en dell, bör den väl ha en Servicetag som du kan kolla upp på deras sida och skapa en ticket för ifall den fortfarande är inom garantin https://www.dell.com/support/home/sv-se, Dell brukar vara bra att ha å göra med

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Eftersom det är en dell, bör den väl ha en Servicetag som du kan kolla upp på deras sida och skapa en ticket för ifall den fortfarande är inom garantin https://www.dell.com/support/home/sv-se, Dell brukar vara bra att ha å göra med

Tackar för tips, verkar som att garantin gick ut 2020, så kunde ej skapa ärende eller kontakta, men ska se om jag kan kontakta på annat sätt.