Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

Fick hjälp att packa up tv-n tidigare idag. Det var ett helvete att få dit den andra delen av foten. Dvs den delen som One-connect boxen ska ligga på. Skruvarna tog inte som de skulle, de nöp fast eller drog snett. Lyckades som tur till slut.

Men nu fattar jag ej hur man ska kunna sätta fast oneconnect boxen mot foten. Såg ju enkelt ut när jag kollade på YT. Men kan ej se nåt sätt där den kan tryckas dit. Fattar ingenting om varför jag inte får dit den. Måste ha missat nåt, men vet ej vad.

Sen försöker jag hitta vilken FW version jag har. Jag har ej kopplat upp den mot varken nätverk eller Wifi. På bifogad bild så står det 1096. Kan det verkligen stämma. Eller kollar jag på helt fel saker. Kanske FW är så här gammal?

<Uppladdad bildlänk>

Du lägger bara den på så sitter den där lite lätt. Den trillar inte ner.
Kolla 9:30 så ser du hur den ligger så du lägger den på rätt håll.

https://youtube.com/watch?v=a4gusDjK6jA&feature=share7

Permalänk
Medlem

Det blev ingen cd.

Bring skulle leverera min 55 tummare idag mellan 13:00 till 17:00. De kom aldrig. Inget samtal eller sms heller. Postmord kanske inte är så dumt ändå...

Permalänk
Medlem

Sambon kommer hem ikväll och ni trodde att det bara var att köpa TV:n? Nej nej, det är nu allt börjar. Lustigt nog ska den nyinköpta TV:n nu säljas, ja alltså säljas in. Jag är då fan ingen designer eller inredare, men gissa var One Connect-lådan gömmer sig.

Jag får säga att det är själva principen jag försökt förmedla…

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eldarion:

<Uppladdad bildlänk>

Sambon kommer hem ikväll och ni trodde att det bara var att köpa TV:n? Nej nej, det är nu allt börjar. Lustigt nog ska den nyinköpta TV:n nu säljas, ja alltså säljas in. Jag är då fan ingen designer eller inredare, men gissa var One Connect-lådan gömmer sig.

Jag får säga att det är själva principen jag försökt förmedla…

I kakelugnen om 3..2..1 Det går ju att köpa till en längre kabel ifall det underlättar placeringen.
Är du nöjd med bilden?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Eldarion:

1310 på min 55”, får ge fan i att koppla upp den då..

Dessvärre är One Connect-box en nackdel för mig nu då vi har öppna hyllor nedanför TVn som är vägghängd. Pudelns kärna är att den inte är sambo-approved och blir svår att dölja med vår nuvarande konfiguration helt enkelt.

Du kanske kan fixa en 3d printad hållare som kan sitta bakom tvn?
https://www.yeggi.com/q/samsung+one+connect/

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ni som fått känna lite på teven i några dagar nu - vad tycker ni om Tizen och just i denna teve?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

Fick hjälp att packa up tv-n tidigare idag. Det var ett helvete att få dit den andra delen av foten. Dvs den delen som One-connect boxen ska ligga på. Skruvarna tog inte som de skulle, de nöp fast eller drog snett. Lyckades som tur till slut.

Men nu fattar jag ej hur man ska kunna sätta fast oneconnect boxen mot foten. Såg ju enkelt ut när jag kollade på YT. Men kan ej se nåt sätt där den kan tryckas dit. Fattar ingenting om varför jag inte får dit den. Måste ha missat nåt, men vet ej vad.

Sen försöker jag hitta vilken FW version jag har. Jag har ej kopplat upp den mot varken nätverk eller Wifi. På bifogad bild så står det 1096. Kan det verkligen stämma. Eller kollar jag på helt fel saker. Kanske FW är så här gammal?

<Uppladdad bildlänk>

Min hade också 1096. Kör en update nu då jag läste bäst om 13nånting.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kommer du inte få senaste efter en uppgradering? Känns riskabelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skrivet av medbor:

Ouff, nu åker du förmodligen på en sämre version.

Skrivet av Kent:

I kakelugnen om 3..2..1 Det går ju att köpa till en längre kabel ifall det underlättar placeringen.
Är du nöjd med bilden?

Haha! Mja, den behöver dessvärre vara mången meter och då blir det istället stökigt med andra enheter.

Bilden är kanon! Väldigt nöjd. Går dock från en gammal OLED som sett sina bästa dagar. Aningen tacksamt referensläge till Samsungs fördel kan man säga. Tänker låta bli att titta på alla eventuella fel som kan finnas och istället utgå från mig själv och mina ögon. Det här med uppdatering av firmware var dock ett tacksamt tips här i tråden. Alltså att inte låta TV:n vara uppkopplad till internet över huvud taget.

Skrivet av TobiasStockholm:

Du kanske kan fixa en 3d printad hållare som kan sitta bakom tvn?
https://www.yeggi.com/q/samsung+one+connect/

Ingen dum idé, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skrivet av Eldarion:

Ouff, nu åker du förmodligen på en sämre version.

Jodå jag fick på 1430. Äsch, jag är helnöjd so far.

Edit
Ställt in alla inställningar. Väldigt lite dse i kanterna. Men det skiter jag fullständigt i.

Edit2. Qsymphony igång. Märker ingen skillnad rakt av men kanske på högre volym. För sent nu så får prova imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Någon mer som får rutnätsartifekt med vita bakgrunder? Är en QN95B 75" med 1310 firmwire. Verkar inte vara allt för ovanligt men i många fall så ska det inte synas vid vanligt användande enligt dom flesta. Känns extremt tydligt på mitt exemplar (kommer från OLED) så blir en retur.
Bilder:

Jo jag ser det på min qn95b 75".
Men mest när jag spelar.

Har dock inte kollat så många filmer, men tror inte det kommer synas så mycket

Vart ser du det mest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Ni som fått känna lite på teven i några dagar nu - vad tycker ni om Tizen och just i denna teve?

Bara haft ett dygn, men lagg är förekommande jämfört med en LG 65"C8 som jag hade innan,

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulle:

Samma här. Har haft denna status sedan 26 maj 10:44.

Nu fick jag sms av Bring. Leverans av ersättnings-TV inbokad imorgon torsdag 13-17.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Men mest när jag spelar.

Vart ser du det mest?

Nu har jag visserligen inte denna TV själv utan sitter på Sonys 85" miniled X95K, dessa rutor är mest troligt inte artefakter utan DSE pga variation i ljusstyrka mellan centrum och kanterna på de små FALD-zonerna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Min ersättningsorder har fortfarande status "behandlas" så tog kontakt med supporten som svarade följande:

"Anledningen till att din orderstatus fortfarande är Behandling är att den TV du beställde tyvärr är slut i lager i skrivande stund.

Så snart TV:n finns i lager igen kommer vi att skicka din beställning. Tyvärr har jag ingen uppskattad tid när den kommer att finnas i lager igen."

Antar att ordern kommer makuleras, får hoppas de kommer med ett vettigt ersättningserbjudande igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cireh75:

Min ersättningsorder har fortfarande status "behandlas" så tog kontakt med supporten som svarade följande:

"Anledningen till att din orderstatus fortfarande är Behandling är att den TV du beställde tyvärr är slut i lager i skrivande stund.

Så snart TV:n finns i lager igen kommer vi att skicka din beställning. Tyvärr har jag ingen uppskattad tid när den kommer att finnas i lager igen."

Antar att ordern kommer makuleras, får hoppas de kommer med ett vettigt ersättningserbjudande igen.

Det är dåligt… Vad beställde du för ersättnings-TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cireh75:

Kan hoppas att cirkeln sluts och de erbjuder ursprungs-TVn som ersättare till ersättnings-TVn.

Permalänk
Medlem

Min ersättnings-TV verkar ha fastnat i Jönköping hos Bring, beställde 75 QN90B.

EDIT: Fick SMS precis om att boka leverans.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 5080 Prime OC RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Det är dåligt… Vad beställde du för ersättnings-TV?

Ja det känns lite surt att hamna i samma situation igen. Det var 75" jag beställde.

Permalänk
Medlem

Hoppade också på tåget och köpte 75".

Kortfattat så är jag väldigt nöjd, sjukt vilken bjässe det är alltså

Jag hade en LG OLED55C8 innan (sjuuukt nöjd med den) och största oron var väl just att svärtan skulle vara markant sämre än Samsungen. Men jag måste säga att jag är imponerad (speciellt med tanke på storleken, får för mig att man skulle se det tydligare iaf) med svärtan och bildkvalitén. Att köra dynamic picture mode var inget för mig dock, tycker Cinema var den bästa men ska nog sätta mig ner och dra igenom alla inställningar manuellt vid senare tillfälle.

Firmware började på 1310 tror jag men jag uppdaterade faktiskt manuellt, tyckte mig uppleva ganska mycket problem med kontrollen som var icke responsiv vid flera tillfällen.
Utöver det så är den snäppet snabbare än min gamla LG, men kanske inte så konstigt med tanke på hur gammal den var.
Menyn i säg är väl som vilken annan smart TV enligt mig. Gillade dock inställningarna för LG mer än på denna. Man väl inte där och pillar varje dag direkt ändå så spelar inte så stor roll för min del.

Enda problemet som jag var orolig över var väl coil whine ljudet som hade med Wifi att göra om jag inte minns helt fel.
Höll på att fixa med en annan grej här hemma och drog strömmen för bland annat routern, då kom det ljudet med en gång. Som tur är så kör jag kabel direkt in i boxen och så fort jag drog på strömmen igen till routern så var det borta. Så inget problem i slutändan.

Allt som allt så är jag riktigt nöjd, svårt att klaga med tanke på priset
Nästa steg för att få ännu bättre upplevelse blir att koppla på all Hue igen samt skaffa någon vettig soundbar eller dylikt (inte för att ljudet är dåligt på något sätt men man vill ju ha ännu bättre).

Här är bild på när jag precis fått igång allt.
Stora frågan nu är väl om man ska försöka sig på att få upp den på väggen också, men den står bra där den är nu.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Molin:

Hoppade också på tåget och köpte 75".

Kortfattat så är jag väldigt nöjd, sjukt vilken bjässe det är alltså

Jag hade en LG OLED55C8 innan (sjuuukt nöjd med den) och största oron var väl just att svärtan skulle vara markant sämre än Samsungen. Men jag måste säga att jag är imponerad (speciellt med tanke på storleken, får för mig att man skulle se det tydligare iaf) med svärtan och bildkvalitén. Att köra dynamic picture mode var inget för mig dock, tycker Cinema var den bästa men ska nog sätta mig ner och dra igenom alla inställningar manuellt vid senare tillfälle.

Firmware började på 1310 tror jag men jag uppdaterade faktiskt manuellt, tyckte mig uppleva ganska mycket problem med kontrollen som var icke responsiv vid flera tillfällen.
Utöver det så är den snäppet snabbare än min gamla LG, men kanske inte så konstigt med tanke på hur gammal den var.
Menyn i säg är väl som vilken annan smart TV enligt mig. Gillade dock inställningarna för LG mer än på denna. Man väl inte där och pillar varje dag direkt ändå så spelar inte så stor roll för min del.

Enda problemet som jag var orolig över var väl coil whine ljudet som hade med Wifi att göra om jag inte minns helt fel.
Höll på att fixa med en annan grej här hemma och drog strömmen för bland annat routern, då kom det ljudet med en gång. Som tur är så kör jag kabel direkt in i boxen och så fort jag drog på strömmen igen till routern så var det borta. Så inget problem i slutändan.

Allt som allt så är jag riktigt nöjd, svårt att klaga med tanke på priset
Nästa steg för att få ännu bättre upplevelse blir att koppla på all Hue igen samt skaffa någon vettig soundbar eller dylikt (inte för att ljudet är dåligt på något sätt men man vill ju ha ännu bättre).

Här är bild på när jag precis fått igång allt.
Stora frågan nu är väl om man ska försöka sig på att få upp den på väggen också, men den står bra där den är nu.

Ja det är en riktigt bra TV. Man kan alltid hitta saker att klaga på på alla produkter. För priset vi fick TV-apparaterna för tycker jag det är en fantastisk maskin. Hade jag betalat fullpris hade man ju haft en annan kritisk vy kanske. Jag gick från Samsung QLED till NEO QLED (miniled) som detta är och märkte inte mycket skillnad förutom ljusnivån som är mycket bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick leverans av 85" idag. Sitter idag på en 55" 1080p Sony som har +10 år på nacken, så det var dags för något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja det är en riktigt bra TV. Man kan alltid hitta saker att klaga på på alla produkter. För priset vi fick TV-apparaterna för tycker jag det är en fantastisk maskin. Hade jag betalat fullpris hade man ju haft en annan kritisk vy kanske. Jag gick från Samsung QLED till NEO QLED (miniled) som detta är och märkte inte mycket skillnad förutom ljusnivån som är mycket bättre.

Exakt så! Hade inställningen att inte gå in och leta fel och oavsett så är jag sjukt nöjd med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1ppo:

Fick leverans av 85" idag. Sitter idag på en 55" 1080p Sony som har +10 år på nacken, så det var dags för något annat

Liknande sits för mig, har en gammal Sony 46" (KDL-46R473A) från 2013 och beställde QN90B 75". Men nu börjar jag nästan ångra mig och känner att jag borde gått på 85".

Permalänk
Medlem

Packade upp min 75":a igår och saknar också 85" Gick från OLED och tycker att svärtan är OK även om man ser att bilden behandlas bitvis och lite blooming. Kvaliteten är crispig och skärpan är nice dock! Har varken letat eller sett/hittat något rutmönster eller andra defekter.

Tycker också att Tizen OS:et är helt ok iaf, även om jag hellre föredragit Google TV. Behåller.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min 95B 75". Finns lite småsaker, där jag tycker designen kunde varit annorlunda. Men väger jag in priset, är jag extremt nöjd efter 4 dagars användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Jag köpte M8x12 och sen dubbla brickor på det. Fanns på Hornbach med insex. Köpte 6 tycken för 12 kronor.

https://www.hornbach.se/p/kullrig-maskinskruv-med-flans-insex...

5-6mm djup i tv.
3mm tjocklek på väggfäste
2*2mm brickor.

Då satt den som en smäck

(Jag vet, inte perfekt, men det funkar! Kände heller inte att det var lönt att köpa Samsungs slim-fäste)

Tack för tips, blev samma här för 15kr totalt (ink brickorna). Får se om jag slänger upp ikväll!

Permalänk

Hej.

Ska försöka vara kort och koncis.

Fick TVn (QN95B 75") hemleverad med inbärning i måndags runt 09:00 tiden.
Riktigt smart lösning för hur man ska montera TV stödet (jag hänger inte upp TVn på väggen).
TVn behöver aldrig läggas ner under monteringen.
Man "legomatiskt" plockar bort frigolitbitarna runtom TVn så att stödet kan skruvas på plats.
Bad Bring att ställa av TVn i hallen. Det var också här jag monterade TV stödet.
Drog sedan TVn när den stod på kartongbiten in till vardagsrummet som ligger tätt intill hallen.
Fick sedan lyfta upp TVn på TV-bordet. Var lite tungt då den väger 30+ kg samt att jag var ensam.
Men det gick bra ändå.

Distans mellan ögonen och TVn är ca 2.6m. Perfekt!
Wow, vilken bio känsla. Känns riktigt lyxigt. Satt tidigare med en Samsung Q80T 55" från samma distans.

Fjärrkontrollen som medföljer är en "solar remote". Dvs, baksidan har solpaneler så att du kan ladda den när du inte använder denna. Förutsatt att solen skiner och att man placerar fjärrkontrollen upp och ner vid fönstret antar jag?

Tydligen har fjärrkontrollen både IR samt bluetooth.
Hade problem när jag parade ihop den med bluetooth. Dålig respons. Kan i bland ta 5-10sekunder innan något händer.
En knapptryckning kan resultera i 4-6 stycken. Ibland händer inget alls.
Enda lösningen var att googla. Parade fjärrkontrollen med telefonen och sen kopplade ifrån. Detta för att endast kunna använda IR och strunta i bluetooth. Funkar bättre nu men man måste verkligen peka mot under delen av TVn. Får knapp ens ha en 5 grading felvinkling. Tycker att inte alla knapptryck registreras. När jag försöker para ihop den igen med TVn, hittas den inte av TVn. Har försökt resetat genonm att hålla in tillbaka och mitten knappen. Även försökt hålla in tillbaka och play knappen för reconnecta.
Men lyckas inte para ihop fjärrisen med TVn igen.

Men har iaf lyckats konfigurera alla settings (filmmaker mode samt lite ytterligare konfigs), så bilden blir super FIN.
Jag använder hur som helst inte de "smarta" funktionerna på TVn.
Gränssnittet Tizen verkar ju dessutom inte vara en riktig höjdare efter att ha navigerat runt lite grann. Segt dessutom.
Har de senaste åren använt Apple TV. Fjärrisen på Apple TV startar också Samsungen, så jag har absolut inget behov av att använda Samsung fjärrisen.
Köpte även idag Apple TV 4k HDR (2022), så jag kan börja streama HDR10+ content.
Satan vad färgerna poppar fram utan att det blir över mättat.

Dålig erfarenhet med fjärrisen då, men kommer reklamera denna via Samsung supporten så att jag har en fullt fungerande fjärrkontroll när jag väl behöver den.

Annars, hur nöjd som helst. Bilden är fantasitisk. Höljet/chassit är jättefint det med.
OLED TVs är ju supertunna, men dock så finns det ju en del av partiet som sticker ut pga ström, uttag, cpu osv.
Tycker det ser mycket bättre med den design QN95B har (ca 1.7cm tjock på hela ytan).
Svärtan är fantastisk. Föredrar till och med denna framför en OLED då OLED alltid är något mörkare. Därav att jag tycker man missar detaljer. Sen finns ingen risk för inbränningar, panel fel. Eller, alla TVs kan ju bli defekta på något vis.

Kan även se vad andra anmärkt. Displayen är en aning böjd. Böjer sig typ en halv centermeter i mitten ut mot kanterna.
Känns dock väldigt symmetriskt, tanken kanske är att ha den en aning böjd för en mer "immersive experience" ? 😊
Detta påverkar dock inte mig någonting alls.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk

Har någon fått QN90B och är nöjd med den?

Jag frågade precis Samsung om skillnaderna i bildkvalitet mellan QN90B och QN95B:

QN95B har "PQI" (Picture Quality Index), vilket innebär att bildkvaliteten är bättre.
Den har också bättre HDR (High Dynamic Range), vilket ger maximal prestanda på QN95B.
Snabbare Tizen-menysystem på grund av samma processor som 8K-modellen på 95B, jämfört med 4K-processorn på QN90B.
Bättre betraktningsvinkel på QN95B.

Jag köpte en QN95B 75 tum för 21 000 SEK innan Benify-erbjudandet kom. Nu har jag en QN90B 85 tum på väg i posten som kostade 13 400 SEK. Det är flera tusenlappar jag kan spara genom att returnera QN95B (inom 30 dagars perioden) och byta ut den mot QN90B 85 tum.

Men jag är orolig att jag kommer att bli besviken över att bildkvaliteten är sämre på QN90B. QN95B hade en fantastisk bild, jag uppgraderade från min Q95T (2020) modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VassVass:

Japp, har detta också. Ser det först nu när jag sett dina foton och nu ser jag det hela tiden. Tänkte inte ens på det innan så störde mig inte på det. Men nu ser jag det konstant. Får försöka glömma det, var väldigt nöjd med TV:n innan detta. Ska inte läsa så mycket om brister på produkter som jag köpt. Arghhh…

Haha sorry… Är relativt kräsen och var extremt tydligt för mig som är van med knivskarpa bilden på C1.

Skrivet av mstoltz:

Men mest när jag spelar.

Vart ser du det mest?

Ärligt talat så testade jag TVn i 30min med Interstellar och tappade hoppet så fort jag såg det så provade inte med så mycket annat. Är väldigt tydligt i helvita/ljus bakgrunder som molnen i screenshotten eller Apples hemma meny. Sen lär det nog bero på distans. Jag tror jag satt runt 3m ifrån men om du har den 6-7m bort så lär det inte vara lika tydligt.

Kan tillägga att jag först hörde av mig till support i chatten som ville få det till ett reklamations-/garantiärende då hon sa att den var ”trasig”. Fick aldrig mailet som skulle skickas ut så ringde idag istället och då sa han att det inte ska vara problem med öppet köp retur men att dom måste skapa ett ärande för att hantera TVn när dom får tillbaka den. Fick knäppa lite foton och maila tillbaks och har nu fått Bring leverans inbokad.