Netflix startar kontodelning i Sverige – 49 kronor för extra användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeosoth:

loggar de IP-adresser blir det knivigt att lösa GDPR-mässigt.

GDPR tillåter minst att du behåller alla kunduppgifter du behöver för att leverera en tjänst
och jag gissar att netflix behöver skicka sin data till någon mottagare...

Men det här kommer väl att sluta med att de retar upp lika många trogna kunder som
de blir av med kontodelare, iaf i vår familj samlas vi oftare för att titta på film när vi
stannar på hotell eller är på semester och det är lite bråk om vem som ska få ladda ner
offlineinnehåll inför bilresor - man behöver inte riktigt mer krångel där än det är nu.

Permalänk
Medlem

Smart move netflix 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nummer #1 feature som jag och min sambo önskar oss? En knapp på varje serie som heter "ignore" som gör att man slipper se den igen, så man enklare bara kan sålla bort all skit man inte vill se.

Jag önskar mig en funktion för att dölja allt man redan har sett!

Eller vad sägs om att kunna filtrera på språk och undertexter?

Utöver detta så ogillar jag alla tips för sådant som går att se om först 4-5 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Din chromecast är ju inte inloggad, den har ingen "app"?
det är appen på din telefon som castar till chromecasten (lånar väl ut en auth key och pekar på videoströmmen).

så det är mobilen som är inloggad, du ska inte behöva flytta på nån chromecast, då du inte kan "logga in" på den.. I teorin

Vem håller på å "stenålders" casta från en mobil, finns Chromecast Google TV med Netflix, Apple TV, Prime, Youtube/Music appar förinstallerade. Där får man logga in/eller vara inloggad hela tiden. Har själv en 4K Google TV.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Utöver detta så ogillar jag alla tips för sådant som går att se om först 4-5 veckor.

Sett till att det hjälper dem med att hålla kvar kunder så är det inte något som kommer försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeosoth:

Jo givetvis, menade bara att det var två olika IP-nummer. Hade likväl kunnat skriva 1.1.1.1 / 2.2.2.2 eller vad som.

Men nä, loggar de IP-adresser blir det knivigt att lösa GDPR-mässigt.

Yepp men det jag har läst är att man kan komma runt det med VPN mot hemmet. Jag själv är något datorkunnig men jag anser inte Netflix att vara värd den tiden, så jag misstänker att 60-85% av kunderna vet inte hur vpn fungerar. Samtidigt jobbar Netflix offensivt så deras tjänst inte ska fungera med VPN.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Yepp men det jag har läst är att man kan komma runt det med VPN mot hemmet. Jag själv är något datorkunnig men jag anser inte Netflix att vara värd den tiden, så jag misstänker att 60-85% av kunderna vet inte hur vpn fungerar. Samtidigt jobbar Netflix offensivt så deras tjänst inte ska fungera med VPN.

Det är osannolikt att de kan stoppa de som kör VPN hemma, vad de stoppar är de som kör med kommersiell VPN (och då handlar det mer om kunder som vill få ner priset eller komma åt ett annat utbud än det svenska.)

Det sagt, finns en hel del problem med att dela en hemma-VPN-lösning.

Tar av ens bandbredd, både då upp och ner.
Kan ge utomstående möjligheten att använda sig av ens uppkoppling för annat netflix om man då inte har sett till att spärra alla annan trafik än till och från netflix.

Så kommer finnas de som sätter upp hemma-VPN:en korrekt och de som kommer att förstå att de inte har tillräckligt med kunskaper. Och stort antal som tror att de kan, men som egentligen inte borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Vem håller på å "stenålders" casta från en mobil, finns Chromecast Google TV med Netflix, Apple TV, Prime, Youtube/Music appar förinstallerade. Där får man logga in/eller vara inloggad hela tiden. Har själv en 4K Google TV.

Det beror pa vilken app det galler.

Sjalv har jag en TV fran 2012 eller 2013, daromkring i alla fall.

Tidigare fungerade CMore appen, Disney+ har aldrig fungerat.

CMore kraver en TV fran 2014 eller nyare och antar att det ar detsamma for Disney+. Sa jag kor pa en Chromecast da det var det billigaste alternativet.

Netflix fungerar dock, men ar sjukt storande da mitt svenska abonnemang har gatt fran serier med svenska undertexter som alternativ till typ 0 serier/filmer med svenska undertexter (ofta saknas aven engelska undertexter).

Detta da jag bor i Italien, men som ett exempel, i forrgar sa borjade jag kolla pa Suicide Squad. Fanns engelskt och italienskt tal, undertexter pa svenska, engelska, italienska.

Igar sa skulle jag fortsatta titta pa filmen, da var allt andrat till italienska, fanns endast tal och undertexter pa italienska.

Detta ar sjukt storande enligt mig, och sa blev det ingen fortsattning pa filmen

Disney+ har flera sprak och undertexter tillgangliga, detta vore nagot som enligt mig skulle hoja kvaliten en bit, dock sa ar prissattningen helt at skogen i jamforelse med andra streamingtjanster.

Det ar nastintill omojligt att kolla pa en anime dar endast japanska finns som tal och italienska undertexter, det blir helknas i huvudet

Om du undrar varfor jag inte koper en ny TV ar det for att den jag har fungerar bra, nar den gar sonder sa koper jag en ny, mestadels av ekonomiska skal da en bra lon i Italien ar 14000 efter skatt och TV-apparaterna kostar en hel del har, nastintill omojligt att hitta nagot vettigt under 5000kr.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiTTeR-:

Giriga företag? Det är ju du som är girig och ska ha 1 abonemang till 2 hushåll.

Alla i Sverige betalar diverse privatkopieringsavgifter som ger oss rätt att dela innehåll med varandra. Dessutom utnyttjar Netflix vår nätverksinfrastruktur som vi betalat för som gör det möjligt för Netflix att ens leverera sin tjänst till någon via Internet. Netflix och andra bolag borde respektera våra lagar och normer tycker jag.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Så inte nog med att barn med skilda föräldrar har det svårt redan med att flytta fram och tillbaka så ska dom även straffas lite extra och behöva betala dubbelt för streamingtjänster?
Man blir inte 2 "hushåll" för att man flyttar mellan två olika adresser.

Straffas? Nu får du väl ändå sätta saker i perspektiv. Vi pratar trots allt om lyxkonsumtion här, knappast något som är vitalt för din överlevnad. Att du och din fru gick isär är ju inget scenario som företag som Netflix kan förväntas ha med i sin beräkning trots att de nu ändå har det med rabatterad extra användare som verkar vara som gjort för just din situation.
Det är ju trots allt dina barn, inte Netflix. Det är ingen annan än du som förväntas sörja för att vad du anser nödvändigt i vardagen går ihop. Och ja, ni är 2 hushåll. Du bor på en adress och ditt ex på en annan. Att sedan barnen roddas mellan adresserna hör ju inte till saken då det gissningsvis inte är de som står för abonnemanget. Du och ditt ex har skapat er livssituation och är knappast något som Netflix ska subventionera.

Ibland funderar man hur folk som du skulle hantera riktiga problem i livet.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@BiTTeR-:
Använder du Netflix själv? Av dina kommentarer att döma, så får jag känslan av att du aldrig hanterat ett Netflix-konto tillsammans med någon annan.

Vi kör exempelvis profiler på olika språk här som japanska, mandarin, engelska och svenska för att inte enbart bli erbjudna svenskt tal eller nordisk textning hos Netflix (med ett sämre utbud på köpet).

Amazon Prime, Apple TV+ och Disney+ är mycket bättre anpassat för en flerspråkig familj. Är nog enbart Viaplay som är sämre på den punkten.

Ska bli kul att se hur Netflix tänkt lösa kaoset de kommer skapa genim denna omläggning. Många glömmer bort att Netflix numera även har mobilspel som är kopplade till ett huvudabonnemang.

Det handlar alltså om långt mycket mer än om 98:-/mån för två extra användare.

Ser även fram emot släktträffen i sommar, då vi lär behöva ha tre inloggningar till Netflix på SmartTV:n i sommarhuset om vi ska följa reglerna till punkt och pricka.

Har både använt och delat. Och att döma av vad du skriver så låter det ju inte som att Netflix ens är ett bra alternativ för dig så det hela blir ju ett icke-problem. Sen om du nu ändå vill ha det så får.man väl ändå säga att just ditt användarscenario får klassas som högst sällsynt.
Själv körde vi 3 profiler, mitt, frugans plus övrigt.

Permalänk

jahapp, då får vi se hur mycket omsättningen sjunker med när q2 rapporten släpps

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Ett intressant scenario kan vara att man har ett fritidsboende där man kör netflix från en stationär dator, menar netflix då att man ska ta datorn med sig hem koppla upp den & logga in & göra detta lite då & då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Imponerande att så många IT-intresserade, som man får anta många på SC är, sitter med dessa skittjänster istället för bättre alternativ som funnits länge nu.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Alla i Sverige betalar diverse privatkopieringsavgifter som ger oss rätt att dela innehåll med varandra. Dessutom utnyttjar Netflix vår nätverksinfrastruktur som vi betalat för som gör det möjligt för Netflix att ens leverera sin tjänst till någon via Internet. Netflix och andra bolag borde respektera våra lagar och normer tycker jag.

Jag tror du bör läsa igenom vad "piratskatten" avser. Med din generösa tolkning och om denna hade applicerats överallt så hade nog samhället rasat rätt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Varför skulle det vara svårt att bojkotta alla streamingtjänster menar du, finns ju annat att göra än att glo på tv

Hehe, förvisso helt sant 😏

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Fri marknad och allt det där. Netflix analyser har visat att det är ett korrekt beslut att göra detta, det är väl ändå därför de för detta?!
Kanske någon stackare på deras public relation avdelning får kicken om det istället visar sig att swec-användarnas analys är korrekt och det gör blir spiken i kistan för dem.

Har för mig jag sa upp mitt abonnemang i samband med att de höjde från 119 sek till typ 149 för 4k.
Vilka beslut av dessa stora företag, man häpnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiTTeR-:

Jag tror du bör läsa igenom vad "piratskatten" avser. Med din generösa tolkning och om denna hade applicerats överallt så hade nog samhället rasat rätt fort.

Jag tycker det är rimligt att Netflix agerar i lagens anda för att de gynnar dem på lång sikt.
Tanken med lagen är faktiskt att folk ska kunna dela med sig av upphovsrättsskyddade verk. Om de inte gör det finns det en risk att lagen i framtiden uppdateras till Netflixs nackdel. Streamingbolagen leker med elden genom att göra sig ovän med befolkningen som kan ändra upphovsrättslagarna i ett land.

Att börja bråka med sina betalande kunder och bita den hand som föder en är en dålig ide. Netflix i dess nuvarande form kan inte existera utan betalande kunder.

Spotify använde piratkopior i början och kolla var de är idag. Youtube byggdes också upp med hjälp av piratkopierat innehåll. En del (Nintendo t.ex.) skulle t.o.m. säga att Twitch också byggdes med innehåll som bryter mot upphovsrättslagar.

USAs, Rysslands och Kinas historia visar att om man ignorerar immaterialrättslagar kan man utveckla land och företag snabbare.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Det beror pa vilken app det galler.

Sjalv har jag en TV fran 2012 eller 2013, daromkring i alla fall.

Tidigare fungerade CMore appen, Disney+ har aldrig fungerat.

CMore kraver en TV fran 2014 eller nyare och antar att det ar detsamma for Disney+. Sa jag kor pa en Chromecast da det var det billigaste alternativet.

Netflix fungerar dock, men ar sjukt storande da mitt svenska abonnemang har gatt fran serier med svenska undertexter som alternativ till typ 0 serier/filmer med svenska undertexter (ofta saknas aven engelska undertexter).

Detta da jag bor i Italien, men som ett exempel, i forrgar sa borjade jag kolla pa Suicide Squad. Fanns engelskt och italienskt tal, undertexter pa svenska, engelska, italienska.

Igar sa skulle jag fortsatta titta pa filmen, da var allt andrat till italienska, fanns endast tal och undertexter pa italienska.

Detta ar sjukt storande enligt mig, och sa blev det ingen fortsattning pa filmen

Disney+ har flera sprak och undertexter tillgangliga, detta vore nagot som enligt mig skulle hoja kvaliten en bit, dock sa ar prissattningen helt at skogen i jamforelse med andra streamingtjanster.

Det ar nastintill omojligt att kolla pa en anime dar endast japanska finns som tal och italienska undertexter, det blir helknas i huvudet

Om du undrar varfor jag inte koper en ny TV ar det for att den jag har fungerar bra, nar den gar sonder sa koper jag en ny, mestadels av ekonomiska skal da en bra lon i Italien ar 14000 efter skatt och TV-apparaterna kostar en hel del har, nastintill omojligt att hitta nagot vettigt under 5000kr.

När jag hoppade på HBO Max erbjudet för 45 kr/mån livet ut, så fick jag köpa en Chromecast Google TV för min Panasonic TV (4K TX - 58HX810E) är ingen Android TV å tänkte inte köpa en ny Android TV bara 45 kr/mån, dock skulle appskitet funka på LG (gillar LG sådär) å Skamsung (hatar detta märke). Min Panasonic funkar med Netflix (dock körs Netflix Premium på en 4K Apple TV/4K Chromecast Google TV (mycket sällan).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Installerade Tailscale på en dator där huvudkontot finns och aktiverade "exit server".
Sedan på delade kontot installrades Tailscale-appen i AndroidTV och valde servern och kryssade för "use exit node".
Sedan aktiverade jag "Netflix-hushållet" under hjälp in Netflix-appen på AndroidTvn.
Detta får man göra en gång i månaden för alla enheter som är utanför IP.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Brukar bara köra 1 månad typ ändå så.
När ny säsong av stranger things har släppts, sedan kolla igenom lite annat man missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@BiTTeR-:
Använder du Netflix själv? Av dina kommentarer att döma, så får jag känslan av att du aldrig hanterat ett Netflix-konto tillsammans med någon annan.

Vi kör exempelvis profiler på olika språk här som japanska, mandarin, engelska och svenska för att inte enbart bli erbjudna svenskt tal eller nordisk textning hos Netflix (med ett sämre utbud på köpet).

Amazon Prime, Apple TV+ och Disney+ är mycket bättre anpassat för en flerspråkig familj. Är nog enbart Viaplay som är sämre på den punkten.

Ska bli kul att se hur Netflix tänkt lösa kaoset de kommer skapa genim denna omläggning. Många glömmer bort att Netflix numera även har mobilspel som är kopplade till ett huvudabonnemang.

Det handlar alltså om långt mycket mer än om 98:-/mån för två extra användare.

Ser även fram emot släktträffen i sommar, då vi lär behöva ha tre inloggningar till Netflix på SmartTV:n i sommarhuset om vi ska följa reglerna till punkt och pricka.

Jag kan lägga till HBO som helt värdelöst för en flerspråkig familj :). Netflix har ju iaf sina egna serier med andra språk (även om profilen måste byta språk) men på HBO finns det ju bara nordiska språk. Riktigt bra med t.ex Prime video som du skriver.

Sedan tycker jag också att Netflix bör erbjuda 4k med en skärm till ett pris närmare konkurrenterna.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk

Hur var det där reklamen Netflix hade om dela lösenord för par år sen?

Bara för det går dåligt ska dem nu krama ut "snyltarna". Vi delar inom familjen på samma Netflix konto, men råkar vara på olika adresser

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiTTeR-:

Jag tror du bör läsa igenom vad "piratskatten" avser. Med din generösa tolkning och om denna hade applicerats överallt så hade nog samhället rasat rätt fort.

Eftersom vi inte har möjlighet att utnyttja privatkopiering där tanken är att vi ska få det (eftersom det mesta är kopieringsskyddat och man inte för kringgå kopieringsskydd), så får man väl applicera det lite friare i andra sammanhang :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Goedendag:

Alla i Sverige betalar diverse privatkopieringsavgifter som ger oss rätt att dela innehåll med varandra. Dessutom utnyttjar Netflix vår nätverksinfrastruktur som vi betalat för som gör det möjligt för Netflix att ens leverera sin tjänst till någon via Internet. Netflix och andra bolag borde respektera våra lagar och normer tycker jag.

Skrivet av Goedendag:

Jag tycker det är rimligt att Netflix agerar i lagens anda för att de gynnar dem på lång sikt.
Tanken med lagen är faktiskt att folk ska kunna dela med sig av upphovsrättsskyddade verk. Om de inte gör det finns det en risk att lagen i framtiden uppdateras till Netflixs nackdel. Streamingbolagen leker med elden genom att göra sig ovän med befolkningen som kan ändra upphovsrättslagarna i ett land.

Att börja bråka med sina betalande kunder och bita den hand som föder en är en dålig ide. Netflix i dess nuvarande form kan inte existera utan betalande kunder.

Spotify använde piratkopior i början och kolla var de är idag. Youtube byggdes också upp med hjälp av piratkopierat innehåll. En del (Nintendo t.ex.) skulle t.o.m. säga att Twitch också byggdes med innehåll som bryter mot upphovsrättslagar.

USAs, Rysslands och Kinas historia visar att om man ignorerar immaterialrättslagar kan man utveckla land och företag snabbare.

Kom igen. Tanken med lagen är att man ska kunna få ersättning för privatkopierat material, inte att kompensera för piratkopiering eller "streamsnyltande". Netflix får inga pengar från privatkopieringsersättningen och deras tjänst innefattas inte i det som är tillåtet att privatkopiera.

Skrivet av haijen:

Eftersom vi inte har möjlighet att utnyttja privatkopiering där tanken är att vi ska få det (eftersom det mesta är kopieringsskyddat och man inte för kringgå kopieringsskydd), så får man väl applicera det lite friare i andra sammanhang :).

Vi får privatkopiera precis allt där tanken är att vi ska få göra det. Man kan ha åsikter om vad som innefattas, begränsningarna som gäller och på ersättningens utformning eller omfattning, men lagen är ju ganska tydlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av storm72:

Finns inget bekvämt med att behöva ta hem serie/filmer.
Sen har jag svårt att se vanliga svensson lära sig ta hem filmer, packa upp dem, installera en spelare på TV, få över filmen till TV, hitta svensk text eller leva med engelsk.

Om man nu delar sitt konto med t.ex. 4 andra och du bestämmer dig för att avsluta är nog chansen rätt så stor att någon av de andra 3 starta upp ett eget och med detta bara vunnit då de slipper bekosta bandbredd

Kör ju streming idag pirat ju till chromecast och är hur lätt som ju. Slipp ladda ner.

Snart kommer ju en ny sida som ska heta Viafree har svensk text och allt ska laddas upp automatiskt vilket betyder vi har allt svenskt och engelsk TV samt svensk undertext på alla filmer/serier och laddas upp direkt automatiskt. Så lär vara dit ALLA går snart eftersom det kommer bli den största streaming sidan på hela internet och vi får allt mycket snabbt dit. 👍🏻❤️

Så behöver ju ingen streaming tjänst ju eftersom denna kommer bli mycket bättre mot de skräp vi har i Sverige som endå inte har något nytt så som USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kom igen. Tanken med lagen är att man ska kunna få ersättning för privatkopierat material, inte att kompensera för piratkopiering eller "streamsnyltande". Netflix får inga pengar från privatkopieringsersättningen och deras tjänst innefattas inte i det som är tillåtet att privatkopiera.
Vi får privatkopiera precis allt där tanken är att vi ska få göra det. Man kan ha åsikter om vad som innefattas, begränsningarna som gäller och på ersättningens utformning eller omfattning, men lagen är ju ganska tydlig.

Hmm jag skulle nog säga att lagen varken är tydlig, ändamålsenlig eller aktuell sett till de förändringar i teknik som skett sedan lagen kom till. Det är väl därför den är under utredning (det har väl inte kommit mer än förslag än så vitt jag vet). Däremot är väl åsikten från vissa att offlinesparning av t.ex TV-serier på Netflix och motsvarande är en del i privatkopieringen, som i dagsläget inte ersätts.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Din chromecast är ju inte inloggad, den har ingen "app"?
det är appen på din telefon som castar till chromecasten (lånar väl ut en auth key och pekar på videoströmmen).

så det är mobilen som är inloggad, du ska inte behöva flytta på nån chromecast, då du inte kan "logga in" på den.. I teorin

Chromecast har även varianter med inbyggd Google TV, där kan det installeras appar på. Tror det främst är 4K versionerna som har det.

Permalänk
Medlem

Japp då har de börjat rulla ut fick detta i inkorgen nu

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Wow vad mycket snack om något jag själv inte ser som en stor grej.

Har under lång tid varit Netflix-kund och har sett en hel del bra grejer där under årens lopp. Sen en tid tillbaka har jag låtit en god vän till mig köra via mitt konto. Där vi delat på månadskostnaden. Mao 90:- per person. Där vi nu kommer få betala 115:- per person. Istället för att betala 180:- per person ifall alla hade behövt ett helt eget konto. Känns helt OK tycker jag och förstår att Netflix inte är så förtjusta över att massa personer kollar "gratis" på deras innehåll som självklart kostar dem själva att tillhandahålla.

Däremot kan det ju bli problem i några av de fall som tagits upp här där man i samma hushåll ändå kollar på flera olika ställen. Återstår väl att se hur det kommer hanteras. Svårt att tänka mig att man på Netflix inte haft med såna scenarion när man sett över möjligheten att införa det här systemet.

För dem som tycker det här känns väldigt jobbigt eller orättvist eller inte gillar innehållet Netflix erbjuder finns det ju som sagt gott om alternativ.