Skrive NFC chip som öppnar ett popup med text i Android och Iphone (om möjligt)

Permalänk

Skrive NFC chip som öppnar ett popup med text i Android och Iphone (om möjligt)

Varför ock bakgrund till varför skriver jag efter min fråga.

Jag har ett gäng NCF chip som är som klistermärken.
Jag har en Sony Xperia 1 III med appen "NFC Tools PRO" för att skriva till NHC chippen.
Chippen är på 137 Bytes och är omskrivningsbara.
Jag öppnar "NFC Tools PRO" -> Write -> Add Record -> Text Och skriver texten jag vill ha och skriver sen till chippet.
Det enda jag vill göra med chippet efter detta är att sätta ett lösenord om man vill skriva till eller ta bort något from chippet.
När en Mobiltelefon/enhet läser av taggen så önskar jag att texten kommer upp som ett popup i telefonen med texten jag önskar.
Men när jag skannar taggen i min telefon så frågar den om jag vill öppna tasker.
Måste användaren ha en app för att läsa text från ett NFC chip?

Jag har samlat åt mig några switchar nu. Och vill försöka hitta någon lösningar för att hålla koll på alla switchar.
Först så tänker jag att använda små etiketter som jag laminerar i fickor som är i ungefärlig storlek som bankkort/visitkort.
Tänkte då att laminera in ett NFC chip med.

Jag har samlat på mig lite switchar som i första hand har handlat om att lära sig något nytt i form av att konfigurera dessa med bland annat LACP.
Nu siktar jag mot ett nytt steg av att sätta upp ett LAN i området jag bor i. Jag har hittat en förening som kan ställa upp som en välfungerande förening som håller till i grannkommunen. Jag känner dessa personer väldigt väl.

Nu behöver jag hitta någon inom kommunen om vi kan komma överens om någonting.
Tyvärr så finns det inte så mycket för ungdomarna att göra där jag bor och jag vill skapa något för att dom inte skall hamna snett i samhället med narkotika, alkohol och kriminalitet. Jag vill få många att hitta en annan lösning för detta.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Hej Hasseman84,
Från NFC taggar, till switchar och ungdomsverksamhet, hyffsat brett samtalsområde. 😊

Det går absolut att lösenordsskydda NFC-taggar så ingen otillbörlig ändrar innehållet. Dock så är det inte alla NFC-taggar som stödjer detta, NTAG213, NTAG215 och så kallade Tap-tag ska däremot kunna lösenordsskyddas. Observera att lösenordet förstås tar upp en del av lagringsutrymmet så håll lösenorden bra men korta. Glömmer man bort lösenordet och det inget går att gissa sig fram till så är det kört att programmera om.

Och vad gäller att aktivera ungdomarna och få dem att göra vettiga grejer tycker jag fler borde engagera sig i. Jag är tacksam för att jag hade mitt datorintresse från så tidig ålder, det ledde mig till bra och meningsfulla jobb.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Hej Hasseman84,
Från NFC taggar, till switchar och ungdomsverksamhet, hyffsat brett samtalsområde. 😊

Det går absolut att lösenordsskydda NFC-taggar så ingen otillbörlig ändrar innehållet. Dock så är det inte alla NFC-taggar som stödjer detta, NTAG213, NTAG215 och så kallade Tap-tag ska däremot kunna lösenordsskyddas. Observera att lösenordet förstås tar upp en del av lagringsutrymmet så håll lösenorden bra men korta. Glömmer man bort lösenordet och det inget går att gissa sig fram till så är det kört att programmera om.

Och vad gäller att aktivera ungdomarna och få dem att göra vettiga grejer tycker jag fler borde engagera sig i. Jag är tacksam för att jag hade mitt datorintresse från så tidig ålder, det ledde mig till bra och meningsfulla jobb.

Gällande NFC Taggarna så verkar det som att dom stödjer detta.
Men bra information. Tackar.

Jag är ganska glad och lyckligt lottad att jag också fick ett datorintresse i samband med att farsan fick tag i en helt ny dator som betalades av via lönen/företaget.
Det var en IBM aptiva. Minns inte om det var en Pentium 3 eller 4. Men 400mhz, 128mb ram och 11gb hdd.

Jag och mina bröder fick aldrig något gratis. Vi fick bevisa att vi kunde sköta saker på ett bra sätt.
Så mina föräldrar att jag skulle vara hemma kl 20:00 så var det inte 20:05. Och för att hålla tiden så fick vi armbandsklockor.
Vi alla vet ju hur det är med tider etc. Ibland så glömmer man. Men 99% av fallen så ringde jag hem och sa att jag inte skulle hinna hem till kl 20:00. Men jag är hos "Niclas". Och det var inga problem att komma hem lite senare då dom visste vart jag var och att jag var påväg hem. På helger och lov så kunde dom säga att jag skulle vara hemma kl 22. Sen blev det 23. Sen midnatt. Så länge jag skötte mig och inte gjorde några dumheter så som Alkohol, droger eller kriminalitet så fick jag röra mig väldigt fritt.
Jag umgicks mycket med en specifik kompis. Vi fiskade väldigt mycket. Varje helg, varje lov. På sommaren så kunde vi vara ute tills vi inte såg något. Klockan hann och bli både 2 och 3 på natten.
Så det höll oss borta från mycket "skit".
Då jag har haft och i perioder har stora problem med hälsan så har detta fått mig att se annorlunda på livet. Och det har hållt mig borta från mycket skit. Jag är bara glad att få ha livet i behåll.
Sen så fick jag min första helt egna dator. Och då började jag att gå på LAN.
Min farsa har tränat barn och ungdomar i badminton i drygt 40år. Det är hans passion och hur han hjälper samhället att ta hand om ungdomar så att dom kan skapa sig än bättre framtid.
I mitt fall så är det LAN.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz