Netflix startar kontodelning i Sverige – 49 kronor för extra användare

Permalänk
Skrivet av prod01:

Om man castar, är det mobilen eller chromecasten som behöver vara betrodd enhet?!
Om det är mobilen så klarar man ju en månad mellan varven, men jobbigt att behöva ta hem stugans chromecast emellanåt.

Eller TV:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av prod01:

Om man castar, är det mobilen eller chromecasten som behöver vara betrodd enhet?!
Om det är mobilen så klarar man ju en månad mellan varven, men jobbigt att behöva ta hem stugans chromecast emellanåt.

Får väl hoppas att de kollar geoloc på respektive IP-adress kopplat till det specifika kontot.

Annars känns det som att Netflix skitit i det blå skåpet.

Löser dock inte mitt problem med att vissa enheter med ChromeCast-funktion inte är certifierade och således bara kan streama i 480p.

Permalänk
Medlem

Undrar hur man är funtad om man gnäller över att konsumenter vill spara pengar eller dela med sig av något till sina nära och kära. Konsumenten sparar en slant och gnällspiken förlorar inget men ändå grinas det i oändlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tja, jag delar ju inte med någon, bara vi i familjen som använder det, men minsta tecken på strul blir det uppsägning och andra mer traditionella lösningar för min del.

Sammanfattar min känsla också. Delar inte med någon men använder mitt konto friskt hemma, i vår lägenhet i fjällen och på hotell hemma och utomlands. Kommer att ha ett lågt tålamod för begränsningar.

Skrivet av BiTTeR-:

Riktigt sunt svar och du är ju även medveten om att det du själv gjort kanske inte är helt OK och det är där jag tycker skillnaden ligger. Att folk surar ihop samtidigt som de inte ens anser att det de gör egentligen är fel måste ju bero på att de antingen har absolut noll koll på hur ett företag fungerar eller så är man van vid att få free shit. Att sedan var och varannan kommentar handlar om vad de själva uppfattar som kass utbud hos Netflix gör ju det hela ännu värre. Hade alla som nyttjar tjänsten betalat för den så hade ju Netflix har mer att investera i nytt material.

Har själv haft Netflix och lånade även ut mina kontouppgifter till en polare men jag är ju inte så naiv att jag skulle sitta och försvara det.

Håller med, ett av få vettiga inlägg i den här tråden. Tack @zemlan.

En tjänst som Netflix kommer alltid ha "corner cases" i form av att folk använder det i olika hushåll, familjekonstellationer ser olika ut osv. Men ren och skär kontodelning à la "vi är fyra kompisar som delar på ett abonnemang" tycker jag är bra att det beivras.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk

Allt från Netflix blir istället 🏴‍☠️ med vpn

Permalänk
Medlem

Är skild och mina barn har prylar både hos mig och deras mamma. Samt att ett av barnen lever permanent hos sin mamma.
Har inte följt detta så vet inte hur det kommer fungera exakt. Men om jag ska behöva betala extra för att barnen ska kunna använda Netflix hos båda eller minsta krångel med koder och verifieringar kommer jag säga upp Netflix, som redan hänger på en tunn tråd med i mitt tycke dåligt utbud här i Sverige och dyrt. Men har haft det kvar då barnen kollar på vissa saker.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Jösses vad många omogna inlägg.

Hade folk betalat för sin tjänst så hade detta aldrig skett.
Att man kan ha 1, 2 eller 4 skärmar handlar INTE om att du ska dela med dig till vänner, familjer som inte ens bor i samma hushåll etc.
Det är för att tex Du ska kunna se på något i TV:n i vardagsrummet medans någon annan tittar på datorn i sitt rum samtidigt någon en tredje reser och är hemifrån.

Nu finns möjligheten att köpa ett "tvilling-abonnemang" för 49 kr. Så om du vill dela ditt konto med tex någon familjemedlem/vän i ett annat hushåll så kommer det fortfarande att gå. Det blir fortfarande billigare än att ha två separata konton.
Och om du har två bostäder finns det möjlighet att fixa en VPN-tunnel till din router där hemma, det är inte allt för svårt att lösa. Då blir det som vanligt.

Att prata om att detta leder till piratkopiering samtidigt man själv delar konton med massa andra är rätt komiskt.
Netflix gör detta för att få bort alla miljoner konton som delas där folk inte betalar för sig. Om dom börjar tycka det är dyrt och säger upp sina konton så får dom väl göra det. Det är liksom ingen mänsklig rättighet att ha Netflix.
Detta som Netflix gör kommer alla andra strömmingstjänster också göra i slutändan, en del har väl redan gjort det vad jag vet.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Gick in på min profil för att kolla på skoj med uppsägning av abonnemanget och där hade de punkten under varför man vill säga upp: Säger du upp p.g.a. måst betal för extra konto.

Det va droppen för mig DE VET att det här kommer störa för många så jag avslutade också mitt konto på Netflix. Samt såg då att man har haft Netflix i ca 10år. De vårdar verkligen sina kunder (NOT)...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

kan nån förklara varför jag som ensam skall betala fullt, medans snyltarna får bara betala 49:-

Det är väl upp till dig att dela upp den totala avgiften som du vill. Vill dina snyltare snylta så ta 100 kr av dem så går du ju plus efter ett par stycken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Är skild och mina barn har prylar både hos mig och deras mamma. Samt att ett av barnen lever permanent hos sin mamma.
Har inte följt detta så vet inte hur det kommer fungera exakt. Men om jag ska behöva betala extra för att barnen ska kunna använda Netflix hos båda eller minsta krångel med koder och verifieringar kommer jag säga upp Netflix, som redan hänger på en tunn tråd med i mitt tycke dåligt utbud här i Sverige och dyrt. Men har haft det kvar då barnen kollar på vissa saker.

Eller så betalar mamman för sitt abonnemang i sitt hushåll och med ökade intäkter hos Netflix så kanske de kan skapa ett utbud som även du uppskattar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Gick in på min profil för att kolla på skoj med uppsägning av abonnemanget och där hade de punkten under varför man vill säga upp: Säger du upp p.g.a. måst betal för extra konto.

Det va droppen för mig DE VET att det här kommer störa för många så jag avslutade också mitt konto på Netflix. Samt såg då att man har haft Netflix i ca 10år. De vårdar verkligen sina kunder (NOT)... https://i.imgur.com/qVUmnRw.jpg

Varför förvånar det dig? Att öppet omfattande mygel pågår är ju välkänt och är väl då inte heller direkt chockerande att det finns som anledning till uppsägning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Känner att du utelämnade en viktig detalj. På vem?

Det är 50/50 beroende på hur Netflix bedömer krona eller klave

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Bara jag som tycker det är en bra grej? Dela på tjänster så att andra kan använda saker dom inte prenumerar på har väl alltid känts som ett kryphål. Nu kör dom som spotify, storytel, nintendo och massa andra.
Lägg till en för 49:- och dela ordentligt på hela kostnaden samtidigt som man gör rätt för sig, och det är en av de streamingtjänsterna som funkar nästan lika bra som svt play tekniskt. (Dom som gjort svt play ska ha en guldstjärna, strular aldrig, värst är britbox)

Sketasmidigt.

Sedan kan man ju tycka vad man vill om utbudet, varierar sanslöst kraftigt skulle jag säga. Från guld till djupdykning till guld osv.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Det är inte konstigt att Netflix vill att varje användare ska betala. Sedan är det inte heller konstigt att folk som delat lösenord tycker det blir för dyrt och inte kommer ha kvar det. Får se om ett år om det var en bra affär för Netflix.

Det är iaf uppenbart att streamingtjänsterna tillåtit det i flera år för att försöka gripa åt sig marknadsandelar. Spotify har varit restriktivt ända från början så har aldrig varit någon teknisk svårt problem.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på hur de trackar "individer"?

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiTTeR-:

Eller så betalar mamman för sitt abonnemang i sitt hushåll och med ökade intäkter hos Netflix så kanske de kan skapa ett utbud som även du uppskattar

Så vi ska behöva betala för barnen två gånger?
Ökade intäkter? dom tar redan ut dyraste avgiften och har hutlösa intäkter och vinst men har ändå dåligt utbud...

Lite skrämmande att folk ens kan tycka på detta sätt. Giriga företag som tjänar miljarder och det är ok att en person måste betala två gånger för att den flyttar mellan två adresser.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Och Netflix undrar varför folk delar lösenord?

Hade det funnits ett alternativ med 4K och en användare för 99:- så hade detta varit ett ickeproblem.
Finns ju ingen rim och reson till att kräva 179:- när ingen av Netflix konkurrenter är ens i närheten av det.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeosoth:

Är det någon som har koll på hur de trackar "individer"?

De spårar alla enheter som loggar in på ditt konto och vad de är uppkopplade mot så det är så de ser om de är i samma hushålla (samma IP) du kan ju själv se alla enheter som är inloggade på ditt konto under profil.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Så vi ska behöva betala för barnen två gånger?
Ökade intäkter? dom tar redan ut dyraste avgiften och har hutlösa intäkter och vinst men har ändå dåligt utbud...

Lite skrämmande att folk ens kan tycka på detta sätt. Giriga företag som tjänar miljarder och det är ok att en person måste betala två gånger för att den flyttar mellan två adresser.

Giriga företag? Det är ju du som är girig och ska ha 1 abonemang till 2 hushåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiTTeR-:

Giriga företag? Det är ju du som är girig och ska ha 1 abonemang till 2 hushåll.

Så inte nog med att barn med skilda föräldrar har det svårt redan med att flytta fram och tillbaka så ska dom även straffas lite extra och behöva betala dubbelt för streamingtjänster?
Man blir inte 2 "hushåll" för att man flyttar mellan två olika adresser.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Hm. Har 3 barn som kör Netflix, på sina mobiler. Ofta via wifi, men inte alltid. Ibland hemma, ibland hos mormor, etc.

Ingen ser Netflix via dator eftersom det slutade fungera på min Windows 10 dator,. Trailers/reklam kan visas, men inte serier.

Vi har däremot 2 chromecast i 2 TV.

Barnen ser ofta Netflix i bilen, ofta när jag delar nätverk, ibland när min fru delar nätverk. Bahnhof hemma, Comviq, Halebop och Fello på mobilerna.

Kommer det att funka med allt hoppande mellan nätverken? Återstår väl att se.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

https://images.news18.com/ibnlive/uploads/2022/03/netlix-tweet-16480310733x2.png?impolicy=website&width=510&height=356

Och Netflix undrar varför folk delar lösenord?

Hade det funnits ett alternativ med 4K och en användare för 99:- så hade detta varit ett ickeproblem.
Finns ju ingen rim och reson till att kräva 179:- när ingen av Netflix konkurrenter är ens i närheten av det.

Neflix konkurrenter vill ta sig in på marknaden som Netflix dominerade, det gör man genom att ha lägre priser.
När de väl ha tagit sig in så höjer de priset och gör det också svårare att dela konton.

Disney+ höjde med 38% i vintras.

Tror inte heller att någon av Netflix konkurrenter producera lika mycket serier och filmer som då Netflix gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Så vi ska behöva betala för barnen två gånger?
Ökade intäkter? dom tar redan ut dyraste avgiften och har hutlösa intäkter och vinst men har ändå dåligt utbud...

Lite skrämmande att folk ens kan tycka på detta sätt. Giriga företag som tjänar miljarder och det är ok att en person måste betala två gånger för att den flyttar mellan två adresser.

Det är väl ändå inte barnen som betalar för tjänsten?

Men om det nu är enbart barnen som tittar på Netflix så skulle det då kostar er 129kr för huvudabonnemanget + 49 kr för ett tvillingabonnemanget. Alltså totalt 178 kr i månaden som ni två delar på, så din kostnad blir 89 kr i månaden.

Och då kan dina barns mammas hushåll också titta på Netflix om hon nu skulle vilja när barnen inte är där.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Att företag inte fattar att fokuserar man på kunderna å deras upplevelse kommer pengarna automatiskt, dock kommer inte kunderna automatiskt om man bara fokuserar på pengarna…

Å vpn löser det här problemet med annan ort.

Vore bra läge med en guide från sc på startsidan

Permalänk
Medlem

@BiTTeR-:
Använder du Netflix själv? Av dina kommentarer att döma, så får jag känslan av att du aldrig hanterat ett Netflix-konto tillsammans med någon annan.

Vi kör exempelvis profiler på olika språk här som japanska, mandarin, engelska och svenska för att inte enbart bli erbjudna svenskt tal eller nordisk textning hos Netflix (med ett sämre utbud på köpet).

Amazon Prime, Apple TV+ och Disney+ är mycket bättre anpassat för en flerspråkig familj. Är nog enbart Viaplay som är sämre på den punkten.

Ska bli kul att se hur Netflix tänkt lösa kaoset de kommer skapa genim denna omläggning. Många glömmer bort att Netflix numera även har mobilspel som är kopplade till ett huvudabonnemang.

Det handlar alltså om långt mycket mer än om 98:-/mån för två extra användare.

Ser även fram emot släktträffen i sommar, då vi lär behöva ha tre inloggningar till Netflix på SmartTV:n i sommarhuset om vi ska följa reglerna till punkt och pricka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Det är väl ändå inte barnen som betalar för tjänsten?

Men om det nu är enbart barnen som tittar på Netflix så skulle det då kostar er 129kr för huvudabonnemanget + 49 kr för ett tvillingabonnemanget. Alltså totalt 178 kr i månaden som ni två delar på, så din kostnad blir 89 kr i månaden.

Och då kan dina barns mammas hushåll också titta på Netflix om hon nu skulle vilja när barnen inte är där.

Såklart dom inte betalar själv då dom är barn, vi betalar åt dom. Men det är bara barnen som kollar, tror det bara är dom två minsta som flyttar mellan som kollar.
Vet inte om du försöker få det att låta billigt och ok att straffa skilda barn, men det är varken ok att ta ut extra och även om vi skulle dela så är 89kr också för högt för Netflix idag i mitt tycke.

Förstår faktiskt inte denna konstiga jakt på delande som Netflix kör då dom redan har begränsningar för detta.
På standard abb kan du bara streama 2 samtidigt vilket är jäkligt snålt tycker jag och begränsar rejält delande av lösenord.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

De spårar alla enheter som loggar in på ditt konto och vad de är uppkopplade mot så det är så de ser om de är i samma hushålla (samma IP) du kan ju själv se alla enheter som är inloggade på ditt konto under profil.

Så om "hushålls-IP" är 192.168.1.1 och någon på 192.158.1.1 har t.ex. smartphone och TV inloggad på samma Netflix-konto skulle det räcka att smartphonen är ansluten på 192.168.1.1 någon gång varje månad för att inte blocka TV:n exempelvis?

Känns som att det är relativt enkelt att kringgå, samtidigt som det kan orsaka mycket huvudvärk för mindre tekniska användare med legitima use cases (exempelvis sommarstuga/resor).

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

https://images.news18.com/ibnlive/uploads/2022/03/netlix-tweet-16480310733x2.png?impolicy=website&width=510&height=356

Och Netflix undrar varför folk delar lösenord?

Hade det funnits ett alternativ med 4K och en användare för 99:- så hade detta varit ett ickeproblem.
Finns ju ingen rim och reson till att kräva 179:- när ingen av Netflix konkurrenter är ens i närheten av det.

Precis... 99:- för 4K hade varit rimligt, men 179:- för 4K har enbart gått att motivera genom att man varit fler som delat på det.
Lyckas dom "tracka" oss så blir det uppsägning.

Nån som fått mailet ännu?

Skrivet av Aeosoth:

Så om "hushålls-IP" är 192.168.1.1 och någon på 192.158.1.1 har t.ex. smartphone och TV inloggad på samma Netflix-konto skulle det räcka att smartphonen är ansluten på 192.168.1.1 någon gång varje månad för att inte blocka TV:n exempelvis?

Känns som att det är relativt enkelt att kringgå, samtidigt som det kan orsaka mycket huvudvärk för mindre tekniska användare med legitima use cases (exempelvis sommarstuga/resor).

Jag utgår från att dom kollar ditt publika IP, inte routerns interna.
Så det vore iofs intressant att se hur dom löser detta ur GDPR, lär knappast vara okej att logga användarnas IP.

Skrivet av filbunke:

Tror inte heller att någon av Netflix konkurrenter producera lika mycket serier och filmer som då Netflix gör.

Det är så sjukt mkt skit dom fyller sin tjänst med numera. Jag var en supernöjd Netflixanvändare i början, men numera är nästan ingenting dom lägger till intressant. Känns bara som dom köper in vilket skräp som helst och stämplar det med "Produced by netflix" bara för att det ska se ut som att tjänsten är fylld.

Nummer #1 feature som jag och min sambo önskar oss? En knapp på varje serie som heter "ignore" som gör att man slipper se den igen, så man enklare bara kan sålla bort all skit man inte vill se. Skälet till att den knappen inte finns är nog för att Netflix inte vill att deras kunder ska inse hur lite innehåll dom har som är intressant.

Detta är inte enbart mina åsikter, jag har i nån tidigare Netflixtråd länkat till flertalet bloggar/krönikor/whatever där uppfattningen är precis att det är brist på serier med bra kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag utgår från att dom kollar ditt publika IP, inte routerns interna.
Så det vore iofs intressant att se hur dom löser detta ur GDPR, lär knappast vara okej att logga användarnas IP.

Jo givetvis, menade bara att det var två olika IP-nummer. Hade likväl kunnat skriva 1.1.1.1 / 2.2.2.2 eller vad som.

Men nä, loggar de IP-adresser blir det knivigt att lösa GDPR-mässigt.

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeosoth:

Jo givetvis, menade bara att det var två olika IP-nummer. Hade likväl kunnat skriva 1.1.1.1 / 2.2.2.2 eller vad som.

Men nä, loggar de IP-adresser blir det knivigt att lösa GDPR-mässigt.

Det här kan nog vara väldigt intressant faktiskt, om man nu skulle kunna få nån myndighet/EU att titta på det. Jag har svårt att se hur dom ska kunna "avgöra" om en användare "befinner sig" i "huvudhushållet" utan att hålla på med en form av tracking som minst ligger i gråzon på vad som skulle kunna anses rimligt.