Efter 28 år – Windows får inbyggt stöd för rar och 7-zip

Permalänk
Melding Plague

Efter 28 år – Windows får inbyggt stöd för rar och 7-zip

Microsoft håller på att bygga in stöd för rar, tar, 7-zip, gz och många andra filarkivformat i Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsoft håller på att bygga in stöd för rar, tar, 7-zip, gz och många andra filarkivformat i Windows.

Läs hela artikeln här

Fantastiskt. Bättre sent än aldrig antar jag?
Undrar om själva arkivhanteringen blivit snabbare i samma veva också? Zip-stödet har ju varit rätt beklagligt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Snusfri

Kommer alltid att köra med WinRAR ändå.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kommer alltid att köra med WinRAR ändå.

Kommer alltid köra med 7zip ändå.

Permalänk
Medlem

Räknas det som att man "betalat" om man har ägt ett moderkort som kom med standard bloatware, och en Winrar Licens?
Kör på den fortfarande fyra system senare.

Permalänk
Medlem

På tiden.

Permalänk
Avstängd

Härligt, då blir det åtminstone ett program mindre att installera om vid omformatering.

Permalänk
Medlem

Stuffit expander 4ever! ;)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tänk att det dröjt till minst 2023 innan detta händer...

Permalänk

RIP Rarlab.

Permalänk
Medlem

Undrar om det verkligen stämmer, som artikeln antyder, att man kommer kunna komprimera RAR-filer.

Enligt villkoren för RAR-formatet så får man bara skapa dekomprimeringsverktyg, men inga komprimeringsverktyg (bara Rarlabs egen mjukvara ska kunna skapa RAR-filer).

Permalänk

Är inte förklaringen av Microsoft tröghet rädsla att bli stämda för att de ej konkurrerar på lika villkor?
Och nu anser Microsoft det är riskfritt då det lättare går motivera att alla andra os etc har.

När det gäller företag som säljer packningsprogram till windows så är detta mer eller mindre en dödsdom.

Jag själv saknar lösenord, kunna splittra filer och sedan kunna hantera filer vars namn har konstiga tecken.
Får jag bara detta som standard i windows så klarar jag mig med den. Såklart bättre diagnosverktyg vid fel etc, men idag laddar man ofta bara ner filen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Räknas det som att man "betalat" om man har ägt ett moderkort som kom med standard bloatware, och en Winrar Licens?
Kör på den fortfarande fyra system senare.

Nu ser jag framför mig att när du bygger system så kopplar du in en gammal IDE CDROMläsare (via femtioelva adaptrar) bara för att kunna lägga in en legit kopia av winrar.
En riktig hjälte

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Underlättar för gemene man men det räcker ju med helt vanliga .zip i ens vardag för att man ska installera 7zip/winrar istället. Högerklicka för att extrahera från en sådan och den tar dig fortfarande till en wizard!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Kör 7zip. Senast jag kollade var det bäst i prestanda. Det var förvisso länge sedan jag kollade.

Permalänk
Medlem

Minns när XP kom och Windows fick stöd för zip inbyggt hur Nice det var men så använda alla rar istället så man fick installera det ändå.

På tiden att det kommer inbyggt stöd för annat än zip.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kör 7-zip till Windows

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Kör 7zip. Senast jag kollade var det bäst i prestanda. Det var förvisso länge sedan jag kollade.

Prestanda är nog en av de minst viktiga sakerna för mig i såna här lägen. Inte ofta jag packar/packar upp saker större än 100 MB, och extremt sällan det blir över 500 MB.

Jag kör Total Commander (f.d. Windows Commander) sedan typ 20+ år och är lika nöjd med det ännu.
Väldigt smidigt för alla sorters filoperationer som att kopiera/flytta/döpa om/packa/söka filer lokalt och via FTP/SFTP/liknande, jämföra filinnehåll och så vidare. Drar igång utforskaren nån gång ibland men inte direkt ofta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Bryr man sig om att packa upp arkiv är väl Ryzen ungefär dubbelt så snabb för pengarna

Permalänk
Medlem

7-Zip kan packa upp RAR så har inte haft behov av att köpa WinRAR men när/om Windows för stöd för dessa format då behöver man inte 7-Zip heller.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem

När kommer stöd för LHA?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Alltid kört Total Commander där allt sånt funkar.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Alltid kört Total Commander där allt sånt funkar.

samma här

Permalänk
Medlem

”Windows får inbyggt stöd för rar och 7-zip”
- Fy fan vad bra, då slipper jag programvara X.

”Windows får inbyggd webbläsare”
Omg, this is the end of the world, wtf, f..k woot the h.ll, call the reps at the EU!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

När kommer stöd för LHA?

Och LZX!

Ser tyvärr inget positivt med denna nyheten efter att det framkom att Microsoft letar igenom lösenordsskyddade ZIP-filer.

Var ska vi nu gömma våra program för att blockera Windows Defender och Windows Update eller ProduKey för att kunna återanvända OEM-nycklar?

Har en handfull program på mina externa diskar som Microsoft gärna lägger i karantän snabbare än kvickt.

Låt oss få behålla kontrollen med Total Commander och DOpus. Jag vill ha Explorer lika dum som Workbench på Amiga. Har fungerat bra i över 30 år nu, så varför ska Windows 11 plötsligt försöka laga sådant som alltid varit trasigt?

Permalänk
Medlem

"Veckans fråga: Vilken upplösning spelar du i?
Spelar du med så hög upplösning som möjligt, eller skruvar du ned i jakt på prestandalyft? Svara ärligt i veckans fråga!"

"Windows får inbyggt stöd för rar och 7-zip
Har du betalat för Winrar? Svara ärligt..."

...

Kommer det sen komma omröstningar/frågor med "ljug" ?
- Använder du ... / har du ... Ljug som en häst travar.
...Svara som en mytoman.

...??

The color of this pen is r-r-r-
is re re reeeee

is Royal Blue

Permalänk
Medlem

Bra inte Windows Defender vill bröta igenom alla mina rar-arkiv, det är illa nog att det vill härja med mina zip-arkiv.

Sedan kan väl detta ändå inte ersätta 7zip eller Winrar? Tror knappast Microsoft kommer att skicka med samma featureset, i synnerhet inte via GUI.

Angående zip så kan man ju tycka att det är uråldrigt, men det funkar ju på de flesta plattformar. Ser framför mig att någon med Windows 11 kommer att skicka arkiv till någon med Windows 10, som sedan måste klicka på en länk till Free Unr@r 2000.ru som installerar ransomware och så får Microsoft skulden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Undrar om det verkligen stämmer, som artikeln antyder, att man kommer kunna komprimera RAR-filer.

Enligt villkoren för RAR-formatet så får man bara skapa dekomprimeringsverktyg, men inga komprimeringsverktyg (bara Rarlabs egen mjukvara ska kunna skapa RAR-filer).

Libarchive säger att de bara kan läsa rar-filer, inte skriva, så jag antar att det som du säger bara handlar om att kunna packa upp rar-filer.

Skrivet av Aphex:

När kommer stöd för LHA?

Libarchive har stöd för att läsa lha/lhz.

Permalänk
Medlem

Fan på tiden!

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

"Windows får inbyggt stöd för rar och 7-zip
Har du betalat för Winrar? Svara ärligt..."

Haha! Förstår kritiken, men i det senare exemplet känns uppmaningen befogad då det säkert bär emot att faktiskt erkänna att man betalat för winrar

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|