Youtube blockerar annonsblockerare

Permalänk
Melding Plague

Youtube blockerar annonsblockerare

I ett nytt experiment förklarar Youtube krig mot annonsblockerare och försöker stoppa användare från att gratis kringgå reklam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Twitch försökte och förlorade tillslut, blir nog samma historia här.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Delade tankar om det här.
Pengar måste in, samtidigt är reklam så tröttsamt och till 99% helt irrelevant för mig, helt ointressanta saker som det görs reklam för.
"Vi avbryter nu denna reklam för att visa någon mer minut av det du tittade på"

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Incoming shitstorm in 3... 2... 1...

Inte för att vara den men när olika företag trycker ner deras reklam i halsen på en så får det mig snarare att undvika deras produkter.

Permalänk
Medlem

Kringår hellre YouTube för det jag tittar på genom floatplane och liknande, tjänsten som sig har inte utvecklats på något betydande sätt sedan länge.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

YouTube har länge haft ett fullständigt monopol. Knappast något jag vill stödja.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

snart "Annonsblockerare blockar youtubes annonsblockerare"

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk

inte bra

Permalänk
Medlem

Körde alltid annonsblockerare innan jag började betala för Premium, bytte ut Spotify mot Youtube music istället, så får man ju annonsfritt youtube även i mobilen.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av filipandre:

snart "Annonsblockerare blockar youtubes annonsblockerare"

Haha, Uno Reverse i all evighet. Då får de blockera annonsblockerare som blockerar Youtubes försök att blockera annonsblockerare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Youtube med reklam skulle jag aldrig någonsin använda. Det kanske går för personer som ser på ett klipp och inte hoppar i dem. Men vissa klipp är det så att så fort man hoppar lite så får man reklam igen. Det blir då konstant reklam och nästan inget tittande.

På frågan om jag blockerar reklamen, så har jag youtube music, där ingår premium på youtube.
Jag tycker frågan ovanför så borde premium alternativet vara med. Då folk med denna inte får reklam och varken blockar eller inte blockar reklamen.

Jag själv gillar inte youtube monopol. Jag använder lite andra tjänster, men dessa är dyra.
Kreatören lägger ut sitt material på youtube helt gratis, på det andra stället får man ytterst lite mer material, lite filer etc. Men så får man betala 700kr för det, där stället väldigt ofta rear ut för runt 150kr.

Btw: Vad har hänt med hjärtat här för oss som ej blockerar reklam?

Permalänk
Medlem

Tycker det är dags att se över om inte Youtube bör delas från Google. Monopol så det stänker om det.

Reklamblockerarna kommer kringgå detta utan några större problem troligen. Men då Google har sina tentakler utspridda lite varstans så kan det bli krångligare i längden.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Så länge mitt SmartTubeNext o ReVanced fortsätter fungera som det ska så år jag nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem

Utmärkt. Betala för tjänsten eller sluta gnäll över reklamfinansieringen som gör Youtube möjligt. Nästan ofattbart stort kvalitetsutbud av kanaler på Youtube som är värt varenda krona av de 119 Premium kostar i Sverige. Finns inget så prisvärt någonstans inom laglig media.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Körde alltid annonsblockerare innan jag började betala för Premium, bytte ut Spotify mot Youtube music istället, så får man ju annonsfritt youtube även i mobilen.

Detta är hela problemet med moderna konkurrenslagar. Google kan använda sin marknadsdomination i video för att onaturligt konkurrera med musikleverantörer. Konglomerat så som Google borde vara dussintals olika företag.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Snusfri

Jag har Youtube Premium och betalar gladeligen för en tjänst jag använder mig av flera timmar om dagen och stödjer de kanaler jag följer.

Har noll förståelse för folk som tror att man skall kunna använda en tjänst som Youtube helt gratis och utan reklam, det är inte gratis att drifta tjänsten, tänk alla servrar, bandbredd, el, personalkostnader osv samt att de som laddar upp till sina kanaler skall ha en inkomst, väx upp.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag använder Youtube Premium. Jag tycker det är värt pengarna.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Btw: Vad har hänt med hjärtat här för oss som ej blockerar reklam?

#20036132

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är ju idag vanligt att det är reklam i klippen också (sponsrat innehåll), så det känns som att modellen kanske behöver utvärderas

Permalänk
Medlem

Äsch. Går ju att komma runt.

Lägg till tillägget annonsblockerarblockerarblockerare i din webbläsare, bara. Då blockerar du deras försök att blockera din annonsblockerare.

..
Jag försöker att vara ganska aggressiv i min vitlistning av annonser. Men om de bränner mig för det får de inte fler chanser.

Problemet är att de flesta annonsörer är medvetna om problemet med annonsblockare och agerar i dålig tro mot de som väljer att/inte har kunnighet i att skaffa en. Att maximera problemet på de som är kvar.

Klassisk dålig återkopplingsspiral.

På min Ipad fungerar inte annonsleveransen på Youtube. Buffer-cirkel i fem sekunder, "skip ad"-knappen dyker upp. Sedan kraschar webbsidan/appen och jag får börja om. Annonsblockerare blir därför ett krav för att plattformen alls ska fungera. (vare sig premium eller ej, ska tilläggas)

Permalänk
Medlem

Som många andra så betalar även jag för youtube premium.
Även min grabb ser på Youtube, skönt även för honom och mig slippa all onödig reklam.

Däremot reklam på andra hemsidor använder jag mig av adguard via min server. Det stör mig otroligt mycket.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Tror jag har premium från typ Rumänien, vilket av någon anledning är billigare än Svenskt premium för exakt samma content...

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Jag har perm.bannat youtube från mina enheter.

Permalänk
Medlem

Har sedan några år gått över till att använda Brave på alla mina enheter och är mer än nöjd. Noll reklam.

Permalänk
Medlem

Betalar för Premium. Finns så,otroligt mycket på youtube. Alla i familjen använder youtube så lätt värt familjeabonnemanget. Använder youtube betydligt mer öm alla andra som Netflix mm tillsammans. Allt ifrån stora kameler med miljontals subs till extremt niche grejer med under 100 subs. Datorer, spel, historia,politik, nyheter, filosofi, ekonomi mm och det är bara vad jag ser på.

Jag använde twitch ett tag men jag föredrar videos som är skapade och klippta för att vara intressanta snarare än titt app en streama 10 timmar och det kanske är 30min som är intressant av det.

Floarplane använde jag ett tag för hardware unboxed men inte värt det för bara några extra BTS videos mot att se på youtube där man har tillgång till massor annat. Enda problemet är att man aldrig kan hinna med att se allt. Uppe i över 100 kanaler jag följer nu.

Finns inget annat som ger sådant stort utbud av alla möjliga videos. Kollar just nu tex på 2 timmar lång video om en niche TV spels series historia. Var skulle man annars hitta sådant? Det finns knappt något som man inte kan hitta.

Edit: så mycket stavfel pga autokorrekt av ipaden jag skriver på kameler istället för kanaler haha sorry.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ah, ytterligare en poll jag råkat avstå. Är det bara jag? Jag ser knappen, jag gör mitt val, jag trycker på knappen.. oops rätt knapp blev av-gråad innan jag hann märka, ok för sent, nära varje gång.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Reklam är väl ett måste men så här mycket reklam som de tvingar på mig kan de köra upp nånstans.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag har Youtube Premium och betalar gladeligen för en tjänst jag använder mig av flera timmar om dagen och stödjer de kanaler jag följer.

Har noll förståelse för folk som tror att man skall kunna använda en tjänst som Youtube helt gratis och utan reklam, det är inte gratis att drifta tjänsten, tänk alla servrar, bandbredd, el, personalkostnader osv samt att de som laddar upp till sina kanaler skall ha en inkomst, väx upp.

Google är en av världens absolut största företag som går sjukt mycket plus varje år trots att jag använder adblocker, så jag har noll dåligt samvete för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ju idag vanligt att det är reklam i klippen också (sponsrat innehåll), så det känns som att modellen kanske behöver utvärderas

Blir förmodligen en ond spiral av det hela.
Folk betalar inte för Youtube vilket gör så att Google sänker ersättning till Content creators vilket gör så att content creators måste skaffa sig egen inkomst på annat sätt, alltså sponsorer.

Google får förmodligen inte pengar för sponsrat innehåll i videos, så det blir separata inkomstkällor.

Innan folk betalar för Youtube så finns det nog ingen vettig lösning för mindre reklam.