Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows XP vägrar dö – nu kan du aktivera offline

Permalänk
Melding Plague

Windows XP vägrar dö – nu kan du aktivera offline

Långt efter att Windows XP gick i graven lever systemet vidare som en veritabel zombie, installerat på miljontals datorer runt om i världen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Windows XP släpptes år 2021 och Microsoft lade slutgiltigt ned stöd för den vanliga versionen år 2014.

Och flux capacitorn går bra?

Permalänk

Detta Windows XP som alla pratar om, det känns som det är tillräckligt beprövat nu att uppgradera till från Windows 98SE inom något år. Man vill inte vara först på gröten och få alla barnsjukdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta Windows XP som alla pratar om, det känns som det är tillräckligt beprövat nu att uppgradera till från Windows 98SE inom något år.

Nja, jag vågar inte riktigt uppgradera från 3.11 for Workgroups...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta Windows XP som alla pratar om, det känns som det är tillräckligt beprövat nu att uppgradera till från Windows 98SE inom något år. Man vill inte vara först på gröten och få alla barnsjukdomar.

Man får fler FPS i 98SE och minnesanvändningen är mycket lägre. Du kan glömma att jag uppgraderar till det där pastellhärket.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen två panel-pc med Windows XP på, inga problem med operativsystemet men touchen på båda panelerna hade dött.

Permalänk
Medlem

Jag körde nog inte XP så mycket, mycket mer Win2K när det fortfarande var 32-bit som var på tapeten

Permalänk
Medlem

Tror att tryckfelsnisse varit i farten. XP släpptes 2001, inte 2021.

Permalänk

Kontrollpanelen <3 Då gick det att få en överblick, och utan att behöva scrolla en massa.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att den här metoden inte verkar fungera med Windows XP Professional x64 Edition som enligt mig är den bästa versionen av Windows ever
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP_Professional_x64_Edi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta Windows XP som alla pratar om, det känns som det är tillräckligt beprövat nu att uppgradera till från Windows 98SE inom något år. Man vill inte vara först på gröten och få alla barnsjukdomar.

Håller fullständigt med! Jag håller mig till min hålkortsmaskin till man hittat vaccin mot alla dessa modermodemsvirus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Tråkigt att den här metoden inte verkar fungera med Windows XP Professional x64 Edition som enligt mig är den bästa versionen av Windows ever
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP_Professional_x64_Edi...

Var det inte svårt att få vissa saker att fungera på den? Vill minnas att det var svårt att hitta korrekta drivrutiner till mycket av hårdvaran.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nja, jag vågar inte riktigt uppgradera från 3.11 for Workgroups...

Alldeles för bloatat, fortsätter med MS-DOS 3.10 för att få ett så cleant system som möjligt.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nja, jag vågar inte riktigt uppgradera från 3.11 for Workgroups...

Jag kör PC-DOS 5.0 och har testat Windows 3.11 ett par gånger. Känns bara som slöseri med processorkraft!

DosShell FTW!

Funkar perfekt på min IBM PS/2 Model 40

Permalänk
Medlem

Min 486'a behöver nog lite större HDD än 100MB för att uppgradera från Win95 till XP, sen vet i sjutton om 20MB RAM duger för att driva det.
Det kan dock vara trevligt med XP på gamla surflaptops.
Säkerheten fås ju genom att vara fysiskt bortkopplad från E-attacker.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Windows Embedded POSReady 2009 också går att aktivera med WindowsXPKg?

Körde en trial för många år sedan, men nu ligger min installation bortglömd på någon hårddisk. Hade varit kul att köra igång det i VirtualBox igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Tråkigt att den här metoden inte verkar fungera med Windows XP Professional x64 Edition som enligt mig är den bästa versionen av Windows ever
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP_Professional_x64_Edi...

Skrivet av maweric:

Var det inte svårt att få vissa saker att fungera på den? Vill minnas att det var svårt att hitta korrekta drivrutiner till mycket av hårdvaran.

Hmm… får lite mardrömmar när jag tänker tillbaka på XP x64, fanns en del stök med den och drivare. Med Vista x64 blev det bättre, lite hoppigt med att få äldre kringutrustningsjunk att fungera i början och UAC ska vi inte tala om Men riktigt skönt att kunna köra större Photoshop projekt utan att fibbla med massa speciallösningar (därav försöket med XP x64 från början). i7 940 och 24 GB hanterade övriga Vista klagomål

Permalänk
Medlem

Windows Loader har funnits länge annars.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Wnidows? Trodde alla bytt till Atari TOS vid det här laget

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodali:

Hmm… får lite mardrömmar när jag tänker tillbaka på XP x64, fanns en del stök med den och drivare.

Jag använde Windows XP x64 varje dag mellan 2005-2011 och under hela den tiden hade jag aldrig problem med drivrutiner och program. Istället fungerade dom saknerna klart bättre än med XP 32-bit. XP x64 var kraftfullt stabilt och pålitligt alltså på alla punkter överlägset XP 32-bit.

XP 32-bit kunde använda max 3,5GB RAM. XP x64 kunde använda max 128GB RAM 😍

XP x64 hade samma utseende som XP 32-bit men under ytan var det en modernare version av Windows man använde nämligen Server 2003. Jämfört med flygkatastrofen Vista hade XP x64 lägre systemkrav bättre stabilitet och bättre prestanda.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

OEM:SLP har används väldigt länge för offlineaktivering;)

Skrivet av ELF:

Windows Loader och WGA Fixer har funnits länge annars.

WGA Fixer? Varför använda sånt tjafs för när SLP finns:)
Windows Loader funkar bara för 7 och nyare till 8an?

Permalänk
Medlem

Underbart!! Då kanske jag kan få ordning på en gammal dator på jobbet som fortsatt måste köra XP i en offline-miljö! 😃👍

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nja, jag vågar inte riktigt uppgradera från 3.11 for Workgroups...

Jag förstår hur du tänker. Körde själv 3.11 förut men uppgraderade till NT 3.51 för att vara mer framtidssäker. NT är ju ändå den nya teknologin.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Har faktiskt en bärbar med XP som jag använder ibland för att göra ljudmätningar. Finns inte drivrutiner till nåt nyare än XP. Känner mig sviken av MS dåliga support, datorn är ju inte mer än 17 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

WGA Fixer? Varför använda sånt tjafs för när SLP finns:)

XP dog väl ut innan jag hann upptäcka SLP.
Läste om det nu. Har jag förstått rätt om jag skriver att det är en föraktiverad installation eller en som inte behöver aktiveras alls?

Skrivet av tcntad:

Windows Loader funkar bara för 7 och nyare till 8an?

Stämmer ja. Fick för mig Fixer även var för XP. Men så är det ju inte.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Vi supportar fortfarande maskiner som kör både win95 och winXP. Maskiner i produktion har en helt annan livslängd än moderna skrivbordsdatorer och har man fått ett system att fungera byter man inte gärna bara för att Pyttemjuk vill tjäna nya pengar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ELF:

XP dog väl ut innan jag hann upptäcka SLP.
Läste om det nu. Har jag förstått rätt om jag skriver att det är en föraktiverad installation eller en som inte behöver aktiveras alls?
Stämmer ja. Fick för mig Fixer även var för XP. Men så är det ju inte.

OEM:SLP (Original Equipmet Manufacturer: System Locked Preinstallation, används egentligen enbart för färdigbyggda datorer men alla kan använda det) låter OS:et aktivera helt och hållet offline redan innan användaren loggar in, det enda som behövs är en SLP-sträng i BIOS/UEFI, SLP-nyckel och ett certifikat så allt detta cirkulerar redan på nätet och är fullt lagligt att använda

Permalänk
Livsnjutare 😎

För oss med retromaskiner är detta som ren och skär kärlek 🧡

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av maweric:

Var det inte svårt att få vissa saker att fungera på den? Vill minnas att det var svårt att hitta korrekta drivrutiner till mycket av hårdvaran.

jag körde Windows 2003 Professional i många år på min huvudsakliga dator, om jag inte har förträngt något eventuellt problem precis i början så hade jag egentligen bara ett problem med drivrutiner och det var till en nyköpt Konica Minolta färglaserskrivsre där dom vägrade släppa drivrutiner, men där är jag ju arg på Konica Minolta, inte Microsoft

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Geeks Gaming

Vill man ha ett extremt segt och långsamt OS så visst. Kanske om man vill köra retro men skulle inte röra de annars.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|