Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hövding sålde defekta cykelhjälmar – skyller på mjukvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Går hövding ens med vinst än? tycker de truckat på länge med bra förluster. Ser dem ganska ofta i de rika kvarteren men gemene man kommer aldrig betala tusenlappar för en cykelhjälm när man lika gärna kan köra utan

Firman verkar då göra pengar för inom firman åks Mercedes, Tesla och nyare våffla.
https://www.bolagsfakta.se/foretag/fordon/5567080303-H%C3%B6v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

En tänkbar delförklaring skulle kunna vara att en cyklist med (påtvingad) hjälm tar större risker än vad han skulle ta om han cyklade utan hjälm. Jag har märkt sådana tendenser i mitt cyklande i alla fall.

Största riskökningen jag sett som cyklist och bilist på senare år är dock inte hjälmen utan faktorerna "elcykel" och "bråttom", inte alltid i kombination med varandra såklart. Att då kombinera med en hjälm som ibland inte fungerar, det är inte toppen.

Jag tycker f.ö att en del cykelhjälmar sitter väldigt högt på huvudet, nästan så att en hockeyhjälm vore att föredra.

Det som förvånat mig mest i hjälmväg senaste året är dock hur många som på "allmänhetens åkning" drar runt utan hjälm, i huvudsak damer och flickor. De kan åka aldrig så bra, men träffar de på nästan 100kg halvt stillastående och kringirrande Pirum kommer de att studsa ner i isen som bowlingkäglor.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hjälmen sitter ju kvar på huvudet när man handlar osv.

Jag är inte särskilt fåfäng men där har du passerat även min gräns. Gå runt och handla med hjälm på huvudet, njääe tack.

Sen känner jag väl spontant att det ska rätt mycket till för att jag ska slå ihjäl mig på cykeln när jag puttrar runt i 22 km/h. Men om jag blir påkörd då? Jo, men då ska jag väl ha hjälm så fort jag inte befinner mig i liggande position också.

Självfallet är det lämpligt med hjälm om man är ute och landsvägscyklar i 63 km/h eller cyklar som en medelålders man med för tighta cykelbyxor i storstäderna (som en idiot alltså).

Permalänk
Medlem

Då måste den varit över 2 år. Sen fick min kompis rätt ont i skallen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag är inte särskilt fåfäng men där har du passerat även min gräns. Gå runt och handla med hjälm på huvudet, njääe tack.

Sen känner jag väl spontant att det ska rätt mycket till för att jag ska slå ihjäl mig på cykeln när jag puttrar runt i 22 km/h. Men om jag blir påkörd då? Jo, men då ska jag väl ha hjälm så fort jag inte befinner mig i liggande position också.

Självfallet är det lämpligt med hjälm om man är ute och landsvägscyklar i 63 km/h eller cyklar som en medelålders man med för tighta cykelbyxor i storstäderna (som en idiot alltså).

Du är ju väldigt fåfäng om det tar emot att gå runt lite i en butik med hjälmen på.

Hastigheten du faller mot marken är samma oavsett hur fort du rör dig framåt så dina 22km/h i stadstrafik är nog oftast farligare än någon som kör 63km/h efter landsväg.

I städerna hittar du ju massa farliga saker att slå dig mot, ute på landsvägarna har man oftast bara stora djupa diken så kroppen tar i marken före hjärnan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

När jag var i tonåren gjorde jag två saker: (1) Upplevde hur det är att vurpa med cykeln och slå i huvudet i backen så att hjälmen spräcks. Jag var förlamad i vänstersidan resten av dagen. (2) Började programmera och har programmerat sen dess, bl.a. microcontrollers med accelerometrar.
Jag skulle aldrig använda en icke-hjälm som Hövding.

Förresten gick jag och handlade idag med cykelhjälm på huvudet, och är stolt över det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lite svårt att se varför alternativen är att handla med hjälmen på, eller att inte använda hjälm. Jag brukar ta av mig hjälmen och lägga den i ryggsäcken, sen ta upp den när jag ska packa ner varor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte grejen med dessa prylar.
Vad gör den som en vanlig hjälm inte klarar?
Eller är folk så fåfänga att dom prioterar frisyren över sin säkerhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Eller är folk så fåfänga att dom prioterar frisyren över sin säkerhet?

Jag gissar bara att den säljs som bäst i Stockholm

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en hövding till frugan för ca ett år sen. Vilken tur att det blev en vanlig hjälm för halva hövding priset.

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag fattar inte grejen med dessa prylar.
Vad gör den som en vanlig hjälm inte klarar?
Eller är folk så fåfänga att dom prioterar frisyren över sin säkerhet?

Ja.
Det Hövding gör som vanliga hjälmar inte klarar är att alltid ge fel temperatur, värmer axlar/hals sommaren och värmer inget alls på vintern, dessutom har den inget visir och jag handlar alltid med hjälmen på huvet då jag cyklar.

Kanske borde skaffa en TT hjälm...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har alltid tyckt att det är lite märkligt att signalera att man är dum i huvudet av fåfänga.
Att avstå cykelhjälm är bara det tydligaste exemplet på en uppsjö sådana beteenden.
Och död, förlamning eller permanenta hjärnskador har alltid känts osexigare än både hjälm och hjälmhår för mig.

Att en hövding inte är en garanti för säkerhet har väl egentligen varit öppet känt långt innan denna nyhet?

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja.
Det Hövding gör som vanliga hjälmar inte klarar är att alltid ge fel temperatur, värmer axlar/hals sommaren och värmer inget alls på vintern, dessutom har den inget visir och jag handlar alltid med hjälmen på huvet då jag cyklar.<Uppladdad bildlänk>
Kanske borde skaffa en TT hjälm...

Där har du faktiskt fel, den värmer inte speciellt på sommaren. Blev positivt överraskad där.
På vintern har man en mössa och så fungerar den som vindstoppare i nackregionen.
Inget visir dock. Så ett av tre iallafall.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jag har lite svårt att se varför alternativen är att handla med hjälmen på, eller att inte använda hjälm. Jag brukar ta av mig hjälmen och lägga den i ryggsäcken, sen ta upp den när jag ska packa ner varor.

Det brukar alltid falla tillbaka till att man inte vill använda hjälm, men försöker förklara bort det med någon anledning som har en lätt lösning.

Skrivet av m4gnify:

Jag gissar bara att den säljs som bäst i Stockholm

Samtidigt som elcykelboomen drog igång och dessa sålde i drivor pga skatteavdraget så såg jag många hövdingar här (Linköping). Jag cykelpendlar ungefär 30min per dag och såg vanligtvis runt 5 st hövdingar per dag. Nu för tiden ser jag dem i stort sätt aldrig, och det är klart färre elcyklar ute. Jag tror att det är sammankopplat, att ett venndiagram över folk som skulle vilja cykla sina 2km till jobbet men är för lata och folk som vill vara säkra men vägrar ha en hjälm skulle överlappa en hel del. Man köpte sin elcykel och sin fancy hjälm och upptäckte ganska snart att man fortfarande vill ta bilen till jobbet.
Jag uppskattar fortfarande att det är 60/40 mellan hjälm/inte hjälm, men de som använde hövdingarna verkar ha försvunnit.

Permalänk
Avstängd

Säkerhet är ju alltid en avvägning. Promenadhjälm hade säkert räddat en del också, ska vi börja köra på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Jag uppskattar fortfarande att det är 60/40 mellan hjälm/inte hjälm, men de som använde hövdingarna verkar ha försvunnit.

Dom har väl kört ihjäl sig?

Skämtar bara, såklart, men det hade ju kunnat vara en slutsats

Personligen är hjälm obligatoriskt för vuxna av 2 skäl.

1. Egen säkerhet.
2. Föregå med gott exempel för barnen.
För om mina barn ser mig utan hjälm, vad ger det för signal? Att hjälm är nått man bara har för att lagen säger det, men så snart det är lagligt att inte ha hjälm så behövs den inte?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

På vilket sätt innebär det en livsfara att behöva ladda batteriet oftare?

Problemet är i princip jämförbart med att om en elbil efter några år skulle börja dra allt högre effekt från batteriet så att batteriet efter en tid bara räcker till en tredjedel av körsträckan.
Det är en olägenhet (och kostnadsökning) för bilnyttjaren, men leder inte till någon direkt fara.

Är du helt seriös nu...?

Om batteriet skulle dö på förtid, för att programvaran eller hårdvaran uppger felaktig status på batterinivån, så kanske airbagen inte löser ut sig. Därav livsfaran. Om airbagen i en bil inte löser ut sig, så kanske det är mer av en "olägenhet" eftersom det finns många andra delar i bilen som ska skydda dig vid en eventuell krock. Men en airbag på en cykelhjälm som inte löser ut... då är du högst troligen död. Lite mer av en olägenhet.

Sen kan man ju tycka att det är onödigt att köpa en hjälm som kostar uppemot 10 ggr mer än en normal cykelhjälm. Men saker man betalar för, ska funka! Oavsett prisnivå.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Råkade se detta klipp av Ozzyman om cykelolyckor. Rätt lustiga en del av dem, men en del är rätt obehagliga.

Klippet som börjar 0:35 har en del lustiga kommentarer kopplade till att inte ha hjälm

https://youtu.be/wVtYFGOebXQ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag fattar inte grejen med dessa prylar.
Vad gör den som en vanlig hjälm inte klarar?
Eller är folk så fåfänga att dom prioterar frisyren över sin säkerhet?

Den klarar av att rädda frisyren, den ger mer skydd kring nacke och ansikte, lättare att stoppa i väskan än hjälmen, mössan eller over-earlurana får kanske inte plats under hjälmen. Bland annat.

Stopp!
Jag vet vad du tänker. Bättre med vanlig hjälm för den funkar ju alltid, fåfängan är inte värt risken - med mera.

Ja.
Men här är det viktigt att ha i åtanke att många skippar hjälm helt av ovan anledningar.
Det hövding har kunnat erbjuda är att få en del som struntat helt i hjälm att ta till sig den här varianten av skydd vilket är bättre än inget.

Så jag kan väl se en vinst i upplägget. Men ja - jag har ju själv valt en vanlig hjälm av flera anledningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Då måste den varit över 2 år. Sen fick min kompis rätt ont i skallen.

Rimligtvis menar de väl att garantin gäller i 2 år inte att den börjar gälla efter 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Den klarar av att rädda frisyren, den ger mer skydd kring nacke och ansikte, lättare att stoppa i väskan än hjälmen, mössan eller over-earlurana får kanske inte plats under hjälmen. Bland annat.

Bara kamma sig när man är framme, enkelt att sätta en hjälm på utsidan av väskan, mössor passar utan problem under hjälmar (dock kan man behöva gå upp en storlek på vinterhjälmen).

Over-earlurarna lär ju bråka med en Hövding också och rekommenderas att inte använda?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har använt en Hövding när jag cyklat i stan i flera år och och trivts med det. På landsvägen föredrar jag traditionell hjälm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag har lite svårt att se varför alternativen är att handla med hjälmen på, eller att inte använda hjälm. Jag brukar ta av mig hjälmen och lägga den i ryggsäcken, sen ta upp den när jag ska packa ner varor.

Exakt så gör jag också.
Hjälmen in i ryggsäcken när det handlas.
Ut med den och in med varorna, när det packas.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Bara kamma sig när man är framme, enkelt att sätta en hjälm på utsidan av väskan, mössor passar utan problem under hjälmar (dock kan man behöva gå upp en storlek på vinterhjälmen).

Over-earlurarna lär ju bråka med en Hövding också och rekommenderas att inte använda?

De flyger av när den löser ut sig så det är inga konstigheter. Mina sönderrepade Air Pods Maxs och sedan Bose QC45 fick erfara det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du är ju väldigt fåfäng om det tar emot att gå runt lite i en butik med hjälmen på.

Hastigheten du faller mot marken är samma oavsett hur fort du rör dig framåt så dina 22km/h i stadstrafik är nog oftast farligare än någon som kör 63km/h efter landsväg.

Tycker jag inte bara för man inte vill gå runt med hjälm på huvudet i ett sammanhang där det inte krävs. På samma sätt som man inte är fåfäng bara för man klär upp sig till den grad som är lämplig i andra sammanhang.

Enligt din otroligt missvisande beskrivning så är det lika illa att trilla av en motorcykel i 234 km/h som i 22 km/h eftersom hastigheten man faller till marken med är densamma? Jisses.

Det är ju knappast så fysik fungerar att man faller enbart i y-led där gravitationen är enda kraft. Du flyger rimligen framåt och träffar asfalten i en vinkel. Går inte riktigt applicera linjärt fall med enbart gravitationen som acceleration på en olycka....

I vilket fall är det enklast att bromsa och undvika olyckan? 22 km/h eller 63 km/h? I vilket av fallen är det säkrast att "baila" ut/hoppa av cykeln etc? Gäller hjälm även när jag springer i 22 km/h eftersom fallet är lika långt som cykel i 63 km/h?

För att inte tala om att rörelseenergin ökar i kvadrat med hastigheten.
Den klassiska devisen att för varje 10 mph extra så dubblas risken att dö i en bilolycka gäller inte på cykel eftersom där slår man alltid i huvudet lika hårt?

Majoriteten av olyckor sker i korsningar. Så bara genom att vara försiktig vid dessa har man reducerat risken något enormt. Det är även bevisat att cyklister med hjälm tar högre risk. Majoriteten av idioterna jag stött på som cyklar 1. för fort och 2. rakt ut utan att se sig för, gärna vid rött ljus har hjälm.

Jag köper fullt ut att hjälm är bra och hela den biten, men blir tokig när någon sitter och hittar på och får massor med "gilla markeringar" på sin osanning.

Epidemiology of bicycle injuries and risk factors for serious injury
Där finns självraportering vid olyckor där de fått svara < 15 mph eller > 15 mph och hur allvarliga deras skador var. Det visade sig vara 1.4 gånger så sannolikt att de som cyklat över 15 mph blivit allvarligt skadade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Om batteriet skulle dö på förtid, för att programvaran eller hårdvaran uppger felaktig status på batterinivån, så kanske airbagen inte löser ut sig.

Ingenstans har det påståtts att den indikerade batteristatusen är felaktig, bara att den indikerade urladdningen sker för snabbt. Det är ju inte så att klagomålen primärt kommer från användare som faktiskt råkat ut för olyckor!

Om indikeringen varit felaktig hade vi nog inte känt till problemet eftersom totala antalet olyckor där en Hövding-användare är involverad och hjälmen förväntas aktivera knappast kan vara stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Ingenstans har det påståtts att den indikerade batteristatusen är felaktig, bara att den indikerade urladdningen sker för snabbt. Det är ju inte så att klagomålen primärt kommer från användare som faktiskt råkat ut för olyckor!

Om indikeringen varit felaktig hade vi nog inte känt till problemet eftersom totala antalet olyckor där en Hövding-användare är involverad och hjälmen förväntas aktivera knappast kan vara stort.

Förstår inte din poäng. Om hjälmen stänger av sig oväntat utan förvarning (när den bärs) så är det en fara för människors liv och hälsa. Läs om artikeln? Det är inte ens en diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Ingenstans har det påståtts att den indikerade batteristatusen är felaktig, bara att den indikerade urladdningen sker för snabbt. Det är ju inte så att klagomålen primärt kommer från användare som faktiskt råkat ut för olyckor!

Om indikeringen varit felaktig hade vi nog inte känt till problemet eftersom totala antalet olyckor där en Hövding-användare är involverad och hjälmen förväntas aktivera knappast kan vara stort.

Om du känner dig så säker på att en felaktig batteri-indikator, eller att batteriet tar slut för snabbt, så får du jättegärna bära en "Hövding" hjälm på dina framtida cykelturer. Hoppas för din skull att du inte råkar ut för en olycka, där hjälmens batteri råkat ta slut pga företagets idiot-kompetens, och vägran att försöka åtgärda problemet.

Krävs väl en och annan dödsolycka pga dessa hjälmar, innan det blir nån förändring.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Rimligtvis menar de väl att garantin gäller i 2 år inte att den börjar gälla efter 2 år.

Min kompis som råkade ut för detta fick inte en ny ”hjälm” så därför måste den varit över 2 år

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600