Google provar mer reklam i Gmail

Permalänk
Melding Plague

Google provar mer reklam i Gmail

Google testar åter användares tolerans för reklam genom att skruva upp antal annonser och justera placeringen i inkorgen för Gmail.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ugh... Måste sätta mig in self-hosted email.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen gratismail i EU?
Man har ju EU-varianter av Youtube och Twitter.
Känns som att mail borde vara en given kandidat.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag trycker på en annons där är när den ploppar upp högst upp precis när jag är i färd att trycka på en kampanj jag faktiskt vill läsa. Som tur är får jag inte många alldagliga mail utöver just kampanjer så tittar inte mailen för ofta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett någon reklam i gmail?
Varken i gratis, legacy eller betald version.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Underbart. Samtidigt som kostnaden för att driva tjänster som detta sjunkit tusenfalt sen de introducerades och värdet av mänskligt skriven text i konversationensform har gått upp så trycks mer dåligt markerad reklam åt folk.

Google är väl kända för att sprida vilka virus och utpressningsresultat som helst bland deras sökresultat. Hade jag skickat ut massutskick med den sortens länkar som Google premierar bland deras sökresultat så hade jag blivit stämd. Hoppas deras mailreklam är mindre skadlig.

Oavsett så behöver EU starkare lagar kring märkning av reklam. Om ens en person bland tusen kan missförstå vad som är reklam vid någon interaktion som helst så är det oacceptabelt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag hade Hotmail innan, att jag inte hade gått över till Googles var just att det var för lite reklam.
Skämt åsido, vilken reklam undrar jag som andra ovanför?

Permalänk
Medlem

Sånt här påminner bara om vem som är den egentliga kunden i reklamfinansierade "gratis"tjänster.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 Gmail, en för DuTub och en för GooglePay gratisappar i luren, jag kollar dock aldrig inkorgen i någon av dom, för det är bara SPÄM. Att krydda SPÄM med reklam, gör bara att det kostar mer mobildata att ladda in inkorgen om man skulle råka trycka fel och landa i den.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har 2 Gmail, en för DuTub och en för GooglePay gratisappar i luren, jag kollar dock aldrig inkorgen i någon av dom, för det är bara SPÄM. Att krydda SPÄM med reklam, gör bara att det kostar mer mobildata att ladda in inkorgen om man skulle råka trycka fel och landa i den.

Ser aldrig spam i Gmail. Det sorteras bort.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Mest förvånad över att Google inte lagt ner Gmail redan. Men den genererar väl fortfarande tillräckligt med information att sälja.

Är på jakt efter ny mailleverantör men inte det lättaste att hitta. Var nog mest nöjd med Bahnhof men mailen bör helst inte vara kopplad till sin ISP.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Mest förvånad över att Google inte lagt ner Gmail redan. Men den genererar väl fortfarande tillräckligt med information att sälja.

Är på jakt efter ny mailleverantör men inte det lättaste att hitta. Var nog mest nöjd med Bahnhof men mailen bör helst inte vara kopplad till sin ISP.

Med tanke på att det är grunden i hela ekosystemet så känns det dumt att lägga ner.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Musikälskare

Pi-Hole + Stylebot (display: none; on all the things!) brukar lösa det mesta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

jag har aldrig sett nån reklam i min.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Min gmail var helt fri från reklam ändra fram tills för ca tre år sedan, sen får jag alltid två reklam mail så fort jag raderar dem. Vet inte om jag råkade ändra någon inställning eller om det blev påslaget på nått vis.

Vill verkligen ha reklamfri mail!

Min hotmail är fri från reklam, men där får man sjukt mycke spam istället. Får typ aldrig någon spam i min gmail.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Tror man får mer sånt här än skräppost snart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Med tanke på att det är grunden i hela ekosystemet så känns det dumt att lägga ner.

Inte alla Googles nedläggningar som varit direkt smarta. Men de verkar tacksamt nog låta Gmail rulla. Google+ utrotade inte allt.

Skrivet av Xverminator:

Min gmail var helt fri från reklam ändra fram tills för ca tre år sedan, sen får jag alltid två reklam mail så fort jag raderar dem. Vet inte om jag råkade ändra någon inställning eller om det blev påslaget på nått vis.

Vill verkligen ha reklamfri mail!

Min hotmail är fri från reklam, men där får man sjukt mycke spam istället. Får typ aldrig någon spam i min gmail.

Jag ser inte reklamen på Gmail heller. Den ska vara synlig under Promotions-fliken idag men jag ser inte den där heller.

För mig är reklam och spam mer eller mindre likadant. Men det du definierar som reklam är utskick från butiker du redan handlar ifrån?

Min Gmail är nog den spammigaste mail jag någonsin haft. 10-20 mail i spamkorgen och någon enstaka som vandrat in i inkorgen.
Med Hotmail/Outlook kan man lättare lägga till nya adresser att använda men detta går ju inte med Gmail då aliaset är hugget i sten.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av ThomasLidstrom:

Finns det ingen gratismail i EU?
Man har ju EU-varianter av Youtube och Twitter.
Känns som att mail borde vara en given kandidat.

Proton Mail är visserligen baserat i Schweiz, men Schweiz uppfyller GDPR:s krav för adekvat dataskydd så vi kan nästan räkna det som EU. Tutanota (Tyskland) är annars ett alternativ. Både Proton Mail och Tutanota erbjuder kostnadsfri mejl.

Permalänk
Medlem

"Där liket ligger, där samlas gamarna."

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Säkerhetsutbildare

Jag har kvar en gammal Gmail-adress som jag knappt använder längre. Det som jag stör mig mest på med reklamen är att den laddas in efter resten av sidan och då förskjuter det redan inlästa innehållet. De enda gångerna jag har klickat på annonserna i Gmail är när en annons har slunkit in under muspekaren precis när jag klickade. Gmail-teamet borde lyssna på Googles egna rekommendationer om Cumulative Layout Shift

Permalänk
Medlem

Kör med Thunderbird för min Gmail och Outlook plus egna mail servern.
Slipper man reklam, snabbt och smidigt flytta runt mails mellan konton osv.

Permalänk
Medlem

Har M365 så slipper det där men reklam bland mailen? Ooof. Hade jag suttit med gmail-adresser just nu hade jag sneglat mot som tidigare nämnts egen-hostad domän/mail.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Google skruvar upp ads, jag skruvar upp ad-blockers

Permalänk
Medlem

Förbannade reklam skit kan man leva utan, ingen som är intresserad av sånt dynga

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har inte sett någon reklam alls..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Ugh... Måste sätta mig in self-hosted email.

Om det inte är mest för att protestera så går det ju att slippa detta iaf.
Jag kör "Checker Plus for Gmail" (Firefox-extension, Chrome-extension) sedan flera år så att jag har en ikon i webbläsaren där jag kollar mailen. Ingen reklam där.

Ingen reklam på gmail.com heller för den delen tack vare uBlock Origin.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Fattar ingenting.

Jag ser aldrig vare sig reklam eller spam i min Gmail. Visst har det slunkit igenom nått någon gång, men ytterst få tillfällen

Permalänk
Medlem

Liksom med YouTube så testar man inte lika för alla användare utan gruppvis och stegvis för att studera metadata.