Noctua bortprioriterar vita fläktar

Permalänk
Melding Plague

Noctua bortprioriterar vita fläktar

Fläktjätten lägger istället fokus på nya 140-millimetersfläktar och NH-D15, som väntar någon gång nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför ens publicera en plan om de inte kan hålla den? Jag menar okej att man gör det en gång men detta är väl typ 3 eller 4e gången minst som man flyttar fram 140mm fläktarna?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Noctua både har och gör bra fläktar. Frågan jag ställer mig är om de idag är överprisade?
När det gäller deras beigefärg så har det blivit ett varumärkesymbol och folk som inte väljer denna färg är nog folk som mer belägna på att se på andra alternativ.

Jag själv tillhör skaran som köper dyra maskiner, alltid missnöjd med de väsnas för mycket. Och det har då blivit lite väl mycket noctua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Noctua både har och gör bra fläktar. Frågan jag ställer mig är om de idag är överprisade?
När det gäller deras beigefärg så har det blivit ett varumärkesymbol och folk som inte väljer denna färg är nog folk som mer belägna på att se på andra alternativ.

Jag själv tillhör skaran som köper dyra maskiner, alltid missnöjd med de väsnas för mycket. Och det har då blivit lite väl mycket noctua.

Jag har fläktar i två datorer som är inköpta 2006-2007, dom snurrar på fortfarande.
Är skeptisk att det skulle finnas fläktar ifrån något annat märke som är så gamla och fortfarande snurrar utan någon som helst service

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

NH-D15/s är en dom bästa kylarna som finns. Helt fantastisk är den. Deras fläktar är verkligen jättebra.
Men när det kommer till cpu kylning så finns det fler fläktmärken att välja mellan.

Så vilka är bättre än Noctua? Bevisligen bättre då.

Jag har tex två 120mm cf-v12hp hydro dynamic på mitt 1080ti och dom är amazing.
Går aldrig över 21% på fläktkurvan och kortet maxar 57c under extrem press då.
Tysta är dom med. Så jag är fett nöjd med dom.
Men är dom bättre? Har inte två extra Noctua så jag kan prova tyvärr.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ang3r:

Jag har fläktar i två datorer som är inköpta 2006-2007, dom snurrar på fortfarande.
Är skeptisk att det skulle finnas fläktar ifrån något annat märke som är så gamla och fortfarande snurrar utan någon som helst service

Har ett par Scythe Slipstream som snurrar på i 500rpm fortfarande. Toppenbra

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Har bordsfläkten försvunnit helt spårlöst?

Såg att Noctuas fan hub letat sig ut på Inet

Permalänk
Medlem

Bara detta företag kan få att lägga till färgval på en befintlig produkt komplicerat…

Misstänker att de inte kan byta färg i sina maskiner bara sådär då det säkert färgar av mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Bara detta företag kan få att lägga till färgval på en befintlig produkt komplicerat…

Misstänker att de inte kan byta färg i sina maskiner bara sådär då det säkert färgar av mot varandra.

Det är mer komplicerat än så, när man färgar plast påverkar man också själva plastens egenskaper. Så när man bygger precisionsgrejer så blir det genast komplicerat.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju lite hur det kan vara så svårt att göra fläktar i en viss färg? Gick ju bra med Chromax Black.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Man undrar ju lite hur det kan vara så svårt att göra fläktar i en viss färg? Gick ju bra med Chromax Black.

Det tog ju några år...

Se svaret ovan.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det är mer komplicerat än så, när man färgar plast påverkar man också själva plastens egenskaper. Så när man bygger precisionsgrejer så blir det genast komplicerat.

Så beige organisk brun färg ger den bästa prestandan?

Kanske en sidofråga hur mycket bättre är Noctuas chassifläktar när det kommer till prestanda och livslängd mot t ex en Be-quiet, Corsair, Cooler Master, Scythe osv?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mocka:

Man undrar ju lite hur det kan vara så svårt att göra fläktar i en viss färg? Gick ju bra med Chromax Black.

Eller Redux för den delen, som är ljusgrå/mörkgrå. Fast osäker på om de faktiskt tillverkas längre, nu när jag tänker efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Jag har fläktar i två datorer som är inköpta 2006-2007, dom snurrar på fortfarande.
Är skeptisk att det skulle finnas fläktar ifrån något annat märke som är så gamla och fortfarande snurrar utan någon som helst service

En gång i tiden var PanaFlo the shit och startar jag upp min maskin från 90talet så spinner dom upp så fint. Dock är det inte samma låga ljudnivå på dom som Noctuas även om de var en bra kompromiss då mellan ljudnivå och luftflöde. Men visst finns det fläktar med samma tillförlitlighet och ännu bättre så där är de inte unika.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vita Noctua fläktar känns ju bara fel... det är som att svära i kyrkan, man gör det helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem

Noctua är verkligen ett av få företag som stressar fram produkter, och det är något jag verkligen uppskattar. Jag föredrar att vänta och köpa en produkt man verkligen är nöjd med, än en som lider av problem eller undermålig prestanda.

Hur det ser struntar jag i, jag brukar kolla på skärmen vid datorn - inte sätta på den och sitta och stirra in i den. Med det sagt så skadar ju inte färgalternativ så länge de inte tummar på prestanda och kvalitet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Väntar på Noctua-bruna chassin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Bara detta företag kan få att lägga till färgval på en befintlig produkt komplicerat…

Misstänker att de inte kan byta färg i sina maskiner bara sådär då det säkert färgar av mot varandra.

Hyfsat enkelt att rengöra en formspruta, finns rengöringsgranulat att köra genom skruven och munstycket. Har kört en del liknande material som deras sterrox eller vad det hette och det tar några timmar bara innan man är uppe och kör annan färg inklusive att justera sprutans parametrar för att kompensera för ev ändringar i plastens beteende.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är mer komplicerat än så, när man färgar plast påverkar man också själva plastens egenskaper. Så när man bygger precisionsgrejer så blir det genast komplicerat.

Skrivet av FlyingFinn:

Hyfsat enkelt att rengöra en formspruta, finns rengöringsgranulat att köra genom skruven och munstycket. Har kört en del liknande material som deras sterrox eller vad det hette och det tar några timmar bara innan man är uppe och kör annan färg inklusive att justera sprutans parametrar för att kompensera för ev ändringar i plastens beteende.

Ja om det är som @FlyingFinn säger vilket jag inte det minsta betvivlar så borde det inte vara ett tillverknings tekniskt problem, snarare något annat som ligger till grund för förseningen.

Permalänk
Medlem

Ny försening och vips fick de gratis rubriker på tech-sidorna

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

En burk spray färg i vit kulör kan ju fixa problemet, på valfri brun/beige eller svart Noctua fläkt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Det är mer komplicerat än så, när man färgar plast påverkar man också själva plastens egenskaper. Så när man bygger precisionsgrejer så blir det genast komplicerat.

Jo förvisso, men flera års försening för att ändra färg på en redan existerande produkt förefaller tämligen extremt. Och det är inte bara fläktar som försenas orimligt, D15-ersättaren skulle ju ha varit ute på marknaden redan förra året ursprungligen, och nu blir det inte ens i år.

Gav upp Noctua i nya datorn just för att de är så jäkla hopplösa, första gången jag köper annat märke på fläktar/CPU-kylare sedan 2008.

Skrivet av Mörksuggan:

En burk spray färg i vit kulör kan ju fixa problemet, på valfri brun/beige eller svart Noctua fläkt.

Förefaller en måttligt bra ide skulle jag själv säga. Sprejfärg lägger ju på nytt material på impellern, känns som det lätt kan bli obalans där, med vibrationer, oljud och förslitning/skaderisk på lagren som potentiella följder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Noctua både har och gör bra fläktar. Frågan jag ställer mig är om de idag är överprisade?
När det gäller deras beigefärg så har det blivit ett varumärkesymbol och folk som inte väljer denna färg är nog folk som mer belägna på att se på andra alternativ.

Jag själv tillhör skaran som köper dyra maskiner, alltid missnöjd med de väsnas för mycket. Och det har då blivit lite väl mycket noctua.

Å andra sidan är de ju inte så mycket dyrare än motsvarande RGB fläktar? Fördelen är ju att jag litar på att en Noctua fläkt kommer fungera och inte ställa till med strul för mig. Har Noctua fläktar som är äldre än 10 år och som fortfarande fungerar felfritt.

Har man extra utrymme i sin budget så hade jag köpt Noctua eftersom jag vet att det håller över tid. Att de har bra kundsupport och skickar ut Mounting kits för äldre kylare är en bonus. Likaså om man är ljudkänslig eftersom de tenderar att inte avge störiga ljud (bytte ut alla mina Schyte fläktar av den anledningen, de flyttade mycket luft, men de var störigt högljudda, även med fläktkontroller).

Har man en budget man absolut måste hålla så finns det billiga fläktar som flyttar mycket luft, vid den punkten är det rimligare att prioritera annan hårdvara först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja om det är som @FlyingFinn säger vilket jag inte det minsta betvivlar så borde det inte vara ett tillverknings tekniskt problem, snarare något annat som ligger till grund för förseningen.

Kan ju vara så enkelt att ingen gör rätt färgtillsats som passar ihop med materialet, knappast så stora serier som görs att specialformulering lönar sej. Det är ju ändå en nischvara som samtidigt har väldigt höga kvalitetskrav och till slut är relativt billig.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

OH COME ON. Happ då blir det AIO tillsvidare.

Permalänk
Inaktiv

Noctua ska vara bajsbrun och så är det med den saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Förefaller en måttligt bra ide skulle jag själv säga. Sprejfärg lägger ju på nytt material på impellern, känns som det lätt kan bli obalans där, med vibrationer, oljud och förslitning/skaderisk på lagren som potentiella följder.

Vad väger färgen du applicerar tro? Lär ju inte vara några större bekymmer. Ska själv prova snart. Har lackerat en strix kylare vit samt fläktar. Kan inte tänka mig att det är så farligt. Har kanske fel we shall see

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna ha nya 140mm-fläkten (förutsatt att den är så bra som jag förväntar mig), i svart (dvs säkert 2-3 år ytterligare väntetid), men jag är van att Noctua är totalt hopplösa med sina eviga förseningar så det finns ingen mening med att vänta på dem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Noctua ska vara bajsbrun och så är det med den saken.

Så länge man slipper se fanskapet så får det ha vilken färg det vill, men nu har jag fönstersidor så i helvete heller.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

En burk spray färg i vit kulör kan ju fixa problemet, på valfri brun/beige eller svart Noctua fläkt.

Det skulle krävas ett 100% homogent väldigt tunt skikt färg för att undvika obalans eller andra problem, särskilt när det gäller deras högprecisionsfläktblad (se NF-A12x25) vars toleranser är tighta. Det vore sannolikt väldigt svårt att åstadkomma manuellt med en burk spray.

Någon form av kemisk plätering skulle kanske funka. Kanske.

Visa signatur

5950X, 3090