Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Ja visst är det lite märkligt? Det fanns partiklar i vattnet som åkte omkring, men de har inte fastnat på några komponenter. Vattnet i sig luktade illa, och det gick att skrapa bort det gröna på slangarna.

Själv är jag säker på att det är alger, men om någon har input på om det kan vara något annat är jag öppen att ändra mig.

Det där gröna, var det klibbigt och halkigt? Typ som utspädd YES. I min åsikt, eller erfarenhet, så kan det i sådana fall handla om alger.

Och i det fallet tycker jag att du bör reklamera vätskan, för det är ju BS att vätskan inte skyddar mot vad vätskan är ämnad för, vilket så kan bevisas då tillväxten skett i slangarna. Visst, det är en utmaning att få rätt i ärendet, men jag tycker det vore rätt att lägga energi på att nyansera vilket BS som säljs.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Så varför tar de inte bort guiden om den tipsar om att tillsätta ättika som löser upp radiatorn?

Omöjligt för mig att veta eftersom jag inte jobbar på Sweclockers.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Det där gröna, var det klibbigt och halkigt? Typ som utspädd YES. I min åsikt, eller erfarenhet, så kan det i sådana fall handla om alger.

Och i det fallet tycker jag att du bör reklamera vätskan, för det är ju BS att vätskan inte skyddar mot vad vätskan är ämnad för, vilket så kan bevisas då tillväxten skett i slangarna. Visst, det är en utmaning att få rätt i ärendet, men jag tycker det vore rätt att lägga energi på att nyansera vilket BS som säljs.

Ja lite klibbigt. Inte så halkigt kanske, men svårt att säga utan att testa mera ordentligt. Ska se om jag orkar dra igång något, ingen skada har ju skett, bara onödigt arbete.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Till alla som säger att ättika är farligt, det är det säkert, men det är inte en katalysator, utan en reagent. Det vill säga ättikan tar slut på sig själv för att göra skada, inte ens med koncentrerad ättika borde det kunna komma igenom solid metall

Att spola igenom med ättika och sedan efterföljande vatten ska inte göra någon märkbar permanent skada, och framförallt ingen skada långt senare

Det som möjligen kan hända är att ytbeläggningen tar skada och exponerar underliggande metall, men blandar man metaller kommer man alltid råka ut för besvär. I en sådan process är det ju metallerna som reagerar direkt med varandra och därför kan det orsakas mer skada och att det förvärras över tid

Permalänk
Medlem

Har man problem med bubblor som aldrig vill försvinna helt så är det en trolig indikator på att man har ganska aktiv korrosion någonstans i systemet - vätgas bildas på katoden (+-polen) när den tar emot elektroner från anoden (offeranoden - den som korroderar) via tex. metallisk överledning, eller en pläteringslager som det gått hål i till underliggande mindre ädla metallen (rost under krom är klassisk exempel på detta)

även koppar kan korrodera mot annan koppar om det är olika legeringar eller tex. hårdlött med fosforbrons i en nippel eller mjuklött på annat sätt - blandning av olika metaller är att be om korrosion.

Kan man hålla vattnet till väldigt låg jonnivå med jonbytarmassa så blir vattnets konduktivitet låg och då bromsas (men stannar ej helt) korrosionsprocessen. annars är problemet att när korrosion väl börjat så blir det allt mer joner i vattnet och konduktiviteten ökar och det gör att korrosionen går allt fortare i en självförstärkande process..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har man problem med bubblor som aldrig vill försvinna helt så är det en trolig indikator på att man har ganska aktiv korrosion någonstans i systemet - vätgas bildas på katoden (+-polen) när den tar emot elektroner från anoden (offeranoden - den som korroderar) via tex. metallisk överledning, eller en pläteringslager som det gått hål i till underliggande mindre ädla metallen (rost under krom är klassisk exempel på detta)

även koppar kan korrodera mot annan koppar om det är olika legeringar eller tex. hårdlött med fosforbrons i en nippel eller mjuklött på annat sätt - blandning av olika metaller är att be om korrosion.

Kan man hålla vattnet till väldigt låg jonnivå med jonbytarmassa så blir vattnets konduktivitet låg och då bromsas (men stannar ej helt) korrosionsprocessen. annars är problemet att när korrosion väl börjat så blir det allt mer joner i vattnet och konduktiviteten ökar och det gör att korrosionen går allt fortare i en självförstärkande process..

Det är helt osannolikt att denna reaktion sker i ett vattenkylningssystem, med de vätskor och material som ingår, i en sådan utsträckning att det skulle bildas vätgasbubblor som blir kvar.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk

För att svara på min egen fråga: jag har kvar vatten från den flaska jag använde med det här problemet. Den har alltid stått i ett mörkt rum, och vattnet i den är gröngult. Så något tillverkningsfel måste det vara.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så vad är din magiska formula att hålla dina loopar färg och algfria?

Nu är jag otroligt offtopic och med en otroligt icke PK idé.

Undrar om det skulle fungera med att tillsätta 0,5% Glyfosat i systemet.
Är otroligt tveksam på Algernas biologi, men skulle vara kul att testa

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

För att svara på min egen fråga: jag har kvar vatten från den flaska jag använde med det här problemet. Den har alltid stått i ett mörkt rum, och vattnet i den är gröngult. Så något tillverkningsfel måste det vara.

Det är inte så att det blivit kontaminerat av att ha varit öppnat innan och stått stilla?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Det är inte så att det blivit kontaminerat av att ha varit öppnat innan och stått stilla?

Bra fråga. Har dock aldrig haft den öppen i onödan, alltid stängt så fort jag har hällt ut något. Tycker dock att även om något kommit i borde medlet förebygga det, så länge det inte är något riktigt elakt. Så tror att det helt enkelt är tillverkningsfel.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Nu är jag otroligt offtopic och med en otroligt icke PK idé.

Undrar om det skulle fungera med att tillsätta 0,5% Glyfosat i systemet.
Är otroligt tveksam på Algernas biologi, men skulle vara kul att testa

Glyfosat biter inte särskilt bra på vattenlevande organismer, och är inte heller särskilt stabilt, det bryts ned relativt snabbt. Det är väl dessutom rätt svårt att få tag på för privatpersoner numera.

Ska jag bara dra någon kemikalie ur röven att testa med blir det valfritt vattenlösligt silversalt, exempelvis silvernitrat. Silverjoner är mycket giftiga för de flesta vattenlevande mikroorganismer. Det behövs bara minimala mängder.

Angående tidigare diskussion om ättika i kontakt med koppar så är det ingen vidare idé. Ättikan kommer reagera med kopparn och bilda kopparacetat, som går i vattenlösning, och mycket väl kan ge upphov till den gröna färgen som diskuterades.

Aluminium gillar inte heller sura miljöer, vill minnas tumregeln är att man vill hålla sig över pH 4.

Består loopen av olika material kan man dessutom få galvanisk korrosion nog för att det ska märkas om pumpmediat innehåller större koncentrationer joner, t ex om det är mer än marginella mängder ättika kvar i det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så vad är din magiska formula att hålla dina loopar färg och algfria?

Så varför tar de inte bort guiden om den tipsar om att tillsätta ättika som löser upp radiatorn?

Troligen så rekommenderar de ättikan för att lösa upp ev kalk. Men kör man med destillerat vatten som är fritt från "salter" så bör det inte bli några kalkavlagringar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Troligen så rekommenderar de ättikan för att lösa upp ev kalk. Men kör man med destillerat vatten som är fritt från "salter" så bör det inte bli några kalkavlagringar.

Dessutom när de där salterna mikroorganismer, vilket är ytterligare ett argument för att använda destvatten

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Ord och inga visor. Nu sköljdes det såklart ordentligt innan systemet sattes ihop. Och ättika kördes egentligen bara i radiator med en liten skvätt precis som guiden de gjort här på Sweclockers, samt att den fick torka i minst ett dygn, så jag har väldigt svårt att tro det skulle vara kvar något, samt ör det väll knappast orsaken till alger?
Du menar att alla som följt den här guiden förmodligen har läckande loopar? Skulle inte tro det, då hade de i så fall tagit bort guiden ganska fort.
https://www.sweclockers.com/artikel/27098-guide-om-underhall-...

Skrivet av Dinkefing:

Så vad är din magiska formula att hålla dina loopar färg och algfria?

Så varför tar de inte bort guiden om den tipsar om att tillsätta ättika som löser upp radiatorn?

Det är ju inte direkt någon unik rekommendation heller, blev nyfiken och sökte lite och det verkar ju vara mer regel än undantag att rekommendera just att blanda i lite ättika vid rengöring.

Exempel som känns som att det *borde* vara bättre underbyggt än de godtyckligt funna foruminläggen: https://customerservice.ekwb.com/hc/en-us/articles/205235541-...-

Citat:

When cleaning bare copper, it is recommended you use slightly acidic cleaning agents, including the following organic solutions:

(White) vinegar (up to 5-10% of acetic acid)
Lemon juice (up to 5-10% of citric acid)

Citat:

Clean the radiators and flush them with warm water. You may use a vinegar/water solution. Radiators are - due to the nature of manufacturing - usually the source of all dirt particles found in the loop. Always rinse your radiators with distilled water once you're done cleaning.

Det är ju intressant om det stämmer att det är så illa som det låter i den här tråden men samtidigt är ett så utbrett råd (även rekommenderat av t.ex. EK). Känns som att det borde bli en "stor grej" i något läge...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Glyfosat biter inte särskilt bra på vattenlevande organismer, och är inte heller särskilt stabilt, det bryts ned relativt snabbt. Det är väl dessutom rätt svårt att få tag på för privatpersoner numera.

Ska jag bara dra någon kemikalie ur röven att testa med blir det valfritt vattenlösligt silversalt, exempelvis silvernitrat. Silverjoner är mycket giftiga för de flesta vattenlevande mikroorganismer. Det behövs bara minimala mängder

Du har absolut rätt, som sagt tänkte inte desto mera på hur ämnet reagerar
Fullständigt omöjligt för privatpersoner att få tag i (utan kontakter)

För det missbrukades fullständigt av privatpersoner när Glysofat fick säljas till privat personer.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

För att svara på min egen fråga: jag har kvar vatten från den flaska jag använde med det här problemet. Den har alltid stått i ett mörkt rum, och vattnet i den är gröngult. Så något tillverkningsfel måste det vara.

Nu vet jag inte vad din vätska innehåller, eller hur länge den stått, men för att svara generellt:
I princip alla typer av kemikalie-blandningar/lösningar är mer eller mindre instabila (sett ur ett längre tidsperspektiv). Ämnen bryts ner och skapar nya typer av molekyler som kan reagera med tidigare stabila molekyler och därigenom påverka färg/viskositet/lukt etc. Därför brukar det finnas ett "Bäst före datum". Den förpackning som använder skall ju även den vara lämpad för förvaringen, annars kan den bidra till nedbrytning/försämring av lösningen.

Nu kanske det är ett långsökt exempel, men för tex. 99,9% "tokren" etanol som man kan tänka sig är väldigt stabilt, så kan man för vissa analysmetoder (inom analytisk kemi) inte använda den efter någon månad (efter första öppningen) då det bildats kemiska föroreningar/nedbrytningsprodukter som stör analysen.

För att återknyta till ditt inlägg: Det behöver inte vara ett tillverkningsfel, men har det gått kortare tid än "bäst före datumet" och du förvarat det enligt instruktion, så tycker jag du skall ta kontakt med säljaren.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ska jag bara dra någon kemikalie ur röven att testa med blir det valfritt vattenlösligt silversalt, exempelvis silvernitrat. Silverjoner är mycket giftiga för de flesta vattenlevande mikroorganismer. Det behövs bara minimala mängder.

Ja, tänk på att tex silvernitrat lösning regerar med mindre ädla metaller genom att fälla ut rent silver. Så kommer det tex i kontakt med koppar får man silver + kopparnitrat.

Sen det där med algtillväxt. Då kan vattnet inte vara rent. jag har tex haft källvatten från springkällan i Rättvik stående i vit plastdunk i över två år utan tillstymmelse till någon tillväxt.
Den har stått inomhus inte mörkt men inte heller i solsken.

Permalänk
Medlem

bakterier växer om det fins något som ger energi när det bryts ned och det fins tillräckligt mycket mineraler och andra byggstenar i vattnet för att bilda cellkropparna (tex är fosfor en nödvändig komponent) - tex. organiska ämnen som karboxylsyror (som ättika) och alkoholer ger energi när det bryts ned, järnjoner och svavel är andra klassiska ämnen som bakterier kan leva på. kommer ljus in så kan alger växa till då det skapar organiska ämnen av ljuset som andra bakterier kan mumsa på senare.

nu fins det också ämnen som förhindrar bakteriertillväxt också (tex bensoensyra och dess salter i livsmedel) - men de förbrukas med tiden i sin skyddsverkan och när dessa har förändrats istället kan bli näring för något annat.

När man hanterar kylvätskan, fyller på etc. så följer det alltid med sporer av olika bakterier och annat (om det inte är i högren miljö och jobbar i rymddräkt) och när livsbetingelserna blir tillräckligt gynnsam kemisk med tiden så vaknar de till och i de flesta sammanhangen försöker dessa när de multiplicerar sig också försöka förändra kemin till något som gynna dem bättre och om möjligt gör det sämre för konkurrenter. Därav bakterier som tex surgör miljön (som att omvandla etanol till ättiksyra av bakterier som har tolerans av låg pH - och få ut lite energi på köpet), bildar toxiner (främst mot andra arter bakterier) - skapa slem av poly-kolhydrater för att i slemmet skapa en bättre miljö för bakterien inne i slemmet och det inte sköljs bort så fort etc. etc.

kort sagt surnar lösningen och/eller luktar illa efter en tid så är det väldigt långt ifrån just ren vatten och vill man ha vätska med färgämnen, suspenderade partiklar för att göra vätskan mjölkig , glitter och annat som skall flyta runt och ge mönster - så har man i dessa vätskor hällt i ämnen som bakterier förr eller senare kan leva av och som det finns ganska mycket av...

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Du kan använda alkoholinblandning också, men det kan ge litet sämre kyleffekt eftersom det har inte samma termiska tröghet som vatten.

Alkohol kan vara bättre eftersom det inte blir lika kladdigt om det läcker. T-röd eller spolarvätska.

Undvik metanol eftersom det är giftigt.

Stopp och belägg här direkt ! Alkoholen torkar ut oringarna som får torrsprickor samt att den tränger in i tätningen till pumpens roterande axel som med tiden gör att den löser upp fettet som är i kontakt med axeln och den gummi saken (Praktisk som ett hjullager fast i gummi) och den skär ihop.
Samt resorvaren som oftast är plast kommer alkoholen börja matta ut plasten så den genomskinliga ytan med tiden kommer bli mer matt / frostat utseende.
Du får antagligen ett läckage först eller en skuren pump ( Tungt roterande) som gör att motorn med tiden blir varm och förbrukas snabbare.
Kan rekomendera en glykolen som är genomskinlig ca en matsked till 1 liters vatten . Glykolen både smörjer och löser inte upp fett eller oringar. Köp gärna destillerat vatten för slippa kalk bildning lovar dig att vattnet kommer vara klart i minnst 5 år. Har en lopp som efter 7 år är lika fräsch fortfarande. Försöka att inte öppna loppen imellan åt då nytt syre tillkommer och algerna och bakterier älskar syre

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)