Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Kan ProtonVPN vara ett alternativ? Har inte hört så mycket om dem egentligen men verkar som dom är baserade i Schweiz? Kanske skulle passa på att börja betala för mailen också och göra sig av med gmail / hotmail i samma veva...

Proton är absolut seriösa.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Om nu OVPN inte sparar något (eftersom allt körs i RAM) hur tänker ni skeptiska då att amerikanska myndigheter (eller spionorganisationer om du vill) ska kunna åt data som inte finns?
Tänker ni att OVPN, eller Pango, kommer att i lönndom byta ut det till hårddiskar så att de kan spara data åt USAs regering när de frågar? Eller att den lilla användardata som finns (kreditkort och emailadress om man valt att betala så) förs över till USA?

USAs lagar gäller inte i Sverige eller servrar utanför USA, eftersom de befinner sig under svensk juridistriktion men i teorin kan ju husse begära att svenska polisen gör en raid mot OVPN för att komma åt datan, vi kommer alla ihåg hur det gick för Piratebay. Men som sagt så är det inte samma sak idag eftersom allt körs i RAM. Så i praktiken så skulle de få samma svar som Mullvad gav häromsistens.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Om nu OVPN inte sparar något (eftersom allt körs i RAM) hur tänker ni skeptiska då att amerikanska myndigheter (eller spionorganisationer om du vill) ska kunna åt data som inte finns?
Tänker ni att OVPN, eller Pango, kommer att i lönndom byta ut det till hårddiskar så att de kan spara data åt USAs regering när de frågar? Eller att den lilla användardata som finns (kreditkort och emailadress om man valt att betala så) förs över till USA?

USAs lagar gäller inte i Sverige eller servrar utanför USA, eftersom de befinner sig under svensk juridistriktion men i teorin kan ju husse begära att svenska polisen gör en raid mot OVPN för att komma åt datan, vi kommer alla ihåg hur det gick för Piratebay. Men som sagt så är det inte samma sak idag eftersom allt körs i RAM. Så i praktiken så skulle de få samma svar som Mullvad gav häromsistens.

Problemet ligger i att det ändrade ägarskapet landar in under CloudAct-lagstiftningen.
CloudAct kom till för då Amerikanska myndigheter försökte få ut information Microsoft lagrade i Irland, men som Microsoft vägrade lämna från sig. CloudAct gör att Amerikanska myndigheter kan kräva att få ta del av information från Amerikanska bolag, oavsett var informationen lagras. Utöver detta kan bolaget förbjudas berätta att informationen delats. Det är detta som gör att (framför allt) myndigheter i Europa inte använder Amerikanska molntjänster.
https://www.gdprsummary.com/sv/schrems-ii-en-sammanfattning-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jessej:

Problemet ligger i att det ändrade ägarskapet landar in under CloudAct-lagstiftningen.
CloudAct kom till för då Amerikanska myndigheter försökte få ut information Microsoft lagrade i Irland, men som Microsoft vägrade lämna från sig. CloudAct gör att Amerikanska myndigheter kan kräva att få ta del av information från Amerikanska bolag, oavsett var informationen lagras. Utöver detta kan bolaget förbjudas berätta att informationen delats. Det är detta som gör att (framför allt) myndigheter i Europa inte använder Amerikanska molntjänster.
https://www.gdprsummary.com/sv/schrems-ii-en-sammanfattning-a...

Tack för info!

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av immutable:

Kan ProtonVPN vara ett alternativ? Har inte hört så mycket om dem egentligen men verkar som dom är baserade i Schweiz? Kanske skulle passa på att börja betala för mailen också och göra sig av med gmail / hotmail i samma veva...

Skrivet av NodCommander:

Proton är absolut seriösa.

https://www.reddit.com/r/ProtonVPN/comments/93pp40/protonvpn_...

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Blir det ett byte så blir det till Mullvad. Dock har jag inte samma goda erfarenheter rent tekniskt. Högre latency och en del packet loss. Mycket mer verifieringar på hemsidor pga svartlistade IP-adresser. Samt att nästan inga streamingtjänster fungerar. Vilket det gör med OVPN då dom routar specifikt trafiken till/från streamingtjänsterna via inhyrda servrar.

Jag kommer sitta kvar i båten ett tag till, men så fort jag får en bad feeling så blir det ett byte rakt av, även fast jag har mycket tid kvar. Man måste våga ta sin data på allvar.

Upplevde precis samma strul när jag provade Mullvad vs Ovpn. Det var det som var bra med Ovpn att de inte var jätte stora och flög lite under radarn.

Permalänk

En nackdel med Mullvad är att de inte erbjuder fast IP vilket Ovpn gör. Underlättar när man kör servrar bakom vpn.

Permalänk

Inte en chans att jag kör ovpn efter denna nyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

1137 dagar kvar
Löper ut 24 juni 2026

Hoppas verkligen att inget major ändras.
Har verkligen ingen lust att byta.

Ledsen mannen, OVPN som du kommer ihåg det finns inte längre.
OVPN är botnet nu.
Det är nya ägare nu och dom kommer att ta börja tjäna pengar på din personliga surfdata precis som dom gjort med sina andra produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Ledsen mannen, OVPN som du kommer ihåg det finns inte längre.
OVPN är botnet nu.
Det är nya ägare nu och dom kommer att ta börja tjäna pengar på din personliga surfdata precis som dom gjort med sina andra produkter.

Jo de kommer finnas kvar kommer vara kvar.
Har du/ni inte läst det sista i blogginlägg:
Det finns inga planerade ändringar för ditt nuvarande OVPN-konto och prenumeration, det kommer fortsätta att fungera precis som det alltid har gjort med samma tillägg och antal tillåtna enheter. OVPN kommer fortsätta att drivas som en fristående tjänst. Dina kunduppgifter som beskrivet i vår integritetspolicy lagras fortfarande på infrastruktur som drivs av OVPN, och vår VPN-infrastruktur kommer att fortsätta hålla samma höga säkerhetsstandard vi alltid har använt.

Verkar som folk inte läser det sista.
Jag tro på det som han skriver

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Proton är absolut seriösa.

Proton är definitvt opålitliga.

Citat:

ProtonMail: User data for the USA thanks to good cooperation with authorities "ProtonMail must cooperate with Swiss security authorities, because Switzerland is a full-blown surveillance state with the Surveillance Act (BÜPF) and the Intelligence Services Act (NDG). [....] For security authorities in Switzerland, ProtonMail is a godsend, because many users mistakenly believe that their data is actually protected by the „strict Swiss data protection laws“ with ProtonMail. They do not know that the current Data Protection Act (DPA) in Switzerland does not guarantee effective data protection and that criminal proceedings and surveillance measures are not covered by the DPA at all (Art. 2 para. 2 lit. c DPA).

Such users also believe in the promises of „automatic email security“ and „anonymous email“. **They overlook the fact that ProtonMail already mentions on its homepage that it does not always log IP addresses, but only „by default“. ProtonMail also points out in the privacy policy to scan the content of incoming and outgoing emails.“

Protons komiska svar:

Citat:

ProtonMail cannot be used for illegal or criminal activities. As a Swiss company we do not comply with legal requests from foreign authorities, but if Swiss authorities open a case, we are obligated by law to assist to the extent possible.

https://www.reddit.com/r/ProtonMail/comments/ox0f5s/protonmai...
Deras vpn ligger i Schweiz också. Illegal, criminal, är lika med att laddar man ner filmer, serier med ProtonVPN så riskerar man att åtalas. Mullvad är en av få pålitliga när det gäller "no log policies". En av dom största ExpressVPN är också opålitliga.

Citat:

Edward Snowden
@Snowden
If you're an ExpressVPN customer, you shouldn't be.
Joseph Menn
@josephmenn

The at least until recently CIO of big VPN ExpressVPN is one of the three former U.S. intelligence operatives who agreed today not to fight charges they illegally helped UAE hack people. Kind of makes you think.

https://twitter.com/Snowden/status/1438291654239215619

Permalänk
Medlem

Har någon här kontaktat OVPN och frågat om man kan få sin existerande tid krediterad om man vill säga upp tjänsten till följd av uppköpet? Såklart lite surt att man nyligen har förnyat för en längre tid.

Det är himla tråkigt, OVPN har (i mitt fall) varit felfria och betydligt bättre presterande gentemot Mullvad, framförallt kraftigt lägre latens och möjlighet att saturera i princip varenda anslutning jag har använt. Men det lär ju tyvärr bli en flytt till Mullvad trots allt.

Permalänk

Jag ser ingen anledning till att panik byta vpn leverantör, möjligt om framtiden säger annat fast det tar jag då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jessej:

Problemet ligger i att det ändrade ägarskapet landar in under CloudAct-lagstiftningen.
CloudAct kom till för då Amerikanska myndigheter försökte få ut information Microsoft lagrade i Irland, men som Microsoft vägrade lämna från sig. CloudAct gör att Amerikanska myndigheter kan kräva att få ta del av information från Amerikanska bolag, oavsett var informationen lagras. Utöver detta kan bolaget förbjudas berätta att informationen delats. Det är detta som gör att (framför allt) myndigheter i Europa inte använder Amerikanska molntjänster.
https://www.gdprsummary.com/sv/schrems-ii-en-sammanfattning-a...

Vänta lite!

Måste vi bojkotta allt från USA nu också? Att kinesiska företag kan tvingas lämna ut information till staten var ju ett skäl till att de skulle bojkottas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Proton är absolut seriösa.

Tills polisen kommer.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

Bytte till Mullvad efter ha läst detta. Var lätt byte, bara ladda ny Wireguard config.
Hade 180 dagar kvar på OVPN men oh well.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Köp VNP-företag.
Börja logga all trafik.
Sälj trafikdata till rättighetshavare.

Profit!

Prosit!

Får hoppas att det inte blir det scenariot.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

OVPN
OpenVPN

Ena är ett företag.
Andra ett protokoll.

ovpn är även filändelse för OpenVPN konfigurationsfiler bara för att krångla till det ytterligare.
I linux används .conf istället men de som laddas hem från tjänsteleverantören har filändelsen .ovpn

Skrivet av filbunke:

Vänta lite!

Måste vi bojkotta allt från USA nu också? Att kinesiska företag kan tvingas lämna ut information till staten var ju ett skäl till att de skulle bojkottas?

Nej USA kan man lita på de vill oss bara väl.
Eller så utgår du ifrån att all information samlas in och eventuellt används nu eller i framtiden, även metadata som anses oskyldigt får en annan betydelse i större mängder.
Allt Kina anklagas för kan du utgå från att USA redan gör en del påstår att det snarare handlar om att USA vill ha ensamrätt till den typen av informationsinsamling, du får bilda dig din egen uppfattning om vad du litar på och vad som är sant.

Permalänk
Medlem

Fick detta från deras support:

Hej! Kommer inte bli några större skillnader, jag kan lova att data inte kommer skördas och säljas. Tjänsten kommer fortsättningsvis drivs precis som innan utan några loggar. OVPN, precis som tidigare, drivs fortfarande från Sverige under svensk lagstiftning.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Fick detta från deras support:

Hej! Kommer inte bli några större skillnader, jag kan lova att data inte kommer skördas och säljas. Tjänsten kommer fortsättningsvis drivs precis som innan utan några loggar. OVPN, precis som tidigare, drivs fortfarande från Sverige under svensk lagstiftning.

Man får fråga sig, litar jag på Ovpn?
Ja, var kund hos Ovpn.
Nej, väl någon annan vpn tjänst.
Då man tunnlar all ens trafik genom vpn leverantörens servrar måste man ha förtroende för tjänsten.

Permalänk
Medlem

2372 dagar kvar.
Hopp då får man väl bara lita på dem att de inte blir några förändringar mer än ny ägare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chatterduck:

Man får fråga sig, litar jag på Ovpn?
Ja, var kund hos Ovpn.
Nej, väl någon annan vpn tjänst.
Då man tunnlar all ens trafik genom vpn leverantörens servrar måste man ha förtroende för tjänsten.

jag litar på OVPN det de själva som kommer sköta det ju

Permalänk
Medlem

Pug. tur jag bara har 90 dagar kvar. Då hinner jag se åt vilket håll det barkar

VPN handlar ju i stort sett bara om förtroende och blir man uppköpta av en av de sämre spelarna lutar det mot att jag skaffa Mullvad eller någon annan istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

oj det här känns verkligen inte bra och jag som förnyade mitt abonnemang i två år till tidigare under det här året.

är det bara jag som tycker att de borde maila ut den här infon till sina kunder också? alla kollar inte deras hemsida regelbundet och jag hade nog missat detta on ingen postat det här.

Det är lustigt med tanke på att man bruka maila ut nyheter annars...

Permalänk
Skrivet av Follow90:

2372 dagar kvar.
Hopp då får man väl bara lita på dem att de inte blir några förändringar mer än ny ägare

Har du betalt för 6år, alltså till 2029??

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Det är lustigt med tanke på att man bruka maila ut nyheter annars...

Verkligen, känns inte transperent att inte maila ut informationen till de kunder som angett sin email.
Ångrar att jag slog till och förnyade i tre år för några månader sen..
933 days left
Expires on December 4, 2025

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Verkligen, känns inte transperent att inte maila ut informationen till de kunder som angett sin email.
Ångrar att jag slog till och förnyade i tre år för några månader sen..
933 days left
Expires on December 4, 2025

Jag ångra inte, kommer förlänga det den 20 aug 2025.
ingen e-postadress behöver anges när du registrerar ett konto hos oss. Det går även utomordentligt att betala anonymt till oss, vilket kan göras genom att skicka kontanter i ett brev till vårt kontor alternativt genom att betala via kryptovalutor.

När en användare skapar ett konto så måste användarnamn och lösenord anges. Vi rekommenderar också användare att ange en epostadress, men det är helt valfritt. Epostadressen används exempelvis för kvitton vid köp, lösenordsåterställning, betalningspåminnelser när kontotiden håller på att gå ut samt ett valfritt nyhetsbrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Jag ångra inte, kommer förlänga det den 20 aug 2025.
ingen e-postadress behöver anges när du registrerar ett konto hos oss. Det går även utomordentligt att betala anonymt till oss, vilket kan göras genom att skicka kontanter i ett brev till vårt kontor alternativt genom att betala via kryptovalutor.

När en användare skapar ett konto så måste användarnamn och lösenord anges. Vi rekommenderar också användare att ange en epostadress, men det är helt valfritt. Epostadressen används exempelvis för kvitton vid köp, lösenordsåterställning, betalningspåminnelser när kontotiden håller på att gå ut samt ett valfritt nyhetsbrev.

Förvisso så anger man ingen mailadress etc men de ser ju vilken IP du ansluter ifrån, dvs din hem-IP. Lätt att få ut vem du är när man har det.

Jag vill slå ett slag för AzireVPN, kört med dem i 3 år nu, svenskt företag, hyr inga servrar utan äger alla och kör dem utan hårddiskar.
Därmed har de inte så många servrar eller locations men de som finns är grymt snabba, inga problem att maxa gigabit-lina.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Förvisso så anger man ingen mailadress etc men de ser ju vilken IP du ansluter ifrån, dvs din hem-IP. Lätt att få ut vem du är när man har det.

Jag vill slå ett slag för AzireVPN, kört med dem i 3 år nu, svenskt företag, hyr inga servrar utan äger alla och kör dem utan hårddiskar.
Därmed har de inte så många servrar eller locations men de som finns är grymt snabba, inga problem att maxa gigabit-lina.

använder dem också de har gjort en app för IOS nu tog dansk server var snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Jo de kommer finnas kvar kommer vara kvar.
Har du/ni inte läst det sista i blogginlägg:
Det finns inga planerade ändringar för ditt nuvarande OVPN-konto och prenumeration, det kommer fortsätta att fungera precis som det alltid har gjort med samma tillägg och antal tillåtna enheter. OVPN kommer fortsätta att drivas som en fristående tjänst. Dina kunduppgifter som beskrivet i vår integritetspolicy lagras fortfarande på infrastruktur som drivs av OVPN, och vår VPN-infrastruktur kommer att fortsätta hålla samma höga säkerhetsstandard vi alltid har använt.

Verkar som folk inte läser det sista.
Jag tro på det som han skriver

Problemet är att det som står skrivet inte är skrivet av den som äger OVPN.
Det är ungefär som att sälja sitt hus och säga till grannen att trädgården nog kommer att skötas lika fint som innan fast av någon annan som kanske har helt andra intressen och baktankar.
Det som står är bara förhoppningar om att det ska gå bra men det betyder absolut ingenting.

Vad som helst kan hända med de nya ägarna och dom måste följa amerikansk lag vilket betyder att dom måste ha bakdörrar och tillgängliggöra massövervakning från myndigheter.
Deras tidigare företagande vittnar om att dom tjänar pengar på datamining och att sälja kunders uppgifter. Ingenting jag har sett dem göra tidigare talar för att dom kommer att driva tjänsten med samma intentioner som tidigare ägare.