Stationär dator för arbete och inslag av gaming (25k+moms)

Permalänk
Medlem

Stationär dator för arbete och inslag av gaming (25k+moms)

Hej!
Hjälper en vän med ett datorbygge och är lite offside när det kommer till ljudnivå.

Datorn ska dagligen brukas till arbetet, och kanske några inslag av gaming. Prioriteringen är rätt enkelt inriktad på låg ljudnivå > prestanda och att datorn ska vara framtidssäker.

För grafikkort+processor har vi tagit sikte på ett 4070 Ti + i5-13600k, det verkar vara en "prisvärd" plattform.
Budget maxtak ligger på ca 25000 + moms, gärna mindre såklart.

Vi har en kundvagn enligt inets rekommendation nedan som ger en riktlinje på hur det var tänkt, men skulle gärna vilja ha lite tips på ATX chassin som kan hjälpa hålla nere ljudnivån och ett moderkort därtill. Vi har tänkt släppa mATX chassit vi har nu.

Tacksam för all hjälp, jag har inte själv varit delaktig i kundvagnen som är plockad just nu utan det var min vän som fick hjälp av inets kundsupport.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Köp 8p cores, vara det Intel eller AMD.
Kika på Fractal Design för dämpade chassi.
Köp ej AIO om du vill ha tyst, särskilt vid idle.
PSU overkill, typ RMX är alltid tyst mot vanliga system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subiray:

Hej!
Hjälper en vän med ett datorbygge och är lite offside när det kommer till ljudnivå.

Datorn ska dagligen brukas till arbetet, och kanske några inslag av gaming. Prioriteringen är rätt enkelt inriktad på låg ljudnivå > prestanda och att datorn ska vara framtidssäker.

För grafikkort+processor har vi tagit sikte på ett 4070 Ti + i5-13600k, det verkar vara en "prisvärd" plattform.
Budget maxtak ligger på ca 25000 + moms, gärna mindre såklart.

Vi har en kundvagn enligt inets rekommendation nedan som ger en riktlinje på hur det var tänkt, men skulle gärna vilja ha lite tips på ATX chassin som kan hjälpa hålla nere ljudnivån och ett moderkort därtill. Vi har tänkt släppa mATX chassit vi har nu.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/F9sVAXPKjUf48qJNvmEEueTILEQ/namnlos

Tacksam för all hjälp, jag har inte själv varit delaktig i kundvagnen som är plockad just nu utan det var min vän som fick hjälp av inets kundsupport.

Vad är det för arbete som ska utföras? En AMD 7600x drar ca 20 respektive 70w mindre vid enkel respektive multitrådad maximal utilisation. Kan ju vara värt det för den lägre ljudnivån tänker jag? Är det bara en enkel kontorsdator hade jag nog gått på 7600x istället, vad gäller framtidssäkerhet verkar AMD ha planer på att släppa minst två generationer cpuer på AM5 sockeln vilket gör att din vän skulle kunna uppgradera cpun om tre år medans intel socket 1700 är död.

Glhf