Windows 10-användare dränks i reklam för Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Windows 10-användare dränks i reklam för Windows 11

Microsoft har börjat visa helskärmsreklam för Windows 11 när Windows 10 startar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags att byta till Linux, hade ju tänkt göra det först när windows 10 når end of life, men så som Microsoft håller på så kanske det borde ske tidigare...

Permalänk
Medlem

Men vad fasen microsoft? Kan förstå om de gör något sånt här när win10 slutar uppdateras, men det här är ju rätt drygt..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Simcon:

Börjar bli dags att byta till Linux, hade ju tänkt göra det först när windows 10 når end of life, men så som Microsoft håller på så kanske det borde ske tidigare...

Tråkigt bara att man förlorar så mycket spel genom att byta till Linux. Annars hade nog många gjort det för länge sen.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Börjar bli dags att byta till Linux, hade ju tänkt göra det först när windows 10 når end of life, men så som Microsoft håller på så kanske det borde ske tidigare...

Med tanke på Proton mm. är det ju nu enklare för en Windowsanvändare att bli van vid Linux än någonsin tidigare.

Skrivet av Moseby:

Tråkigt bara att man förlorar så mycket spel genom att byta till Linux. Annars hade nog många gjort det för länge sen.

Förutom vissa antifusksystem så fungerar ju majoriteten av alla titlar "automagiskt" numer.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

"Det finns ingen reklam i Windows!" - känd SweClockare

Är än så länge befriad från detta i Windows 10 LTSC Kommer undvika maj-uppdateringen tills vi vet mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Med tanke på Proton mm. är det ju nu enklare för en Windowsanvändare att bli van vid Linux än någonsin tidigare.

Kollar man på ProtonDB så är det många spel som inte har stöd fortfarande.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Hade uppgraderat om jag kunnat!

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Fullständig idioti, hade varit bra om EU hade lagstiftat mot att dränka kunder som betalat för en produkt i reklam. Oacceptabelt att behöva dras med den här skiten i både smart-tv och operativsystem även om microsoft helt klart är den större skurken.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Kollar man på ProtonDB så är det många spel som inte har stöd fortfarande.

Kan rekommdnera att inte stirra sig blint på ProtonDB utan att man ger det ett försök själv.
Det är en inlärningskurva och skit kommer att gå sönder, men om inte nu så aldrig

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fullständig idioti, hade varit bra om EU hade lagstiftat mot att dränka kunder som betalat för en produkt i reklam. Oacceptabelt att behöva dras med den här skiten i både smart-tv och operativsystem även om microsoft helt klart är den större skurken.

Det är ju dock.. gratis att uppgradera... Jag förstår att det är irriterande men har man en ny nog burk att klara W11 bör man ju köra det tycker jag. Iaf om man kör Intel 12th eller nyare så bör alla det.

Edit: verkar ju bara vara jag som faktiskt tycker om W11. Ser inga problem med W11 kontra W10. Samma MS-konto, samma licens, "samma" utseende och datainsamling. När jag skaffade ny CPU (12th gen) som tar fördel av ny teknik så passade jag på att köra 11an.
Kör 11an på jobbet, same shit different name.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Detta kan väl inte gälla samtliga utgåvor av windows 10 eller? Borde väl bara vara home? Eller kanske beror mer på om man ställt in Select the target Feature Update version eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Börjar bli dags att byta till Linux, hade ju tänkt göra det först när windows 10 når end of life, men så som Microsoft håller på så kanske det borde ske tidigare...

Tänkte samma sak, börjar jag drabbas av det här blir det linux innan EOL för W10. Lutar åt att det blir Mint för mig

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är ju dock.. gratis att uppgradera... Jag förstår att det är irriterande men har man en ny nog burk att klara W11 bör man ju köra det tycker jag. Iaf om man kör Intel 12th eller nyare så bör alla det.

Microsoft själva, under Updates i Settings:

"Note: Some Windows 10 features aren’t available in Windows 11. Certain apps and features may have additional requirements."

Det är ännu mer gratis att köra Linux, så då bör man väl byta direkt dit, enligt din logik.

Permalänk
Medlem

Är den åtminstone så smart att de bara gör detta till de som har Windows 11 kompatibla datorer?

Jag tänker framförallt på det här med TPM.
Om datorn saknar modulen och Microsoft är så "snälla" att de "uppgraderar" en till en Windows version man inte kan köra så är det ju rätt korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

"Det finns ingen reklam i Windows!" - känd SweClockare

Vem var det som sa det?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är den åtminstone så smart att de bara gör detta till de som har Windows 11 kompatibla datorer?

Jag tänker framförallt på det här med TPM.
Om datorn saknar modulen och Microsoft är så "snälla" att de "uppgraderar" en till en Windows version man inte kan köra så är det ju rätt korkat.

Det är ju de själva som har satt dit kravet, så om de inte lyckas programmera in någon bugg lär de inte göra det. Därmed skulle man väl kunna stänga av TPM:en (om man inte använder den) för att blir av med uppgraderingspropåerna. Fast de skulle förstås kunna hoppas i säng med OEM-drakarna och istället köra reklam för att köpa ny dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Tråkigt bara att man förlorar så mycket spel genom att byta till Linux. Annars hade nog många gjort det för länge sen.

På min Steam Deck så har jag *peppar peppar* inte stött på något spel som inte fungerar *tar i trä*

Permalänk
Medlem

Fick denna reklam redan för flera månader sen, dock har jag börjat använda W11 på heltid numera, W10 partitionen ligger nog ännu kvar dock.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är ju dock.. gratis att uppgradera... Jag förstår att det är irriterande men har man en ny nog burk att klara W11 bör man ju köra det tycker jag. Iaf om man kör Intel 12th eller nyare så bör alla det.

varför bör man om gen12 eller nyare?
De har ju inte visat sig vara något snabbare i spel eller nått?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Har inte fått den reklamen på min gamla tv dator än hoppas jag slipper de. Är en 1150 sockel cpu duger till att streama film på
tänkte ha den till Win 10 försvinner sen blir det nån Linux variant på den som är bra för att streama på tv ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av medbor:

På min Steam Deck så har jag *peppar peppar* inte stött på något spel som inte fungerar *tar i trä*

Nyare spel kanske inte har samma problem. Jag som i stort sett mainar PUBG kommer nog få vänta ett tag till att gå över helt till Linux, oavsett hur mycket jag vill.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Tråkigt bara att man förlorar så mycket spel genom att byta till Linux. Annars hade nog många gjort det för länge sen.

Det har blivit bättre pga. Valves satsning med Steam Deck, så det är inte så illa som det var för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är ju dock.. gratis att uppgradera... Jag förstår att det är irriterande men har man en ny nog burk att klara W11 bör man ju köra det tycker jag. Iaf om man kör Intel 12th eller nyare så bör alla det.

Gratis eller inte - det är fortfarande reklam. Du får gärna tycka att det är bra att agera betatestare på en macifierad version av w10, jag delar inte den uppfattningen

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

varför bör man om gen12 eller nyare?
De har ju inte visat sig vara något snabbare i spel eller nått?

Det har väl påståtts att Thread Director ihop med Windows 11 skulle ge bättre resultat, men det är nog tveksamt om det verkligen föreligger någon väsentlig skillnad i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Avlusningsverktygen till Windows kommer bara bli allt mer populära ju mer Microsofts tilltag retar upp vanliga användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är ju dock.. gratis att uppgradera... Jag förstår att det är irriterande men har man en ny nog burk att klara W11 bör man ju köra det tycker jag. Iaf om man kör Intel 12th eller nyare så bör alla det.

Det är kanske 'gratis', men varför är Microsoft så desperata på att tvinga över folk till windows 11? För mig som användare finns det inga direkta fördelar som jag ser det, däremot finns det nackdelar eftersom Microsoft förändrar och tar bort saker med varje ny Windows version som förstör mitt arbetsflöde. Den enda som vinner på det är ju Microsoft som har ännu större möjligheter till datainsamling.

Det var ju jobbigt nog att konfigurera upp Windows 10 att skicka minimalt med data till Microsoft, i Windows 11 är möjligheterna än sämre.

Således blir det ett byte till Linux så småningom. Tanken var att vänta så länge som möjligt eftersom spelstödet på Linux förbättras allt eftersom, men om Microsoft fortsätter pusha sådant här så kommer bytet att ske tidigare.

Permalänk
Medlem

Reklam och reklam... har du win10 får du ju en gratis uppgradering till ett nyare och modernare os. Ser personligen inget negativt med att uppgradera till win11. Har haft 0 problem med win11, samma gäller förvisso för win10.

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det har väl påståtts att Thread Director ihop med Windows 11 skulle ge bättre resultat, men det är nog tveksamt om det verkligen föreligger någon väsentlig skillnad i verkligheten.

exakt, alla tester jag sett så är det slöare... (jag kör W11 på jobbet och gillar de inte)

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Jag får frågan om Office365 prenumeration för Windows 11 efter varje uppdatering.. NEJ JAG VILL INTE!

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum