Ska köpa ny dator och har lite frågor till er "nördar"

Permalänk

Ska köpa ny dator och har lite frågor till er "nördar"

Jag må vara en liten nörd på vissa saker men när det kommer till bottleneck så är jag riktigt usel.

Det jag hade tänkt att köpa är detta

Varför inte bättre grafikkort? Grafikkortet har jag redan, men allt annat ska köpas nytt och vill hellre uppgradera mig så mkt som möjligt så det bara är grafikkortet som kommer behövas uppgraderas.

Kommer köra spel i 1440p och även 1080p.

Mina frågor är dock.

1. Kommer spel och annat påverkas av att grafikkortet inte är lika kraftigt?

2. Är det bättre att gå med ett Ryzen 7 7700x? Varför?

3. Vad mer skulle jag kunna behöva veta om bottleneck? Jag har googlat lite men det är en djungel där ute tycker jag. Så därför frågar jag er här ist!

Dumma frågor kanske men är tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

1: Ja, självklart påverkas spel i allmänhet av den hårdvara du har, det skulle bli svårt att motivera ett 4090 för 28000 annars. Hur svårt ditt 3060 Ti kommer få beror helt på vilka spel du kommer spela, cyberpunk är tyngre att dra runt i 1440p än Sims.

2: "Bättre" är alltid realtivt priset man får betala. Har du kikat på nya 7800 X3D? Jag har inte lusläst recensioner eller kollat priser, men om du ändå funderar på en cpu för 5400 kanske den kan vara värd att titta på? Det är en mer nischad spelprocessor än 7900x

3: Folk bryr sig alldeles för mycket om ev. bottlenecks. Din CPU och GPU kommer aldrig vara 100% effektiva mot varandra i alla scenarier i vilket fall, något i din dator kommer vara den begränsande faktorn i alla lägen, så sikta på att köpa delar som är vettiga i förhållande till varandra och det du ska göra med datorn. Generellt sett så bör man para ihop midrange cpu med midrange gpu för att datorn ska bli rimligt kapadel i många tänkbara lägen och inte snåla in orimligt mycket på en viss del, men bottlenecks är verkligen ingenting man behöver fundera på så länge man inte köper ett 4090 till sin ryzen 1600. Använd ditt sunda förnuft så kommer du få en bra dator som kan göra lite allt möjligt i framtiden.

Permalänk
Medlem

Det kändes inte så prisvärt för närmare 20 000 kr utan GPU. Jag hade kikat på det här bygget.

MSI Cashback (220 kr tillbaka på PSU:n): https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kennta340:

Jag må vara en liten nörd på vissa saker men när det kommer till bottleneck så är jag riktigt usel.

Det jag hade tänkt att köpa är detta
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1383584/datorbygge

Varför inte bättre grafikkort? Grafikkortet har jag redan, men allt annat ska köpas nytt och vill hellre uppgradera mig så mkt som möjligt så det bara är grafikkortet som kommer behövas uppgraderas.

Kommer köra spel i 1440p och även 1080p.

Mina frågor är dock.

1. Kommer spel och annat påverkas av att grafikkortet inte är lika kraftigt?

2. Är det bättre att gå med ett Ryzen 7 7700x? Varför?

3. Vad mer skulle jag kunna behöva veta om bottleneck? Jag har googlat lite men det är en djungel där ute tycker jag. Så därför frågar jag er här ist!

Dumma frågor kanske men är tacksam för svar!

7900X är en väldigt överdimensionerad processor mot ett 3060Ti, 7800X3D är ett bättre val framförallt för spel.
Du borde dock klara dig gott på en 7600(x), det blir då även lättare att växla upp till en bättre CPU på AM5 i framtiden.
Här är en sida som kan ge lite fingervisning.
https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/result/1jb17E/3/g...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Här har du ett bygge som faktiskt optimisters vad du har byggt

Mycket bra chassi som du valde. Det är väldigt snyggt.

Valde en bättre kylare som kostar mindre.

Gick med just nu den absolut bästa cpu för gaming. Rekommenderar den mer för att då kan du uppgradera till massa olika grafikort när du väll vill det.

För 7800x3d behövs faktiskt inte 6000mhz på ram. För att över 5600mhz ger det inget direkt. Valde istället ett mycket snyggt kit som har en super låg cl på 28

Att gå med en pcie 5.0 ssd är bara onödigt. Spel använder knappt den fulla förmågan av en sata ssd. Och sen kostar den lite för mycket också. Valde istället en ssd som jag själv har och den kommer vara tillräckligt väldigt länge.

Gick med ett moderkort med pcie 5.0 om det blir aktuellt i framtiden

Psu jag valde är väldigt bra då du får atx 3.0 och med denna länken blir det 400kr av. https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Om du har några frågor är det bara att ställa.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Sparade in på lite grejor:

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S