Krönika: Är det sociala mötet URL mindre värt än IRL?

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Är det sociala mötet URL mindre värt än IRL?

Måste man ses i det verkliga livet för att ha ett socialt utbyte som räknas eller är mötet online lika mycket värt, frågar sig Jacob Hugosson.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Beror nog på vad det handlar om men 60% eller mer av vår kommunikation sker genom kroppsspråket och en stor del genom (30-38%) genom tonläget och rösten.
Så som på forum så förlorar man ganska mycket information som kanske vore lättare och snabbare att förmedla IRL. Jag föredrar alltid IRL om det är möjligt. Missförstånd är rätt vanliga och lätt hänt eftersom det är svårt att förmedla tex sarkasm eller humor på olika sätt genom text.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Absolut är det mindre värt. Jag träffar hellre vänner i verkligheten än på en skärm. Givetvis är det sociala online inte dåligt för det. Vi har en bred kommunikation som vi aldrig hade kunnat ha annars, och på distans.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk

Försök dejta över Discord…..

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Att komma hem efter skolan i högstadiet och starta ventrilo med sina kompisar va något magiskt. Älskar den tiden jag hade med mina nära vänner

Permalänk
Medlem

IRL är alltid bäst, men ganska ofta är det svårt att få ihop när det är många som ska samlas.
Fördelen med URL är att man kan ha fler men ytliga kontakter.
Jag brukar se mina kontakter som en lök med flera lager i form av
Jag, familjen, vänner, kompisar, kollegor, bekanta... osv.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hur man ens kan tramsa med en sådan sak på Swecs startsida är för mig helt obegripligt... Vad håller Swec på att bli? Någon slags pubertal slaskblaska med IT-inriktning?

Permalänk
Medlem

Url kan vi vara utan, och har så varit under nästan hela vår arts existens.
Irl kommer vi aldrig att kunna ersätta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Emmanuel_Levinas

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

IRL > URL.

Alltså lycka till att komma nån vart i livet utan sociala färdigheter….eller ens med halvdana sådana!

Jag värderar helt klart det verkliga livet högre än nån chat. På nätet kan folk bara försvinna o så men det går inte IRL.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Ja de mindre värt, tror många affärsmän också kan intyga om de när de kommer till att slutföra affärer irl vs på teams t.ex.

Permalänk
Medlem

Det fysiska mötet kräver mer, saker ska styras upp och planeras, parterna ska ha tid, vilja och energi att genomföra mötet. Insatsen är högre och avkastningen kan vara högre om det faktiskt blir ett givande möte, kan samtidigt uppfattas som bortkastad tid och energi om det efteråt uppfattas som ett tämligen meningslöst möte. Tiden och energin är inte obegränsad direkt.

Permalänk
Medlem

IRL > URL || URL > Null

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Handlar det om att någon människa har autism eller någon annan form av NPF-diagnos som gör socialt samspel och sociala koder svårare att förstå - absolut kan URL vara ett verktyg för några individer.

Har man inte autism? Då är ju IRL att föredra 100 gånger av 100 tycker jag - för att sociala människor icke diagnostiserade med vare sig autism eller annan NPF-diagnos är beroende av socialt samspel och sociala koder.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

IRL klarar vi oss inte utan, gå en längre period (typ några år) utan mänsklig kontakt och vi blir mer eller mindre galna eller värre.
Online är ett komplement och det finns många fördelar, inte minst att det är enkelt att nå varandra snabbt och att man kan skapa kontakter och vänner över hela världen utan att resa jorden runt.

Permalänk
Medlem

Jacob behöver förmodligen både samtalsterapi och träning i sociala sammanhang efter att ha isolerat sig under väldigt många år, det finns hjälp att få bara han söker den och tar emot den.

Kanske finns där en diagnos bakom, många som isolerar sig bakom en skärm är Autistiska eller har Autistiska drag, det komplicerar givetvis saker och ting men då kan habiliteringen vara ett stöd och hjälpa till med verktyg för att underlätta livet.

Permalänk
Medlem

Irl kanske tar mer, men oj vad det också ger mer. Jag tror inte något mår bra med bara "url".

Permalänk
Medlem

IRL.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

IRL ger alltid mest och alla borde ha minst 1 nära vän eller familjemedlem.
Man kan klara sig i stort själv genom hela livet och det är ju ett plus om man är introvert men det är nått speciellt att leka irl gemfört med online. Kanske får räcka med lite färre träffar om energin inte e där men förhoppningsvis förstår dem dig, har själv 1 extrovert kompis som gör mig galen ibland

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Oj oj OJ!
Denna fråga är så komplex...
Den är även olika från person till person.

Det finns så många bra och dåliga anledningar.. de flesta har vi själva satt i våra huvuden.. eller av en norm som samhället har på os. Heh.. både för URL och IRL.

PS. Och Ja det finns folk som laddar sina batterier med vardagssysslor.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hur man ens kan tramsa med en sådan sak på Swecs startsida är för mig helt obegripligt... Vad håller Swec på att bli? Någon slags pubertal slaskblaska med IT-inriktning?

Livsstilclockers. Med 14 artiklar om vartenda grafikkort. Sedan 14 ytterligare artiklar efter att grafikkortet släppts också.

Permalänk
Medlem

Hm träffas, måste man det?
Trivs oftast bäst och samlar energi när jag är ensam (själv el vad kallar man det?) på fritiden.
Men det kanske beror på att jag i arbetet träffar väldigt många och ständigt har kontakt med folk.
Sen kanske man tänker att det är annorlunda än att träffa vänner privat och visst är det så, men några av dem träffar jag även privat ibland så det är mer än bara arbetsrelation.

Skulle väl säga att jag i många sammanhang är rätt mycket utåtriktad och social när det behövs, men privat gärna mer för mig själv, kan nog tänka mig att många andra också är det på liknande sätt.

Sen ang IRL och "URL" (etablerat uttryck för digital kontakt?) varierar det en hel del, el snarare i vilken form kommunikation sker.
En del träffar jag mestadels IRL och har knappt kontakt i andra former, en del enbart i skrift och andra enbart muntligen.
Beror på vem det är och vad det gäller.

Några exempel för egen del:
Har bl a en kompis som ringer i princip dagligen sen många år, men sällan direkt har något att säga. Antalet gånger vi träffats IRL är mycket begränsat och senast var för runt 6 år sen.
Hade en annan där vi nästan uteslutande kommunicerade i skrift mycket frekvent och hade gjort det under väldigt lång tid, men som plötsligt tog illa vid sig av något och abrupt bara bröt kontakten och raderade alla gamla konversationer (du vet vem du är).
En annan träffar jag nästan enbart IRL, men ibland via telefon.

Men om det är mindre värt är lite frågan om, det är på olika sätt. När man träffas el pratar i telefon är det mer direkt och snabbare, medan man i skrift oftast har något längre betänketid för vad man ska säga och hur det ska sägas.
Ibland har det blivit rätt tomma konversationer om egentligen ingenting, sådana man nästan gärna hade varit utan, medan andra gånger kan det bli rätt djupgående och faktiskt riktigt givande oavsett kommunikationsform.
Bäst blir det när båda är engagerade och ger något i dialogen, blir det för ensidigt med vem som ger och vem som tar emot så blir det inte bra.

Det är ändå närmast med IRL-kontakten enligt ovan, kan bero på personligheten, även om det är den av de tre där som jag haft minst kontakt med totalt sett och som sannolikt också har minst att bidra med kompetensmässigt.

Bäst tror jag det är med en lagom mix av båda delar, inte enbart det ena el det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror nog på vad det handlar om men 60% eller mer av vår kommunikation sker genom kroppsspråket och en stor del genom (30-38%) genom tonläget och rösten.
Så som på forum så förlorar man ganska mycket information som kanske vore lättare och snabbare att förmedla IRL. Jag föredrar alltid IRL om det är möjligt. Missförstånd är rätt vanliga och lätt hänt eftersom det är svårt att förmedla tex sarkasm eller humor på olika sätt genom text.

Håller med! Det är jättesvårt att förmedla ironi m.m. i text till folk som inte känner en.

Dessutom beter sig folk generellt sämre och säger saker de aldrig skulle vågat säga till nåns ansikte på nätet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Det går alldelses utmärkt att träffas på nätet. Jag har flera vänner som jag inte träffar på annat sätt än typ så här. Nackdelen, som någon skrev ovan, är att ett flertal människor beter sig illa, på ett sätt dom inte skulle göra IRL. Men dessa sociala missfoster får man helt enkelt strunta i.

/ B

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dem8n:

Jacob behöver förmodligen både samtalsterapi och träning i sociala sammanhang efter att ha isolerat sig under väldigt många år, det finns hjälp att få bara han söker den och tar emot den.

Kanske finns där en diagnos bakom, många som isolerar sig bakom en skärm är Autistiska eller har Autistiska drag, det komplicerar givetvis saker och ting men då kan habiliteringen vara ett stöd och hjälpa till med verktyg för att underlätta livet.

Såja, isolering står det ju ändå ingenting om? Det framgår ju att jag träffar människor och i veckan har det rentav varit mer än en gång spontant efter arbetstid! Det jag med krönikan försöker belysa är att jag (tror att jag) börjar tillåta mig se ett lika stort värde i URL och det inte behöver vara fel. Det är på den vägen jag gjorde en koppling till ett internetforum och gemenskap jag varit medlem i 16 år, varav 9 år varit ett jobb där jag var både redaktör och community manager för sagda gemenskap, och där en betydande del av min bekantskapskrets kommer ifrån. För mig har blotta tanken om att det skulle vara okej att känna så varit ett stigma.

Annars ger jag dig rätt i mycket och det, tillsammans med annat, är något jag arbetat med genom livet och det är ett arbete som inte tar slut. Jag kan ändå konversera utan stopp i timmar både digitalt och fysiskt när jag själv känner för det och ha ett heltidsjobb inom Public Relations, så helt off är jag inte (bara mycket ). Även om jag ofta föredrar det egna sällskapet IRL på fritiden, men väldigt gärna har det URL.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Mer underhållande kunde jag tycka att det var med ett multiplayer-lir, där man gör en gemensam och rolig aktivitet samtidigt som man snackar skit. Alltifrån att tramsa runt till livets stora frågor, långt in på nätterna.

Känner igen mig oerhört väl i ovanstående stycke i krönikan.

Många av mina bästa och med givande stunder med mina vänner har jag haft online. I snacket i- och mellan matcherna av det spel som råkar gå varmt för stunden. Det är något kravlöst och härligt med att sitta och spela och snacka tillsammans, som leder både till skratt och djupa diskussioner.

Med det sagt tycker jag förstås om att träffa vänner offline också. Det kan vara precis lika roligt. Men jag känner ingenstans att offline faktiskt är bättre än online. Förutom om någon aktivitet kräver det, förstås.

Det ska också sägas att jag är ganska introvert. Jag kan omedvetet gå veckor eller ibland månader utan att höra av mig till vänner. Inte för att jag inte tycker om dem, tvärtom värderar jag dem väldigt högt, men jag trivs så förbaskat bra i mitt eget sällskap att jag ibland glömmer bort.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Det är som att jämföra äpplen och päron. I allt högre utsträckning kommer man behöva båda två i en hälsosam mix.

Jag har sett mig själv som misantropiskt lagd sedan tidiga tonåren men kan trots det se ett obestridligt värde av att träffa människor i verkliga livet. Frekvensen varierar naturligtvis från person till person men URL betraktar jag som ett substitut för alla de dagar jag inte orkar med IRL. Inte som en ersättning. Definitivt inte som en uppgradering.

Vissa tycks övertygade om att alla vi andra besitter en magisk superkraft att orka träffas och vara supersociala i stora grupper för jämnan. Men människan är av naturen bekväm av sig. Inte undra på att allt fler självdiagnostiserar sig som introverta utan att egentligen vissa några kliniska symptom för det.

Att umgås utanför det egna hemmet sker till ett visst pris även för dem som får tillbaka mycket energi av dylika "IRL-möten". Har man hunnit bilda familj eller blivit sambo kan det dessutom vara extra komplicerat att pussla ihop tiden lyckas synka sina respektive scheman. Energikoefficienten hamnar ibland på minus men IRL kan ändå vara värt priset för att få träffa släkt och vänner man inte sett på ett bra tag.

Pandemin och distansarbete har säkert påverkat inte minns Generation Z och millenials på ett sätt som förstärkt det upplevda värdet av distansrelationer. Beteendevetare kommer garanterat ägna spaltmeter åt det ämnet i mer eller mindre överflödiga forskningsrapporter framöver.

Tiden för verkliga möten är inte evig. Ta den inte för given.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Håller med! Det är jättesvårt att förmedla ironi m.m. i text till folk som inte känner en.

Dessutom beter sig folk generellt sämre och säger saker de aldrig skulle vågat säga till nåns ansikte på nätet.

ja dessutom slipper man telefoners dåliga ljud som kan förstöra en del.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Testpilot

URL trumfar (nästan) alltid IRL – för mig.

Jag mår bättre psykiskt och har generellt en trevligare stund genom URL-möten kontra fysiska träffar. Att fysiskt interagera med andra människor är väldigt dränerande, speciellt i större folksamlingar.

Detta kan väl kort beskrivas som att vara introvert.
Jag laddar mina batterier genom att få spendera tid i ensamhet och sköta mitt. Medan sociala sammanhang kan göra mig väldigt loj och trött.

--------------------------------

Med det sagt behöver jag precis som alla andra människor någon form av interaktion med omvärlden för att inte bli galen eller känna mig ensam.

Dagens moderna teknik med onlinespelande, chatkommunikation vid toppen av mitt finger och allehanda andra sätt det finns att kommunicera gör att det är fullt möjligt för mig att bibehålla den sociala kontakten jag önskar – utan att någonsin egentligen behöva träffa någon. Jag upplever inte något omedelbart behov att träffa människor utanför den digitala sfären, även om det såklart är trevligt emellertid

--------------------------------

I slutändan handlar mycket om att kommunikation och när mina batterier ska laddas ur är på mina villkor. Infinner sig behovet av att koppla ned en stund, då tar jag således bara av mig mitt headset och lägger mig på soffan en stund – något som inte direkt fungerar IRL.

Å andra sidan skulle jag vilja se minen på en chef eller sambon om jag mitt i konversationen kläckte: "Du, jag behöver en paus ett par timmar" och därefter bara gick ut genom dörren..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Håller med många, bör nog definiera vilket typ av socialt möte det handlar om. Vi drivs av Kärlek och att bli uppmärksammade vissa kanske klarar sig väl ändå och vem drar gränsen. Varför slog instagram och facebook en gång i tiden? Närhet kommer i kläm URL och det kan nog inte ersättas online.. ännu.

Att samlas i discord kring en syssla såsom gaming tror jag fyller mångas sociala vardagskväll upp till kanten. Visst är det trevlig att hälsa på eller få hembesök men jäklar vad effektivt det är att ibland bara göra det URL. Jag och min sambo brukar splitta upp oss här hemma när vi fått nog av varandra. Hem från jobb(där eller hemma)-träning-handling-matlagning-sambotid-vänner. Det där får jag inte ihop IRL iaf en sketen tisdag.

Ett möte för informationsutbyte funkar helt klart URL med rätt teknik. Finns många fördelar med att vissa träffar ersätts IRL med URL. Så är det iaf för mig. Vet inte hur många dåliga arbetsmöten jag forslat min kropp över land och rike för att sitta av. Tänker på plånbok och miljö och det säger sig självt.

På min arbetsplats säger företagsledningen att det är bättre när alla är inne på kontoret hela tiden. Jag frågar varför och dem pekar på forskning och samarbete på plats men jag köper det inte fullt ut. Vi går miste om URL - det är numera en verklighet som kompletterar. Vi stirrar ändå 80% in i våra skärmar under tiden man är på plats. 3/5 dagar är kravet att ge sig av till Malmbergets portar. Visa mig varför det är bättre för ett företag? ex? Eller finns det en generation som inte vet hur man kommunicerar digitalt, saknar dem ett språk i CVet?

Jag jobbar effektivare hemma och kan sitta ostört med koncentrerat arbete och styra mina avbrott/pauser. Mer än hälften av mina avbrott på arbetsplatsen är frågor som personen hade löst med eftertanke och research. Eller är det bättre med en kollega som pekar vägen åt varandra? Kan inte detta göras URL? Eller har jag blivit lat och inte orkar ödsla min tid på andra än personerna jag verkligen skulle vilja ge min tid till?

Nej, tycker inte URL är mindre värt än IRL.

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk

Ja, det fakesociala online är inte värt lika mycket som det riktiga sociala. På grund av några förhållandevis enkla anledningar.

  1. Folk är rövhattar bakom skärmen.

  2. Du kan inte klämma på tuttar och kramas online och får inget Oxytocin, samt betydligt mindre av vissa andra signalsubstanser som är viktiga för ditt välbefinnande.

  3. Onlinevärlden är konstruerad med vetenskaplig precision för att ge din hjärna små konstgjorda doser av Dopamin, så att att du ska stanna kvar så länge som möjligt, titta på så mycket reklam som möjligt och i slutänden köpa så mycket onödigt skit som möjligt.

  4. De så kallade sociala medierna är till stor del fake, där narcissister, exhibitionister och diverse personlighetstyper postar redigerade, filterrade och i många fall även regisserade highlights ur sina liv, varför det framstår som att du hemma i din hyrestrea lever den sämsta ursäkten till existens som överhuvudtaget kan kallas för liv. Det här mår du inte bra av att ta del av.

  5. Folk är rövhattar bakom skärmen.

Om krönikören har fler frågor har jag eventuellt en lucka nästa torsdag, där jag kan tänka mig att vara behjälplig i ca en halvtimme för ett fett jäkla arvode.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux