Permalänk
Medlem
Skrivet av huggggge:

Jisses längesedan jag såg något företag nå så dåliga omdöme, de verkar närmast kriminella ju.
+ obefintlig support...

OVPN gör bort sej så det smäller om det.
Att inte hört av sej med ett enda ord här är så satanst kast @OPVN David!!
Jag tolkar tystnaden som ett tecken på insikten kom försent, pengarna kliade för mycket och hjärna kroknade.
alla har gjort kassa affärer här kom OVPN. Slit dej loss så kommer vi tebaxs!

Hade som många andra, BF köpt lång abonnemang, men jag skiter i några fjuttiga spänn!
Köpte Mullvad dagen efter, som knallar på, det enda som strular för mej är att hos OVPN hade jag 10 klienter
men Mullvad ger bara fem, vilket innebär att jag alldeles för ofta måst "döda" någon lina på nån klient som rullar.

Mullvad ge mej möjlighet till fler linor med möjlighet att köra minst 10 samtidigt.

Så vakna nu och kom med en replik, innan jag sluta surfa på Äckel_päckiga_kräkiga FB så jag att David hängde där
iallafall från början, men det gällde väl då att dra i nya kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulabandula:

Hej! någon som testat Bahnhofs variant? Integrity VPN? Är det bara bluff eller något värt att testa?

Testade det för länge sen. Men tydligen hamnar man bakom en IP som massor av kunder sitter bakom så man blir spärrad på typ alla siter som använder cloudflare skydd. Står att IPt är spärrat pga massor med spam o annat skit som kommer från den IP eller IP range. Så det är värdelöst skulle jag säga.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Får man publik ip via njalla?

Permalänk

En fråga kring detta från en relativ VPN-nybörjare.

Såklart olustigt ur datasäkerhetssynpunkt att OVPN köps upp av ett amerikanskt bolag, särskilt om det via bulvaner är Hollywood som är bakom som nån i tråden antydde, men ur rent fildelningssynpunkt för dom som håller på med det är det min tolkning att det fortfarande är ens internetleverantör som sitter på korten? I ett teoretiskt scenario, om FBI skulle tvinga OVPN att ge ut loggar (om dom nu börjar med det) så får dom inte fram så mycket mer än att IP:t tillhör internetleverantör 1, och att det fortfarande är upp till internetleverantör 1 att ge ut information om personen för att kunna sätta dit nån?

Permalänk
Medlem

https://tekniksmart.se/svenska-vpn-tjansten-ovpn-ar-sald-har-...

Ser dessvärre inte jättebra ut då köparens andra produkter fått varningar och är under uppsikt av myndigheter för konstigheter. orkade inte läsa allt men det finns nog mer dessvärre.

Som alltid vinner pengarna, han kan väll gå i pension nu och säkra sina barn och barnbarns framtid vilket nog faktiskt är målet för de flesta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulabandula:

Hej! någon som testat Bahnhofs variant? Integrity VPN? Är det bara bluff eller något värt att testa?

Jag kör gratis varianten som man får med banhof och mitt IP ändras men sedan hur bra det är vet jag inte, men är den gratis kan man lika gärna använda den tänker jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://tekniksmart.se/svenska-vpn-tjansten-ovpn-ar-sald-har-...

Ser dessvärre inte jättebra ut då köparens andra produkter fått varningar och är under uppsikt av myndigheter för konstigheter. orkade inte läsa allt men det finns nog mer dessvärre.

Som alltid vinner pengarna, han kan väll gå i pension nu och säkra sina barn och barnbarns framtid vilket nog faktiskt är målet för de flesta.

Bra artikel!

Jag har flera år kvar på OVPN då jag köpte på mig under BF. Har alltid varit ett fan av Mullvad och är det än idag. Men tyvärr är deras IP-range totalt svartlistade nästan överallt samt att peeringen mot 31173 är sämre för mig än mot Obenetwork så det blir svårt att vara en vanlig datoranvändare. Jag håller just nu på att göra en utvärdering över den svenska Azirevpn som har funnits på marknaden ett bra tag. Mig veterligen så har jag sällan stött på problem med svartlistning. Dock lägger jag iaf stor vikt i integritet och förtroende, och har varit i kontakt med deras support ett par tillfällen och får ingen toppen feeling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag kör gratis varianten som man får med banhof och mitt IP ändras men sedan hur bra det är vet jag inte, men är den gratis kan man lika gärna använda den tänker jag.

Gratisvarianten ger dig en annan IP, men är absolut inte "säker" på något vis (om dom inte ändrat vilken tunnelteknik som används nyligen).

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Bra artikel!

Jag har flera år kvar på OVPN då jag köpte på mig under BF. Har alltid varit ett fan av Mullvad och är det än idag. Men tyvärr är deras IP-range totalt svartlistade nästan överallt så det blir svårt att vara en vanlig datoranvändare. Jag håller just nu på att göra en utvärdering över den svenska Azirevpn som har funnits på marknaden ett bra tag. Mig veterligen så har jag sällan stött på problem med svartlistning. Dock lägger jag iaf stor vikt i integritet och förtroende, och har varit i kontakt med deras support ett par tillfällen och får ingen toppen feeling.

Ja OVPN tappar nu det förtroendet då deras nya bolag inte verkar så måna om integritet eller sina användare tyvärr. OVPN borde väntat på en bättre köpare eller alternativt fortsatt köra själv, gick dom med förlust eller var det bara pengarna som lockade?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Gratisvarianten ger dig en annan IP, men är absolut inte "säker" på något vis (om dom inte ändrat vilken tunnelteknik som används nyligen).

Säkert bättre än inget alls och ingår det så är det alltid nått. Hur betal varianten är vet jag inte.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

PIA VPN har fått bra omdöme…

Permalänk
Medlem
Skrivet av routernisse:

I ett teoretiskt scenario, om FBI skulle tvinga OVPN att ge ut loggar (om dom nu börjar med det) så får dom inte fram så mycket mer än att IP:t tillhör internetleverantör 1, och att det fortfarande är upp till internetleverantör 1 att ge ut information om personen för att kunna sätta dit nån?

Ja och de flesta etablerade operatörer gör ju tyvärr just detta, med undantag för Bahnhof då.

Men andra skäl för att använda VPN förstår jag inte riktigt, med undantag för något sunkigt tveksamt öppet-WiFi möjligen.

Permalänk

Hur blev det efter uppköpet av OVPN? Är ni kvar som kunder?
Senaste gången jag hade tjänsten aktiverad var i början av förra året och är sugen på att köpa igen men är tveksam till om det är lika bra som det var förr..

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Chatterduck:

PIA VPN har fått bra omdöme…

Ingick i en merger med Crossrider / Kape technologies som också hade massa fuffens för sig gällande AD-injectors och datainsamling genom deras browser development platform.

https://restoreprivacy.com/kape-technologies-owns-expressvpn-...

Permalänk
Skrivet av maDa:

Ja och de flesta etablerade operatörer gör ju tyvärr just detta, med undantag för Bahnhof då.

Men andra skäl för att använda VPN förstår jag inte riktigt, med undantag för något sunkigt tveksamt öppet-WiFi möjligen.

Problemet med att använda en VPN-tjänst knuten till en ISP är att de har som krav att samla in och spara data under LEK. Helt ärligt vet jag inte hur detta appliceras i Bahnhofs fall. Men det känns rimligt att de faller under detta krav då de är en ISP.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Hur blev det efter uppköpet av OVPN? Är ni kvar som kunder?
Senaste gången jag hade tjänsten aktiverad var i början av förra året och är sugen på att köpa igen men är tveksam till om det är lika bra som det var förr..

Jag bytte till Mullvad, det är som sagt lite halv-strul med svartlistor och spam-flaggade IP-adresser. Detta bör dock minska framöver då port-forwarding inte längre stöds och alla som använder Mullvad för Rats och Botnets flyttar till en annan tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbbbbaaaaa:

Problemet med att använda en VPN-tjänst knuten till en ISP är att de har som krav att samla in och spara data under LEK. Helt ärligt vet jag inte hur detta appliceras i Bahnhofs fall. Men det känns rimligt att de faller under detta krav då de är en ISP.

Nu vet jag inte hur det är med Bahnhofs gratis VPN men tjänsten som kostar är det inte Bahnhof som driftar, den drivs av 5 juli-stiftelsen och Bahnhof är enbart en säljare av tjänsten som jag förstår det. Så här skriver de på deras hemsida:

"Integrity VPN säljs endast via internetleverantörer. Detta är ett sätt att ytterligare höja säkerheten för användarna, eftersom ingen part har “hela bilden”: Vi som driver Integrity VPN vet inte vilka användarna är, och internetleverantören kan inte se vart deras kund surfar."

Sedan om det faktiskt funkar som de säger är ju en annan fråga som jag inte vet svaret på.

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Nu vet jag inte hur det är med Bahnhofs gratis VPN men tjänsten som kostar är det inte Bahnhof som driftar, den drivs av 5 juli-stiftelsen och Bahnhof är enbart en säljare av tjänsten som jag förstår det. Så här skriver de på deras hemsida:

"Integrity VPN säljs endast via internetleverantörer. Detta är ett sätt att ytterligare höja säkerheten för användarna, eftersom ingen part har “hela bilden”: Vi som driver Integrity VPN vet inte vilka användarna är, och internetleverantören kan inte se vart deras kund surfar."

Sedan om det faktiskt funkar som de säger är ju en annan fråga som jag inte vet svaret på.

Så tolkar jag det också. Det är ju rätt uppenbart att det är Bahnhof som ligger bakom det, men eftersom att VPN tjänsten drivs genom en stiftelse på pappret så behöver de alltså inte logga något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Hur blev det efter uppköpet av OVPN? Är ni kvar som kunder?
Senaste gången jag hade tjänsten aktiverad var i början av förra året och är sugen på att köpa igen men är tveksam till om det är lika bra som det var förr..

Jag har knappa två år kvar. Den är inte sämre än förut, än i alla fall. Håller på och testar AzireVPN just nu och den spelar fint med Vilfo-routern och har samma plats på sina servrar som OVPN har: Obehosting, och är lika stabilt.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har knappa två år kvar. Den är inte sämre än förut, än i alla fall. Håller på och testar AzireVPN just nu och den spelar fint med Vilfo-routern och har samma plats på sina servrar som OVPN har: Obehosting, och är lika stabilt.

Upplever också samma sak. Riktigt stabilt med AzireVPN. Sen vet jag inte hur beprövade dom är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Upplever också samma sak. Riktigt stabilt med AzireVPN. Sen vet jag inte hur beprövade dom är?

Jag har inte sett något jättenegativt om dem, de har samma synsätt som OVPN, dvs allt körs i RAM och de har något som kallas "Blind operator". Det jag sett lite klagomål på är att de inte gått igenom auditing och att deras app för Windows är väldigt enkel, dvs man kan inte göra några inställningar. Har själv inte testat då jag kör VPN i routern. Det som oroar mig, om jag förstått det här med port forwarding rätt, så är det att de har kvar det och då finns ju risken att buset använder det och alla andra blir drabbade av massa captchas hela tiden, så som jag upplever Mullvad fortfarande lider av. Men antar att det kommer att lugna ner sig nu när de tagit bort port forwarding.

Hursomhelst så har jag inte stött på en enda captcha under de två veckor jag testat Azire (peppar, peppar)

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Så tolkar jag det också. Det är ju rätt uppenbart att det är Bahnhof som ligger bakom det, men eftersom att VPN tjänsten drivs genom en stiftelse på pappret så behöver de alltså inte logga något.

Men även om dom drev en vpn. Varför skulle dom behöva logga vpn tjänsten? Det hör ju inte till isp trafiken.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Upplever också samma sak. Riktigt stabilt med AzireVPN. Sen vet jag inte hur beprövade dom är?

Läste att de inte ens har en killswitch, stämmer de? :S

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av routernisse:

En fråga kring detta från en relativ VPN-nybörjare.

Såklart olustigt ur datasäkerhetssynpunkt att OVPN köps upp av ett amerikanskt bolag, särskilt om det via bulvaner är Hollywood som är bakom som nån i tråden antydde, men ur rent fildelningssynpunkt för dom som håller på med det är det min tolkning att det fortfarande är ens internetleverantör som sitter på korten? I ett teoretiskt scenario, om FBI skulle tvinga OVPN att ge ut loggar (om dom nu börjar med det) så får dom inte fram så mycket mer än att IP:t tillhör internetleverantör 1, och att det fortfarande är upp till internetleverantör 1 att ge ut information om personen för att kunna sätta dit nån?

Sitter ett VPN-företag och loggar (öppet eller i smyg) så är det även rätt så troligt att de även har dina personuppgifter om du tex betalade med kort, så varför tjata med internetleverantören för uppgifter?

Förstår dock inte vad folk skulle vara oroliga över, alla här verkar ju hävda att de bara använder en kommersiell vpn-tjänst för att köpa argentinsk youtube premium och kunna betala och titta på amerikansk netflix? Då finns det ju ingen fara med att de loggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Sitter ett VPN-företag och loggar (öppet eller i smyg) så är det även rätt så troligt att de även har dina personuppgifter om du tex betalade med kort, så varför tjata med internetleverantören för uppgifter?

Förstår dock inte vad folk skulle vara oroliga över, alla här verkar ju hävda att de bara använder en kommersiell vpn-tjänst för att köpa argentinsk youtube premium och kunna betala och titta på amerikansk netflix? Då finns det ju ingen fara med att de loggar?

Jag tror att dom flesta på det här forumet inte använder en VPN primärt för att köpa argentiskt youtube premium eller att hålla sina kreditkort "säkra". Utan att vi verkligen bryr oss om får integritet på nätet. Då är det ytterst viktigt att lita på sin VPN-leverantör.

Jag kör VPN i routern och värnar om alla integritet och säkerhet på nätet. Borde vara en rättighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag tror att dom flesta på det här forumet inte använder en VPN primärt för att köpa argentiskt youtube premium eller att hålla sina kreditkort "säkra". Utan att vi verkligen bryr oss om får integritet på nätet. Då är det ytterst viktigt att lita på sin VPN-leverantör.

Jag kör VPN i routern och värnar om alla integritet och säkerhet på nätet. Borde vara en rättighet.

FBI eller någon annan kommer inte begära ut dina uppgifter om det enda du ägnar dig åt är att "få integritet på nätet".

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Nu vet jag inte hur det är med Bahnhofs gratis VPN men tjänsten som kostar är det inte Bahnhof som driftar, den drivs av 5 juli-stiftelsen och Bahnhof är enbart en säljare av tjänsten som jag förstår det. Så här skriver de på deras hemsida:

"Integrity VPN säljs endast via internetleverantörer. Detta är ett sätt att ytterligare höja säkerheten för användarna, eftersom ingen part har “hela bilden”: Vi som driver Integrity VPN vet inte vilka användarna är, och internetleverantören kan inte se vart deras kund surfar."

Sedan om det faktiskt funkar som de säger är ju en annan fråga som jag inte vet svaret på.

Då borde det inte vara några större problem förutsatt att tjänsten är uppsatt korrekt.

Själv kommer jag dock fortsätta använda beprövade tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

FBI eller någon annan kommer inte begära ut dina uppgifter om det enda du ägnar dig åt är att "få integritet på nätet".

Nä, för "har man rent mjöl i påsen så... " och allt det där, eller hur?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

FBI eller någon annan kommer inte begära ut dina uppgifter om det enda du ägnar dig åt är att "få integritet på nätet".

Chat control?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Chat control?

Om du är orolig över chat control så rekommenderar jag dig att använda rosenkristaller. Lägg ett gäng runt din router så hittar ingen dig. Fungerar lika bra mot chat control som en vpn, då med tanke på att det inte är i drift och att det med största sannolikhet aldrig kommer sjösättas heller.

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Hur blev det efter uppköpet av OVPN? Är ni kvar som kunder?
Senaste gången jag hade tjänsten aktiverad var i början av förra året och är sugen på att köpa igen men är tveksam till om det är lika bra som det var förr..

Jag blir kvar, använder OVPN för att få ett fast IP och köra servrar hemma. Slipper jag beställa fast IP av ISP och blir lite mer anonymt. Sen orkar jag inte konfigurera om routern igen.