Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur ansluta till gammal pryl som kräver IE?

Permalänk
Medlem

Hur ansluta till gammal pryl som kräver IE?

Har en gammal it-pryl som har en inbyggd webbserver.
Normalt sett brukar det gå att ansluta till den genom att ange statitskt lan-ip i gamla Internet Exlorerer.

Men det är helt omöjligt att ansluta med moderna webbläsare.
Stänger av säkert läge i FF men får felmeddelande:
PR_CONNECT_RESET_ERROR

Prylen fungerar och går att ansluta till via ett annat specialprogram så det är inte fel på den, men måste komma åt just webbservern. Det går även att pinga den.
Måste jag dra igång en Win7 burk?

Permalänk
Medlem

Kör en VM? Tar mindre än 10 min att ta ned och sätta upp

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att det fanns (kör inte ie / edge)

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Måste jag dra igång en Win7 burk?

Det låter som att du mycket riktigt kan behöva en tidtypisk Windowsversion som passar ihop med din gamla pryl. Får väl sätta upp en VM med någon gammal Windowsversion för ändamålet, isf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det där IE-kompabilitetsläget har jag aldrig fått att funka för mina IE enheter, jag undrar lite vad den gör eftersom den uppenbart funkar för vissa.
Kör en gammal W7 laptop med IE enbart för mina gamla kameror istället

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

En XP-VM skulle jag smällt upp som LightVsDawn skriver.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Fungerar inte.

Skrivet av evil penguin:

Det låter som att du mycket riktigt kan behöva en tidtypisk Windowsversion som passar ihop med din gamla pryl. Får väl sätta upp en VM med någon gammal Windowsversion för ändamålet, isf.

Ja, verkar ju inte bättre.
Hade hoppats på att det fanns något enklare sätt.

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken. Vad är det för pryl?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Den här klarar även av ActiveX emulering, fungerat 100% för mig..
https://www.ietab.net/

Permalänk

Opera brukar gå att anpassa för att funka mot gamla härkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Bara nyfiken. Vad är det för pryl?

Det är en slags internetadapter/integrationsmodul till ett gammalt system.
Släpptes en firmware att flasha till ny version för många år sedan, men orkade inte fixa då.

Installerade WinXP på VM, men IE får för sig att bara ladda om sidan hela tiden.
Installerade sedan Win 7 och där verkar det fungera...kanske

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Steed:

Det där IE-kompabilitetsläget har jag aldrig fått att funka för mina IE enheter, jag undrar lite vad den gör eftersom den uppenbart funkar för vissa.
Kör en gammal W7 laptop med IE enbart för mina gamla kameror istället

Syftet med IE-läget var väl mest att komma åt gamla intranät, typ Sharepoint och så. Och där funkar det kanske hyfsat.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar dagligen i ett system som kräver specifikt IE 5 läge i Edge för att fungera. Om man inte ställer in att det alltid ska laddas i IE5 läge per default så kan man tvinga fram det genom nedan.

Öppna sidan/systemet i Edge och följ sen nedan steg.
Tryck på Win+R.
Klistra in %systemroot%\system32\f12\IEChooser.exe och tryck enter eller klicka på OK.
Klicka på den flik du vill byta läge på.
I nästa ruta klickar man på Emulerings fliken.
Välj dokumentläge: 5 för IE5-läge.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag jobbar dagligen i ett system som kräver specifikt IE 5 läge i Edge för att fungera. Om man inte ställer in att det alltid ska laddas i IE5 läge per default så kan man tvinga fram det genom nedan.

Öppna sidan/systemet i Edge och följ sen nedan steg.
Tryck på Win+R.
Klistra in %systemroot%\system32\f12\IEChooser.exe och tryck enter eller klicka på OK.
Klicka på den flik du vill byta läge på.
I nästa ruta klickar man på Emulerings fliken.
Välj dokumentläge: 5 för IE5-läge.

Intressant, tyvärr får jag ändå "Kan inte ansluta till sidan på ett säkert sätt".
Så det är väl något något stöd för säkerhetscertifikat som saknas i IE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Intressant, tyvärr får jag ändå "Kan inte ansluta till sidan på ett säkert sätt".
Så det är väl något något stöd för säkerhetscertifikat som saknas i IE.

Och det går inte bara att ta bort s:et från https:// (om adressen börjar med det)?

Att skapa egna certifikat är bortom min kunskap, men vet att risk finns att systemet inte accepterar ett egen signerat sådant även om det skulle finnas.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Intressant, tyvärr får jag ändå "Kan inte ansluta till sidan på ett säkert sätt".
Så det är väl något något stöd för säkerhetscertifikat som saknas i IE.

Troligare tvärtom, att certet på servern har gått ut för några år sedan och inte godkänns av klienten. Kan möjligen gå att fejka sig runt om man ställer om klientens tid. Jag tänker att det borde gå att titta på certet i webbläsaren och kolla utgångsdatumet, även i en asgammal IE. Annars finns det specialprogram som kan utföra gammal rutten SSL/TLS-handskakning, typ openssl s_client, som även borde kunna visa certet (jag har nog aldrig prövat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Intressant, tyvärr får jag ändå "Kan inte ansluta till sidan på ett säkert sätt".
Så det är väl något något stöd för säkerhetscertifikat som saknas i IE.

Jag skulle säga att problemet ligger i att webbservern i enheten använder sig utav en äldre SSL- eller TLS-version som är inaktiverad i IE. Det du behöver göra är att gå in under inställningar i Internet Explorer och avancerat. En bit ner i listan hittar du SSL 2.0, 3.0 och TLS 1.0 osv, bocka i alla versionerna och starta om webbläsaren och testa därefter att surfa till enheten.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se