Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk

Snabb fråga om Asus Mesh

Hej.
Har en Asus Ax56 på ovanvåningen i huset kopplad via kabel till fibermodemet. Jag skulle vilja komplettera med en router till för att utöka räckvidden så jag kommer ut till elskåpet på baksidan på huset där jag har en pulse kopplad till elmätaren. Den är i ett plåtskåp med el runt om så den har ganska dålig mottagning idag och kopplar ifrån då o då.
Jag funderar på Asus AX mini XD4 eller XT8. Hur funkar dessa egentligen?
Det jag skulle vilja är att sätta en sån här i fönstret uppe och trådlöst ha ett meshnätverk med min AX56 och då agerar XD4an som en förstärkare och ger mig bättre räckvidd. Går detta eller är det endast kabelfärbindelse som gäller?
Och vad bör jag göra annars?
Skippar gärna kabel till den delen av huset.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Hej.
Har en Asus Ax56 på ovanvåningen i huset kopplad via kabel till fibermodemet. Jag skulle vilja komplettera med en router till för att utöka räckvidden så jag kommer ut till elskåpet på baksidan på huset där jag har en pulse kopplad till elmätaren. Den är i ett plåtskåp med el runt om så den har ganska dålig mottagning idag och kopplar ifrån då o då.
Det jag skulle vilja är att sätta en sån här i fönstret uppe och trådlöst ha ett meshnätverk med min AX56 och då agerar XD4an som en förstärkare och ger mig bättre räckvidd. Går detta eller är det endast kabelfärbindelse som gäller?

Asus Ax56, det är väl en 4G router?

Sen är det inte en router till du skall ha, det är en AP (access punkt).
Av dom 2 du nämner så är XT8 den bättre, speciellt om du inte vill ansluta den med kabel eftersom den har tri-band (separat band för anslutning till router).
Står den så att den utan problem kan ansluta till routern trådlöst skall det fungera utan större problem och när du konfigurerar den skall den sättas som AP, mesh har jag för mig är aktiverat som standard.

Dock är det alltid bättre att ansluta en AP med kabel än trådlöst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av megaman01:

Hej.

Om det bara är problemet med elmätaren du vill lösa, så köp en billig extender och sätt upp ett nätverk enkom för elmätaren via den. Elmätaren har garanterat inga krav på hastighet eller latens, så billigast möjliga bör fungera.

Om du vill använda denna extra accesspunkt för att förbättra ditt eget nätverk också, så tycker jag att du ska fundera över hur du kan lösa det med en kabel. Hastigheten över WiFi är väldigt beroende av hur många enheter du använder samtidigt och hur mycket trafik som går i luften. Saker försämras snabbt om det är mycket trafik eftersom enheter behöver samsas om utrymmet. När du använder ett trådlöst meshsystem eller en extender så kommer all trafik som skickas till den enhet som inte är kopplad med kabel att göra två hopp i luften. Ett från din telefon till meshenheten och sedan från mesh till router. Är det en enhet som inte förbrukar så mycket bandbredd så är det ju ingen fara, men om det är någon som tex streamar så kommer det göra betydligt större avtryck i upplevelsen för alla andra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack för svaren!
Nätverk är en djungel för mig. Kommer aldrig lära mig detta då jag är fullständigt ointresserad av att sätta mig in i detta krångel.
Tacksam för bra support här och andra ställen där folk som har koll kommer med tips.

Snabb fråga. Kan ni ge ett exempel på en Accesspunkt? Alltså vilken produkttyp är det?

Ska låna en AX86 Pro och se om den har bättre räckvidd. Den ska enligt reviews har riktigt bra räckvidd och eftersom 56an jag har nu är på gränsen så bör 86an lösa detta bättre, plus att jag får en bättre router till datorn. 56an är enligt mig väldigt ostabil. Kanske skulle satt mig ner och gått igenom setup och ändrat i settings. Läst att man ska ställa portar(?) manuellt och inte med auto med dessa. Kanske hade hjälpt. Jag börjar med att prova 86an sen ändra settings. Kanske en extra AP blir nästa steg.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Tack för svaren!
Nätverk är en djungel för mig. Kommer aldrig lära mig detta då jag är fullständigt ointresserad av att sätta mig in i detta krångel.
Tacksam för bra support här och andra ställen där folk som har koll kommer med tips.

Snabb fråga. Kan ni ge ett exempel på en Accesspunkt? Alltså vilken produkttyp är det?

Ska låna en AX86 Pro och se om den har bättre räckvidd. Den ska enligt reviews har riktigt bra räckvidd och eftersom 56an jag har nu är på gränsen så bör 86an lösa detta bättre, plus att jag får en bättre router till datorn. 56an är enligt mig väldigt ostabil. Kanske skulle satt mig ner och gått igenom setup och ändrat i settings. Läst att man ska ställa portar(?) manuellt och inte med auto med dessa. Kanske hade hjälpt. Jag börjar med att prova 86an sen ändra settings. Kanske en extra AP blir nästa steg.

Båda dom enheterna du nämner i första posten (Asus AX mini XD4 eller XT8) kan sättas som AP i inställningarna och de flesta routers likaså.
Sen finns det dedikerade AP, dom listas som just AP i butikerna.

En AP är i princip en router utan DHCP server och NAT, det innebär att man även manuellt kan göra om en router till AP genom att stänga av dessa två funktioner under inställningarna, men nya har oftast ett "AP mode" som sköter inställningarna åt dig.

Permalänk

En fråga till. Har märkt att Asus router har en tendens att låsa hastigheten både på wifi och trådat till 100mbit efter ett tags använding. Händer då o då och då får man starta om routern o mecka lite så går den upp till 950mbit igen.
Är detta nån form av inställning man kan fixa denna skiten eller nån som vet vad det kan bero på? Exakt samma problem med ax56u som med denna nya ax 86 pro. Kabeln till den är bytt (cat7 ftp)och jag testade med merlin fw på denna nya och wifit är vald enskilda kanaler istället för auto.
Men det händer som sagt även på trådat till datorn.
Sjukt störande och jag kan inte hitta nån lösning online.

För övrigt så hjälpt ax86pro mig med avståndet så nu fungerat det perfekt.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av megaman01:

En fråga till. Har märkt att Asus router har en tendens att låsa hastigheten både på wifi och trådat till 100mbit efter ett tags använding. Händer då o då och då får man starta om routern o mecka lite så går den upp till 950mbit igen.
Är detta nån form av inställning man kan fixa denna skiten eller nån som vet vad det kan bero på? Exakt samma problem med ax56u som med denna nya ax 86 pro. Kabeln till den är bytt (cat7 ftp)och jag testade med merlin fw på denna nya och wifit är vald enskilda kanaler istället för auto.
Men det händer som sagt även på trådat till datorn.
Sjukt störande och jag kan inte hitta nån lösning online.

För övrigt så hjälpt ax86pro mig med avståndet så nu fungerat det perfekt.

Det är inte routern som gör det, det är troligen dålig kabel, port eller drivrutin som gör att enheten använder max 100Mbps

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det är inte routern som gör det, det är troligen dålig kabel, port eller drivrutin som gör att enheten använder max 100Mbps

Ja jag gick in i settings nu när detta hände så ser jag en varning på WAN att den inte får full hastighet. Startade om fibermodemet nere och routern uppe samma sak. Drog ur och i kabeln (Som är NY som sagt. 30m cat 7ftp) 2 ggr och andra gången så kom skiten igång.. Märkligt. Funderar på om man råkar ta sönder den när jag trycker den genom ett hål i väggen. Hur känslig är en sån här kontakt? Ser inget fel på den.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av megaman01:

Ja jag gick in i settings nu när detta hände så ser jag en varning på WAN att den inte får full hastighet. Startade om fibermodemet nere och routern uppe samma sak. Drog ur och i kabeln (Som är NY som sagt. 30m cat 7ftp) 2 ggr och andra gången så kom skiten igång.. Märkligt. Funderar på om man råkar ta sönder den när jag trycker den genom ett hål i väggen. Hur känslig är en sån här kontakt? Ser inget fel på den.

Märkligt om routern vet vad du har för anslutning/hastighet på WAN och gör den automatisk hastighetstester?
Jo kabeln eller porten kan vara skadad och är den det så länkar den bara på 100Mbps. Hur ser felmeddelandet ut i routern?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Märkligt om routern vet vad du har för anslutning/hastighet på WAN och gör den automatisk hastighetstester?
Jo kabeln eller porten kan vara skadad och är den det så länkar den bara på 100Mbps. Hur ser felmeddelandet ut i routern?

Då den funkar nu kan jag inte exakt komma ihåg men under rutan som visar Ethernetporten så ser man på WAN att den är Gul istället för grön och varningen va något liknande typ: Du får inte full hastighet från din WANanslutning. Kontrollera så du har en bättre kabel än CAT5e. skada etc bla bla."
Jag hittade faktiskt lite isolering på ett par av stiften på anslutningen till Routern nu när jag kollade noga. Vissa stift gick det lite plast längre ner än på dom andra så skrapade försiktigt med nageln och satte i igen. Händer detta igen ska jag kolla detta noggrannare och ta en bild.
Hoppas detta löste problemet. Haft detta till och från i flera år så vore skönt nu när man köpt nya grejer att det funkar 100%.

Tack för input och tips!

Visa signatur