Permalänk

Skillnader Generation 10/11.

Är ny på detta med nyare datorer, har innan mest sysslat med retro datorer då jag ville göra ett försök att använda gamla datorer så länge som möjligt då jag är musiknörd och mest använde dom till webben. Kunde använda en P4 till att bruka internet och att spela upp 720p i MPEG4 från 2006 till 2018 men sedan gick de inte att använda Firefox nå mer, de var även problem med att spela upp original video i h264 då jag av någon anledning har en processor lite under 2.0/1.89, har en annan på 1.99ghz som kan spela upp både 720p och 1080p, förstår att detta ställde till med mycket problem i den gamla världen. Då de gällde uppspelning av video. Kunde till och med ha över 100 flikar i firefox med enbart 1,5gb minne.

Vad är skillnaderna mellan gen 10 och 11. Har förstått att 11 har PCI 4.0. Och turbo boost 3.0. När det gäller användande av M2 kort så ska gen 10 inte passa till många?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Only a single M.2 drive is supported in PCIe 4.0 mode, while all the rest are wired via PCIe 3.0.[6]. Körs bara en M2 port i 4.0 eller menas de om man har 4.0 PCIe graffikort?

Permalänk
Medlem

Varje AMD/Intel processor-arkitektur (vars kodord är lättast att googla på för att hitta företagsinformation, test-artiklar (reviews) och förklaringar) har ett visst fast antal PCIe länkar (lanes) som moderkortstillverkarna kan använda. Dessa hittar du för AMD genom att googla på processornamnet och klicka på lämplig AMD-sida. För Intel så kan man googla på "Intel ark <processornamn eller kodord>".

Länk till Intels ark-sida för Rocket Lake

Vissa av dessa PCIe länkar (Intel kallar dem DMI och räknar inte in dem i antalet PCIe) koppas direkt till moderkortets chipset (som Intel kallar PCH - Platform Controller Hub) som i sin tur matar andra M.2, USB, SATA, etc..

Översikt: (Undantag till denna tabell finns för specifika processorer.)

Zen3 Comet Rocket PCIe länk används som 4.0 3.0 4.0 Verision 24 16 20 Totalt antal länkar från CPU 16 16 16 1 st x16 kontakt eller 2st x8 i flera x16 kontakter. 4 0 4 Till M.2 (e.g. M.2_1) 4x4.0 8x3.0 8x3.0 Till Chipset (Intel kallar detta DMI, 8 gäller endast 500-seriens chipset) - 3.0 3.0 Från Z590 PCH - 24 24 Antal

Notera särskilt att:
1. Oavsett processor, så matas chipset med 8x3.0. Lyckligtvis så har z590 dubblat antalet från x4 så det motsvarar 4x4.0.
2. Om du summerar kolumnerna så ser du hur AMD och Intel räknar annorlunda.
3. Comet Lake har en nolla på M.2. För ditt moderkort, som har tre M.2, gäller då att du förmodligen inte kan använda #1 för din NVMe SSD utan måste placera den i #2 eller #3 (som då matas via chipset och är 3.0 x4) Reddit länk om Comet Lake m.2
Här har vi motstridig information då moderkortsmanualen (se "Storage" nedan) listar slot ett som 3.0 med Comet. Detta utan förbehåll vad jag kan se. Antingen är det en felskrivning i manualen, eller så är z590 speciell och #1 länkas från två håll (CPU och PCH). Du får prova och se vad som gäller med din tänkta första CPU! Om du senare byter till en Rocket Lake bör du flytta din SSD till #1 och installera om Windows.

Från moderkortsmanualen för Z590 OC Formula:

-- Expansion Slot 11th Gen Intel® CoreTM Processors • 3 x PCI Express x16 Slots (PCIE1/PCIE4/PCIE5: single at Gen4x16 (PCIE1); dual at Gen4x8 (PCIE1) / Gen4x8 (PCIE4); triple at Gen4x8 (PCIE1) / Gen4x8 (PCIE4) / Gen3x4 (PCIE5))* 10th Gen Intel® CoreTM Processors • 3 x PCI Express x16 Slots (PCIE1/PCIE4/PCIE5: single at Gen3x16 (PCIE1); dual at Gen3x8 (PCIE1) / Gen3x8 (PCIE4); triple at Gen3x8 (PCIE1) / Gen3x8 (PCIE4) / Gen3x4 (PCIE5))* * Supports NVMe SSD as boot disks -- Storage 1 x Hyper M.2 Socket (M2_1), supports M Key type 2260/2280 M.2 PCI Express module up to Gen4x4 (64 Gb/s) (with 11th Gen Intel® Core™ Processors) or Gen3x4 (32 Gb/s) (with 10th Gen Intel® Core™ Processors)**

Så, då var frukosten avklarad, och jag fick lite koll på DMI mot PCH

Permalänk

Tack för den utmärkta beskrivningen, uppskattar det. Då blir det nog en Rocket om det kan bli svårt att använda M.2 plats 1 med comet. Vore det bäst att använda M.2 NVMe som windows disk eller SSD?

Permalänk
Medlem

När du skriver SSD däruppe så tolkar jag det som att du menar en 2.5 tums SATA-disk? Du kan ju tänka dig två stycken M.2 diskar också. Du matar ju en som 4.0 och den andra som 3.0. Men jisses vad priserna har rasat! Det är inte så mycket som skiljer i pris mellan 3.0 och 4.0 stickorna heller, vad jag kan se. Två 4.0 stickor? (Varav en bara kommer att köra 3.0.)

Men om den snabbare kanalen skall användas till Windows eller spel låter jag andra berätta.

Min simpla googling får det till att spelet bör placeras på den snabbare kanalen (tillsammans med en snabbare M.2 sticka). Om du köper en större disk för dina spel så drar den även nytta av att nyttja flera interna kanaler (se tillverkarnas spec för 1T, 2T, 4T diskar) På så sätt drar den även nytta av den snabbare kopplingen. Förslag? 1T på #2 för Windows och 2T på #1 som spel/data-disk (snyggt separerad från ominstallationer).

Är jag rätt ute?

Permalänk

Precis en SSD disk. Hittade detta för 130$ och endast 13$ i frakt. https://www.amazon.com/Intel-i5-11400F-Desktop-Processor-LGA1... de andra unlocked var 50$ dyrare och med 60+ i frakt. De verkar endast ha turbo boost 2.0 men antar att i7 har 3.0? Noterade ochså att priserna på M.2 diskar var nere, misstänkte att de var billigare än vanligt.

Permalänk
Medlem

Med dagens dollarkurs 130+13 * 10.82 = 1547 SEK minst.
Varför då inte handla från den svenska siten? De tar 1449:- inklusive fri frakt och svenska garanti- / retur-regler.

Permalänk

Du har en poäng. Turbo boost 3.0 tillhör enbart i7 och uppåt? Vet du vilken den mest exklusiva i5 processorn är? https://www.cpu-world.com/CPUs/Core_i5/Intel-Core%20i5%20i5-1... verkar vara den.

Permalänk

Är Fury minnen något bra alternativ? Vill ha RBG lights. https://www.amazon.se/-/en/Kingston-3200MHz-Desktop-KF432C16B...

Permalänk

Har 1091kr nu på amazon. Börjar tro att en i5 får vara. Några tips på bra i7?

Permalänk
Medlem

I all välmening TS; försök lägga ut texten lite mera. Ord kostar ingenting men ger så mycket mer information. Vi har alla en tendens till att lämna hälften av informationen i våra egna hjärnor därför att vi tycker det är självklart när vi skriver. Men läsarna har tyvärr ingen förmåga att se in i skribenternas tankevärldar. (Möjligen efter ett par böcker då.)

Så, passande i7'or hittar du lämpligen på ditt moderkorts CPU-lista hos tillverkaren. Efter det så kan du kika på Intels ark sida för Rocket Lake samt wiki-sidan https://en.wikipedia.org/wiki/Rocket_Lake (Detta har vi nämnt tidigare)

prisjakt.nu / datorer / datorkomponenter / Processorer - selektera sedan processortyp : Intel / Intel Core / Core i7.
Tryck på "Pris"-kolumnen och ögna efter 11000-modellerna. (Här bor väl de flesta av oss )

När du sedan bildat dig en uppfattning om vad de kostar och var de finns tillgängliga så får du berätta (med länk) vad du hittat för något för 1091 kr på amazon eller om det är max-priset du tänker dig som du sparat ihop? (Billigaste RL i7'an går på 2666:-)

Permalänk

Ska tänka på det, var för snabb. De får nog bli en i5 gen 11 ändå kanske även k. Vill egentligen ha en i9k, vid köp av en i7 så blir de dyrare sedan. En i5 kan fungera bra till vad jag ska ha den till just nu. Kan tex spela upp 4k på min Dell workstation från 2010 med en Xeon 6 core 2.40/2.93ghz. Den är ju mycket äldre. Ska länka dem som jag har funnit på svenska amazon. En del står med Win 10 och andra med Win 11 men enligt info ska gen över 7 klara windows 11.

Permalänk

Behöver ett LGA1200 heatsink med. Kanske noctua eller cooler master. Antar att man behöver fästen som ska sitta på moderkortet med. Om man kollar på tradera så verkar de flesta beg vara utan moderkorts fästet.

Permalänk
Medlem

Gott så. Förstår att det är mycket nytt att sätta sig in i då utvecklingen de senaste fem åren gått ganska snabbt. (Konkurrens är bra!) Smartare processorer som klockar om sig beroende på temperatur. RGB i många varianter (fast/analog/digital). Dessutom generationsskiftet till DDR5 just nu. Läser man om Computex nu så anar man att det är starka krafter igång för nya lösningar på PSU och strömdistribution i kommande chassin.
Vi får väl se vart det landar. Själv skulle jag ju vilja se en huvudledning i chassit som distribuerar 5/12V (typ SATA) till olika nyckelpunkter i chassit så att vi kunde säga adjö till många långa fläktsladdar. Jag skulle vilja se mera samarbete mellan t.ex fläkt och chassitillverkarna för det verkar som att fläktföretagen kommer med egna lösningar där man kopplar fläktarna i daisy-chain vilket iofs är ett krav från den digitala tekniken. Kunde ju i.a.f. minska antalet ledningar från 3 till 1..

Permalänk

Det är sant. Lätt att förvirra sig i alla modeller av processor. Hade velat sett en lucka för att ha ex Blu-ray burner i moderna chassin, Kanske en glaslucka som går att öppna så fronten ser hel ut till glaset.

Permalänk
Medlem

Se upp med kylare om du köper begagnat. Inte så roligt om du får hem grejorna och det saknas en platta eller några skruvar (de skall vara av en specifik längd beroende på sockel. Fråga alltid säljaren om han inte berättar i annonsen vilken sockel han har kört den mot. Ladda hem instruktionsbladet för de kylare du funderar på och se om de tydligt berättar vad du behöver veta (vad som skall sitta var). Jag får väl förmoda att det sitter en backplate på ditt moderkort? Ibland skall den bytas för vissa kylare så då måste även den följa med i köpet (säljaren kanske har sålt sitt moderkort och råkat glömma ta bort plattan som egentligen skall följa med fläkten.

Jag har själv köpt moderkort där säljaren plocka bort kylar-plattan, utan att sätta dit originalplattan. Det blev att komplettera från Amazon.

Permalänk

Har försökt att finna heatsinks som passar Asrock z590 oc formula lga1200. Men hittar ingen information. Har bild på plåten men de kanske inte går att se vad som passar.

Har tänkt på men vet inte om de kan passa. Så ett heatsink kommer först.

https://www.amazon.com/Vetroo-Radiator-LGA1200-Addressable-Co...

Permalänk

Köpte ett https://www.coolermaster.com/catalog/coolers/cpu-air-coolers/... gillade designen ovanpå men de kanske inte är de bästa, gjorde valet när en fjärrkontroll följde med. Kittet för att montera kostar minst 100kr så man kanske kan köpa en värre beg på tex tradera sedan. Vilka är de bästa för överklockning? Kanske inte den bästa designen men den såg avancerad ut.

https://www.amazon.co.uk/Radiator-Cooler-1300RPM-Computer-Cha...

Permalänk
Medlem

Ja, en 120mm fläkt borde du kunna unna dig på cpu-kylaren.
Hyper H410R ser ju bra ut (fyra rör 92 mm), men det är en liten fläkt och förvånande nog så tycks DeepCool Gammaxx 400 V2 (två rör 120) klå den? Titta på bilderna och förundras, den ser bra klen ut.

För några år sedan var de olika Arctic Freezer 34 modellerna poppis. Själv kikade jag mycket på DeepCool Gammax GT/GTE (fyra rör 120) men det blev aldrig något köp, Be Quiet! gör bra saker också, prova gärna deras moderkorts-kontroll på
https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck Där de även har en liten knapp för "older models" om du jagar något begagnat.

Permalänk

Den kostade 32.89€ på amazon uk, hade lite pengar där. Gör affärer på ebay med rare skivor och kan ibland ta emot gift card payment. Ville bara ha en billig till att börja med tills jag skaffar en i9k. Tänkte kanske lite fel. Drog jämförelse med min Dell T3500 då kylaren saknar fläkt helt. De sitter dock 2st 120mm fläktar i fronten ganska långt i från. Den blir inte mer än 30 grader vid video uppspelning och ca 20 i vila. Om den inte duger så kan i alla fall fästena användas och de följde med kylpasta, men den kanske inte är så pass bra. Tänkte först på https://www.amazon.se/MARSGAMING-MCPU44-CPU-kylfl%C3%A4ns-v%C... men ville ha en i silver.

Gillar denna med https://www.amazon.se/Noctua-NH-D9L-Premium-CPU-Kylare-NF-A9/...

Min Dell 3500 är lite värre emot original.

Permalänk

Kollade. PCI Express Configurations ‡ Up to 1x16+1x4, 2x8+1x4, 1x8+3x4. Fungerar de bara med ett 1 16x kort? eller är de enbart i 4.0?

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/212271/i...

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/212270/i... Denna har inbyggd grafik men Asrock kortet stödjer de inte men kan man använda detta ändå? Kanske mer pratiskt att köpa ett med inbyggd grafik så jag kan använda de i ett moderkort som stödjer de när processorn ska bytas ut mot i9k.

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/212275/i... har ochså inbyggd grafik.

Permalänk
Medlem

Minns vår diskussion om det begränsade antalet PCIe lanes från CPU'n: Kör du ett kort, så drar vi nytta av x16. Om du stoppar dit ett andra PCIe kort i nästa x16 slot så växlar det (automatiskt ? via BIOS inställning) ned till x8/x8 (på båda), osv. enligt ovan. (Däremot vet jag inte hur den gör om du har 1x4.0 och 1x3.0 kort i 8x/8x, om den måste köra 3.0/3.0 eller klarar av att köra 4.0/3.0.) Sen får man läsa om hur moderkortet fördelar på sina tillgängliga kontakter, t.ex. att den tredje x16-kontakten matas via chipset (PCH). Kör du slot 1+3 så får du 4.0x16 och vad PCH kan leverera till den tredje, vilket kanske kan vara smartare om du har ett 3.0-kort (10 Gbps nätverkskort?) utöver grafikkortet.

Var läser du att 11400'an inte stöds av Z590 OC Formula? Den finns ju med på support-listan?

Som sagts tidigare, du får betala några hundra extra för inbyggd grafik, men det kan vara värdefullt om ditt stora grafikkort av någon anledning strular (av orsaker i hårdvara eller mjukvara) eller om du bara vill prova den i en annan dator. Möjligen kan du råka ut för att den visar BIOS på en utgång och Windows på stora kortet, något jag råkat ut för på gamla datorer. Jag hade också ett äldre kort som inte ville (vakna) förstå sin port förrän jag anslöt den med HDMI, några nervösa minuter C'est la vie.. (Sådant är livet.)

Permalänk

Läste att Asrock kortet inte stödjer cpu med inbyggd grafik men de kanske de gör? Man behöver alltså en mer avancerad cpu för att köra två kort i 16x? Har egentligen ingen nytta av två men ville veta. Antar att M.2 kort inte saktas ner av att ett kort med 16x sitter i? Måste ha läst fel de verkar funka med inbyggd grafik. Har ett asus gtx 560 ti 1gb att använda just nu, men den inbyggda grafiken till cpu verkar bättre. Fungerar de bra att köra med cpu? Ska till en början mest se på video. Vart kopplar man in skärmen när man har cpu grafik?

The motherboard supports 10th and 11th Gen Intel Core processors, and its built-in graphics depend on your installed CPU. It has a 2x DIMM memory that supports ...

Permalänk

Noterade att processorn inte stödjer ECC. Är det till någon nytta i större laget? Hittar ingen HDMI or DP outport så de fungerar ej med iGPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Noterade att processorn inte stödjer ECC. Är det till någon nytta i större laget? Hittar ingen HDMI or DP outport så de fungerar ej med iGPU.

Tusan, du har rätt där: "Graphics - n/a" samt som du noterat, inga grafikutgångar på "baksidan".
Ja, då är det ju inte så stor mening med en icke-F modell på Asrock OC Formula. Även om en sådan processor nog fungerar i övrigt. (Den är ju med i CPU-listan.)

Permalänk
Skrivet av OldSchool297:

Är ny på detta med nyare datorer, har innan mest sysslat med retro datorer då jag ville göra ett försök att använda gamla datorer så länge som möjligt då jag är musiknörd och mest använde dom till webben. Kunde använda en P4 till att bruka internet och att spela upp 720p i MPEG4 från 2006 till 2018 men sedan gick de inte att använda Firefox nå mer, de var även problem med att spela upp original video i h264 då jag av någon anledning har en processor lite under 2.0/1.89, har en annan på 1.99ghz som kan spela upp både 720p och 1080p, förstår att detta ställde till med mycket problem i den gamla världen. Då de gällde uppspelning av video. Kunde till och med ha över 100 flikar i firefox med enbart 1,5gb minne.

Vad är skillnaderna mellan gen 10 och 11. Har förstått att 11 har PCI 4.0. Och turbo boost 3.0. När det gäller användande av M2 kort så ska gen 10 inte passa till många?

Okej en ärlig fråga varför låter man sig dras med en P4 ända till 2018? Är det någon slags tortyr man gillar att utsätta sig för?

Vem har sagt att man inte kan nyttja retrodatorer vid sidan om en modern dator? Men svaret till din fråga vore att låta någon med datorkunnig bygga ihop en dator åt dig eller låta en affär göra det får uppfattningen att du kanske inte är så bevandrad vad som gäller idag sen 00:talet.

Det är 13:e gen från Intel och fjärde generationen Ryzen från AMD som gäller idag. 10 eller 11:e är idag en gammal utdöd plattform med stöd för PCI-E 4.0 men hittar du en dator billig med 11:th Core processor så varför inte?

Permalänk

Kunde använda min gamla p4 utan problem även om de var en 1.89ghz. Är mer en social och musik människa så nöjde mig med den. Ska faktiskt påpeka att de fungerade bättre emot vad man kan tro. Kunde ha över 100 flikar i firefox. Har kanske haft tur.

Läste att i3 ex 10100 ska vara berömda för att vara snabba. Men i5 borde fungera bättre?

Permalänk
Medlem

Instämmer, jag körde P4 ända tills jag fick en 4-kärnig AMD till skänks. Eftersom jag kör Gentoo så var det ju en fröjd att kompilera med nytillskottet, men i övrigt var det samma. (Numera tuffar kompilatorerna på en 8/16 Ryzen 1700, men jag nyttjar bara 10 trådar på 16 GB, därefter gav det bara några procent.)
Så länge man inte provar något snabbare så är det man har fullt tillräckligt.

Permalänk

Har aldrig haft en 4 kärnig, har varit nyfiken då dem sägs vara snabbare. Men förmodar att jag tjänar mer på att köpa en i5. Gillar när de drar mindre % i processor kraft. De upplevs som friare. En i3 borde dra mycket mer kraft. Min gamla Xeon 6 core från 2010 som ligger på 2.40 original brukar ligga på 4-10% vid uppspelning av 1080p.