Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Linus kliver ned som VD för Linus Media Group

Permalänk
Relik 📜

Jag kollar nog mer på LTT nu än jag gjorde för några år sedan. Just för att det är lättsmält innehåll med oftast högt produktionsvärde, och framför allt sköna karaktärer framför kameran. Sedan varierar ju djupet från "helt OK" till "ren underhållning", men det har jag inget emot - mixen är trevlig! Speciellt att det också är uppblandat med content från "vardagen", när de ska fixa ny X eller laga Y i lokalerna.

Vill jag verkligen ha alla detaljer om något vänder jag mig till andra källor, men tycker absolut LTT förtjänar sin plats i mediaflödet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det har ju funnits vissa hintar tidigare om att han varit trött på/utmattad/överbelastad av att "driva allt".

Så inte så förvånad.

Hoppas bara att kanalen fortsätter att göra underhållande/informativa videos och att personalen fortsatt får det bra.
Det låter som att Linus tidigare chef, Terren Tong kan vara lämpad för positionen.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Det märks att han brinner för att testa ny hårdvara och göra videos om det, och att han älskar sina anställda. Han skulle nog inte vara kapabel att göra det en chef måste göra ibland.

Jag gillar att hans videos är så transparenta, han säger vad han tycker oavsett. Sponsrad av Intel? Dont care, det här är den nya processorn sämre på än AMD.

Skön kille också som nekade budet på 100 millar. Han bara - nope! Jag har pengar redan och jag vill göra det jag tycker om.

Permalänk

Bra beslut. Upplever att Linus mest suttit på sina höga hästar senaste året/åren i en mängd frågor, både kring teknik och kring att driva företag. Förmodligen har det berott på stress, i kombination med hans personlighet/ADHD. Och det säger jag som en prenumerant av kanalen som uppskattar den och kollar på nästan alla videos. Skulle aldrig klara av att kolla på den utan adblock/sponsorblock dock.

90% av hans framgång är tur och timing, som många YouTube-stjärnor. Om han hade startat sin kanal idag med samma kvalitet som kanalen hade de första åren hade han aldrig slagit igenom. Nu har de produktionskvaliten för att klara sig. Tro det här beslutet kan leda till många bra saker.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Är jag den enda som inte tycker om LTT? Tycker dom är för barnsliga och riktar sig till barn som målgrupp? Den uppfattningen jag fått iallafall.

Man får nog inte 15 miljoner subs utan att bredda målgruppen.

Kul för Linus. Såg några av de första videorna kring 2011 när de överklockade Sandy bridge med mera. Har följt sedan 2013 nån gång. Ser inte allt men nån video i veckan iaf. Går ju tyvärr inte att se utan sponsorblock, de har så sjukt mycket reklam och filler i sina videor.

Permalänk

Gamers nexus > LTT

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 32GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 2x Samsung 990 PRO 1 TB • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/ypglqj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Är jag den enda som inte tycker om LTT? Tycker dom är för barnsliga och riktar sig till barn som målgrupp? Den uppfattningen jag fått iallafall.

Jag gillar inte kanalen men när Linus får prata off script så är han som bäst.
Minns när han rantade på Intel på computex för X-antal år sedan, gick på gatan i regnet i Taipei och bara spydde galla på Intels senaste CPU som dom skröt med som hade vapor kylning för ens klara hastigheten dom visade upp 😂
Wan show är också bra bitvis.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Sötast

Damn vilken bra jämförelse.

Jag stämmer in i kören, Top gear för IT.

Första gången jag stötte på LTT så fick jag samma känsla som andra, spretigt, adhd och irriterade/barnsligt.

Ett par videos senare (över flera månader eller år) så förstod jag vad det handlade om och har sett det mesta av deras content sen dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

GNs torra humor är roligare än LTTs cr-r-r-r-razy humor

+1 på den, de spelar inte ens i samma liga.

Permalänk
Avstängd

Ja det där toppade av gårdagen bra.
Satt och dagdrömde om hus, bil med fungerande centrallås, att ha råd med grönsaker varje dag, och andra sådana där dekadenta rikemanssysslor.

Och vad ser man?
Jo, en kille på tuben som gör i princip samma grej jag själv hade kunnat tänka mig, men inte har en suck att komma nån art inom på en nollbudget, har blivit erbjuden över 65 gånger så mycket pengar som hade räckt till att jag aldrig skulle behöva jobba igen med nuvarande levnadsstandard.

Kul för honom, men efter ett sådant "fuck that, jag har redan pengar till fina" så blev jag less på honom.
Jävligt uppmuntrande, må jag säga.

Permalänk
Medlem

Har också följt Linus till och från, gillade inte han i början då allt kändes rörigt och han slängde och var helt oförsiktigt med produkterna osv.

Idag har det hänt en del med bra innehåll och lätt underhållning, inte dåligt heller att vara VD och samtidigt vara med såpass mycket "på golvet".

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

När Linus väl ska förklara något så gör han de bra, ibland kan de vara skönt och få något förklarat på ett sätt som min mormor kommer förstå.
Den mannen har byggt ett imperium och det blir tråkigt att kolla på JTC och GN ibland, med dem speciellt GN måste jag verkligen lyssna för att inte tappa tråden.

Sen gillar man Linus som person också, han har nästan inte förändrats alls sen sedan han drev ncix tech tips trots flera miljoner extra på kontot.

Permalänk
Medlem

Det kanske var lika bra detta

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte helt ovanligt. En entreprenör bygger upp sitt bolag genom vara en kreativ och engagerad person som brinner för sin sak men när bolaget väl växt upp och blivit en hit så krävs en helt annan ledare som gillar organisation och ta hand om de anställda på ett helt annat sätt. Blir nästa lite förvånad att Linus ens går ut och meddelar detta, spelar ju ingen roll för oss som följer honom vem som är VD i organisationen bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Är jag den enda som inte tycker om LTT? Tycker dom är för barnsliga och riktar sig till barn som målgrupp? Den uppfattningen jag fått iallafall.

Är väl ungefär samma bild som jag har. För 5-10 år sedan (kommer inte ihåg när han började) så var han relevant. Nu är han bara en clown som är med i videos som underhållningsmoment för att han är linus och säger något dumt/överdrivet. Känns som innehållet är gjort för 11åringar.
Ur techperspektiv är han som person irrelevant.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

All lycka till, kan förstå hur det är styra och ställa och inte få så mycket tid på sin fritid.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Är jag den enda som inte tycker om LTT? Tycker dom är för barnsliga och riktar sig till barn som målgrupp? Den uppfattningen jag fått iallafall.

Jag hade jätte problem med Linus förr, hans röst läge var hemskt fick huvudvärk av att lyssna på karln. Men det har blitt bättre och nu förtiden kan ja kolla på ett helt klipp

Permalänk
Medlem

- Samhall ringde och undrade varför ni inte är på jobbet idag?
- Linus tech tips har bytt befattning...
- Jahaaaaaaaaaaaaaaa. Ok.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Är jag den enda som inte tycker om LTT? Tycker dom är för barnsliga och riktar sig till barn som målgrupp? Den uppfattningen jag fått iallafall.

En del av det har att göra med vad som ger mer videovisningar på youtube.

Det är jäkla korkat att det behövs egentligen, men det är till stor del hur Youtube fungerar att det ger mer visningar om man har ett foto med ett överdrivet ansiktsuttryck som thumbnail och clickbait till titel.

Permalänk
Medlem

Sjukt att han fick ett erbjudande på 1 miljard SEK för bolaget(60% cash/40% aktier men ändå). Imponerande bygge av Linus och hans fru!

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Är jag den enda som inte tycker om LTT? Tycker dom är för barnsliga och riktar sig till barn som målgrupp? Den uppfattningen jag fått iallafall.

Du menar att han försöker nå en målgrupp som är långt utöver de hårdnackade entusiasterna som andas kisel?

I denna tråd har folk nämnt GN ganska frekvent och det är en ganska bra mätpunkt skulle jag säga eftersom GNs content är riktat mot mer ovannämnda entusiaster med Steves ofta djupdykande i specifikationerna av hårdvara medan LTT är på motsatta delen av "spektrumet" där de försöker göra content som är enklare att följa med och därigenom når ut till en större målgrupp.

Håller personligen inte med dig om att de är barnsliga och riktar in sig mot barn. Snarare så att de valt en mer humoristisk väg att gå än Steve har gjort. Och det passar inte alla.

Skrivet av bsk!:

Sjukt att han fick ett erbjudande på 1 miljard SEK för bolaget(60% cash/40% aktier men ändå). Imponerande bygge av Linus och hans fru!

Skulle nog inte säga att det direkt är mer "sjukt" än något annat. Det är liksom "inne" för företag att försöka köpa sig en snabb väg in på "influencer-marknaden" (Ser LTT lika mycket som tech-influencers som entusiaster) genom att slunga en massa pengar framför ögonen på ägarna. Ett exempel är ju hur Faze-clan köptes upp juli förra året. Skillnaden verkar ju vara att Linus valde att ha fötterna mer på jorden och prioriterade kontroll över sitt eget företag över pengarna..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UncleDirty:

Jag hade jätte problem med Linus förr, hans röst läge var hemskt fick huvudvärk av att lyssna på karln. Men det har blitt bättre och nu förtiden kan ja kolla på ett helt klipp

Tror de gjorde något med mixningen.

Runt 2019 så fick jag precis samma känsla av att höra honom som när man är riktigt bakis och någon smäller två blocknycklar mot varandra.

Nu är ljudet mjukare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

LTT är lite som tech-världens version av Top Gear/The Grand Tour.
Oftast roligt innehåll som många gånger kan bli "over the top" men med en del fakta.

Jag kollar på LTT för att bli underhållen, vill jag ha torr fakta slängd i ansiktet kollar jag på typ GN eller liknande oerhört tråkiga kanyler.

Vill jag ha bra och korrekt fakta så läser jag mig till den.

Det tycker jag också var en bra jämförelse.
LTT är helt klart underhållande (även om jag kanske är lite för gammalmodig för alla clickbait-rubriker).
Föredrar också att läsa eftersom det går fortare, men eftersom vi här diskuterar video så tycker jag bäst om
https://www.youtube.com/c/Level1Techs (djupgående analyser och ödmjuk inställning)
men ser också en del på
https://www.youtube.com/@ServeTheHomeVideo (om nätverksutrustning)
samt
https://www.youtube.com/@TechTechPotato (Ian Cutress från gamla AnandTech)

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Vill jag verkligen ha alla detaljer om något vänder jag mig till andra källor.

..Typ Sweclockers?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Och ser bara 3 år äldre ut än han gjorde när han började xD

Permalänk

Inte för att jag vill vara negativ mot kanalen men just den videon kändes som clickbait. Folk trodde kanske att kanalen skulle lägga ner men det är ju inget som kommer drabba tittarna eller någon annan. Det var som att han hade gråten i rösten, men det enda han gör är att lämna ifrån sig tråkiga och jobbiga saker och ska i stället göra mer roliga saker. Fortfarande äga företaget, fortfarande tjäna massor. Och kommentarsfältet är ungefär som om nåt hemskt har hänt (inte i stil med "nej, åh nej" men i hur pass ryggdunkande det är) som att tittarna hade ställt in sig på att det blir något allvarligt och känslosamt, och så blev det inte det egentligen, men de vill fortfarande få ur sig sina kommentarer de omedvetet hade börjat fila på när de såg titeln. "Du är så jävla stark Linus" etc. Kändes som att se ett avsnitt av Så mycket bättre.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Inte för att jag vill vara negativ mot kanalen men just den videon kändes som clickbait.

Är väl Linus Tech Tips i ett nötstkal?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Välkommen till bait-tube, nästan alla gör så där borta, mest för de vet att folk klickar.

Permalänk
Skrivet av scienta:

Är väl Linus Tech Tips i ett nötstkal?

Har märkt att titlarna helt klart är till för att locka till tittning på ett lite överdrivet sätt, men har inte märkt ett sånt pass lurendrejeri som jag räknar den här titeln som.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Han är bra så länge jag slipper höra hans röst som skär igenom allt. Jag är impad på
er alla som pallar höras hans tortyr röst år efter år.

Visa signatur

Magnus AMD