Testat ändra gainen på mikrofonen?
Att få en mic att låta bra är lite av en konst ibland det ska vara en bra balans mellan gain samt att man själv får jobba på hur man pratar i den. Vilket avstånd osv.
vet t.ex att en polare hade en yeti som han ställt lite avsides vid skärmen typ 1.5m ifrån honom och fick skruva upp gain för att han skulle höras, men det blev brusigt och ibland när det blev högljutt och han satt lite närmre så spräcktes nästan trumhinnorna xD
behöver inte vara så i ditt fall, tänker mer bara så man isolerar bort vissa scenarion
jag är själv ett stort fan av att använda en faktisk mixer, där har man väldigt bra kontroll över grejerna, en vettig mikrofon osv så man kan placera den bra och så.
jag kör min mixer samt XLR mic via det vanliga inbyggda ljudkortet i datorn och där har jag märkt att mitt problem ligger, inte så mycket när man pratar men när jag spelar in syntar t.ex(gammla grejer från 80 talet som distar väldigt lätt och svag uteffekt)
så där har jag låg gain och får skruva upp mer på andra ställen vilket bjuder in till mer brus.