Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia på väg att avveckla Geforce RTX 3060 Ti

Permalänk
Melding Plague

Nvidia på väg att avveckla Geforce RTX 3060 Ti

Nya uppgifter tyder på att företaget sadlar om inför nästa produkt som ska inta mellanklassen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter trevligt detta, spännande vad som skall komma.

Permalänk
Medlem

RTX 4060 Ti 8GB för 6000 = DOA.

Föresten varför kallas lågklassen för mellanklassen?

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

RTX 4060 Ti 8GB för 6000 = DOA.

Föresten varför kallas lågklassen för mellanklassen?

För att lågklassen kan anses som nedsättande.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Tillverkar man fortfarande Ampere eller har man suttit på så stora lager att det har räckt ända tills nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

RTX 4060 Ti 8GB för 6000 = DOA.

Föresten varför kallas lågklassen för mellanklassen?

@Hembrygd

Kan bli RTX 4060 Ti med 20GB på 48-bit memory interface

Kan generara bra med pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Tillverkar man fortfarande Ampere eller har man suttit på så stora lager att det har räckt ända tills nu?

Man har suttit på stora lager om jag förstått det rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hembrygd:

RTX 4060 Ti 8GB för 6000 = DOA.

Föresten varför kallas lågklassen för mellanklassen?

Folk har ju köpt 3060Ti för över 7000 kr så varför skulle detta stoppa folk från att köpa 4060Ti för säg 6000 kr? Trots 8GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

RTX 4060 Ti 8GB för 6000 = DOA.

Föresten varför kallas lågklassen för mellanklassen?

En anledning är att tidigare generationer hade ett antal kort med ännu lägre prestanda, verkligen entry level kort som hade svårt att driva spel med spelbar fps. Jämför här med Geforce 700 serien.

Permalänk

ni gjorde ett inlägg om att 3060 ti kommer fasas ut när 4060 ti släpps? hmm ja vem kunde ana det, bra att ni informerade mig

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Hembrygd

Kan bli RTX 4060 Ti med 20GB på 48-bit memory interface

Kan generara bra med pengar.

16GB ryktas i alla fall komma. Men vi får se om det ens kan få någon användning av det

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Folk har ju köpt 3060Ti för över 7000 kr så varför skulle detta stoppa folk från att köpa 4060Ti för säg 6000 kr? Trots 8GB.

Videominnesångest kanske!

Skrivet av Wolfkin:

En anledning är att tidigare generationer hade ett antal kort med ännu lägre prestanda, verkligen entry level kort som hade svårt att driva spel med spelbar fps. Jämför här med Geforce 700 serien.

<Uppladdad bildlänk>

Sant , där fanns det en hel del att välja på.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Folk: *köper massa smörja jättedyrt*
Också folk: "Varför är den här smörjan så dyr?"

Permalänk

Förstår varför det är så populärt. Mycket bra kort både till pris och prestanda. Spöade 2080 till halva priset. Samma sak med 4070 Ti, spöade 3090 till i stort sett halva priset.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Det kommer "det tråkiga årtiondet" ekonomiskt sätt. Och det är redan här. Nvidia (alla i stort sett) försöker att mjölka människor på pengar och kräma ut det sista tills det (ekonomiska situationen) blir ännu värre.

Så... Sitt lugnt i båten och vägra att köpa nya grejer tills dina gamla fungerar någorlunda ok. Då kommer vi att se riktiga prissänkningar.

Permalänk
Medlem

Borde inte Nvidia avveckla alla kort i RTX 3000 serien ?
Möjligtvis med undantag för RTX 3050 om de inte tänkt att släppa något 4000 kort under 4060 snart.

Annars har väl Nvidia inget att tjäna på att RTX 3000 kort och RTX 4000 kort konkurrerar mot varandra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Förstår varför det är så populärt. Mycket bra kort både till pris och prestanda.
Spöade 2080 till halva priset. Samma sak med 4070 Ti, spöade 3090 till i stort sett halva priset.

Men såååå kan du ju inte tänka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Borde inte Nvidia avveckla alla kort i RTX 3000 serien ?
Möjligtvis med undantag för RTX 3050 om de inte tänkt att släppa något 4000 kort under 4060 snart.

Annars har väl Nvidia inget att tjäna på att RTX 3000 kort och RTX 4000 kort konkurrerar mot varandra?

De slutar sälja 30-serie successivt allt som de ersätts av 40-serie kort, så länge folk köper 30-seriekort som producerats länge och mognat i produktionen och fått upp höga marginaler är de att föredra att sälja så länge de kan, medan toppsegmentet får det de vill ha med nyaste serien, det är ju därför högsta klassen släpps först, med allt större fördröjning ner i klasserna de senaste åren.

Permalänk
Medlem

Jaha ja. Mm. Ja. Volvo 850 slutade tillverkas en gång i tiden den med.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

De slutar sälja 30-serie successivt allt som de ersätts av 40-serie kort, så länge folk köper 30-seriekort som producerats länge och mognat i produktionen och fått upp höga marginaler är de att föredra att sälja så länge de kan, medan toppsegmentet får det de vill ha med nyaste serien, det är ju därför högsta klassen släpps först, med allt större fördröjning ner i klasserna de senaste åren.

Jag tänker att det kan ju vara bra att sälja befintliga kort som redan finns i lager.
Men kanske inte nytillverka nya exemplar av gamla modeller?

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Men såååå kan du ju inte tänka!

Man måste ju jämföra med tidigare serie. 3060 Ti och 4070 Ti är i mitt tycke fullträff i pris/prestanda.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Föresten varför kallas lågklassen för mellanklassen?

50 och under är entry, 60 & 70 är mellan och 80 och uppåt är highend.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tänker att det kan ju vara bra att sälja befintliga kort som redan finns i lager.
Men kanske inte nytillverka nya exemplar av gamla modeller?

Det var nog så det gick till förr, men eftersom 30-serien (50, 60, 70) inte haft någon direkt ersättare förrän 4070 kom väldigt nyligen har de fortsatt tillverkats eftersom det skulle bli ett hål i utbudet annars. Återigen på grund av att Nvidia valt att släppa modellerna i nya serien väldigt långsamt från högsta och sedan nedåt av tidigare nämnda anledningen.

Permalänk
Medlem

vad ska man säga det finns gott om olika modeller av grafikkort nu enda nackdelen dom är ofta svin dyra
Ska man ha en enkel spel dator tror jag ett GTX 970 duger än på sina 3.5 Gb (4Gb)
sen finns det en uppsjö av vassare kort , enda problem jag har med mitt RTX3080 är minnes mängden när jag kör i 4K
men det är inte så stort att jag köper ett nytt grafikkort än på ett tag .

Så det är bra att dom rensar lite finns för många varianter nu ute på marknaden

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

50 och under är entry, 60 & 70 är mellan och 80 och uppåt är highend.

Problemet är att priserna inte matchar.
Eller åtminstone i min åsikt.
Att mellanklassen prismässigt är mer som highend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Problemet är att priserna inte matchar.
Eller åtminstone i min åsikt.
Att mellanklassen prismässigt är mer som highend.

Jämfört med 1980 är det en steal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Problemet är att priserna inte matchar.
Eller åtminstone i min åsikt.
Att mellanklassen prismässigt är mer som highend.

Anledningen till att många delar din åsikt med detta skulle jag gissa beror på två faktorer

1 spel är mer krävande över tid
2 Det är vanligare med högre upplösning, och högre uppdateringsfrekvens

Dessa två multiplicerar varandra och leder till ett behov av flergånget mer beräkningskraft. Om du t.ex spelar på den tidigare guldstandarden 1080p 60FPS ska du se att det som idag kallas 'mellanklass' kan mer än enkelt klara av även de mest krävande spelen. Det som idag kallas högre klass är för de som vill uppfylla båda dessa faktorer samtidigt. Nyare spel, i hög upplösning och med high refresh. Jag finner lite ro med dagens priser i att helt enkelt se det kravet som en lyx som absolut inte är nödvändig för att kunna spela och njuta av i princip alla spel som finns.

Permalänk
Medlem

Det var en polare som behövde hjälp med en ny budgetdator förra året och det blev en färdigbyggd med ett RTX 3060. Jag sa ta minst ett 3060 eller motsvarande baserat på tester där fps inte dippar på mindre än 60 fps i 1080p.

Datorn ska ju gärna hålla mer än nått år. 3060 kanske är mellanklass men enligt testerna skulle jag säga lägsta möjliga som fick godkänt då.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Nvidia blir ju tvungen att sluta sälja 3060 Ti inte för någon annan orsak än göra plats för 4060 och 4060 Ti som inte ens blir ett bättre alternativ, det blir bara en ersättare med någorlunda bättre prestanda till någorlunda högre pris => status quo så därför måste 3060 Ti bort.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nvidia blir ju tvungen att sluta sälja 3060 Ti inte för någon annan orsak än göra plats för 4060 och 4060 Ti som inte ens blir ett bättre alternativ, det blir bara en ersättare med någorlunda bättre prestanda till någorlunda högre pris => status quo så därför måste 3060 Ti bort.

Väl sammanfattat 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •