Helgsnack: Vilken komponent brukar du tumma på vid nytt datorbygge?

Permalänk
Medlem

Byggde för inte länge sedan en ungefär så pass bra speldator man kan bygga. 4090, am5 med 7800x3d, 64gb snabbt minne i expo, endast m2 ssd diskar.

Tummade som mest med chassit. Valde nzxt h7 flow som är lite budget (men bra), pga dålig tillgång på chassin på marknaden och att den uppfyllde alla min kriterier.

Sedan köpte jag alla komponenter via pricerunner över loppet av en månad ungefär, från flera olika butiker, så sparade en del på det.

Permalänk
Medlem

Har under två årtionden av datorbyggen alltid prioriterat energisnålhet över prestanda, har aldrig köpt en processor med en TDP över 65W. Om jag köpte en processor idag så skulle det tex troligtvis bli en AMD Ryzen 9 7900, 12 kärnor på 3,7GHz med en TDP på 65W. Det gäller inte bara processorer utan andra delar också, som grafikkort (har vanligtvis köpt AMDs X600-serie dom senaste gångerna) och nätaggregat (80 Plus Platinum eller bättre). Brukar "lyxa" till det med lådan, blir något minimalistiskt och stilrent från Fractal Design, inget blingbling och RGB för min del.

Något jag inte prioriterar överhuvudtaget är tangentbordet, använder fortfarande ett Gateway 2000 OEM tangentbord från datorn min far köpte 1997.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet.

Permalänk

Utan att ha läst några svar tror jag 1. moderkort, 2. nätdel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har slutat att snåla in på komponenter, köper oftast komponenter i medium och segmentet om man delar upp det i typ low, medium, high. Low är billiga komponenter. High är Premium och uppåt tex core i9 eller RTX 4090

Kanske snålar in på CPU (kör med stock kylaren just nu men funkar), kollar alltid vilka typer av spel jag kör och anpassar cpu efter det, vill helst ha strömsnåla komponenter och tyst burk. Grafikkortet lägger jag mest krut på (men jag spelar bara i 1080p). Vissa komponenter köper jag premium som jag vet jag kan ha kvar till nästa dator bygge. Brukar uppgradera komponenter med jämna mellanrum så man alltid har hyfsat toppat, kanske inte alltid det senaste men nästan. Brukar ha Asus moderkort och grafikkort som bas (innan MSI för ca 7 år sedan)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

SSD är nog den komponenten som jag snålar in mest på. Inte vad gäller storlek, men vad gäller märke och prestanda. Känns som same shit different name. Jag har t.ex. en SSD från hårdvarujätten Silicon Power och en från välrenommerade LEVEN. Ett par Lexar har jag också och en PNY.

Permalänk

Sekundär lagring.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Denna gången tänkte jag inte köpa ett så jävla dyrt moderkort som sist men det kostade ändå nästan 4k och det var sista gången det blev ett Asus.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Chassi får alltid stå tillbaka. Samtigt är det ju det som sparar in minst, så lite av en tankevurpa.
Men det är alltid mest bang for $ som gäller för mig så inga extravaganser...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

När jag byggde nuvarande maskin så tummade jag på moderkortet vilket jag förmodligen kommer göra nästa gång också men inte lika mycket, det är fine med budget kort men jag kommer aldrig ta budget budget igen

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Jag tror inte jag brukar snåla, skulle nog reta mig på det isåfall

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

Minnet. Så gott som alla normala användningsområden ger näst intill inga prestandavinster alls med högre specade minnen. Oftast bara speciella matematiska tester och vissa undantagsfall.
Dom som vill spara på moderkorten kan inte vara dom som överklockar. Är ju verkligen något som man planerar för mycket noggrant.
Nätagg är något man vill ska hålla i väldigt många år. Har fortfarande mitt 850W aggregat som jag köpte 2011 (eller 12 minns inte riktigt) och det har följt med många uppdateringar. Dumsnålt att spara in på det. Vill ju att det ska vara stabilt dessutom (och leverera vid överklockningar).
Chassi och kylning som några tullade på tycker jag ju också är viktiga val av olika orsaker. Utrymme för olika saker som fläktar tex. Och en stor volym ger bättre kylningsförmåga. Vettig utformning också bra för hantering vid montering av saker.
Och på samma sätt som med nätagget så kan chassit och fläktarna hänga med rätt så länge..
Mus är en del som jag inte lägger så extremt stor vikt vid.

Permalänk
Medlem

Köpte väl ett/två steg ned på vissa saker
3080 (knappt man fick tag på) ist för 3090 ti
3900X ist för 3950X

Annars blev det
64GB ram med bra timings
5TB SSD (2*2TB + 1TB)

Chassi kanske, Define är ju inte så dyra ...

Men det var på tiden när allting inte var helt sinnessjukt dyrt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet. Se signatur.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Ingenting. Entusiastklass. Men byggena får hänga med i många år utan större halvtidsuppgraderingar.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag tenderar att vara väldigt prismedveten (andra skulle säga dumsnål) när det gäller moderkort. En så fruktansvärt tråkig komponent att jag alltid köper det billigaste jag hittar förutsatt att det har stöd för den cpu jag vill ha.

Minnen tenderar jag också att snåla på. Har aldrig satt mig i vad alla timings (typ 1-8-94 CL44) innebär, så jag köper alltid det billigaste som snurrar i rätt varvtal. (Varsågoda att dumförklara eller utbilda mig i kommentarerna!)

(Desto mer pengar lägger jag på nätaggregat och kylning)

Jag säger nog samma sak. Gillar inte att betala mer för moderkortet än CPU'n t.ex. då jag inte pillar så mycket i BOIS. Vissa saker ska bara fungera. Mellanklassen tenderar att bli bra.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Har också snålat lite på moderkort förr men kom över ett ROG Crosshair VIII Hero på beg marknaden för drygt ett halvår sedan och datorn är väldigt stabil trots lite mixtrande med inställningar i vanlig ordning. Får väl se hur jag gör nästa gång.

Permalänk
Medlem

Inget. Köper i regel aldrig en helt ny stationär dator utan det är snarare en dator som uppgraderas vid behov eller vilja. Kan budgetera efter de komponenter jag vill ha.

När jag var yngre så snålades det på allt som inte nämnvärt påverkade prestandan. Men då hade jag också en annan budget också.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Väldigt få saker. Brukar köpa komponenter som håller ett bra tag och därför kan införas i framtida byggen. Har t.ex. suttit på min DH-14 sedan 2011. Mina nätagg tenderar att följa med i två-tre byggen innan de byts ut etc.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Chassit. Svårt att motivera en uppgradering när man redan sitter på ett av de största på marknaden så allt får ju alltid plats. Så jag *behöver* egentligen aldrig uppgradera.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Grafik

Grafikkort då jag aldrig spelar. Allt annat måste va bra.
Chassi nätagg osv

Permalänk
Medlem

hahaha ace of sweden ja 😂🤣🔥🆘 brukar aldrig snåla in på något direkt, är la 4k skärmarna dock som brukar få följa med 1-2 byggen så 1-3år. sen så byts det ju delar i datorn ca varannan månad och ny mus, tangentbord å headset varje månad i princip 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Grafikkort, processor, SSD. Inte värt att köpa det dyraste, bättre med rejält chassi, nätagg, fläktar som håller i evigheter och man kan trivas med länge.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

1 moderkort, 2 cpu sen kommer nätdel och grafikkort

Permalänk
Medlem

Vet inte om "tumma på" är rätt uttryck för egen del, men jag brukar helt klart försöka att hålla priset nere på dom mindre (för mig) viktiga komponenterna. Har väl också ett tak för dom viktigaste komponenterna, såsom grafikkort t.ex. Jag hade flyt att med att jag lyckades att få tag på en 5800X3D för 2999:- (Inet stream) till mitt senaste bygge, annars hade jag nog köpt en 5700X. Så länge komponenterna uppfyller mina grundkrav så väljer jag gärna nåt lite billigare, det behöver inte vara top of the line.

Mus och tangentbord var väl det jag "tummade" mest på till mitt senaste bygge och än så länge ångrar jag mig inte alls, dom har varit bra än så länge.

Permalänk
Medlem

Psu... ångrar att jsg inte drog till med lite marginal. Nu är det nästan ett måste att byta ut den om jag vill ha en kraftfullare cpu. Ligger på en 750w med en rx 7900 xt

Permalänk
Medlem

OS.
Köpte för längesen till fullpris. men ska dom profitera på att profilera mig och sälja min användardata samt serva mig reklam i OS. ofta gärna visa sökresultat från bing hellre än mina lokala filer när jag söker i startmenyn. nej då tänker jag inte längre betala fullpris. Det är snarare jag som är produkten som säljs inte OS.

Permalänk
Medlem

750w e ju mer än väl @Jocke9, gick själv ner flera steg till 750w å nu en 600w. det enda som 600wattaren inte orkade driva var en 3080/13900kf när cpu kördes fullt ut. räckte att begränsa den till 120w å vips så hade man inte krascher i spel längre. körde även 4090, 7900xtx samt ett 6950xt på 600wattaren utan problem.

när jag körde 12700k/12900k i helt olåst med ett 3080ti på en 750wattare så var det helt smärtfritt så du är mer än safe, om du har ett vettig 750wattare så att säga å inte nån no brand bajsagg.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Nätagget är ju tyvärr så otroligt enkelt att tumma på. Jag har hittills inte behövt göra det, utan har lyckats hitta någon sick deal nånstans (amazon). Hade hellre köpt ett begagnat men trusted nätagg än ett nytt random också.

Annars är det mest sånt som enkelt kan uppgraderas vid senare tillfälle. Typ köpa 16 gig minne istället för 32, eller en billigare SSD.
Moderkort och CPU är väl det enda som jag aldrig skulle tumma på, på grund av hur jobbigt det är att uppgradera.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Minnen snålar jag på vid nybygge.
Relativt lätt att uppgradera