Misslyckad miljardaffär raserar svenska Embracers aktier

Permalänk
Melding Plague

Misslyckad miljardaffär raserar svenska Embracers aktier

Natten till onsdag gick en affär värd 21 miljarder kronor i stöpet och morgonen efter rasade den värmländska speljättens aktier med 40 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket stora summor i spelbranschen numer.

Permalänk
Medlem

Kan det ha med detta att göra?
Dvs sagan om ringen världen?

https://embracer.com/releases/embracer-groups-middle-earth-en...

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Buy the dip

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Väldigt underligt formulerat sista stycke i artikeln. Det är nästan som att det insinueras att det är Embracers köp av Middle Earth Enterprises som inte går igenom.
Jag antar att det som egentligen menas är att till exempel en deal med en spelstudio, för att utveckla ett nytt Sagan om Ringen-spel, inte gick igenom i slutändan? Och alltså inte något misslyckande i Embracers uppköp av Middle Earth Enterprises.

Permalänk
Medlem

Mina Starbreeze aktier gick upp en hel del för att redan tappa 50% av värdet inom loppet av någon dag. Vet inte om det hänger ihop.

Haft dem sen 2006 och tänker ha dem tills de går i konkurs eller blir uppköpta.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av kotz:

Kan det ha med detta att göra?
Dvs sagan om ringen världen?

https://embracer.com/releases/embracer-groups-middle-earth-en...

nej lord of the rings va med på bild har ja för mig på rapporten den borde dom väl ha strukit isf

Permalänk
Medlem

Köpläge då

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Apple - Imagination repris?
Vem vill ta över Embracers kassakor?

Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem

Awww jag som hoppas på en remaster alt ett nytt Slaget om Midgård – Härskarringen spel. Älskar det spelet men har haft problem att spela det på win10/11

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Awww jag som hoppas på en remaster alt ett nytt Slaget om Midgård – Härskarringen spel. Älskar det spelet men har haft problem att spela det på win10/11

Finns mer mods till det spelet än skyrim, finns många 4-8k mods (battle for middle earth starcraft liknande spelet då)

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Buy the dip

Köpa aktier i spelutvecklingsföretag är ungefär lika stabilt som bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Köpa aktier i spelutvecklingsföretag är ungefär lika stabilt som bitcoin.

Jag tror du missade PMen om att BTC är mer stabilt än det mesta idag, och att banker världen över är det nya "meme-stocks". Clownvärld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Awww jag som hoppas på en remaster alt ett nytt Slaget om Midgård – Härskarringen spel. Älskar det spelet men har haft problem att spela det på win10/11

T3O T3A

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Muntligt avtal, jo tjena. Läropengar

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Jag tror du missade PMen om att BTC är mer stabilt än det mesta idag, och att banker världen över är det nya "meme-stocks". Clownvärld.

Jämförelsen haltar något pga rådande omständigheter. När väl konjunkturen etc återgår till det normal kommer bitcoin, och även aktier i spelvärlden att återgå till att bete sig som en jojo.

Hur som have, alla gör vad dom vill med sina besparingar.

Permalänk

Tycker Lars Wingefors tappat det helt. Alldeles för många dåliga till mediokra spel och bara ytterst några få bra titlar. De har för dålig kvalitetsekontroll helt enkelt. Saints Row någon vilket kalkonspel! Kan lista flera spel som floppa helt! Elex-serien som gjorts av Piranah Bytes kända för Gothic och Risen serien är bra spel liksom Valheim. Men de har för många kalkonspel i sin fåtölj. Har de inga som spelar igenom spelen och ger dem kritik under utvecklingen innan de släpps ute i handeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

T30? ursäkta om man är trög 😆

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

T30? ursäkta om man är trög 😆

Är jag som är trög, editerat xD

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Awww jag som hoppas på en remaster alt ett nytt Slaget om Midgård – Härskarringen spel. Älskar det spelet men har haft problem att spela det på win10/11

Blev också sugen och googlade, finns lösningar numera. Fick igång del 2 av liret och det funkar klockrent på Windows 11.

Permalänk
Medlem

Embracer är svenska IT bubblan 2.0..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Köpa aktier i spelutvecklingsföretag är ungefär lika stabilt som bitcoin.

Är du expert? Kan du utveckla ditt resonemang mer objektivt?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

nej lord of the rings va med på bild har ja för mig på rapporten den borde dom väl ha strukit isf

Den länkade press-releasen handlar ju om utveckling och försäljning av spel under LOTR-varumärket som Embracer fortfarande äger rättigheterna till.
Så det kan fortfarande vara den affären.

Det intressanta är att nedgången faktiskt började efter den releasen, och sen dess, på 10 dagar, har Embracer tappat 60% av sitt värde.

Men som någon sa, det känns som att Embracer är mer intresserade av rättigheter till spel än faktiska spel.
Vilket kanske fungerar under en kortare period, tillräckligt länge för att Lasse och övriga ska kunna casha in...

Det vore ju hysteriskt roligt om det var en power move från Bezoz och att han medvetet drog sig ur i sista sekund..

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Den länkade press-releasen handlar ju om utveckling och försäljning av spel under LOTR-varumärket som Embracer fortfarande äger rättigheterna till.
Så det kan fortfarande vara den affären.

Det intressanta är att nedgången faktiskt började efter den releasen, och sen dess, på 10 dagar, har Embracer tappat 60% av sitt värde.

Men som någon sa, det känns som att Embracer är mer intresserade av rättigheter till spel än faktiska spel.
Vilket kanske fungerar under en kortare period, tillräckligt länge för att Lasse och övriga ska kunna casha in...

Det vore ju hysteriskt roligt om det var en power move från Bezoz och att han medvetet drog sig ur i sista sekund..

Ja det ser inte vackert ut. Undrar om det går att vända skutan nu. Jag vill se Embracer växa och bli stora men jag gillar inte ledningen som inte verkar ha kontroll på kvaliten på spelen och nu snackar jag inte nödvändigtvis om buggar endast utan kvaliten på själva spelen. De har en del bra spel i backloggen som Valheim, Expeditions, Spellforce, Desperados, Darksiders, Pathfinder, Metro, Kingdom Come Deliverance, Payday, Dead Island, Destroy all Humans mm.

Men floppen Saints Row är precis det jag tycker de går i fel riktining. Senaste Shadow Warrior 3 var inte heller bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men som någon sa, det känns som att Embracer är mer intresserade av rättigheter till spel än faktiska spel.
Vilket kanske fungerar under en kortare period, tillräckligt länge för att Lasse och övriga ska kunna casha in...

Det vore ju hysteriskt roligt om det var en power move från Bezoz och att han medvetet drog sig ur i sista sekund..

Ja ett sånt här tapp känns ju inte seriöst direkt. Det luktar mer insider och manipulation.

Permalänk

Problemet med Embracer är att de köpt för många studio för att påvisa en tillväxt och man räknar in framtida intäkter vilket är normalt men när man köper så många rättigheter och studios blir det svårt då det bygger på att spelen håller bra jämn kvalitet. När bolag har sitt värde på flera gånger högre än sin nuvarande omsättning bör man tänka om. Är det rimligt att ett bolag är värderade till 3-5 gånger sin egen omsättning bör man första att framtida intäkter finns inräknade redan i kursen. Den analyser gör inte de flesta.

Därför är det intressant och hitta bolag som är mer rimligt värderad till sin nuvarande omsättning + plus att bolaget gör vinst.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av dagas:

Mina Starbreeze aktier gick upp en hel del för att redan tappa 50% av värdet inom loppet av någon dag. Vet inte om det hänger ihop.

Haft dem sen 2006 och tänker ha dem tills de går i konkurs eller blir uppköpta.

Det har och göra med utspädning av aktier mer aktier skapas i bolaget.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65