Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

Ryzen 7 7700x med noctua nh-12a

Hejsan, har nyligen uppgraderat och bytt ut min dator från ett midi tower till ett matx chassi.

Va jag förstått så ska 7000 serien gå varma och ha en arbetstemperatur på 95 grader som är normalt? Jag kommer ifrån en ryzen 5 3600 med en aio 280mm som låg på 73 grader i Cinebench r23.

Jag har inte noctuas fläktar på den eftersom jag köpte den beg utan fläktar. Kör arctic P12 max fläktar med ändrade kurvor på rpm så runt ~2000 rpm vid 80+ grader eftersom de låter som jetplan på 3300 rpm 😄 fläktarna skall flöda runt 56 cfm vid ~2k rpm vilket är samma som noctuas fläktar original till denna kylare. Har tänkt att sätta in två slim 120mm i botten för gpun eftersom mina tänkta p12 max inte passade pga 5mm... 😐 Tanken har slått att byta gpu till något som är smalare för få plats med 25mm fläktar i bredd men kanske inte är någon skillnad på gpun temp och uppgradera till någon bättre gpu känns inte riktigt lönt för de är ofta bredare.

I battlefield 2042 1440p med ultra inställningar så ligger cpun 90-92 grader mestadels och mitt 3080 runt 80 grader.

Provade igår att köra fläktarna i datorn på 100% om de gjorde nån skillnad på temp för cpu, det sjönk med 5-7 grader men de är olidligt att ha de sådär iallafall 😄😄

Sänkte även fläktkurvan för "idle" typ för hade fläktarna ~1,5k rpm och låg 42 grader i idle vilket egentligen är ingen mening för de är idle. Nu ligger tempen ~50 grader men antar de inte är något problem om cpun klarar ligga 95 grader annars så. Blev en betydligt tystare dator då när man typ surfar runt m.m.

Läst att undervolta kan ge lägre temp och fortfarande behålla samma prestanda ur cpun, de var dock längesen jag pillade med OC osv i bios. Så om nån har beprövade inställningar att dela med sig av hade varit schysst 🙂

Hur har folk med temperaturen i större chassin om de är något påverkar för min del att de är ett litet chassi så blir varmare omgivningtemp fort.

Tack på förhand,
Martin

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har kollat lite grann på nätet och det verkar som att det är standard att AMD Ryzen 7000 serien håller sig inom "95 degrees C" när den är belastad så att säga, men något som jag tänkte på i första ögonkastet är att i och med att din chassi är så pass liten och lite utrymme för luftflöde samt svårt att se på bilden men det ser ut som att denna chassi ej har någon sidopanel/takpanel där luftflödet kan ta sig utåt vilket förmodligen skapar till mer hög temperatur än vanligtvis. (Bara en gissning)

Själv använder jag en AMD Ryzen 7 7700 med Pure Rock 2 Black som CPU fläkt i denna chassi som heter: Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit) som är hyfsat stor och har både takpanel & frampanel med en massa hål så att luftflödet kan ta sig runt enklare och ut men också i och med att den är större så blir det inte lika varmt. Min temperatur håller sig stadigt runt 38-46 C när jag inte spelar & vid spelande typ BF 2042 är den runt 74-76 graders C.

Min har även en sidåpanel med glas så att man kan se inåt mot datorn, och på min förra dator så blev den rätt så varm nära grafikortet men än så länge på denna dator så är den iskall även vid spelande av krävande spel som BF 2042. Så jag tror chassi spelar stor roll och bidrar med mindre temperaturer överlag.

Det verkar som höga temperaturer är "vanligt" med denna serie men frågan är bara hur länge håller dom sig i livslängd under den sorts temperatur, och om du istället (om möjligt) ska skaffa dig en större chassi & kanske någon form av vattenkylare som kyller ner CPUn bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)

Permalänk
Medlem

Jag har en NH-U12A med en 7700X.

AMDs senaste kommer ständigt ligga på 90-95c om du ej gör ändringar i BIOS, oavsett kylning (möjligtvis custom loop undantaget).

Jag har gjort små förändringar i BIOS med ökad prestanda och 15-20c svalare temperaturer.

Denna video förklarar det bra:

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7700X - 32GB DDR5@6000CL36 - XFX RX 7900XTX Merc310 Black - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W

Permalänk
Medlem

Wow.. det var inget vidare luftflöde i ditt chassi.
Prova att ändra luftflödet på fläkten längst till höger i toppen blåser in i datorn.

Samt en större fläkt för utblås.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Optix MAG274R 27" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulamaan:

Hej,

Jag har kollat lite grann på nätet och det verkar som att det är standard att AMD Ryzen 7000 serien håller sig inom "95 degrees C" när den är belastad så att säga, men något som jag tänkte på i första ögonkastet är att i och med att din chassi är så pass liten och lite utrymme för luftflöde samt svårt att se på bilden men det ser ut som att denna chassi ej har någon sidopanel/takpanel där luftflödet kan ta sig utåt vilket förmodligen skapar till mer hög temperatur än vanligtvis. (Bara en gissning)

Själv använder jag en AMD Ryzen 7 7700 med Pure Rock 2 Black som CPU fläkt i denna chassi som heter: Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit) som är hyfsat stor och har både takpanel & frampanel med en massa hål så att luftflödet kan ta sig runt enklare och ut men också i och med att den är större så blir det inte lika varmt. Min temperatur håller sig stadigt runt 38-46 C när jag inte spelar & vid spelande typ BF 2042 är den runt 74-76 graders C.

Min har även en sidåpanel med glas så att man kan se inåt mot datorn, och på min förra dator så blev den rätt så varm nära grafikortet men än så länge på denna dator så är den iskall även vid spelande av krävande spel som BF 2042. Så jag tror chassi spelar stor roll och bidrar med mindre temperaturer överlag.

Det verkar som höga temperaturer är "vanligt" med denna serie men frågan är bara hur länge håller dom sig i livslängd under den sorts temperatur, och om du istället (om möjligt) ska skaffa dig en större chassi & kanske någon form av vattenkylare som kyller ner CPUn bättre.

Tja, har mesh i botten,top och i sidan. Där är bra drag ut ur toppen på chassi, sidan av chassit är iskallt när det belastas.

I idle ligger min samma som din. I BF 2042 låg den varmt men har märkt efter gjort cpu test i cinebench R23 i 30 min så är det inte så varm luft som kommer ut ur chassi som när man spelar. GPUn är elementet...

Jag har gjort inställningar på CPUn och GPUn nu så de är betydligt stor skillnad nu iallafall Kommer att svara nedanstående person då han skickat länk på där jag följt guide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har en NH-U12A med en 7700X.

AMDs senaste kommer ständigt ligga på 90-95c om du ej gör ändringar i BIOS, oavsett kylning (möjligtvis custom loop undantaget).

Jag har gjort små förändringar i BIOS med ökad prestanda och 15-20c svalare temperaturer.

Denna video förklarar det bra:

https://youtu.be/FaOYYHNGlLs

Mvh

Kollade denna videon och funkar bra. Ställde även min på 85W max, -30 all cores funkade direkt på min Jämförde min Cinebench R23 score stock mot 85W max. Tappade enbart 3% men går betydligt kallare och drar mindre effekt, körde man utan nån wattbegränsning så fick jag 19874 och låg 90-92 grader i 30 min vilket var 4,8%+ mot stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Wow.. det var inget vidare luftflöde i ditt chassi.
Prova att ändra luftflödet på fläkten längst till höger i toppen blåser in i datorn.

Samt en större fläkt för utblås.

Nope inte riktigt

Då kommer vänstra blåsa ut och högra in, fläkten för cpun blåser åt de hållet och ligger nära bakåt ut. större en 80mm utblås går inte där
Fördel och nackdel med litet chassi. Har nedklockat mitt 3080 och cpu nu så ligger svalare nu