Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Testade det för länge sen. Men tydligen hamnar man bakom en IP som massor av kunder sitter bakom så man blir spärrad på typ alla siter som använder cloudflare skydd. Står att IPt är spärrat pga massor med spam o annat skit som kommer från den IP eller IP range. Så det är värdelöst skulle jag säga.

Det gör man väl iof hos det flesta VPN och det är lite av hela iden, om alla kunder fick en unik utgående IP-adress skulle det paja lite av idén. Men håller med om att det är ett problem helt klart när man som "skötsam" ändå blir blockad för att man kommer från fel IP.

Permalänk
Medlem

Erbjuder mullvad eller någon annan pålitlig leverantör något motsvarande till OVPNs streaminglösning, som är rätt smidig när man som jag kör hela nätverkat bakom en VPN router? Att whitelista IP adresser håller ju inte i längden, speciellt för de som typ kör AWS osv och policy based routing är det få programvaror som har stöd för, vet bara om OpenWRT.

Permalänk
Medlem

När jag sa upp mitt abonnemang, eller snarare tog bort automatisk förnyelse, så fick jag detta per automatik, som väl känns som något skrivet av corporate även om det står "I".

"I understand the concern. Our focus is still privacy and security; nothing has changed in that regard. We always aim to be transparent, which is why we disclosed the acquisition on our blog, released transparency reports, and are always open to answering any and all questions or concerns users may have about any part of the service.

We (OVPN) still make our own decisions, and like always, we aim to be transparent with a strict focus on security and privacy. We will keep running the service as a zero-log VPN and have no intention of adding trackers to our apps or starting to log users.

I hope that, with time, we can earn your trust back."

Permalänk
Medlem

nu går min subscription ut om ca en månad så börjar ju bli dags att fundera på livet.
har alltid gillat OVPN och haft få problem över alla år, men gillar verkligen inte att de blivit uppköpta och vilka de har blivit uppköpta av.
Samtidigt så får man väl lite på dem tänker jag. om de säger att de fortsätter att köra utan loggar och diskar så får man väl lita på dem?

vet fan inte vilken lösning jag ska titta på annars.. behöver ju min portforwarding som nu är borta från mullvad.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nu går min subscription ut om ca en månad så börjar ju bli dags att fundera på livet.
har alltid gillat OVPN och haft få problem över alla år, men gillar verkligen inte att de blivit uppköpta och vilka de har blivit uppköpta av.
Samtidigt så får man väl lite på dem tänker jag. om de säger att de fortsätter att köra utan loggar och diskar så får man väl lita på dem?

vet fan inte vilken lösning jag ska titta på annars.. behöver ju min portforwarding som nu är borta från mullvad.

Jag bytte till AzireVPN ett bra tag sen. Dom har publika ip adresser med öppna portar.

Permalänk
Skrivet av Glis:

Hotspot Shield, alltså köparen, har ju inte världens bästa rykte. Den är också USA-baserad, vilket inte heller är så populärt bland VPN-kunder.

Japp. Kommer se mig om efter en ny VPN-tjänst utan amerikanskt ägande. Vad rekommenderas då? Mullvad?

Permalänk
Medlem

Den här sidan är lite intressant:
https://kumu.io/sobeyharker/vpn-relationships#vpn-company-rel...

Jag vet dock inte hur pålitlig den är eller om personen/personerna bakom har någon egen dold agenda.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0r21:

Jag bytte till AzireVPN ett bra tag sen. Dom har publika ip adresser med öppna portar.

ska kolla in dem då.
hag varit kund hos ovpn i nio år, det är ju ett tag det.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0r21:

Jag bytte till AzireVPN ett bra tag sen. Dom har publika ip adresser med öppna portar.

Vad har du för uppkoppling samt hur bra sprutt får du med VPN?
Har läst flera recensioner där de tycker att det går långsamt, samt så påstår VPNmentor att azirevpn läcker dns

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0r21:

Jag bytte till AzireVPN ett bra tag sen. Dom har publika ip adresser med öppna portar.

Jag vet inte vad du menar med "publika" IP-adresser men man kan inte få en egen statisk IP om det är det du menar; det står tydligt och klart "Shared IP addreses
All our IP addresses (IPv4 and IPv6) are behind NAT for improved privacy."
så det är snarare tvärtom - om det nu var det du menade

De kan inte ha många kunder om de har tänkt att fortsätta med sin hårdvara;

"A kit of SuperMicro servers and a Juniper EX4300 switch are brought and installed by our team on all our offered locations.
The switch is connected to one or two 10 Gbit/s uplinks which can be upgraded to 40 Gbit/s QSFP uplinks when needed. Each server is connected with two 1 Gbit/s links towards the switch."
"Our SuperMicro servers are equipped with a quad-core Intel Xeon CPU, 12GB of RAM"
Dvs. om 20 pers på en server belastar 100 Mbit/s finns det ingen bandbredd över för användare 21.
Och varje server har 1 CPU med 4 kärnor? Jag vet inte hur de tänkt där men det är ju underdimensionerat som fasen.
Och varje switch har alltså 20 Gbit/s att dela på sina 48 portar? Det blir då ~417 Mbit/s per server i teorin.
(Det ser ut att vara 48T-versionen på bilden men länken ger 404 vilket inte heller känns så seriöst)

Hur har de tänkt här egentligen?
Hur kan man som VPN-provider inte ens sätta NIC med 10 Gbit/s i sina servrar, eller inte ha 40 Gbit/s SFP-moduler i standardutförande?
Det är som att de budat hem hårdvara som sålts på konkursauktion och smällt upp den. Klart att de kan stoltsera med att äga hårdvaran när den bara kostar en halv genomsnittlig månadslön per "set" som de kallar det.
Företaget grundades visst 2012 och om de köpte hårdvaran runt den tiden så är det logiskt...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vad har du för uppkoppling samt hur bra sprutt får du med VPN?
Har läst flera recensioner där de tycker att det går långsamt, samt så påstår VPNmentor att azirevpn läcker dns

Jag håller på och testar Azirevpn, fast jag har den med Wireguard i routern (Vilfo) och jag får samma hastigheter som med OVPN, dvs ~475Mbit/s på min 500-lina, mot närmsta servern i Stockholm. De ligger på samma serverpark som OVPN (Obehosting) märkte jag. Har nu inte provat appen men med wireguard bör det inte vara någon större skillnad.
Den läcker inte min DNS i alla fall utan visar på Azirevpns DNS-servrar.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag håller på och testar Azirevpn, fast jag har den med Wireguard i routern (Vilfo) och jag får samma hastigheter som med OVPN, dvs ~475Mbit/s på min 500-lina, mot närmsta servern i Stockholm. De ligger på samma serverpark som OVPN (Obehosting) märkte jag. Har nu inte provat appen men med wireguard bör det inte vara någon större skillnad.
Den läcker inte min DNS i alla fall utan visar på Azirevpns DNS-servrar.

Obenetwork är den som jag har bäst peering igenom. Där är det endast AzireVPN och OVPN som använder dom. Vill så gärna kunna använda mullvad med får för hög ping + packetloss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag vet inte vad du menar med "publika" IP-adresser men man kan inte få en egen statisk IP om det är det du menar; det står tydligt och klart "Shared IP addreses
All our IP addresses (IPv4 and IPv6) are behind NAT for improved privacy."
så det är snarare tvärtom - om det nu var det du menade

De kan inte ha många kunder om de har tänkt att fortsätta med sin hårdvara;

"A kit of SuperMicro servers and a Juniper EX4300 switch are brought and installed by our team on all our offered locations.
The switch is connected to one or two 10 Gbit/s uplinks which can be upgraded to 40 Gbit/s QSFP uplinks when needed. Each server is connected with two 1 Gbit/s links towards the switch."
"Our SuperMicro servers are equipped with a quad-core Intel Xeon CPU, 12GB of RAM"
Dvs. om 20 pers på en server belastar 100 Mbit/s finns det ingen bandbredd över för användare 21.
Och varje server har 1 CPU med 4 kärnor? Jag vet inte hur de tänkt där men det är ju underdimensionerat som fasen.
Och varje switch har alltså 20 Gbit/s att dela på sina 48 portar? Det blir då ~417 Mbit/s per server i teorin.
(Det ser ut att vara 48T-versionen på bilden men länken ger 404 vilket inte heller känns så seriöst)

Hur har de tänkt här egentligen?
Hur kan man som VPN-provider inte ens sätta NIC med 10 Gbit/s i sina servrar, eller inte ha 40 Gbit/s SFP-moduler i standardutförande?
Det är som att de budat hem hårdvara som sålts på konkursauktion och smällt upp den. Klart att de kan stoltsera med att äga hårdvaran när den bara kostar en halv genomsnittlig månadslön per "set" som de kallar det.
Företaget grundades visst 2012 och om de köpte hårdvaran runt den tiden så är det logiskt...

Jag menar att du får en ip adress som har öppna portar. Har aldrig haft problem med dem och uppkopplingen är stabil hela tiden... men sen är jag ingen storanvändare direkt. Får ändå samma hastigheter som jag fick hos OVPN, det enda som var bättre med OVPN var att man kunde köpa en helt egen IP adress (statisk) för en extra peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vad har du för uppkoppling samt hur bra sprutt får du med VPN?
Har läst flera recensioner där de tycker att det går långsamt, samt så påstår VPNmentor att azirevpn läcker dns

Jag får jag runt 700-800 Mbit/s med speedtest iaf... med deras svenska ip:n. Jag har 1000/1000 fiber

Permalänk

Någon annan som har problem med OVPN nu på morgonen? Har Bahnhof och kan inte koppla upp mig, kommer inte ens åt ovpn.se. Funkade felfritt igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av routernisse:

Någon annan som har problem med OVPN nu på morgonen? Har Bahnhof och kan inte koppla upp mig, kommer inte ens åt ovpn.se. Funkade felfritt igår.

Nope, har fungerat oavbrutet för mig sedan vet inte hur länge.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av routernisse:

Någon annan som har problem med OVPN nu på morgonen? Har Bahnhof och kan inte koppla upp mig, kommer inte ens åt ovpn.se. Funkade felfritt igår.

Senaste två versionerna har (i mitt fall) haft lite anslutningsproblem, anslutningen dog efter några timmar trots att applikationen anser den aktiv. Hoppade över till betan där det verkar flyta på som vanligt, det bör ju däremot inte påverka deras hemsida.

Permalänk
Skrivet av Vemodsvals:

Senaste två versionerna har (i mitt fall) haft lite anslutningsproblem, anslutningen dog efter några timmar trots att applikationen anser den aktiv. Hoppade över till betan där det verkar flyta på som vanligt, det bör ju däremot inte påverka deras hemsida.

Lustigt, kopplade upp mig via Bahnhofs egna VPN, då kom jag in på ovpn igen. Jaja, problemet är löst, tack för svaren även om jag kanske skrev i fel tråd från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av routernisse:

Lustigt, kopplade upp mig via Bahnhofs egna VPN, då kom jag in på ovpn igen. Jaja, problemet är löst, tack för svaren även om jag kanske skrev i fel tråd från början.

Skulle gissa på dns relaterat då, att ovpn domänen bytt ip och den dns du använde först inte fått den uppdateringen än men den dns du använder genom Bahnhofs vpn har den uppdateringen. A.k.a. Dns propagation... Men bara en gissning.

Permalänk
Medlem

Jag ansluter direkt till IPn för servrarna, just nu är jag uppkopplad till fem olika servrar där alla kör Wireshark men en via Wireguard-klienten för Android, en i Wireguard-klienten för openWRT, en i Wireguard-klienten för Debian, en i Wireguard-klienten för Fedoraoch en i Wireguard-klienten för Windows.
Alltså inte OVPN-klienten någonstans, kanske beror på det eller vilken server ni försökt ansluta mot.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Ni som sitter på AzireVPN, PMa gärna er referal länk till min om ni vill ha lite bonusdagar på er subscription för tänkte hoppa på Azire nu.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Har haft, som det verkar, en hel del strul med OVPN idag i Stockholmsområdet, någon mer som upplevt samma sak? Har inte riktigt möjlighet att testa underliggande ISPN just nu men vad jag vet som fungerar den som det ska, och med tanke på att det är en av Sveriges större så borde det ge visa avtryck på deras FB osv om dom hade generella problem.

Permalänk
Medlem

Nu verkar chatten bytts ut på OVPNs hemsida till en ny som förutom att dom bara verkar prata Engelska även har diverse trackers och annat aktiverade. Antar att kanske de vanliga personerna som skötte chatten inte ens finns kvar längre? För egen del skyndar detta bara på att se mig om efter alternativ vilket jag ännu inte gjort främst pga tidsbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu verkar chatten bytts ut på OVPNs hemsida till en ny som förutom att dom bara verkar prata Engelska även har diverse trackers och annat aktiverade. Antar att kanske de vanliga personerna som skötte chatten inte ens finns kvar längre? För egen del skyndar detta bara på att se mig om efter alternativ vilket jag ännu inte gjort främst pga tidsbrist.

Och det viktigaste av allt, ingen info! Kommunikation med sina kunder är nyckel till framgång. Den nyckeln har dom slarvat bort.

Permalänk
Medlem

Är det mullvad som gäller, eller vad byter folk till?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Är det mullvad som gäller, eller vad byter folk till?

Tyvärr så är deras IP-range så svartlistade så det blir inte roligt i längden. Iaf dom svenska enligt mig. Jag håller på och migrerar till AzireVPN. Ger dom en chans. Dels på grund utav att dom har Obenetwork i grunden och jag har bra peering via dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Är det mullvad som gäller, eller vad byter folk till?

Skrivet av Tinkerbeard:

Tyvärr så är deras IP-range så svartlistade så det blir inte roligt i längden. Iaf dom svenska enligt mig. Jag håller på och migrerar till AzireVPN. Ger dom en chans. Dels på grund utav att dom har Obenetwork i grunden och jag har bra peering via dom.

Håller med om Mullvad, jag tog ett år när de hade rabatt på den på inet i våras. Förvisso en snabb och stabil tjänst, men det är sällan man får ett IP där man slipper alla jäkla captchas tyvärr. Särskilt märkte jag det på Amazon där man kan tycka att om man har tvåfaktors så borde man slippa dem. Har testat AzireVpn snart en månad och den är, i alla fall än så länge, lika stabil och snabb som OVPN. Och har sluppit captchas.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Japp. Kommer se mig om efter en ny VPN-tjänst utan amerikanskt ägande. Vad rekommenderas då? Mullvad?

Mullvad är bra. dock stödjer dom inte längre öppna portar. Så dom går väl bort om du har detta som ett krav. Hade också velat köra Mullvad men dom tillåter inte öppna portar så skulle vilja hitta något annat än OVPN för gillar inte att dom köpts av ett amerikanskt företag. Så tar gärna också emot tips ^^

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Nu blir det ju nästan OT eftersom det kommer en fråga om AzireVPN, men det är ju några här som gått över till Azire iom uppköpet.

Men kan man bara skapa en port forward per configuration? Har ju en maskin som behöver ha tre portar igång.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk