Bugg i Windows ställer till det för SATA-enheter

Permalänk
Melding Plague

Bugg i Windows ställer till det för SATA-enheter

Drabbade användare uppmanas uppdatera BIOS eller följa vidare instruktioner från Microsoft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hahaha nu igen? 😂
Detta händer i var version av windows.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Drabbade användare uppmanas uppdatera BIOS eller följa vidare instruktioner från Microsoft.

Läs hela artikeln här

Är det en bugg i Windows då?

Utifrån vad Microsoft faktiskt beskriver låter det ju som att problemet uppträder när UEFI ("BIOS") indikerar att det är externa enheter, och att det de föreslår är ett sätt att göra så att Windows kringår trasigt UEFI.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Here we go again...var väl liknande även med Win 7, 8 och 8.1 utöver 10 som nämnts ovan.

typo
Permalänk
Medlem

"Bugg i UEFI ställer till det för Windows" borde rubriken vara.

Permalänk
Medlem

Hur hanterar andra OS när UEFI felaktigt märker SATA-enheter som flyttbara?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hur hanterar andra OS när UEFI felaktigt märker SATA-enheter som flyttbara?

Ungefär likadant misstänker jag (i den mån de synliggör vad det är för typ av enhet)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Öh, vadå, bugg,. förstår inte vad dom menar. Skall det inte se ut så här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Öh, vadå, bugg,. förstår inte vad dom menar. Skall det inte se ut så här

<Uppladdad bildlänk>

Det beror ju på vad det är för enheter. Men förmodligen inte, nej.
(Dock är det ju inte Windows som valt "vad det är för enheter")

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Detta är definitivt inte begränsat till klientoperativsystemen, jag har observerat detta fenomenet då och då i 2008R2 till minimum 2019 när det gäller virtuella maskiner som körs i VMWare ESXi 6.x till 7.x att Windows ibland betraktar OS-disken som "Removable Storage".

Bieffekten blir att samtlig diskaccess automatiskt loggas av Windows när det gäller removable storage, vilket är lagom roligt när man kör SIEM-system som ska lagra detta.. (Rättning i OS kräver ju självklart omstart av Windows som inte alltid kan göras med kort varsel i servrar)

Permalänk
Medlem

Detta har man som sagt stött på i tidigare Windowsversioner ett par gånger.

Finns säkert någon UEFI tillverkare som har detta, jag har dock inte sett det.
Men en avancerad inställning vore kanske på sin plats så man kan ställa om en enhet är removable eller ej.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Öh, vadå, bugg,. förstår inte vad dom menar. Skall det inte se ut så här

<Uppladdad bildlänk>

Om jag sett det där hade jag bara utgått ifrån att SATA-porten/arna i UEFI/BIOS är konfigurerad som "Hot swap"...

Ska tillägga att jag aldrig provat den inställningen så jag har ingen koll på om det faktiskt ser ut sådär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Öh, vadå, bugg,. förstår inte vad dom menar. Skall det inte se ut så här

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Viita:

Om jag sett det där hade jag bara utgått ifrån att SATA-porten/arna i UEFI/BIOS är konfigurerad som "Hot swap"...

Ska tillägga att jag aldrig provat den inställningen så jag har ingen koll på om det faktiskt ser ut sådär...

Hade samma och stängde av hotswap i bios. Har alltid antagit att det var en hotswap feature.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om jag sett det där hade jag bara utgått ifrån att SATA-porten/arna i UEFI/BIOS är konfigurerad som "Hot swap"...

Ska tillägga att jag aldrig provat den inställningen så jag har ingen koll på om det faktiskt ser ut sådär...

Ja, så bör det vara. Men ibland finns det ju ingen inställning för att styra det, utan man får det man får.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Here we go again...var väl liknande även med Win 7, 8 och 8.1 utöver 10 som nämnts ovan.

Ja, den länkade sidan säger ju t.o.m. att den gäller från Windows 7 och framåt. Sidan är minst två år gammal enligt archive.org och därmed äldre än Windows 11, så den enda nyheten är väl möjligtvis att de uppdaterat sidan och lagt till Windows 11.

Permalänk
Medlem

Är problemen lika när man kör Linux och windows på samma dator så är det ett BIOS-problem - krånglar det i windows men fungerar i linux så är det en windows-problem

Ett problem är att vid många windowsuppdateringar så pillar man också ibland i BIOS för vanliga och stora BIOS-leverantörer och det är inget man kan hindra då i UEFI och i BIOS finns det certifikat som godkänner modifiering på BIOS-nivå eller i UEFI-delen på systemdisken (då många BIOS-tillägg/pluginen hamnar där istället för att det programmeras i Flashminne på moderkortet) utan att användaren har en chans att hindra det - blir det fel där så kan det påverka både Linux och Windows.

Permalänk
Medlem

SATAn också.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Hade samma och stängde av hotswap i bios. Har alltid antagit att det var en hotswap feature.

Hårddiskarna ligger på ett separat SATA-kort från amazon, som jag fick igång i Win11 med skum-BIOS jag hittade efter att ha letat på internet. Kan ju ha något med det att göra

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på Windows 9.

Permalänk
Medlem

"Who you gonna call?".
"Anticimex"

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd

Bah SATA... Kom in i nutiden och byt bort föråldrad skit så är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Det har hänt mig tidigare på min Windows 10-installation men det trodde jag berodde på att jag hade gjort något eget fel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har i 10 års tid haft detta problemet, och gäller alltid diskar som kopplats via "extern controller", mitt moderkort har 8st sata portar, 6 genom AMD® SB950 Chipset och 2 portar genom ASMedia® SATA 6Gb/s controllers, och det är genom asmedia som diskarna alltid har dykt upp som removable devices, kommer inte ihåg om det var så innan windows 7, men sedan 7 kom så har det varit på det viset.

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem

Det som anges är inte så farligt, värre om det är tvärtom, att extern enhet betraktas som intern, och tas bort oförsiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McN:

Har i 10 års tid haft detta problemet, och gäller alltid diskar som kopplats via "extern controller", mitt moderkort har 8st sata portar, 6 genom AMD® SB950 Chipset och 2 portar genom ASMedia® SATA 6Gb/s controllers, och det är genom asmedia som diskarna alltid har dykt upp som removable devices, kommer inte ihåg om det var så innan windows 7, men sedan 7 kom så har det varit på det viset.

kanske är så att den har hotplug påslagen? kommer inte ihåg vilket bios det var men tror det var nån FX serie AMD, som hade option per Sata port om jag ville ha hotplug på eller inte. men de flesta låter en ju inte styre det manuellt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

kanske är så att den har hotplug påslagen? kommer inte ihåg vilket bios det var men tror det var nån FX serie AMD, som hade option per Sata port om jag ville ha hotplug på eller inte. men de flesta låter en ju inte styre det manuellt.

Finns ingen hotswap/hotplug funktion i bios som man kan manuellt ändra på, det enda som går att välja är IDE/RAID/AHCI och om du vill ha smart på eller inte och om du vill sätta någon av portarna som e-sata, har testat alla möjliga "fixar" genom åren, men det är inget som fungerat, har man haft otur har det bara förstört mer än det skulle hjälpa, har inte märkt något negativt med att det har varit på detta viset, mer än att det är lite "störande" att ha extra ikoner under hidden icons.

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av McN:

Finns ingen hotswap/hotplug funktion i bios som man kan manuellt ändra på, det enda som går att välja är IDE/RAID/AHCI och om du vill ha smart på eller inte och om du vill sätta någon av portarna som e-sata, har testat alla möjliga "fixar" genom åren, men det är inget som fungerat, har man haft otur har det bara förstört mer än det skulle hjälpa, har inte märkt något negativt med att det har varit på detta viset, mer än att det är lite "störande" att ha extra ikoner under hidden icons.

undrar om e-sata kan påverka hotplug "settingen".

inte haft problemet själv på många år men nån gång run 2005-2010 hade jag Sata drives i en "hot plug" bay i 5.25", då sata var snabbare än usb 2.0 för att kopiera filer. så det var senast då jag använde det. en del chassin då hade också en sata-intern till en e-sata port bredvid front panel USB, antagligen av samma anledning, detta har ju dött ut iom USB 3

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

kanske är så att den har hotplug påslagen? kommer inte ihåg vilket bios det var men tror det var nån FX serie AMD, som hade option per Sata port om jag ville ha hotplug på eller inte. men de flesta låter en ju inte styre det manuellt.

Testade nu med nya datorn, för i windows 11 så dök alla utom m.2 disken upp som removable även med senaste bios som kom ut för någon dag sedan. Stängde av hotplug i bios och alla försvann som removable devices 👍.

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|