RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Medlem

Sällar mig till skaran, det är nog det första mer "high end"-kortet jag köpt (enda som passar 4K-skärm, lite beroende på vad man spelar). Har kört Deadfire och Planetfall i 60fps utan avbrott hittills, är nöjd(alltså hållt sig på 60fps). Runt 300W som mest i spel (60fps) för hela maskinen, kontra 230W för rx 6700 xt, i gengäld ett kort som är mer gjort för 4K och det har inte fallit under 60fps en gång hittills.

Till

Citat:

amdgpu-pci-0700
Adapter: PCI adapter
vddgfx: 87.00 mV
fan1: 0 RPM (min = 0 RPM, max = 3000 RPM)
edge: +26.0 C (crit = +100.0 C, hyst = -273.1 C)
(emerg = +105.0 C)
junction: +31.0 C (crit = +110.0 C, hyst = -273.1 C)
(emerg = +115.0 C)
mem: +47.0 C (crit = +108.0 C, hyst = -273.1 C)
(emerg = +113.0 C)
PPT: 15.00 W (cap = 257.00 W)

från

Citat:

amdgpu-pci-0700
Adapter: PCI adapter
vddgfx: 6.00 mV
fan1: 0 RPM (min = 0 RPM, max = 3600 RPM)
edge: +33.0 C (crit = +110.0 C, hyst = -273.1 C)
(emerg = +115.0 C)
junction: +35.0 C (crit = +110.0 C, hyst = -273.1 C)
(emerg = +115.0 C)
mem: +36.0 C (crit = +105.0 C, hyst = -273.1 C)
(emerg = +110.0 C)
PPT: 6.00 W (cap = 186.00 W)

Väldigt trevligt 4k60-kort hittills.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Sällar mig till skaran, det är nog det första mer "high end"-kortet jag köpt (enda som passar 4K-skärm, lite beroende på vad man spelar). Har kört Deadfire och Planetfall i 60fps utan avbrott hittills, är nöjd(alltså hållt sig på 60fps). Runt 300W som mest i spel (60fps) för hela maskinen, kontra 230W för rx 6700 xt, i gengäld ett kort som är mer gjort för 4K och det har inte fallit under 60fps en gång hittills.

Till
från

Väldigt trevligt 4k60-kort hittills.

Hallå igen,

Du frågade vad jag tyckte om kortet i min "köptråd" så jag tänkte att jag svarar när det kommit, försändelsen blev lite sen så det kom först igår. Såhär långt är jag dock nöjd, det fungerar bra i det spelet jag spelar just nu (Resident Evil 2 Remake). Tempen kan vara lite hög under load, men jag tror stor del beror på att jag kör chassifläkten bak långsamtd eftersom luften som kommer ur är påtagligt varm.

Skall också testa att dra ner lite på spänningen men vad jag förstått efter kort research så är kontrollerna väldigt begränsade med linuxdrivarna fortfarande. Det borde dock låsas upp framöver allt eftersom AMD jobbar vidare på dem.

Kul att höra att du är nöjd med ditt också

EDIT: Glömde fråga, använder du också Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heyon:

Hallå igen,

Du frågade vad jag tyckte om kortet i min "köptråd" så jag tänkte att jag svarar när det kommit, försändelsen blev lite sen så det kom först igår. Såhär långt är jag dock nöjd, det fungerar bra i det spelet jag spelar just nu (Resident Evil 2 Remake). Tempen kan vara lite hög under load, men jag tror stor del beror på att jag kör chassifläkten bak långsamtd eftersom luften som kommer ur är påtagligt varm.

Skall också testa att dra ner lite på spänningen men vad jag förstått efter kort research så är kontrollerna väldigt begränsade med linuxdrivarna fortfarande. Det borde dock låsas upp framöver allt eftersom AMD jobbar vidare på dem.

Kul att höra att du är nöjd med ditt också

EDIT: Glömde fråga, använder du också Linux?

Kul att höra. Trevligt kort är det. Har inte sett någon referens till inställningar för OS-drivrutinen, är rätt sällan jag tweakar sådana dock, annat än för kanske VRR (för vilket det finns en checkbox i de grafiska systeminställningarna i KDE m Wayland). Har inte kommit upp i några högre temps än, delvis för att det inte varit så varmt inne kanske, delvis för att det inte kör fler fps än 60.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hej! Blivande ägare av ett 7900XT här, men behöver lite hjälp på vägen. Har bestämt mig för att det blir ett Nitro+ eller Red Devil. Älskar utseendet på båda och behöver bara bestämma mig för vilket av dom det blir. Dom kommer paras med Ryzen 7600X och tryckas in i ett NR200. Kommer drivas av ett Corsair SF750. Men till min fråga (eller 2-3 egentligen):

1. Hur kommer det sig att Sapphire rekommenderar en 750W PSU för Nitro+ som drar 368W medan PowerColor rekommenderar en 850W PSU för Red Devil som drar 300W? Vilken rekommendation är mest rimlig, när jag frågat support har jag fått svar att en PSU på 1000W är att föredra med dessa kort...

Bonus-frågor:
2. Om båda kostar lika mycket vilket är mest prisvärt (om vi bortser från personliga preferenser vad gäller utseende)?
3. Har förstått att Corsairs SF750 är ett riktigt gediget nätagg och att det bör funka med dessa kort utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mh1st:

1. Hur kommer det sig att Sapphire rekommenderar en 750W PSU för Nitro+ som drar 368W medan PowerColor rekommenderar en 850W PSU för Red Devil som drar 300W? Vilken rekommendation är mest rimlig, när jag frågat support har jag fått svar att en PSU på 1000W är att föredra med dessa kort...

Jag vet inte så mycket om PowerColors kort men Sapphires kort kan, beroende på vilken BIOS du använder, dra uppemot 560W under korta perioder. Sen brukar tillverkare ta i ordentligt när det gäller rekommenderade effektkrav för att ta höjd för flera olika konfigurationer. Vad för processor man har, är den överklockad eller inte, antalet fläktar i chassit, antalet diskar och en hel del annat spelar in i hur mycket en dator drar i slutändan. Har man då ett halvsunkigt nätaggregat och stoppar i ett grafikkort som ibland får för sig att springa iväg med 500W+ så kan det bli tråkigt väldigt fort.

Beroende på vad din plånbok tillåter så hade jag kört på minst 850W oavsett vilket kort du väljer, bara för att vara på den säkra sidan. Såvida du inte har stenkoll på hur din dator beter sig i övrigt när det gäller elförbrukning.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av mh1st:

Hej! Blivande ägare av ett 7900XT här, men behöver lite hjälp på vägen. Har bestämt mig för att det blir ett Nitro+ eller Red Devil. Älskar utseendet på båda och behöver bara bestämma mig för vilket av dom det blir. Dom kommer paras med Ryzen 7600X och tryckas in i ett NR200. Kommer drivas av ett Corsair SF750. Men till min fråga (eller 2-3 egentligen):

1. Hur kommer det sig att Sapphire rekommenderar en 750W PSU för Nitro+ som drar 368W medan PowerColor rekommenderar en 850W PSU för Red Devil som drar 300W? Vilken rekommendation är mest rimlig, när jag frågat support har jag fått svar att en PSU på 1000W är att föredra med dessa kort...

Bonus-frågor:
2. Om båda kostar lika mycket vilket är mest prisvärt (om vi bortser från personliga preferenser vad gäller utseende)?
3. Har förstått att Corsairs SF750 är ett riktigt gediget nätagg och att det bör funka med dessa kort utan problem?

Nitro är tystare blir inte lika varm samt lite mindre i storlek vad jag vet. Tittade mycket på GPU innan jag slog till ett 7900xtx. Har du liten chassi, kör Nitro.

Har du plats då kan ju TUF också vara intressant för dig.

Tyst, liten och sval var mina kriterier. Men det kostar...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Beslutat mig för att köra på Nitro+ ändå.

Skrivet av Kibbo:

Jag vet inte så mycket om PowerColors kort men Sapphires kort kan, beroende på vilken BIOS du använder, dra uppemot 560W under korta perioder. Sen brukar tillverkare ta i ordentligt när det gäller rekommenderade effektkrav för att ta höjd för flera olika konfigurationer. Vad för processor man har, är den överklockad eller inte, antalet fläktar i chassit, antalet diskar och en hel del annat spelar in i hur mycket en dator drar i slutändan. Har man då ett halvsunkigt nätaggregat och stoppar i ett grafikkort som ibland får för sig att springa iväg med 500W+ så kan det bli tråkigt väldigt fort.

Beroende på vad din plånbok tillåter så hade jag kört på minst 850W oavsett vilket kort du väljer, bara för att vara på den säkra sidan. Såvida du inte har stenkoll på hur din dator beter sig i övrigt när det gäller elförbrukning.

Tack för svar! Tänkte undervolta både gpu och cpu för att få ner värmen. Blir till att se ut så här: https://se.pcpartpicker.com/list/YVJCGL Enligt estimeringen där så ligger förbrukningen på 567W. Så hoppas det stämmer! Är knepigt att hitta en bra SFX psu förutom Corsairs SF750 verkar det som, men det ska dessutom vara otroligt bra. Får dessvärre inte riktigt plats med SFX-L heller. Annars hade jag slagit till på deras nya 1000W.

Skrivet av Yasko:

Nitro är tystare blir inte lika varm samt lite mindre i storlek vad jag vet. Tittade mycket på GPU innan jag slog till ett 7900xtx. Har du liten chassi, kör Nitro.

Har du plats då kan ju TUF också vara intressant för dig.

Tyst, liten och sval var mina kriterier. Men det kostar...

Tack för svar! Har någorlunda litet chassi (NR200). Tyst och svalt är definitivt kriterier för min del, litet behöver det däremot inte vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av mh1st:

Tänkte undervolta både gpu och cpu för att få ner värmen.

Då borde det klara sig fint. Prova gärna att sänka power limit också då detta även sänker hur pass mycket ström kortet får dra under de korta perioder där kortet får lov och dra i princip hur mycket det villhöver.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Köpte ett Hellhound 7900 XTX eftersom det var "billigt" för 12100kr jämfört med gröna laget (som jag alltid kört innan). Kortet är snortyst, kör just nu furmark burn in och på 75 grader hör jag inte ens fläktarna jämfört med chassi-ditto.

Dock verkar AMD ha ganska rejäla drivrutinsproblem? Haft datorn i tre dagar och förvisso bara en crash (black screen) men det fick mig att googla och oj... RDNA3 verkar ganska plågat av problem 😅 Dock ska tilläggas att det är med 7800X3D som i sin tur inte heller är helt hundra ännu som jag förstått det. Nåja, någon annan som stött på problem med drivrutinscrashar? Windows 11 gäller det för min el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Köpte ett Hellhound 7900 XTX eftersom det var "billigt" för 12100kr jämfört med gröna laget (som jag alltid kört innan). Kortet är snortyst, kör just nu furmark burn in och på 75 grader hör jag inte ens fläktarna jämfört med chassi-ditto.

Dock verkar AMD ha ganska rejäla drivrutinsproblem? Haft datorn i tre dagar och förvisso bara en crash (black screen) men det fick mig att googla och oj... RDNA3 verkar ganska plågat av problem 😅 Dock ska tilläggas att det är med 7800X3D som i sin tur inte heller är helt hundra ännu som jag förstått det. Nåja, någon annan som stött på problem med drivrutinscrashar? Windows 11 gäller det för min el.

AMD har problem med freesync. Har jag de avstängt så får jag aldrig black screen men slår jag på de så får jag black screen ibland. Va även så på mitt förra amd kort så jag kör med de avstängt tills dom fixar de

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: MSI z390 godlike |CPU: Intel Core i9-9900K 5.1GHZ|GPU: MSI RTX 2080Ti Lightning Z |RAM:g.skill 32gb ddr4 trident z rgb 4000mhz|HDD:Corsair Force MP510 480GB|asus rog strix helios gx601|PSU: Corsair HX1000i|CPU-Kylare:Alphacool Eisbaer Aurora 420mm|Monitor:asus xg438q

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaCo2006:

AMD har problem med freesync. Har jag de avstängt så får jag aldrig black screen men slår jag på de så får jag black screen ibland. Va även så på mitt förra amd kort så jag kör med de avstängt tills dom fixar de

Så du stänger av det i Adrenaline då antar jag? Blir ju en del tearing om man inte kör VSYNC då, vilket har sina egna problem :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Så du stänger av det i Adrenaline då antar jag? Blir ju en del tearing om man inte kör VSYNC då, vilket har sina egna problem :/

Om du inte tvunget måste spela med väldigt hög fps så kan du sätta en global (eller spelspecifik) frame rate limit i mjukvaran för att matcha uppdateringsfrekvensen på skärmen.

Settings -> Graphics -> Advanced -> Frame rate target control.

Detta får även följdeffekter som att kortet går svalare och tystare i mindre krävande titlar som annars kanske hade kunnat renderas i flera hundra fps.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Så du stänger av det i Adrenaline då antar jag? Blir ju en del tearing om man inte kör VSYNC då, vilket har sina egna problem :/

Yes har den avstängd i adrenaline. Nä märker ingen större skillnad kör dessutom v-sync av alltid 😂

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: MSI z390 godlike |CPU: Intel Core i9-9900K 5.1GHZ|GPU: MSI RTX 2080Ti Lightning Z |RAM:g.skill 32gb ddr4 trident z rgb 4000mhz|HDD:Corsair Force MP510 480GB|asus rog strix helios gx601|PSU: Corsair HX1000i|CPU-Kylare:Alphacool Eisbaer Aurora 420mm|Monitor:asus xg438q

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaCo2006:

Yes har den avstängd i adrenaline. Nä märker ingen större skillnad kör dessutom v-sync av alltid 😂

Jag testar och ser, crashade ganska nyligen efter jag skrev i denna tråden men då fick jag iaf upp AMD's error submission så skickade med en dump, har väl inga höga förhoppningar men nu har dom ännu en datapunkt iaf.

Permalänk
Medlem

Nu har ju de flesta i den här tråden redan ett sånt här kort, och kanske inte lusläser nyheter om det längre, men om man mot förmodan skulle ha lite pejl: Är det någon nyversion, prissänkningar/-höjningar eller andra grejer på gång när det gäller 7900 XTX som kan påverka (också begagnat)marknaden vad gäller pris och utbud?

Jag är lite inne på att skaffa AMD:s flaggskeppskort i samband med Starfield-lanseringen. Just nu verkar det (väl?) inte om att spelet kommer att ägna sig åt varken ray tracing eller DLSS (3.0 i synnerhet, vilket mitt 3080 Ti ändå inte stödjer), så det känns som det mest rimliga tillfället att prova att byta lag och färg. Mitt kort kan fortfarande raka in några tusenlappar begagnat också. Såvida inte förhandsrecensioner skvallrar om oerhörda drivrutinsproblem med just AMD-kort, så tänkte jag nog försöka införskaffa ett här i början av hösten, men man vill ju inte punga ut en bra bit över tiotusen spänn vid helt fel tillfälle.

Det är svårt att sia om framtiden, men om det är uppbiffade versioner eller nya varianter på gång så kanske det är mer värt att kika efter begagnade exemplar till bättre pris, eller avvakta med nyköp och så vidare.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Upplever att idle power förbrukningen har gått ned med min 49" skärm efter dom senaste drivrutinsuppdateringar. Dock står det fortf. kvar under kända problem. Hur ser det ut för er?

Permalänk
Skrivet av ws0d:

Upplever att idle power förbrukningen har gått ned med min 49" skärm efter dom senaste drivrutinsuppdateringar. Dock står det fortf. kvar under kända problem. Hur ser det ut för er?

Min ligger på 15-17W, dock ett 7900xt enligt GPU-Z men runt 20W på Amd software. Helt klart bättre än i början.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Slog till på ett 7900XT Sapphire nitro vapor-x nu när de gått ner i pris. Mitt första AMD kort

Jäkligt imponerad över kylaren. Knäpptyst trots att det drar som mest 410w med oc bioset och +15% power limit.
Inget coil whine alls.

Undervoltat till 1050mv och +15% power limit.
27200 grafikpoäng i time spy än så länge.

Ska försöka fintrimma mer när tid finnes. Går nog undervolta mer.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

28237 grafikpoäng. Det börjar ta sig

https://www.3dmark.com/3dm/96082632?

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Mitt kort ligger på 15-20 W idle med en 34" skärm. Tyvärr klockar minnet upp och drar energiförbrukningen till 100W om jag kopplar in en till bildskärm (min TV) även om den skärmen är avstängd.

Permalänk
Inaktiv

Mitt kort ligger på strax under 50W idle även med undervolt-profilen aktiverad. Tror det är för att det ligger youtube-flikar öppna i chrome, verkar som kortet tjongar upp minnet i full MHz bara det finns en flik med videomaterial på, även om ingen video spelas upp för tillfället... Sjukt som fan, varför kan inte AMD fixa? Så onödigt att slösa ström så här.

Senaste drivrutin förresten, ASUS TUF XTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Mitt kort ligger på strax under 50W idle även med undervolt-profilen aktiverad. Tror det är för att det ligger youtube-flikar öppna i chrome, verkar som kortet tjongar upp minnet i full MHz bara det finns en flik med videomaterial på, även om ingen video spelas upp för tillfället... Sjukt som fan, varför kan inte AMD fixa? Så onödigt att slösa ström så här.

Senaste drivrutin förresten, ASUS TUF XTX.

Det låter väldigt högt. Mitt kort, Sapphire Nitro+, ligger mellan 10-20W i idle, enligt diverse mjukvarumätningar som inte är särskilt pålitliga men det ger åtminstone en fingervisning. Även om jag har en youtubevideo eller twitch-stream körandes på skärmen klockas inte minnet högre än till 300-400MHz. Gör det någon skillnad om du kör stock eller performance/OC VBIOS?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

29649 Grafikpoäng efter lite tweakande. Inte illa pinkat för ett XT. 30k ska nog gå med lite vilja och vaselin

https://www.3dmark.com/3dm/96468287?

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kibbo:

Det låter väldigt högt. Mitt kort, Sapphire Nitro+, ligger mellan 10-20W i idle

Det var någe drivrutinstjall. Efter omstart så har det gått ned till ca 20W. Lite högt fortfarande tycker jag, jämfört med min gamla Vega som hade jävligt bra idle-förbrukning, men ändå klart bättre mot hur det var.

Citat:

Gör det någon skillnad om du kör stock eller performance/OC VBIOS?

Har inte orkat titta på sådana esoteriska detaljer än tyvärr... Kör kortet på standardinställningen, vilket jag tror är OC-läget.

Permalänk
Medlem

Hallå där!

Har precis införskaffat alla delar inför mitt nya bygge, allt förutom grafikkortet. Det skall bli ett 7900 XTX. Finns det något man bör tänka på, vilket kort bör man köpa om man föredrar låga temperaturer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Hallå där!

Har precis införskaffat alla delar inför mitt nya bygge, allt förutom grafikkortet. Det skall bli ett 7900 XTX. Finns det något man bör tänka på, vilket kort bör man köpa om man föredrar låga temperaturer?

Efter en snabb koll på TPU så verkar det som att ASRocks Taichi, Sapphires Nitro+ och ASUS TUF har bra kylare. En grej att tänka på är att alla dessa kort har en stock/quiet VBIOS och en performance/OC VBIOS, och den sistnämnda är för de flesta användare onödig såvida du inte tänker tävla i benchmark eller byta ut kylningen mot ett vattenblock. Med originalkylningen får du i bästa fall en handfull extra fps i spel till ett rejält höjt effektuttag och värmeutveckling.

Edit: PowerColor brukar ju också göra hyffsade kylare har jag för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Det verkar som att många har fått bättre idle förbrukning efter drivrutinuppdateringarna, kul att se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Efter en snabb koll på TPU så verkar det som att ASRocks Taichi, Sapphires Nitro+ och ASUS TUF har bra kylare. En grej att tänka på är att alla dessa kort har en stock/quiet VBIOS och en performance/OC VBIOS, och den sistnämnda är för de flesta användare onödig såvida du inte tänker tävla i benchmark eller byta ut kylningen mot ett vattenblock. Med originalkylningen får du i bästa fall en handfull extra fps i spel till ett rejält höjt effektuttag och värmeutveckling.

https://tpucdn.com/review/asrock-radeon-rx-7900-xtx-taichi-white/images/noise-normalized-temperature.png

Edit: PowerColor brukar ju också göra hyffsade kylare har jag för mig.

Är det verkligen värt att lägga 15,000 för ett taichi kort?

TUF kortet finns på rea hos webbhallen för 13790kr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WaCo2006:

AMD har problem med freesync. Har jag de avstängt så får jag aldrig black screen men slår jag på de så får jag black screen ibland. Va även så på mitt förra amd kort så jag kör med de avstängt tills dom fixar de

Kör med Radeonkort (RX6800XT) och har inte fått blackscreen någon gång med Freesyncskärm, så det är nog inte enbart hårdvaran som strular?! Har du uppdaterat dit system fullt ut med olika drivare? Senaste bios på moderkortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Såg nyss att Merc 310 7900 XTX tydligen har 2x2.1 DP och 1x 1.4, vet någon vilka som är 2.1?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |