Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem

Sade upp abonnemanget idag. Har nästa månad också.
Har för nuvarande 250/250 och fick följande prisförslag vilket jag tyckte lät väldigt löjliga.

-500/500 för 429kr/mån mot 12 månader bindningstid
-100/100 för 409kr mot 12 månader bindningstid

Visst, 429kr för 500/500 är riktigt bra. Men då jag siktar på att spara just nu så vill jag hellre gå ned till 100/100. Men känner verkligen inte att 100/100 är värt 400kr. Då kan jag lika väl vara utan och köra en månads fast uppkopplings detox ;p

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag har 250mbit hos ownit för 349:- på et 24 mnd. Avtal som dom vil höja med 60:-
Enligt beställnings och särskilda vilkår som har precedence over allmänna avtalsvillkor, skal priset förbli detsamma uanset marknadspriset.

Tänkte att ringa till kundtjänst på måndag och berätta att dom gör avtalsbrott.

Permalänk
Medlem

ge AB monopol. eller närmast monopol på infrastruktur blir det såhär bra. precis lika bra som elnätet. /s

Permalänk
Medlem

Där kom den. "Open Infra höjer sina priser gentemot oss, därför kommer det kosta lika mycket att leverera 100/100 som du har som det kostar att leverera 250/250, därför får du från 1/7 högre hastighet på ditt bredband". Se där, en nätt höjning på 110kr per månad från 1 juli då men visst, jag får ett snabbare bredband också. Som jag iof inte har behov av. Verkar dessvärre som att övriga aktörer höjer priserna de med men kanske inte så att det landar på 479kr i månaden.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inget att tillföra men jag såg tråden och ville jämföra. OT: fult av bolagen, off topic: Fan va dyrt det är i Sverige. Vi va så tidiga med fiber men när Spanien är Löjligt mycket billigare så känns det som om Svenska bolagen har snackat ihop sig för att hålla priserna uppe. Byter till 10Gbps nästa månad.. för 30 Euro/månad

*Edit. Priset va tydligen 25 Euro/månad

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Skrivet av 925a:

Nu har jag inget att tillföra men jag såg tråden och ville jämföra. OT: fult av bolagen, off topic: Fan va dyrt det är i Sverige. Vi va så tidiga med fiber men när Spanien är Löjligt mycket billigare så känns det som om Svenska bolagen har snackat ihop sig för att hålla priserna uppe. Byter till 10Gbps nästa månad.. för 30 Euro/månad

*Edit. Priset va tydligen 25 Euro/månad

Det är inget unikt, det finns i Sverige också men beror på vart man bor, säkert samma som i Spanien.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag tror vi har vant oss vid lite för låga priser.
Tycker jag har betalat ungefär samma i alla år men att hastigheten ökat hela tiden.

Jämför jag mot utlandet så tycker jag ändå Sverige generellt sett ligger bra till, både i hastighet, täckning (fiber) och driftstabilitet.
Visst, jag blev initialt lite sur när jag såg höjningen men inser att priserna inte gått upp sedan tiden då man hade modem och jag tjänar bra mkt mer pengar nu än 1995.
Jämför man mot ISDN och ADSL så är det billigare och snabbare.

Permalänk
Medlem

Vår bostadsrättsförening som tidigare var anslutna mot Telias Öppenfiber skrev på ett exklusivt avtal med Bahnhof där vi betalar 99kr/mån för 1000/1000 inkl router.

Helt nöjd att föreningen gjorde det steget. Innan avtalet så betalade jag ca 359kr/mån för 100/100.

Kan vara värt att skicka in en motion till föreningen till årsstämman.

Permalänk
Medlem

Tröttnade efter senaste höjningen.
Ringde för att säga upp. Blev erbjuden 100/100 för 409 vilket är löjligt.

Hoppade på tele2s erbjudande på 500/500 för 349kr istället. Så fick både snabbare och billigare Internet.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Det tog ungefär tre sekunder efter att jag klistrade in min fråga tills det att jag fick svar. Dom vet precis vad dom gör. Men jag har inget vettigt alternativ om jag inte vill sitta och byta varje år (som t.ex. tele2 i 12 månader och sedan byta)

Permalänk
Medlem

Hoppade också på tele2 nu. Går från 529 till 299 kr/mån i 24 månader (600/600). Blir ju visserligen överkopplad till tele2s fiber så får väl se hur smart det är i längden. Men 5500kr sparar vi i alla fall under bindningstiden.

Permalänk
Skrivet av Rauf:

Hoppade också på tele2 nu. Går från 529 till 299 kr/mån i 24 månader (600/600). Blir ju visserligen överkopplad till tele2s fiber så får väl se hur smart det är i längden. Men 5500kr sparar vi i alla fall under bindningstiden.

Borde väl inte vara nåt problem att koppla över till någon annan operatör sen när bindningstiden går ut?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Leverantörer håller på såhär för att det funkar. Kunder byter för att tjäna 20 kronor och det är likadant med t.ex. mobiloperatörer.
Jag hade absolut velat se en operatör som höll sina priser men med det tighta marginaler som dom verkar ha så verkar det svårt.

Vi kunder kanske ska ta oss en titt i spegeln också och fundera på om vårt ständiga hoppande mellan operatörer för att tjäna in en damjglass i månaden är värt besväret och skapar denna typ av beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Borde väl inte vara nåt problem att koppla över till någon annan operatör sen när bindningstiden går ut?

Man är inte kvar på Telias villafiber utan tillhör tele2s fiber. Lär kosta en slant att koppla tillbaka till Telia om det skulle behövas, men svårt att tänka mig att pts skulle godkänna orimliga kostnader för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Leverantörer håller på såhär för att det funkar. Kunder byter för att tjäna 20 kronor och det är likadant med t.ex. mobiloperatörer.
Jag hade absolut velat se en operatör som höll sina priser men med det tighta marginaler som dom verkar ha så verkar det svårt.

Vi kunder kanske ska ta oss en titt i spegeln också och fundera på om vårt ständiga hoppande mellan operatörer för att tjäna in en damjglass i månaden är värt besväret och skapar denna typ av beteende.

Skulle säga att det är precis tvärtom som skapar problemet. Kunder tycker det är för jobbigt att byta, så därför erbjuder företag bara bra priser för nya kunder och höjer sedan priserna konstant och mjölkar sina befintliga trogna kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonM:

Jag bryr mig inte om vem som har rätt utan vad som är rätt, och i dessa fall är det bredbandsleverantörerna som alla har rätten på sin sida.....

Jag skulle säga att du motsäger dig själv med den meningen. Företagen har rätten att göra det (?) men det är absolut inte rätt att göra det.
Enligt lag har jag rätt att lämna en kundvagnen på parkeringen utan att köra den in i vagnbåset men det är INTE rätt att göra det.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Skrivet av Rauf:

Man är inte kvar på Telias villafiber utan tillhör tele2s fiber. Lär kosta en slant att koppla tillbaka till Telia om det skulle behövas, men svårt att tänka mig att pts skulle godkänna orimliga kostnader för detta.

Man är väl fortfarande kvar på Telias/(Skanova?) fiber om jag förstått det rätt? Tele2 tar väl inte över själva fibern utan hyr sig bara in på den om jag förstått det rätt och sätter in sin egen utrustning i kopplingsskåpet.

Telia tar ut en kostnad för att byta tillbaka men har haft kampanj där de bjuder på den kostnaden hur länge som helst nu. Ligger på 2-3000 annars har jag för mig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Man är väl fortfarande kvar på Telias/(Skanova?) fiber om jag förstått det rätt? Tele2 tar väl inte över själva fibern utan hyr sig bara in på den om jag förstått det rätt och sätter in sin egen utrustning i kopplingsskåpet.

Telia tar ut en kostnad för att byta tillbaka men har haft kampanj där de bjuder på den kostnaden hur länge som helst nu. Ligger på 2-3000 annars har jag för mig.

Ja, det blir ju en definitionsfråga och det framgår inte tydligt vad som egentligen sker av avtalen. Men jag har fått samma uppfattning, att tele2 hyr fiberaccess av Telia och kopplar över till sin utrustning. Men oavsett så är man bunden till tele2, så länge man inte byter tillbaka.

Kan nämna en sak till som jag glömde innan. Tele2 kör på publik ip, vilket var en förutsättning för att jag skulle byta från Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Ni har det billigt. Långtime customer hos comhem som nu är tele2. 100/100 för 499:- via zmarket fiber. Tydligen är 509:- pris för nya kuder via zmarketportalen när jag kikade där men det kanske beror på vilken adress man bor på. Var inne på att byta till telenor 100/100 för nåt år sen när dom hade snorbilliga priser vid under 1 års tid för nya kunder men jag orkade inte hålla på o strula med uppsägningar o byte av utrustning.....

Permalänk
Skrivet av Rauf:

Ja, det blir ju en definitionsfråga och det framgår inte tydligt vad som egentligen sker av avtalen. Men jag har fått samma uppfattning, att tele2 hyr fiberaccess av Telia och kopplar över till sin utrustning. Men oavsett så är man bunden till tele2, så länge man inte byter tillbaka.

Kan nämna en sak till som jag glömde innan. Tele2 kör på publik ip, vilket var en förutsättning för att jag skulle byta från Bahnhof.

Publik IP är tydligen standard och grattis för 10Gbit hos Bahnhof, så det har jag också

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Publik IP är tydligen standard och grattis för 10Gbit hos Bahnhof, så det har jag också

Jag har publik IP från Bahnhof med, sitter på gävle stadsnät och betalar inget för det. Var tvungen att begära det från supporten men det tog inte speciellt länge innan det var gjort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Jag har publik IP från Bahnhof med, sitter på gävle stadsnät och betalar inget för det. Var tvungen att begära det från supporten men det tog inte speciellt länge innan det var gjort.

Jag var inte ens tvungen att beställa det. Trodde det var därför min plex server krånglade vid bytet till Bahnhof men den behövde nog bara lite tid att uppdatera sig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Fick också en höjning från 449 till 499 för 500/500 i april trots att hemsidan säger 449 till mina granner vid nyteckning.
Har varit kund sedan Q4 2020.

Deras chatt är avstängd enligt supporten när jag ringde pga personalbrist i sommar men ingen information finns på hemsidan.

Påpekade prissättningen och de sänkte direkt till 449.

Permalänk
Medlem

Hum nedgraderade bahnhof från 100/100 till 100/10 .
Står på nya 3 månads fakturan "nytt pris 249/mån sedan 2023-04-26 (199.2 exmoms)"
På hemsidan står det att det kostar 329/månad för mej nu...
30 % är saftigt. 100/100 ökade med 19%.
Framgår inte när dom höjde heller, hade räknat med under 500 men den var 765.
100/100 kostade 319 nu 389...så sänkte hastigheten = dom höjde priset över det.

Får ringa och dela, annars byter jag 10-15% e en sak men 30% är knäppt
En konkurrent 100/10 Mbps 299 kr/mån, 10/10 Mbps 229 kr/mån.
På konkurrenten säger som faktiska priset på 6 olika stadsnät självklart har man det dyraste av alla dom.

Upplevde liknande med Telia för år sen fast annat boende o enbart dom, dom mailade om det igallafall= dom höjde priset= jag nergraderade...så plockade dom bort lägre hastighet 10/10, sen försvann 100/10 på några år finns bara 100/100 kvar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Nu har jag inget att tillföra men jag såg tråden och ville jämföra. OT: fult av bolagen, off topic: Fan va dyrt det är i Sverige. Vi va så tidiga med fiber men när Spanien är Löjligt mycket billigare så känns det som om Svenska bolagen har snackat ihop sig för att hålla priserna uppe. Byter till 10Gbps nästa månad.. för 30 Euro/månad

*Edit. Priset va tydligen 25 Euro/månad

Det är nog delvis stadsnäten som tar en hel del betalt. När man förhandlar gruppavtal åt bostadsrättsföreningar nu är priserna snarare 75-95 kr/månad per lägenhet för 1000/1000 och vissa ISP:er har hyfsat snarlika priser även för 10000/10000 om föreningen betalar för den dyrare switchen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Byter till 10Gbps nästa månad.. för 30 Euro/månad

*Edit. Priset va tydligen 25 Euro/månad

Nyfiken..
Har du symmetrisk hastighet? xPON-teknik eller egen fiber?
Publik IPv4/IPv6?
PPPoE eller vanlig DHCP?

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen! Höjdes i maj från 379:- till 429:-, men kollar man idag så är det nere på 389:-. 🙃

Permalänk

Då hände det här med efter nästan 2 års bra pris som de lovade skulle gälla tillsvidare. Från 119kr/mån till 239kr/mån för 100/10 Mbit. (betalar även typ 70kr/mån till nätoperatören).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Kollade av en slump vad min granne hade fått betala för samma hastighet (500/500, Telia Öppen Fiber). Insåg då att listpriset var 509, kontra dom 529 jag betalade. Kontaktade Bahnhof via chatten, och fick mitt pris sänkt till listpris. Enligt fakturaavdelningen justerades priset 2023-07-21. Vad är oddsen att man råkar kolla dagen efter dom justerar...

Permalänk
Skrivet av Skrufen:

Kollade av en slump vad min granne hade fått betala för samma hastighet (500/500, Telia Öppen Fiber). Insåg då att listpriset var 509, kontra dom 529 jag betalade. Kontaktade Bahnhof via chatten, och fick mitt pris sänkt till listpris. Enligt fakturaavdelningen justerades priset 2023-07-21. Vad är oddsen att man råkar kolla dagen efter dom justerar...

Tack för tipsen i tråden. Gick just från 250/250 för 519/mån till 500/500 för 509 kr/mån. Bahnhof via Telia ”Öppen” Fiber i stadsnät.
Fortfarande bra pris jämfört med övriga leverantörer givet att jag också har publik IP.