Custom loop - temperaturer - 5800x3D/RTX 3080 Ti

Permalänk
Moderator
Testpilot

Här har ni en bild på insidan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack.

Jag har loopat Heaven i tio minuter, flödet i loopen är på max och fläktarna går på 60% ungefär.

Temps

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Slangarna är strax över ljumna, rätt varma och känner jag på toppen av radiatorn där inflödet är, så är det varmt. Jag börjar misstänka att jag har ett kasst installerat GPU-block faktiskt... Vilket då också gör att CPU:n går varm eftersom vattnet då blir så varmt?

Nästa gång du sätter på datorn när den har stått avstängd en längre stund så sätt på heaven direkt och benchmarka. Då är vattnet rumstemp och du bör då se temps på max 40-50 grader på gpun.

Är den varmare än så har du förmodligen problem med ett felmonterat block.
Cpu-tempen är vad den är då cpun är ganska varm även med vattenkylning.
Det är gpun du ska fokusera på.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack.

Jag har loopat Heaven i tio minuter, flödet i loopen är på max och fläktarna går på 60% ungefär.

Temps

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Slangarna är strax över ljumna, rätt varma och känner jag på toppen av radiatorn där inflödet är, så är det varmt. Jag börjar misstänka att jag har ett kasst installerat GPU-block faktiskt... Vilket då också gör att CPU:n går varm eftersom vattnet då blir så varmt?

Fast är allt varmt så tyder det på att du har för låg termisk kapacitet helt enkelt; dåligt monterat block hade lett till varm gpu/cpu men svalt vatten och radiator (högt delta mellan komponenter och kylare), för lite kapacitet leder till att kylaren istället blir varm (högt delta mellan kylaren och luften)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Ang temp sensor så har jag använt en kökstermometer nedstucken i min reservoar för att mäta vattentemperatur, värt att kolla ifall du äger en sådan.

Lycka till!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Hur ser dina powerlimits ut för prollen?

Jag har en 5900x, som jag lade en kväll på att testa och optimera.
Jag ändrade en sak åt taget, sedan körde jag testprogram och dokumenterade.
När jag satte powerlimits till ”motherboard” så vann jag drygt 1000 poäng i cine23, men processon gick up nästan 20 grader över vad den gjorde innan. Dom 4.5% var helt enkelt inte värt det.
Jag landade tillslut på 21600 poäng, CPU på 56 grader och fläktar på drygt 800-900rpm. Jag kör ASUS 360AIO, men jag har 6st fläktar för inflöde till chassiet som jag kör i 700rpm.
Tänk så att du får in tillräckligt med frisk luft.

Permalänk
Medlem

Med en sådan tjock radiator så skulle väl den behöva en push-pull fläkt, om du kör låg fläkthastighet.

Det är även stor skillnad på vilka fläktar som har tillräckligt med statiskt tryck för att klara kyla en tjock radiator med lågt rpm.
Själv kollade jag 2021 och gick med BeQuiet’s silent wings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Här har ni en bild på insidan.

<Uppladdad bildlänk>

Jag tycker att loopen pumpas åt fel håll (som jag förstår systemet), för pumpen ska trycka genom GPU-blockets båda krökar på 90-grader, upp och igenom CPU-blocket, upp till radiatorn, genom radiatorn, ut genom toppen på radiatorn, sedan sipprar vattnet ned i reservoaren.

Har du möjlighet att lägga chassit på sidan? Med moderkortets baksida mot golvet? Det kan avslöja om flödet är för taskigt.

Å andra sidan kastar du en hel del värme på den där radiatorn i och med burkens specs.

Edit: möjligtvis vore det bra att vända fläkten på chassits baksida, så fläkten verkar för ett bättre luftflöde ut ur chassit. Det vill säga, allt ska inte rymma genom chassits topp eller de där små hålen i baksidan. Så ponerar då jag.

Permalänk
Medlem

Ser inte vad det är för 3080 Ti du har eller vad för block, men det kan inte bara vara så pass enkelt att du kanske misslyckats en aning med kylpasta och/eller pads på GPU blocket och därför får lite höga temps på kortet?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

de är ju supernice!

Jag tog mig i kragen direkt här o var inne och aktiverade Kombo strike som de heter i MSI ;P

Bra jobbat Nu slipper du PBO Tuner.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det brukar bero på:

1) Dålig kontakt/montering CPU block
2) Smuts i CPU blocket så att flödet påverkas
3) Luft i systemet, var är radiatorn monterad kontra reservoar etc, helst ska reservoaren om möjligt vara över radiatorn
4) För lågt flöde, du måste upp i minst 75-80 l/h helst upp till 200 l/h sedan börjar det påverka mindre
5) Fel montering av fläktar och luftflöde, det är alltid bäst att suga in kall luft utifrån genom radiatorn och sedan andra fläktar för att blåsa ut den varma luften ur chassit
6) Investera alltid i en temp mätare och flödesmätare för loopen, det hjälper enormt i felsökningen. Rekommenderar aquacomputer highflow next. Då ser man temp, vattenkvalitet, flöde etc i samma givare

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Daniel75:

Det brukar bero på:

1) Dålig kontakt/montering CPU block
2) Smuts i CPU blocket så att flödet påverkas
3) Luft i systemet, var är radiatorn monterad kontra reservoar etc, helst ska reservoaren om möjligt vara över radiatorn
4) För lågt flöde, du måste upp i minst 75-80 l/h helst upp till 200 l/h sedan börjar det påverka mindre
5) Fel montering av fläktar och luftflöde, det är alltid bäst att suga in kall luft utifrån genom radiatorn och sedan andra fläktar för att blåsa ut den varma luften i chassit
6) Investera alltid i en temp mätare och flödesmätare för loopen, det hjälper enormt i felsökningen. Rekommenderar aquacumpter highflow next. Då ser man temp, vattenkvalitet, flöde etc i samma givare

Tack. Grymt. Nu har jag en lista att jobba mig igenom.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack. Grymt. Nu har jag en lista att jobba mig igenom.

Ingen orsak och vill du ha mer tips/råd eller fråga något specifikt så kan vi ta det här eller i pm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det brukar bero på:
3) Luft i systemet, var är radiatorn monterad kontra reservoar etc, helst ska reservoaren om möjligt vara över radiatorn
6) Investera alltid i en temp mätare och flödesmätare för loopen, det hjälper enormt i felsökningen. Rekommenderar aquacomputer highflow next. Då ser man temp, vattenkvalitet, flöde etc i samma givare

Angående reservoarens placering, i mitt tycke är det inte jättenoga, för när systemet är luftat, så är systemet luftat. Det är dock gynnsamt att placera reservoaren ovanför pumpen, för då garanteras pumpen vätska, så länge som det finns vätska i reservoaren.

Temp- och flödesmätare är helt onödiga i mitt tycke. Det är gimmicks. För vattnets temperatur kan du uppskatta med fingrarna eller handen. Flödesmätaren tar kraft från pumpen, då impellern ska drivas av pumpen, och därtill introducerar den här gimmicken en onödig felkälla till systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

För vattnets temperatur kan du uppskatta med fingrarna eller handen.

Tempmätare är rätt smutt att använda för att styra fläkthastighet då temperaturförändringen i vattnet är långsam/trög, så när det börjar värma upp för mycket så varvar man upp fläktarna och tvärtom så kan man köra med väldigt låg hastighet vid lättare arbete. Alternativen är konstant hastighet och då behöver man köra fläktarna med lite högre hastighet än som kanske behövs för att hantera topparna eller att låta någon komponents temperatur styra fläktarna, men det låter oftast inget vidare med konstanta upp/ner varvningar. Så jag tycker inte det är en gimmick sen jag började använda det själv.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tempmätare är rätt smutt att använda för att styra fläkthastighet då temperaturförändringen i vattnet är långsam/trög, så när det börjar värma upp för mycket så varvar man upp fläktarna och tvärtom så kan man köra med väldigt låg hastighet vid lättare arbete. Alternativen är konstant hastighet och då behöver man köra fläktarna med lite högre hastighet än som kanske behövs för att hantera topparna eller att låta någon komponents temperatur styra fläktarna, men det låter oftast inget vidare med konstanta upp/ner varvningar. Så jag tycker inte det är en gimmick sen jag började använda det själv.

Jag petar hellre in en till radiator i chassit för 1000:-, som sensorn typ kostar. Och löser troligen då eventuella bekymmer i och med varierande fläkthastigheter. Alternativet är att ordna en klok fläktkurva, om man nu önskar jaga ned temperaturen på systemet vid last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag petar hellre in en till radiator i chassit för 1000:-, som sensorn typ kostar.

139 spänn...
https://www.inet.se/produkt/5321838/aquacomputer-temperaturse...

Problemet är att CPU temp hoppar hastigt både upp och ner, svårt att få en bra fläktkurva utifrån det,
så ja, man kan överdimensionera med radiatorer och köra konstant hastighet då.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag petar hellre in en till radiator i chassit för 1000:-, som sensorn typ kostar. Och löser troligen då eventuella bekymmer i och med varierande fläkthastigheter. Alternativet är att ordna en klok fläktkurva, om man nu önskar jaga ned temperaturen på systemet vid last.

En tempmätare kostar en hundring eller två. Sjukt bra att ha och koppla den med en enhet från aqaucomputer så har du den bästa styrningen som finns med virtuella sensorer.

Sen så skadar det inte med tillräcklig kylning, i detta fallet anser jag att en 420 rad räcker och en till skulle inte hjälpa. Kan dock behöva köra fläktarna på högre hastighet eller prova en annan konfiguration, tex push istället för pull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag petar hellre in en till radiator i chassit för 1000:-, som sensorn typ kostar. Och löser troligen då eventuella bekymmer i och med varierande fläkthastigheter. Alternativet är att ordna en klok fläktkurva, om man nu önskar jaga ned temperaturen på systemet vid last.

Där håller inte jag med dig, tycker tempsensor är guld. De sköter alla fläktar precis som ja ställt in en gång, sen behöver ja inte bry mig om de, samt att jag lättöverskådligt kan se rätt temperatur på skärmen i exakta gradantal..

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Angående reservoarens placering, i mitt tycke är det inte jättenoga, för när systemet är luftat, så är systemet luftat. Det är dock gynnsamt att placera reservoaren ovanför pumpen, för då garanteras pumpen vätska, så länge som det finns vätska i reservoaren.

Temp- och flödesmätare är helt onödiga i mitt tycke. Det är gimmicks. För vattnets temperatur kan du uppskatta med fingrarna eller handen. Flödesmätaren tar kraft från pumpen, då impellern ska drivas av pumpen, och därtill introducerar den här gimmicken en onödig felkälla till systemet.

Orkar pumpen inte driva en flödesmätare så har man kanske lite andra problem. Men visst tycket är olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

139 spänn...
https://www.inet.se/produkt/5321838/aquacomputer-temperaturse...

Problemet är att CPU temp hoppar hastigt både upp och ner, svårt att få en bra fläktkurva utifrån det,
så ja, man kan överdimensionera med radiatorer och köra konstant hastighet då.

Det där är ingen "aquacomputer highflow next".

Skrivet av Daniel75:

Orkar pumpen inte driva en flödesmätare så har man kanske lite andra problem. Men visst tycket är olika.

Det där ett extremefall, och är inte riktigt vad jag syftade på. Flödesmätaren är ett onödigt motstånd i systemet.

Man kan rusta burken med dessa gizmos, om så önskas. Men det finns vettigare tillägg till loopen, som ger reell prestanda åt systemet för samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det där är ingen "aquacomputer highflow next".
Det där ett extremefall, och är inte riktigt vad jag syftade på. Flödesmätaren är ett onödigt motstånd i systemet.

Man kan rusta burken med dessa gizmos, om så önskas. Men det finns vettigare tillägg till loopen, som ger reell prestanda åt systemet för samma peng.

Jag har en airplex gigant 3360 som jag labbar med ibland i loopen… så kapacitet finns ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det där är ingen "aquacomputer highflow next".

Det är en temp-mätare a.k.a. ”onödig” gadget för att styra fläktarna.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ja tycker tempsen låter vettiga med din setup. Du kan ju alltid mosa på lite mer kylpasta och skruva fast kylblocken lite hårdare. Styra fläktkurvan efter vattentemperatur är den heliga graal som många påpekat och en vattentermostat kostar bara en hundring eller två. Att lägga grafikkortet först efter radiator är också att rekommendera då Ryzen gärna suger ut precis så mycket kylprestanda den bara kan speciellt om du inte tweakar den något.

Att vattnet/radiator är varm som du skrev någonstans betyder att kylblocken fungerar precis som dom ska. Kylblockens enda uppgift är nämligen att värma upp vattnet.

Viktigt att tänka på också är att även fast tempsen är under thermal limit för GPU och CPU så är två 80-90 graders komponenter i en dator med minimalt luftflöde inte optimalt. Se till så inte Ram, chipset, SSD, VRM m.m. går onödigt varmt. Jag har haft uppa problem ibland där t.ex. Xbox kontroller tappat anslutningen regelbundet och när jag kännt på USB dongeln har den varit väldigt varm utan värmen från moderkortet. När jag ökade på luftflödet i lådan lite så löstes problemet direkt. Temperaturerna på GPU och CPU var under 70 grader hela tiden så det var inte dom som överhettade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

1. Japp, helt nyinstallerat och luftat.
2. Det är Thermaltake 140 mm, lite osäker på modell faktiskt.
3. 60 mm tror jag, tjock som bara den.

Jag vet inte. 😬 Har inget termometer eller liknanade installerad tyvärr.

Ingen aning om flödet men om reservioren är något att gå på så är det bra tryck. Vattnet från radiotorn är kopplat i toppen på reservioren så det rinner ner och då ser jag flödet. Vattentemp har jag tyvärr ingen aning om.

När det är fullt ös så är luften som blåser ut från chassit sjukt varmt, skulle gissa på 35-40 grader, kanske ännu varmare.

stoppa ner en vanlig köks-thermometer i reservioren som en snabblösning

Permalänk
Medlem

Jag ska med detta inlägg visa på:
1. Varför det är så viktigt med sensorer i en custom loop
2. Flödets inverkan på temps.

Scenario 1:
Dator på idle, typ samma temp på vatten och gpu. Inget konstigt här förutom att det är för varmt på rummet.

Scenario 2:
GPU 100% load, ca 19-20 graders skillnad mellan temp på vatten och gpu. Ca 40% hastighet på pumpen.

Scenario 3:
GPU 100% load, ca 15 graders skillnad mellan temp på vatten och gpu. 100% hastighet på pumpen.

Slutsats:
1. Flow påverkar tempsen på gpu och cpu mer än man tror samtidigt som de fortfarande kommer värma upp loopen.
2. Sensorer och mjukvara underlättar felsökning samt att upptäcka problem.
3. 40-50% flow borde vara tillräckligt med en D5 pump, dags att göra service på loopen. Kör med färgad vätska som inte byts på 2 år + så det är på tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Jag ska med detta inlägg visa på:
1. Varför det är så viktigt med sensorer i en custom loop
2. Flödets inverkan på temps.

Scenario 1:
Dator på idle, typ samma temp på vatten och gpu. Inget konstigt här förutom att det är för varmt på rummet.
<Uppladdad bildlänk>

Scenario 2:
GPU 100% load, ca 19-20 graders skillnad mellan temp på vatten och gpu. Ca 40% hastighet på pumpen.
<Uppladdad bildlänk>

Scenario 3:
GPU 100% load, ca 15 graders skillnad mellan temp på vatten och gpu. 100% hastighet på pumpen.
<Uppladdad bildlänk>

Slutsats:
1. Flow påverkar tempsen på gpu och cpu mer än man tror samtidigt som de fortfarande kommer värma upp loopen.
2. Sensorer och mjukvara underlättar felsökning samt att upptäcka problem.
3. 40-50% flow borde vara tillräckligt med en D5 pump, dags att göra service på loopen. Kör med färgad vätska som inte byts på 2 år + så det är på tiden.

Rätta mig om jag har fel men det skiljer 3grader mellan 40% och 100%. Känns som att 40% är the way to go. Det funkar ju lyckligtvis så att ju större skillnad mellan vatten och CPU/GPU ju effektivare kylning så lågt flöde är väldigt sällan ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Rätta mig om jag har fel men det skiljer 3grader mellan 40% och 100%. Känns som att 40% är the way to go. Det funkar ju lyckligtvis så att ju större skillnad mellan vatten och CPU/GPU ju effektivare kylning så lågt flöde är väldigt sällan ett problem.

Lågt flöde kan snabbt bli ett stort problem vilket jag ville visa med mitt exempel i en fungerande loop. 4-5 graders skillnad bara för att loopen är oservad säger en del. Har haft en loop där cpublocket började erga minimalt, fick 20 grader varmare temps på blocken och såg inte vad felet var förens jag tog isär allt. Behövs inte mycket motstånd i loopen för att få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Jag ska med detta inlägg visa på:
1. Varför det är så viktigt med sensorer i en custom loop
2. Flödets inverkan på temps.

Scenario 1:
Dator på idle, typ samma temp på vatten och gpu. Inget konstigt här förutom att det är för varmt på rummet.
<Uppladdad bildlänk>

Scenario 2:
GPU 100% load, ca 19-20 graders skillnad mellan temp på vatten och gpu. Ca 40% hastighet på pumpen.
<Uppladdad bildlänk>

Scenario 3:
GPU 100% load, ca 15 graders skillnad mellan temp på vatten och gpu. 100% hastighet på pumpen.
<Uppladdad bildlänk>

Slutsats:
1. Flow påverkar tempsen på gpu och cpu mer än man tror samtidigt som de fortfarande kommer värma upp loopen.
2. Sensorer och mjukvara underlättar felsökning samt att upptäcka problem.
3. 40-50% flow borde vara tillräckligt med en D5 pump, dags att göra service på loopen. Kör med färgad vätska som inte byts på 2 år + så det är på tiden.

Varför det är så viktigt... Kom igen nu va? Resonemanget liknar att folk bör montera stödhjul på sin cykel, för att garantera att cykeln alltid står upprätt.

F.ö. är ditt resonemang skräddarsydda gentemot ett uppsåt, att sälja en grunka som inte behövs för att undersöka eller bruka ett kylsystem som vattenkylning. Centrallås på bilen är en lyxvara, även den produkt du försöker fronta.

Jag uppskattar laborationen. Men att vattnets temperatur i loopen ökar, då flödet i loopen minskar är förväntat. För vätskan blir kvar en längre period i vattenblocken som tar upp värmeenergin från processorn eller GPU:n. I ditt fall hade förändringen på 2,5C mellan de två olika inställningar på pumpen knappt vart märkbar med en handpåläggning - som inte kostar någonting alls.

Å andra sidan tyder skillnaden på 2,5C att flödet är okej och fullgott vid både 40% och 100%, det är ingen alarmerande skillnad att oro sig över - i mitt tycke.

Med viss nyfikenhet efter byggnationen av vattenkylningen, så kan man tyda vissa referensvärden för vattentemperaturen m.m. såsom upplevelsen att slangarna känns ljummen efter 1-2h vid 100% last. Detta är fullt tillräckligt för att framledes i tiden kunna tyda om kylsystemet upplevs krångla. Dock ska man alltid beakta rumstemperaturen då undersökningen utförs.

Den här finurliga sensorn för 700-1000kr är säkerligen ett underhållande ting att ha, men som konsument bör man bottna i om föreställningar har en vettig förklaring. Och om kostnaden för apparaturen är skälig i förhållande till vad produkten faktiskt erbjuder. Jag tycker det är en lyxvara som går att leva utan, för informationen som sensorn påvisar, kan tas fram på andra sätt.

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommendera en temperatursensor för kylvattnet. Som nämnts innan så förenklar det vid ev felsökning. Sedan är det fördelaktigt att styra fläktarna efter temperatur på kylvattnet med hjälp av tex en Aquacomputer Quadro/Octo.

Alla får såklart tycka vad man vill, men man bygger ju inte custom loop för att det är billigt. Känns dumt att snåla på en givare för ca 200kr när man ändå bygger ett kylsystem för flera tusen.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av Jompa79:

Flödet spelar roll i loopen om det blir alltför lågt, då skjuter alla temps i höjden. I ett normalt flöde så har du i regel GPU temp på +10-15 grader av vad vattentempen är. All skillnad högre än 15 grader tyder på dåligt monterat gpublock om flödet är ok.

Om ditt flöde är ok så är din vattentemp skyhög och på 50-60 grader typ. Känn på slangar/block/radiatorer osv. Känns de ljumna så är förmodligen flödet dåligt. Är de väldigt varma så kör på fläktarna på max och se om de blir svalare.

Som många nämner, skaffa en tempsensor och flödesmätare, de är ovärderliga i en custom loop.
Lycka till!

10-15 grader högre än vattnet gällde nog förr i tiden. Mitt vatten ligger aldrig högre än 35 och både CPU och GPU ligger på runt 60.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS