Sonen fick jobb som handlar om maskininlärning och då tänkte jag att en s.k. "useless box" kunde vara en kul grej, en låda med en strömbrytare på och när man slår på strömmen så öppnas lådan och en arm eller nåt kommer ut och stänger av och sen stängs lådan.
Det är ju inte så kul i längden så jag lade till en mikrokontroller (Raspberry Pi Pico), två små servomotorer (SG90) och kraft till dem i form av ett slaktat miniagg för experimentkort som kunde ge c:a 1A vid 5V för att få lite fart på motorerna och en RGB-LED. Slutligen skapade jag ett program som startar när man slår på strömmen och slumpar fram 4 olika slumptal som reglerar hur lådan öppnas (14 olika fall, med en gång eller med ett eller flera små öppnings-"försök" eller andra små "hyss" innan det öppnas helt), hur armen för att slå av strömmen ska bete sig (12 olika fall) och 6 fall för hur lådan stängs plus 13 olika alternativ för om och hur RGB-LEDen ska uppföra sig (om den ska tändas och i så fall med vilken färg och om den ska blinka eller lysa med fast sken samt när under förloppet den ska tändas). Allt som allt blir det drygt 13000 olika händelseförlopp. Ganska kul programmering.
Lådan är ett gammalt trasigt smyckesskrin i trä som jag hittade i ett skåp och som jag lagade och modifierade lite.
Till slut tog jag en kattleksak (en mus, vad annars?) som ser ut som om det är den som öppnar lådan och förklädde armen som slår av strömmen till en orm. Lite bilder:
Framsidan (figurerna är origami, där den vänstra ska föreställa en mus och den högra en orm):
<Uppladdad bildlänk>
Baksidan (texterna blev inte så snygga, skyltarna är färgade glasspinnar):
<Uppladdad bildlänk>
Musen och ormen tittar fram
<Uppladdad bildlänk>
Med en penna för att hålla upp locket lite mr kan man se att lådan är ganska full. Det var svårt att få in alltihop.
<Uppladdad bildlänk>