Google satsar på vikbart med Pixel Fold

Permalänk
Melding Plague

Google satsar på vikbart med Pixel Fold

Vid sidan av platta telefoner ser Google ut att utöka Pixel-familjen med ett vikbart alternativ.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget jag har fastnat för då jag heller inte är i behov utav det idag, men kul att det satsar den blir heller inte gratis heller antar jag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Snusfri

Skulle gärna ha en Pixel Fold, tyvärr så är den minst lika dyr som Galaxy Fold 4 enligt priserna som läckt.
Ska tydligen kosta $1,799.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Bra. Blir det vanligare blir det i längden billigare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det har ju funkat skitbra med vikbara telefoner hittills. Vikbar telefon kommer vara hard pass för mig hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Discokungen
Skrivet av THB:

Skulle gärna ha en Pixel Fold, tyvärr så är den minst lika dyr som Galaxy Fold 4 enligt priserna som läckt.
Ska tydligen kosta $1,799.

Jag känner precis likadant. Med såna features kan det vara värt att gå upp till tio lök för en telefon men det dubbla är ju ingen telefon värd...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Kul om det kommer även om jag själv inte är intresserad. Om det kommer en "flip" variant kan jag vara intresserad däremot.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Det har ju funkat skitbra med vikbara telefoner hittills. Vikbar telefon kommer vara hard pass för mig hahaha

Ja, är supernöjd med min Flip 3 som närmar sig 2 år. Google fold formatet lockar inte mig alls. Vill ha mindre telefon, inte större.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Kunde de inte bara köra vidare på Surface Duo istället med platta glastäckta skärmar…

Mjukplast är så himla dumt!

Permalänk

Och samsung Fold 5 lär bli mycket bättre med nytt gångjärn som gör att telefonen sluts helt och att vecket blir mindre, även några gram lättare.
Pixel Folds största problem är just att konkurrera emot denna, speciellt om priserna blir snarlika.

Sedan tycker jag de vikbara telefonerna för varje år går från att vara skitdyra och många brister som man kan klaga på. Till att mer bara vara skitdyr.
Visst kommer argument av typen iPhone 14 suger emot Nokia 3310, den har kass batteritid, skör, klumpig osv. Men de ser jag mer som ett val av typ av telefon man gör.
En vikbar telefon kommer liksom alltid vara klumpigare än en med betydligt mindre skärmyta. På samma sätt att en smartphone med stor display, kommer vara klumpigare än typ Ericsson T66 på 59gram.

Permalänk
Medlem

Nu när min telefon S22 ultra var på service fick jag låna en Flip 3.

Flip 3 var bra, men jag var livrädd för att skada skärmen hela tiden!

Sen när jag fick tillbaka min s22 ultra efter 2 veckor var det som ett mirakel att få en vanlig telefon i handen igen.

Aldrig mer Fold innan de kan fixa gorilla glas

Permalänk
Skrivet av downup:

Nu när min telefon S22 ultra var på service fick jag låna en Flip 3.

Flip 3 var bra, men jag var livrädd för att skada skärmen hela tiden!

Sen när jag fick tillbaka min s22 ultra efter 2 veckor var det som ett mirakel att få en vanlig telefon i handen igen.

Aldrig mer Fold innan de kan fixa gorilla glas

Déjà vu argument emot smartphones. De flesta som jag kände runt år 2000 hade argument emot smartphone som inte ens iPhone 25 kommer att uppfylla för att de skulle skaffa en sådan.
Det kommer dröja skitlänge innan skärmen blir lika hård som en vanlig smartphone med gorilla glas, på samma sätt att det lär dröja skitlänge innan telefonerna blir robustare än en Nokia 3310.

Dock får man andra egenskaper som gör att man kan acceptera andra brister och det handlar om good enough. Sedan spelar såklart priserna in. Kostar mobilen över 20 000kr och den går sönder efter 2år, så känns det dubbelt så hårt som om mobilen hade kostar 10 000kr och hållit i samma tid.

Och det är just detta jag ser som ett stort hinder idag. Det handlar om så mycket pengar om telefonen skulle gå sönder och telefonen är ännu skörare än en vanlig smartphone.

För varje år som går så ökar dessutom folks behov att göra mer från mobilen. Dagens mobiler med 6.x skärmar är väldigt svåra att göra något större arbete från.

Permalänk
Medlem

"18:9"? Eller med andra ord, 2:1?

Permalänk
Medlem

Vikbara telefoner är rätt häftigt men också opraktiskt. Behåller definitivt min "normala platta" telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Nu när min telefon S22 ultra var på service fick jag låna en Flip 3.

Flip 3 var bra, men jag var livrädd för att skada skärmen hela tiden!

Sen när jag fick tillbaka min s22 ultra efter 2 veckor var det som ett mirakel att få en vanlig telefon i handen igen.

Aldrig mer Fold innan de kan fixa gorilla glas

Enligt https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_z_flip3_5g-11044.php så har Flip 3 gorilla glas.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Keneay:

Vikbara telefoner är rätt häftigt men också opraktiskt. Behåller definitivt min "normala platta" telefon.

Vilket jag ser som förenklat.
Ett stort problem är att olika saker är bra vid olika tillfällen. Problemet med mobiltelefoner är att det fortfarande är omständigt att ha flera.
Jag vill ha en telefon när jag är ute och joggar etc, en helt annan telefon när jag pendlar till jobb osv.
För att det sömlöst ska fungera, så borde det räcka med ett mobilabonnemang för alla telefoner. När det ringer så ringer alla, så såvida inte känner av att det finns flera i närheten, där de får trixa till det för optimal upplevelse så det inte ringer överallt.
När man använder en mobiltelefon, vilket som helst så kommer de se identiska ut och när man ringer så ringer man från samma telefonnummer.

De vikbara telefonerna är idag lite som smartphones runt år 2000. Många tyckte det var en cool pryl, men väldigt få av oss som ägde en sådan hade den som primär telefon. Den var för klumpig och skör.

Jag skulle t.om. vilja ha att telefonerna inte var låsta till en person i hushållet. Säg att man har en Galaxy Fold X, den kan vem som helst i familjen ta. Och när personen har denna så kommer endast samtal till denna ringa till mobilen, endast dens appar finnas osv.

Permalänk

Den får inte bli för bred ihopvikt, folden ligger väldigt bra i fickan på funktionella kläder.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Jusernejm:

Den får inte bli för bred ihopvikt, folden ligger väldigt bra i fickan på funktionella kläder.

Är lite tudelad här. Absolut att det är nice med en smalare enhet när den är hopvikt, men den smala och avlånga yttre skärmen strular till det rent användarmässigt. Tror också att Pixel Fold verkar vara plattare i hopvikt läge kan underlätta för bärbarheten i fickan.

Annars kan man ju alltid använda bältesfäste. Det är fett hett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Nu när min telefon S22 ultra var på service fick jag låna en Flip 3.

Flip 3 var bra, men jag var livrädd för att skada skärmen hela tiden!

Sen när jag fick tillbaka min s22 ultra efter 2 veckor var det som ett mirakel att få en vanlig telefon i handen igen.

Aldrig mer Fold innan de kan fixa gorilla glas

Var du eller telefonen rädd för skärmen? Kan vara skyddet som gör att skärmen upplevs som mjuk, efter att jag tog bort mitt (original-)skydd blev skärmen mer "glasig" på Fold2. Kanske inte lika hårt som andra skärmar men jag kan ju trycka hårt på skärmen utan att den viker sig och förstår inte varför det skulle vara ett problem överhuvudtaget.

Finns knappt någon repa på ytterskärmen och ingen på innerskärmen. Kört utan skydd sedan leverans och den har åkt i backen någon gång, utan sprickor... Jag är nöjd.

Permalänk
Skrivet av Enviro:

, men den smala och avlånga yttre skärmen strular till det rent användarmässigt.

Ja, vissa sidor/appar är sämre anpassade för smala skärmar.